Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Teerex skrev 8 minutter siden:

Håper iallefall motoren blir lettstartet med et batteri av gull :giggle:

800 CCA er jo mer enn nok til å starte en relativt stor dieselmotor i ganske mange minusgrader. Iallefall på landjorda. 

:lol:  Ja, den burde knalle i gang greit med det batteriet der :giggle:  Kan forøvrig melde om at den startet på første slaget da den gikk på vannet tidligere i dag. Nærmest ingen kinning, til tross for at jeg har byttet bensinfilter og hatt den kretsen åpen. Men når jeg tenker meg om så kom var det ikke bensin i filteret når jeg demonterte, er det normalt :worry: 

Mulig jeg har tråkket til litt mer enn nødvendig med det batteriet, men jeg tenkte som så at når batteriet eldes og blir litt svekket, så har jeg startkraft allikevel. Har tenkt å sette inn det nye som start, og koble opp et VSR rele mot det gamle slik at det blir brukt til teinehaler o.l. 

 

Teerex skrev 8 minutter siden:

Biltemas 80 Ah AGM 800 CCA koster forøvrig 1799,- og ligner veldig på batterier av mere anerkjente fabrikat. Så det er sikkert produsert i Sør-Korea såvidt jeg husker.

Har et slikt i bilen, og har vært veldig fornøyd med det :yesnod: Men nå ble det bare et par hundrelapper ekstra for Vartabatteriet, så det synes jeg det er verd. Hadde et Varta AGM i Steadyen som vi hadde som slepejolle før. Der var det en E-tec 40, og det batteriet var alle tiders. Tror det holdt bortimot 10 år, og det med tildels kraftig mishandling, manglende vedlikeholdslading, osv. 

 

Teerex skrev 8 minutter siden:

Min har alltid startet på sekundet, og mitt Biltema 62Ah sølv-kalsiumbatteri 80-2622 funker fortsatt fint etter mange år. 

Oppgitt CCA er 600 på databladet og etiketten (men Biltema oppgir 480 CCA i spesifikasjonen på nettsiden. Biltema har aldri vært så nøye med detaljene...)

 

Ser Biltema har fått en ny utgave av dette batteriet nå, med 620 CCA.  Koster fortsatt kr 799, en grei pris for et kvalitetsbatteri iallefall.

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/batteri-12v-62ah-2000038651

Hadde jeg visst dette så hadde jeg vel muligens gått for et mindre og billigere batteri ja :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 36 minutter siden:

Ser Biltema har fått en ny utgave av dette batteriet nå, med 620 CCA.  Koster fortsatt kr 799, en grei pris for et kvalitetsbatteri iallefal

På krona det samme som Sønnak SN 600 koster hos min lokale batteripusher.
Ikke rart jeg er sjeldnere og sjeldnere på BT når man får merkevarer til Østen pris andre steder
 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 17 minutter siden:

På krona det samme som Sønnak SN 600 koster hos min lokale batteripusher.
Ikke rart jeg er sjeldnere og sjeldnere på BT når man får merkevarer til Østen pris andre steder
 

 

Ja men Sønnak er nok ikke helt hva Sønnak var i gamle dager. 

Og BT gir 4 års garanti på disse batteriene. Så det er ikke nødvendigvis en naturlov at Sønnak nå er bedre enn BT.

Billige kvalitetsbatterier tror jeg egentlig at man må lete lenge etter.

BT har nok også funnet ut at på batterier er det ikke gunstig å selge billig for enhver pris.  BT har nok bra omsetning på disse batteriene allikevel.

Men det kan jo være greit å støtte den lokale batteripusheren også da.

 

Det eneste jeg ikke handler på BT er elverktøy og batteriverktøy. Der er det mere fristende å gå for et av kvalitetsmerkene som jo ofte er på tilbud her og der. Unntaket er Biltemas borhammer/meiselhammer o.l. som er helt greie kjøp.

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Så hyggelig å høre @fsindsen :thumbsup: Alltid moro hvis noen kan nyttiggjøre seg av erfaringene i tråden :yesnod:

 

Jeg har dessverre ikke hatt anledning til å bruke båten siden den kom på vannet, så erfaringene med ny propell får komme etterhvert. 

