Jump to content

Båtfrakt Valen til Arendal Elwaro 900

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Ikke mye lovende vær nå nei. Sjelden jeg har vært så frustrert med tanke på ikke å klare runden når det er så bra vær. 

Men en god nyhet at det ikke var verre  med motoren en det som er kommet frem. 

Så får vi håpe på et godt værvindu neste uke, når båten forhåpentligvis blir ferdig. 

Endelig ble det Bobåt

@-morten-, det var ikke nåværende eier som hadde brukt dårlig slange. Det var forrige eier (eller kanskje eier før der igjen for alt jeg vet). Båten var nettopp kjøpt og skulle kjøres hjem. 

Ved inspeksjon før avreise med "ny" båt var ikke denne slangen synlig. Man måtte demontere innredning i båten for å komme til. 

I etterpåklokskap så kan man si at man bør sørge for at hele motoren er inspisert før man reiser av gårde, men ut fra tidligere hentetråder så gjør @Bjørn Løvjomås dette ganske nøye. Men ingen kan se i vinkel, og det kan være usigelig trangt rundt motoren i noen båter. Kan se for meg at det kan være trangt rundt et 340 hk monster i en 30 foter.

Men enig med deg i at det skal brukes skikkelige slanger overalt. De koster ganske lite, i alle fall i den dimensjonen. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

8 minutes ago, Grand Banks jr said:

@-morten-, det var ikke nåværende eier som hadde brukt dårlig slange. Det var forrige eier (eller kanskje eier før der igjen for alt jeg vet). Båten var nettopp kjøpt og skulle kjøres hjem. 

Ved inspeksjon før avreise med "ny" båt var ikke denne slangen synlig. Man måtte demontere innredning i båten for å komme til. 

I etterpåklokskap så kan man si at man bør sørge for at hele motoren er inspisert før man reiser av gårde, men ut fra tidligere hentetråder så gjør @Bjørn Løvjomås dette ganske nøye. Men ingen kan se i vinkel, og det kan være usigelig trangt rundt motoren i noen båter. Kan se for meg at det kan være trangt rundt et 340 hk monster i en 30 foter.

Men enig med deg i at det skal brukes skikkelige slanger overalt. De koster ganske lite, i alle fall i den dimensjonen. 

Var ingen bebreidelse ovenfor nåverende eier eller Bjørn!!  men en liten detalj førte jo til skader for ganske mange båtpenger som kunne vært brukt til andre ting

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Flott. Enig. Alle slanger i båt som har forbindelse med motor eller skroggjennomføring bør være av god kvalitet og sammensetning. Konsekvensene av lekkasje kan være fatale, eller svært kostbart. 

Selv slanger som tilsynelatende ser bra ut ved inspeksjon kan være på bristepunktet. Min far opplevde at eksosslangen på båten hans revnet. 5" eksosslange med  lekkasje... Da går det fort. Heldigvis slo ikke vannet inn før han la til land. Så han hørte det, fikk sett det, og skrudd av på motorenden og fikk lekkasjepunktet over vannlinjen...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det er et viktig tema dere er inne på her. Det er så fort gjort å velge enkle løsninger som funker der og da, når dette er gjort har jeg ingen anelse om. Men det er ingen tvil om at denne slangen kostet mye penger, selv om det var en billig løsning når den en gang ble montert.  Nå gikk det hull på et av de stedene som det var lettest å få hjelp. Hadde dette skjedd i litt dårligere vær på tur rundt Lista feks. tør jeg ikke tenke på hva som hadde skjedd. Viktig lærdom for de fleste av oss dette. Nå får de nye eierne en god gjennomgang av motor, slanger blir byttet og reimer montert på riktig måte. Det er på en måte en god start på et båtliv.  

Endelig ble det Bobåt

Bjørn Løvjomås skrev On 30.8.2019 at 12.35:

Det er et viktig tema dere er inne på her. Det er så fort gjort å velge enkle løsninger som funker der og da, når dette er gjort har jeg ingen anelse om. Men det er ingen tvil om at denne slangen kostet mye penger, selv om det var en billig løsning når den en gang ble montert.  Nå gikk det hull på et av de stedene som det var lettest å få hjelp. Hadde dette skjedd i litt dårligere vær på tur rundt Lista feks. tør jeg ikke tenke på hva som hadde skjedd. Viktig lærdom for de fleste av oss dette. Nå får de nye eierne en god gjennomgang av motor, slanger blir byttet og reimer montert på riktig måte. Det er på en måte en god start på et båtliv.  

Det er et veldig viktig moment! Det er en fare for at midlertidig ender opp som "midlertidig-permanent".

På de lengste strekkene rundt Lista og Jæren kan det være langt til nærmeste skøyte. Her er forøvrig VHF gull, ved behov evt behov for midlertidig assistanse til feks RS kommer. Godt skaden skjedde der det skjedde og alt gikk vel med både mannskap og båt :smiley:

Været i baken så ikke sikkert så gale ...surfe litt må du nok regne med ;-)

Været fra neset

Litt regn i formiddag.

9. september 2019 kl. 8:08 av Fyrvokter Frank Otto
I dag er det en ny runde med nedbør, ikke noe spesielt frontsystem som har ankommet landsdelen, men spredte byger preger første del av dagen. Stort sett skyet i hele dag, men mindre byger i ettermiddag og kveld. Vi går ei ustabil uke i møte, sånn værmessig. Onsdags får vi besøk av restene etter orkanen Dorian. Heldigvis har dette svekket seg såpass mye på sin ferd, at det ikke er noe mer enn et normalt høstlavtrykk, når det når oss. Nordøstlig laber bris nå i formiddag, men vinden øker til frisk bris og periodevis liten kuling utover dagen. Minkende til kvelden igjen. Bølgehøyde på 0,5-1,5 meter, høyest midt på dagen og moderat strøm fra sørlig retning, vestlig retning fra i kveld

jpg-2019-sep-9-003.jpg

jpg-2019-sep-9-004.jpg

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...