Krimart Startet 26.August.2019 Link til dette innlegget Startet 26.August.2019 Hei,; jeg planlegger å støpe en ny kjøkken benkeplate i farget epoxy. Jeg planlegger å ha en kjerne av vannfast kryssfiner (bruker wire kryssfinerplater med fenol - slike man har i tilhengere mm.) som jeg støper inn med farget epoxy. Jag har allerede laminert 2 lag med glassfiberarmering på toppen og skal ha et lag under for økt styrke, men utfordringen består i å få en pen nok kant og overflate. "Bestillingen" fra kjøkkensjefen er en palte med relativt skarp kant, avrunding R= 0,1-0,5 mm, Jag ser for meg at å sparkle og pusse er omfattende, og vil være vanskelig å få det helt feilfritt, særlig kantene. En annen fremgangsmåte er å lage en hunn-form og støpe i, slik at jeg får 0,5- 1 mm. tykt sjikt. Lager i så fall formen av en annen wire kryssfiner plate. Se prinsippskisse under der rød er formen, sort er støpt epoxy med pigment, grønt er laminat og blått er kryssfiner. Jeg tenker jeg lager en test først, men det er litt usikkert om en liten enkel test vi fungere i større skala. Jeg ser for meg følgende prosedyre (må selvsagt ha formvoks på formen først): 1: Coating av bunnen av formen med epoxy og la dette herde - i alle fall til det ikke flyter. 2: Ha på et lag til med epoxy for liming av platen 3: Plassere kryssfinerplaten ned i denne epoxyen, og legge på press for å utligne eventuell krumming og vridninger av plate vs. form. 4: Fylle opp kantene (om nødvendig) mulig epoxyen fra trinn 2 fyller opp. Håpet er å få ut en plate med fin overflate og fine kanter uten mye pussing og sparkling etterpå, kanskje dra over kantene lett med sandpapir. Kommetarer fra båtbyggerlauget? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 ikke det du spør om...men du har ikke vurdert å legge mikrosement på en ferdig plate da?. Jeg fornyet min gamle benkeplate nylig og syntes det ble riktig så bra. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Krimart Svart 26.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Framtia skrev for 3 timer siden: ikke det du spør om...men du har ikke vurdert å legge mikrosement på en ferdig plate da?. Jeg fornyet min gamle benkeplate nylig og syntes det ble riktig så bra. Jo, det er med i vurderingen. Gjorde det i huset og det ble bra, men vil i dette tilfellet helt ha en helt glatt flate som er lettere å rengjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 ok, ser det går an å legge på epoxy også: Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Komodo Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Krimart skrev for 20 timer siden: 1: Coating av bunnen av formen med epoxy og la dette herde - i alle fall til det ikke flyter. 2: Ha på et lag til med epoxy for liming av platen 3: Plassere kryssfinerplaten ned i denne epoxyen, og legge på press for å utligne eventuell krumming og vridninger av plate vs. form. 4: Fylle opp kantene (om nødvendig) mulig epoxyen fra trinn 2 fyller opp. Kommetarer fra båtbyggerlauget? Dette er ikke så langt unna metoden jeg brukte når jeg støpte den siste benkeplata til Dracoen. Men var jeg deg ville jeg støpt på ei glassplate (gammelt vindu), ikke en kryssfinerplate. Hvis du ser nøye på overflaten på ei finerplate er den langt fra jevn og feilfri. Ramme kan du lage i f.eks treverk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Skal du ha en glatt hard overflate bruk marmorfliser krever bare litt klinkerolje et par ganger i året- Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Krimart Svart 27.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 (redigert) Komodo skrev for 8 timer siden: Dette er ikke så langt unna metoden jeg brukte når jeg støpte den siste benkeplata til Dracoen. Men var jeg deg ville jeg støpt på ei glassplate (gammelt vindu), ikke en kryssfinerplate. Hvis du ser nøye på overflaten på ei finerplate er den langt fra jevn og feilfri. Ramme kan du lage i f.eks treverk. tanken er å bruke en s.k. wire plate med fenolfilm (tilhengerplate den er ganske glatt på den ene siden. Men glassplate er nok best, men hvordan festet du «karmene» i formen? Roger jo skrev for 5 timer siden: Skal du ha en glatt hard overflate bruk marmorfliser krever bare litt klinkerolje et par ganger i året- Enig, men fliser krever fuger og det er dessverre ikke i h.h.t bestillingen ... stikkord brødbaking... Redigert 27.August.2019 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Framtia skrev for 16 timer siden: ok, ser det går an å legge på epoxy også: Interessant video. Lurer på hva slags epoxy, det må være en epoxymaling slik man bruker på gulv etc? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Krimart skrev 30 minutter siden: tanken er å bruke en s.k. wire plate med fenolfilm (tilhengerplate den er ganske glatt på den ene siden. Ja, de er glatte nok, men de er ikke slette. Du ser det hvis du sikter bortover overflaten. Årsaken er nok at det er treverk med spenninger som er limt sammen. Krimart skrev 30 minutter siden: Men glassplate er nok best, men hvordan festet du «karmene» i formen? Hallo, jeg trodde du hadde fulgt med på "Dracotråden" https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/page/80/#comments Du finner bilder av dette på nest siste side. Men dette er jo bare et eksempel, kun fantasien som begrenser her. Da jeg støpte de to andre lukene brukte jeg treverk. Tror jeg bare la på noen vekter for å holde det på plass, men du finner bilder av det også litt lenger bak i tråden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 28.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Komodo skrev for 6 timer siden: Hallo, jeg trodde du hadde fulgt med på "Dracotråden" Nei du har rett i at de ikke er slette. Jeg tenkte jeg kunne «tvinge» de slette med press, men jeg har sett de har noen bulker og eller folder som ser ut som det kommer av at påføring av fenolfilmen ikke er helt 100% som nok ikke lar seg presse ned. Jeg må vel innrømme at jeg ikke husker absolutt alt fra dracotråden ,så takk for link! Som sagt er bestillingen en rett og skarp kant. Tanken med å bruke wire- platen var at det er enkelt å få dette til ved å skru på karmer = avskjær fra platen på kanten av platen. Men en passende tykk rettkant/ list som skrus sammen og legges på flasken på glassplaten kan jo være tingen, men usikker på hvordan jeg får det stabilt nok sideveis og at det samtidig er enkelt å avforme etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 (redigert) Krimart skrev for 9 timer siden: Enig, men fliser krever fuger og det er dessverre ikke i h.h.t bestillingen ... stikkord brødbaking... Det er da ikke noe problem 60 X 120 burde holde til baking, det kan bli store brød , plass til heving også. Redigert 28.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 28.August.2019 Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Krimart skrev 1 time siden: Jeg må vel innrømme at jeg ikke husker absolutt alt fra dracotråden ,så takk for link! Du er tilgitt Krimart skrev 1 time siden: Som sagt er bestillingen en rett og skarp kant. Det bør la seg gjøre. Det er egentlig enklere enn radier og buer, ikke minst dobbeltkrum. Krimart skrev 1 time siden: ... en passende tykk rettkant/ list som skrus sammen og legges på flasken på glassplaten kan jo være tingen, men usikker på hvordan jeg får det stabilt nok sideveis og at det samtidig er enkelt å avforme etterpå. Da kan du jo gjøre som jeg gjorde. Lag en ramme av XPS. Ei plate koster under hundrelappen på en byggevare, f.eks. Byggmax. Når du har avformet knekker du bare av XPSen. Da trenger du ikke å tenke på slippvinkel osv. Men du bør legge på en tape slik at du ikke får binding. Akkurat det samme hvis du lager en ramme av 2x4" eller 2x2" egentlig. Du skrur sammen ramma uten å lime, og river den fra hverandre etterpå. Lenger ned på denne siden kan du se hvordan jeg lagde luka som er i dørken. Det blir på samme måte: https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/page/53/#comments Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 28.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2019 Roger jo skrev 59 minutter siden: Det er da ikke noe problem 60 X 120 burde holde til baking, det kan bli store brød , plass til heving også. Ja, jo. Men alt som kan samle deigrester og skitt er nok ikke velkomment. Bestillingen er dessuten svart, glatt men matt. Nå har jeg kjøpt inn epoxy og farge så jeg skal prøve med det men kan jo fremme forslaget til kjøkkensjefen dersom det ikke fungerer, selv om jeg tror jeg vet svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Takk for svar på denne tråden. Det ble litt for mye bryderi med støping, hovedsakelig fordi et vindu hadde blitt uforholdsmessig stort pga geometrien på plata, så jeg har gått for den tradisjonelle pusse og sparkle og pusse og sparkle- løsningen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.