 

En ting jeg ikke rakk før den ble satt ut var å lage nyt lokk til sitteplassen på styrekonsollen. Det fulgte med ei plate med ei fancy pute, men den passer dårlig inn i konseptet "fiskejolle". Før første sjøsetting i høst skar jeg derfor kun til ei finerplate i full fart for å ha noe der. Det har holdt seg tørt i det lille rommet, så den har fungert helt greit så langt. Men nå har den blitt stygg, og kryssfiner passer heller ikke inn i konseptet på Dracojolla, så den må vekk. 

 

Jeg har oppbevart litt våte hansker osv, i det rommet, så det har blitt litt jordslag i lokket.

1951316780_Benkeplatekonsoll1.jpg.730f05e89f1d7d5a9a077313b36d8025.jpg

 

Jeg ønsket også at lokket skulle ha en liten dryppkant for å sikre enda mer mot vann inn.

292990574_Benkeplatekonsoll2.jpg.42202f97027d431715a04c53ecd7ae9c.jpg

 

Jeg pønsket en stund på hvordan jeg skulle lage lokket. Ønsket å ha divinycellkjerne slik at det ble stivt og lett, og samtidig som jeg ville ha dryppkant ønsket jeg å få en helt glatt underside som anlegg mot kanten den skal ligge på. Endte opp med å lage en enkel engangsform til formålet. XPS rester fra stringerne under dørken ble utgangspunkt for form. 

 

Først måtte jeg lime sammen noen biter for å få stor nok plate. XPS platene er takknemlige å jobbe med. Hvis man skjærer med kniv langs en linjal eller rettholdt knekker den med et pent snitt.

628285130_Benkeplatekonsoll4.jpg.a28f81262792ae9f3bd052cc892fd7af.jpg

 

Deretter brukte jeg den gamle plata som mal for omriss og skar ut. Plata ble så klemt fast på glassplata som jeg har brukt som støpebord. Erfaringsmessig blir det lett mye luftbobler i hjørnet dersom man ikke har en radius å støpe mot. Tidligere har jeg sparklet opp radius, men denne gangen valgte jeg å bruke billigste sort acrylmasse som fuge.

53685658_Benkeplatekonsoll5.jpg.c33be13dc3827b792a87f26b2ec0ab04.jpg

 

Sist jeg støpte ei luke på denne måten fikk jeg en del småfeil på grunn av at tapen løsnet litt her og der og lagde hull og hakk, så denne gangen ville jeg unngå det. Gjorde derfor et par småtester før jeg støpte. Her har jeg tatt en par små XPS biter som jeg har tapet og testet litt på.

 

Her har jeg fuget hjørnet og lagt på en PVC tape som jeg fant i hylla på Biltema. PVC tåler som kjent polyester (styren), så det måtte jo bli bra tenkte jeg. Acrylmassen tapet jeg over med vanlig maskeringstape.

2093073066_Benkeplatekonsoll7.jpg.b0d8cae46df8ca2281429d0c98e95f2d.jpg

 

På den nederste biten har jeg lagt på to striper med PVC tapen. På den øverste har jeg smurt ut et lag med acryl, og til høyre er det vanlig Biltema gaffa tape.

1995948196_Benkeplatekonsoll8.jpg.11e22ca652cd0e6e922fe35ae718cca1.jpg

 

Så var det å teste litt.

944796924_Benkeplatekonsoll9.jpg.28ee15769ba619b7de95ffb9d52060bd.jpg

 

1938175403_Benkeplatekonsoll10.jpg.6e70733a457d2bacd26290a2927e8261.jpg

 

1111617949_Benkeplatekonsoll11.jpg.179eb1538a5023194e3a1566705d5287.jpg

 

1100768088_Benkeplatekonsoll12.jpg.cd05b80c692c6adc6c7be9ae653db065.jpg

 

PVC tapen fra BT var fiasko, så den utgår. Den løser seg ikke opp, men den skrukker seg og ødelegger overflaten. Erfarte forresten akkurat det samme med den tynne plastfolien som er utenpå plexiglassplater fra BT.

1430480175_Benkeplatekonsoll17.jpg.d214a91f0b10ac00dfe1fecf70a577bd.jpg

 

Gaffa tapen tålte heller ikke styrenet særlig bra og skrukket seg ganske mye. Resultatet blir stygt, så den utgår også.

623274441_Benkeplatekonsoll15.jpg.247ab0927b413ce15ae35571a1f796fc.jpg

 

1708801323_Benkeplatekonsoll16.jpg.262ba4c8db9ee8e80cb967e6615cdf09.jpg

 

Men acrylmassen tålte godt å bli overstøpt. Acrylen satt litt fast i støpen, men det er lett å skrape av.

1184772552_Benkeplatekonsoll14.jpg.109c7d6ef26486172397f818c7a0effd.jpg

 

Slik ble hjørnet der jeg støpte rett på acryl, fornøyd med det resultatet.

225790479_Benkeplatekonsoll19.jpg.26a4801be2e97a53a1c44e2894b11283.jpg

 

Og her hadde jeg maskert over acrylen. Det fungerte også bra.

1520767062_Benkeplatekonsoll20.jpg.0d4b88323d48f8602227a49fd993f185.jpg

 

Det som imidlertid overrasket meg var at XPS materialet så ut til å ta liten skade av et strøk polyester! På dette bildet ser vi hvordan overflaten ble der jeg rullet polyester utenfor PVC tapen. Litt ruglete, men ikke mer enn det.

1471005153_Benkeplatekonsoll13.jpg.8ca3193d278c99d4d156ef72be7aa107.jpg

 

Nysgjerrig som jeg er måtte jeg derfor gjøre en ny test på det. Her har jeg støpt et lag polyester og csm rett på XPSen. 

2051866921_Benkeplatekonsoll32.jpg.b352d2fb483470867714d382276bdc11.jpg

 

1883784186_Benkeplatekonsoll33.jpg.a477af5fec0e809806c8dd4d66f18d8b.jpg

 

Og når jeg rev det av så det slik ut.

1534036014_Benkeplatekonsoll34.jpg.3349043a6a6618007f410d94336e92f8.jpg

 

Det satt ikke like godt som når man støper på divinycell, men jeg ble overrasket over hvor greit det gikk å støpe på den. Hadde jo trodd at den skulle løse seg mer eller mindre helt opp og smelte til en liten klump.

1690516183_Benkeplatekonsoll21.jpg.e67929c39fe12459a5f24fe61ce91804.jpg

 

Ut fra erfaringene valgte jeg maskeringstape over fuga, og pakketape på kantene. Her blir det første laget lagt. Jeg hadde ikke noe gelcoat i riktig farge, kun topcoat, så jeg valgte å støpe rett i forma med polyester denne gangen. 

1086883623_Benkeplatekonsoll22.jpg.b28013e31bb4e52ce59d0d3bff435df8.jpg

 

Ferdig støpt. To lag 150g, og to lag 450g CSM.

1429241641_Benkeplatekonsoll23.jpg.18b3f9cc0a2ca8dbc6d0f2c192359a97.jpg

 

Mens støpen var våt la jeg ned divinycellplata. Den hadde jeg primet på forhånd med polyester som nå hadde gellet. De tre utsparingene som kan skimtes er der hengsler og lukelås skal skrus. Der skjærte jeg vekk divinycellen og fylte opp med sparkelmasse av polyester mettet med sagflis. Sørget for at støpen var så våt at jeg fikk polyester som tøt opp langs hele kanten. Ønsker jo i prinsippet full binding mellom laminatet og kjernen, noe som i praksis ikke er like lett dersom man ikke bruker vacuum. Derfor alle vektene.

1809604664_Benkeplatekonsoll24.jpg.0796c76072026a6ee31405f151dc7c42.jpg

 

Etter herding. Det som imidlertid ikke er lett å unngå er at det blir en liten spalte mellom kanten på støpen og kjernen. Forsøkte først å dytte sparkel ned i denne smale fugen, men det nyttet ikke. Jeg vil ha full kontakt mellom laminatet og kjernen, hvis ikke kan det sprekke opp og delaminere ved slag.

682859818_Benkeplatekonsoll25.jpg.d56769e7ea4f93dd5a0139d6615a40a0.jpg

 

Løsningen ble å fylle epoxy i ei lita sprøyte og gå langs kanten med den.En liten tolmodighetstest, men til slutt fikk jeg fylt opp langs hele kanten til det sluttet å sige. For at epoxyen skulle bli tynn og renne godt ut satte jeg på en varmeovn på undersiden av glassplata. Varmet også sprøyta godt opp slik at epoxyen ble varm og tynn.

1185040575_Benkeplatekonsoll26.jpg.427cccb4c9e1638dfcf73765b5d0ff22.jpg

 

Da epoxyen hadde herdet var det å prime divinycellen med polyester.

277370735_Benkeplatekonsoll27.jpg.621d749159852bf45c9e288d5a1cdc50.jpg

 

Og her ferdig støpt. Valgte å avslutte med ett lag vevd roving fra BT. Synes den gir en fin overflate som avslutning.

1030307777_Benkeplatekonsoll28.jpg.e5a170fa6007bd16253e10f02ca202c2.jpg

 

Så var det å avforme, det gikk veldig greit. 

882097126_Benkeplatekonsoll29.jpg.a0a7f1daa54b3258df7a530f8bf478a9.jpg

 

"Forma" ble brekt av produktet. Som nevnt over var forma limt samme av mindre biter, til det brukte jeg epoxy som jeg fortykket. Her ser vi at materialet knekker ved siden av limfuga, så liming med epoxy er gode greier :thumbsup:

1067538389_Benkeplatekonsoll31.jpg.e2a5c8c2c9307a604b893f0527149104.jpg

Acrylmasse og rester av polyester på støpebordet er lett å fjerne med et knivblad.

111359887_Benkeplatekonsoll30.jpg.8e967c7e9d513c1e32e5eb273a20435f.jpg

 

Merking av kanten for renskjæring.

1848680717_Benkeplatekonsoll35.jpg.981081b887ddad57cce3a863e472199f.jpg

 

Så ble det et par turer opp og ned mellom garasjen og båten for tilpassing. Jeg måtte slipe vekk litt der hengslene skal skrus, men kanten foran ble også litt i veien for lukelåsen, så der måtte jeg også fjerne litt. Måtte også kappe litt ned på dryppkanten i bakkant. Greit å få tilpasset alle slike småting før den coates. Her har jeg smurt på hvit topcoat på innsiden samt litt rundt kanten. Utvendig skal den få et strøk grått, men det blir en annen dag...

1853997287_Benkeplatekonsoll36.jpg.914232336f333a3a861aeca094514f5c.jpg

 

 

Benkeplate konsoll 6.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Luka er egentlig ferdig, men mangler et strøk topcoat oppå. Men nå har det vært ferietur, og Dracoen har bare ligget ubrukt i båthavna. 

 

Men neste tur skal vi ikke så langt, så da tenkte jeg å ta med Dracojolla. Et behov som har markert seg før videre bruk er å kunne få ut vannet som blir stående i slangene til selvlensingen. Når jeg går bak i båten kommer det inn litt vann i det ene hjørnet, og det har irritert meg litt. Løsningen ble som jeg har skissert tidligere å sette inn ei pumpe som suger ut dette vannet. 

 

Etter råd lenger opp i tråden gikk jeg gikk for ei Jabsco membranpumpe av denne sorten. Pumpa er vel egentlig for å tømme septik.

https://nettbutikk.stokken.no/p/9767/lensepumpeseptikpumpe 

 

Før montering så det slik ut i benken helt bak. Helt bak sitter en 1 1/4" kuleventil (med hjemmelaget håndtak), deretter en elektrisk kuleventil som jeg styrer fra førerposisjonen, så et T-stykke. Så går det en slange opp til hver side av dørken hvor det sitter en 1" gjennomføring. Selvlensingen fungerer egentlig helt utmerket, men siden dørken er litt i laveste laget (eller at båten ble noe tyngre enn antatt :rolleyes:) har det en tendens til å ligge en vannskvett på dørken.

724119924_Belgpumpe1.jpg.70afd3d4ea30f462ed43a7dc4b36e2f9.jpg

 

Og på litt mer avstand. På styrbord side (venstre i bildet) ser man inntak til spylepumpe og svinger til ekkolodd. På babord side ser man gjennomføring til sonarsvingeren. 

1855385781_Belgpumpe2.jpg.8e3e59da4151924a286487a841f96d39.jpg

 

Og på skrogsiden på styrbord side (fremdeles inne i benken) har jeg montert spylepumpa. Slangen og gjennommføringen helt til venstre er til lensepumpa. 

148762751_Belgpumpe3.jpg.968dc0eace03f50768a836c29acc38b9.jpg

 

Begynte med å lime på en bit kryssfiner. Pumpa blir plassert på babord side på samme måte som spylepumpa.

2066102706_Belgpumpe4.jpg.2d8e12117551e24d98c02687aa5e1f4c.jpg

 

Så monterte jeg inn et T-stykke til i bunn. Boret også et nytt hull i stringeren og trakk en slange. Pumpa blir levert for enten 19 eller 25mm slange. Jeg valgte å kappe av den ytterste delen av niplene på pumpa og sette på en 28mm slange. På den måten får jeg litt mer tverrsnitt slik at det ikke tetter seg så lett med rusk. Med 19mm slange blir det 3/4" fittings, og da er det ikke store hullet i koblingene! Det teite er at 1" fittings er beregnet for slanger med ca 30mm innvendig diameter, mens niplene på pumpa er 25mm. Helt utrolig at produsentene ikke klarer å samkjøre slikt bedre. Fittings og rørnipler med 25mm diameter er vel ikke å få tak i så vidt jeg vet, og disse PVC slangene med stålspiral får man vel heller ikke i 25mm. 

1069699873_Belgpumpe7.jpg.6ef48e63cfe5f9291514b71b412f9a37.jpg

 

Så kom pumpa på plass.

939351825_Belgpumpe6.jpg.601a6470815b5cd23019127db24a4d10.jpg

 

Og i perspektiv

1180161046_Belgpumpe5.jpg.9acabdf2f5990d1a179d47506854ea72.jpg

 

Litt trekking av kabler osv. så var det å prøvekjøre, og pumpa fungerte helt etter hensikten :thumbsup:  Når jeg åpnet på ventilene kom vannet (som normalt) inn i slangene og opp til dørken. Så kan jeg stenge den elektriske kuleventilen med et trykk på en bryter og lense ut vannet med belgpumpa. Når den suger luft ligger det bare en liten skvett vann igjen i bunn av slangene og T-stykket, og det gjør jo ingenting. Pumpeinstallasjonen anses derfor som vellykket så langt, så får vi se hvordan dette fungerer utover høsten osv. når det blir mye vann og søl med agn og alt mulig klin fra teiner osv. Nå på sommerstid blir det nok antagelig å ha selvlensingen stengt under bruk i utgangspunktet, og åpne ved behov for spyling av dørk, regnvær osv. Med et lite trykk på en knapp kan jeg nå i alle fall drenere ut den irriterende svetten som ble igjen bak når ventilen var stengt :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Ser allerede fram til det @VegJoh :thumbsup: 

 

Den siste pumpeinstallasjonen ble suksess, likedan den elektriske kuleventilen. Har fått testet det litt de siste dagene nå. Stenger ventilen, og lenser ut skvetten i slangene med membranpumpa så blir det helt knusk på dørken! I natt var ventilen på selvlensingen stengt da fikk jeg greie på hvor mye det øset ned på et par tre timer :lol:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 1 time siden:

Dykkeropplæring?

Jepp! I dag er det oppdriftskontroll og masketømming som står på agendaen :smiley:

 

ivar skrev for 1 time siden:

får holde med å oppgi linken :lol: 

Blir kanskje litt lang og tungvint lesning for å finne ut hvilken bryter som er til hva :giggle:

Link to post
Share on other sites

For et par dager siden fikk jeg en mindre hyggelig opplevelse med motoren. Skulle kjøre en gjest inn til Skjærhalden fra der vi lå. Tiltet ned motoren og startet opp, men den stoppet med det samme. Da jeg vrei om nøkkelen på nytt var det helt dødt. Starteren slo overhode ikke inn, og tilten virket heller ikke. Det første som slo meg var at hovedstrømsbryteren hadde vært på over natta, og at noe hadde tappet ned batteriet, og at starteren  kun klarte dette ene forsøket. Men når jeg sjekket spenningen med et multimeter viste det 12,78V, og alt annet fungerte. Teinehaler, pumper og lanterner. 

 

Jeg løftet av mototdekselet og forsøkte å følge ledningene, men det var ikke helt greit. Det eneste jeg fant ut var at det var en 100A sikring ut fra en splint, og den gikk til dynamo. Både på dynamo og starter målte jeg full spenning. Det virket da mest sannsynlig at jeg hadde mistet styrestrømmen, men noen sikring til det var jeg ikke kar om å finne. 

 

Men hva skulle man gjort uten gode venner :smiley:  Jeg ringte en kompis i båtbransjen som slo opp i dokumentasjonen for motoren og hjalp meg over telefon. For de som har lik motor kan det altså være greit å være klar over følgende. Under dekselet, bakerst på styrbord side sitter det to sikringsbokser. I hver av dem er det tre små bladsikringer. 

 

Her ser man de to boksene. Det er der det går inn mange røde ledninger. 

20190808_175608.jpg.34c07e42b55f123b0a8f9bf1556adf7c.jpg

 

Det viste seg at en 15A sikring hadde gått. Den aktuelle sikringen var i den nederste holderen. I den øverste holderen var det tre stk 20A sikringer. Nødløsningen ble å knabbe en av de tre 20A sikringene som erstatning for den på 15A som hadde gått, og sette inn en ledningstump det 20A sikringen manglet. Jeg tok ikke sjansen på laske den sikringen som hadde gått tilfelle noe var feil, men jeg var ikke veldig redd for å laske en av de på 20 som var hele. Med ett virket tilten  og motoren startet og gikk som en klokke ! 

20190808_175652.jpg.6c5c9c0848c7d1a36f06b21ff118b0a7.jpg

 

På Skjærhalden fikk jeg tak i ny sikring. Riktignok bare 10 og 20A, ikke 15, men det fikk stå sin prøve.  

20190808_175816.jpg.38f3b1c08c43ea45089442da4056bc55.jpg

 

Men så er man i alle fall en erfaring rikere, og heretter blir små bladsikringer standard reserveutstyr. 

 

Men det som uroer meg litt med dette er hva som fikk sikringen til å gå. I mine øyne skal ikke en sikring gå dersom alt er i orden. Videre er jo dette en båt som skal brukes hele året underalle forhold, så jeg liker å kunne stole på motoren. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 7 timer siden:

Men det som uroer meg litt med dette er hva som fikk sikringen til å gå. I mine øyne skal ikke en sikring gå dersom alt er i orden.

 

Der er eg veldig enig!

 

Dette er vel ei garantisak, men truleg litt kinkig å vinna fram sidan sikringen no held..

Eg ville ha sjekka dokumentasjon / verkstadmanual for å finna eit skjema på systemet.

Ut frå dette kan du gjera ei sannsynlegheitsvurdering på kva komponentar som kan ha ein vakkelfeil og kontrollera desse nøye.

 

På den måten får du betre forståelse av systemet også, då er det lettare å "ta det på strak arm" seinare :smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

Hva spesifikt var dette en sikring for? Når du får satt in riktig sikring, går den da igjen eller skjer det ingenting? Går sikringen igjen må du finne feilen hvis ikke ville jeg passet på å ha sikringer med meg men ellers tatt det med ro .Også sikringer har et toleranseområde og en levetid.

Link to post
Share on other sites

Havlengt skrev for 3 timer siden:

Dette er vel ei garantisak, men truleg litt kinkig å vinna fram sidan sikringen no held..

At en sikring ryker er nok ingen garantisak, men dersom den fortsetter å spise sikringer må det jo være noe muffins. Sikringene har nå holdt, men det skal også sies at jeg har satt inn en 20A istedenfor den på 15 som brant. En på 15A blir naturligvis satt inn ved første anledning!

 

Havlengt skrev for 3 timer siden:

Eg ville ha sjekka dokumentasjon / verkstadmanual for å finna eit skjema på systemet.

Jeg har komplett manual hjemme, så det blir sjekket opp :thumbsup:

 

Krimart skrev for 2 timer siden:

Hva spesifikt var dette en sikring for?

Litt usikker, men jeg mister i alle fall all styrestrøm til motoren. Når jeg tar ut en av de tre på 20A virker tilt og starter trekker rundt, men motoren tenner ikke. Straks jeg setter inn den som røk starter motoren tvert.

 

Krimart skrev for 2 timer siden:

Går sikringen igjen må du finne feilen hvis ikke ville jeg passet på å ha sikringer med meg men ellers tatt det med ro .

Helt enig, skal prøve å komme til bunns i dette med rett sikring. Kan ikke ha en usikkerhet med dette når jeg er alene på sjøen på høst / vinter i tildels dårlig vær. 

 

Krimart skrev for 2 timer siden:

Også sikringer har et toleranseområde og en levetid.

Det er et poeng :yesnod: slett ikke sikkert at noe er galt. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Bedre sent enn aldri. Har den siste uka kost meg med denne tråden. Ble sur på meg selv for noen dager siden (var ca på side 50), da jeg greide å trykke feil og havnet på siste sida av tråden, og så ferdig båt, ble værre enn å starte en krimroman på siste side.?

Jeg er veldig glad i å pusle med båt-prosjekter, men ikke i nærheten av dette her. Makan til kunnskap og oppfinnsomhet, og ikke minst stayerevne! Denne tråden blir garantert legendarisk her inne, her er det MYE å lære. 

 

Takk til deg Komodo, og takk til alle dine støttespillere i denne tråden! ???

 

Og ikke minst, gratulerer med en fantastisk fin båt! 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Petterøe; jeg blir helt matt av din positivitet her nå, og ja, det varmer virkelig! 

 

Kan forøvrig melde om at jolla fungerer ypperlig som teine og dykkebåt, testet ut senest i dag :smiley:  

 

Kanskje ikke Norges største båt, men det må vel være en av de største slepejollene må det vel være :lol:

20190824_192450.jpg.eeab2103ca31aa80ccb5b7a676233767.jpg

 

20190824_192355.jpg.4714458366379bd6de636e1574342306.jpg

 

Fikk meg et deilig dykk tidligere i dag, og nå har vi akkurat stappet innpå med krabbe og loff ? Satser på et lite dykk til i morgen, da er detmeldt veldig lite vind. 

 

@janet: mulig det, men det florerer ikke av fittings i båtbutikkene i den dimensjonen...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 13 timer siden:

 

 

@janet: mulig det, men det florerer ikke av fittings i båtbutikkene i den dimensjonen...

 

stemmer nok det, første gang jeg kjøpte lensepumper til speedsjarken endte jeg bl opp med et par slike pumper,

fra meget velkjent lenseumpe produsent, TMC

(har også sett slike pumper som sirkulasjonspumper i opplegg med store tanker, f eks en kvart Draco, med levende sjømat)

 

vil tro produsenten har gjort litt operasjonsanalyse og konkludert med 28

som otimalt for pumpemotoren med valgt løft valgt utblås fra pumpe og valgt lengde/høyde på avfallet

 

TMC er en stor produsent har en god del ulike serier, trolig ikke alt tilgjengelig i Norge

 

vil tro jeg har brukt BLA katalogen til dette, en mega stor katalog

som brukes over hele Asia inkl New Zealand og Australia

 

anyway, stor var min overraskelse da jeg skulle  montere dette,

stakk handa ned i fittingskassa (svær kasse) og dro opp det ende bendet etter det andre som ikke passet

frem med skyvelær og andre pumper og monteringsanvisinger, forstod etterhvert hva jeg hadde kjøpt

 

katalogen bød på noen fittings, ikke hauger som for 1 tom 3/4 tom etc ,

men det var i hvert fall enkelt å finne høvelige fittings som dro størrelsen ned til kjente områder

 

 

Link to post
Share on other sites

Våger meg på et spørsmål. Jeg har satt i stand en 94 mod Ibiza 20 Touring. I hovedsak har det dreid seg om å renovere alt elektrisk, tank, alt treverk, og ny motor. Den har (som ganske mange) sånne Ibizaer, vært under vann. Båttypen har en noe suspekt selvdrenering. En V-renne med drenering til bunnen av båten. På denne båten står sjøvann oppe i renna allerede før folk går ombord. Har sammenlignet med maken båter, det er likt på disse. Altså en noe suspekt dreneringskonstruksjon (?). Har vridd hodet litt, og fundert på om støping av flytepontonger på hver side av motoren kan løfte båten litt der bak.

 

I forbindelse med støping med divinycell lurer rett og slett på hvorfor du ikke brukte divinycell i hjørnene på ditt støp? Eller rettere, er det noe som tilsier at dette ikke skal gjøres? 

1478022428.jpg.92a7cfe15fb5a129ffce8bdce9bf0ffb.jpg

 

Jeg vurderer å bygge kassene av kjernemateriale (mer som lego), avrunde, og støpe på dette, pusse, og coate. Jeg tenker å la motoren stå der den står, og bygge på sidene, så nært inn til motor som mulig. Utfordringen blir å beholde/plassere trimflaps..

Redigert av Petterøe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...