olehs Startet 27.August.2019 Del på Facebook Startet 27.August.2019 Noen som har anbefalinger i forhold til bytte av motor i en Tresfjord 28 fra 1978? Det står i dag en Perkins 4.108, 49 HK, i båten. Denne er moden for utskifting/full overhaling, men det er jammen ikke lett å vite hva man skal gå for. Alternativene jeg står mellom nå er som følger: Ny Craftsman-motor: 52hk og ZF12-gir. Pris, 91 tusen + evt. 4 tusen i frakt. (tenker også på beta, nanni, sole - disse ligger i samme prisleie og vurderer dem som ganske like). Fordeler: forhandlergaranti, grei montering. Prisgunstig alternativ for ny motor fra forhandler. Sabb-ListerPetter, 55HK: Denne er fabrikkny, men selges av privatperson etter at Frydenbø overtok gamle Sabb Motorfabrikk. Pris 55 tusen uten gir (mulighet til å bruke hurth-gir fra perkinsen), 65 tusen med fabrikknytt TMC-gir (usikker på hvilken type, men standard drop-gir). I utgangspunktet mitt foretrukne alternativ, men blir veldig usikker når man leser om enkelte brukeres erfaring med Sabb Frydenbø. Dette er jo ikke Iveco-motoren, men det endrer jo ikke på hvem som leverer deler. I tillegg er det jo ikke forhandlergaranti på en motor som selges av privatperson. Enklere montering og kan muligens bruke motorisolasjonskasse originalt fra verftet. Åpenbare fordeler er pris, ny motor gir høyere bruktverdi og enklere montering. Kan kanskje greie meg med dagens propell (selv om ikke optimalt), da dreieretning er samme som på perkinsen. Må også trolig gjøre en malejobb på motoren da den ikke er ferdig lakkert fra fabrikk etter marinisering. Lite brukt Yanmar 4JH4-E: Gått ca. 90 timer, men er ca. ti år gammel. Pris 60.000. Leveres med km35a2-gir. Gir har drop og 8-graders vinkel. Kun 90 timer gir snitt på 9 timers bruk per år. Trolig vil det være 90 timer de første par årene og ikke brukt de siste årene. I annonsen opplyses at motor er jevnlig vedlikeholdt, men fortsatt lite gangtid på en så gammel motor. Fare for at den har "stått i hjel" som er litt betenkelig når man ikke har garanti. Et annet minus med dette alternativet er at vinkel på gir gjør at jeg ikke kan bruke eksisterende lydisolasjonskasse som er original fra verftet. Vinklet gir gir også trolig uansett vanskeligere monteringsjobb i forbindelse med at det må lages nye beddinger. Vinkel på aksel er ikke stor - kanskje bare et par grader, men det skal gå å montere motoren med helning innenfor tillatte grenser fra Yanmar. Fordel er pris, tilgang på deler, godt rykte på Yanmar-motorer. Yanmar-motor trekker litt opp på bruktmarkedet, men motoren er allerede 10-år gammel, så det teller negativt. Må bytte propell da propellretningen er motsatt av perkinsen (etter det jeg har klart å lese meg til...). For alle tre alternativene må jeg ha folk til å gjøre installasjonsjobben. Service-mann anbefaler Sabb-alternativet. Et siste alternativ er å fikse perkinsen, men det ønsker jeg ikke, da kostnaden blir for stor i forhold til hva jeg får med de to rimeligste alternativene over. Man kan jo også vurdere å selge båten med defekt motor, men antar det er vanskelig selv om båten ellers er fin. Så, hvis det er noen som har anbefaling eller synspunkter for hva man bør gjøre, tar jeg gjerne imot råd. Her er lenke til annonse med to bilder som viser perkins-motor og motorkasse tilsvarende det vi har i vår båt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Tror jeg for min del ville gått for Sabb alternativet. Med nytt gir, sånn at alt er nytt. Frydenbø er greie nok de, og hvor ofte trenger du egentlig deler til en båtmotor? Impeller og filter får du hvor som helst, og motoren er vel en Lister Petter som er sprayet blå. Så deler kan du få fra flere kilder om det trengs. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
olehs Svart 27.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2019 Takk for det, index. Jeg tenker på kommentaren til Franco i dette innlegget, og ikke minst denne lange tråden om erfaringer med Sabb Frydenbø av PandaPP. Nå er det jo kun det PandaPP skriver vi får vite, men det er jo ikke spesielt god reklame for Sabb Frydenbø. Det hadde vært fint å høre erfaringer fra andre som har vært i kontakt med Sabb etter at Frydenbø overtok, og hva de tenker. Vet ikke om noen andre som forhandler Lister-Petter i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.August.2019 Del på Facebook Svart 27.August.2019 Begge trådene du linker til er jo relativt gamle, så det er stor sansynlighet for at det ikke er samme ståa i dag. Jeg har pittelitt erfaring med Frydenbø i yrkessammenheng, og har ikke noe spesielt negativt å si om dei. Har heller ikke hørt spesielt mye negativt om dei seneste årene heller. Jeg er enig i det Index skriver og hadde også valgt Sabb i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 https://telemark-trade.no/wp-content/uploads/2019/02/TDME-485PRM.pdf Ny 46 hester med PRM gir til kr.: 63.100,- Burde være et godt alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 krone skrev 10 minutter siden: https://telemark-trade.no/wp-content/uploads/2019/02/TDME-485PRM.pdf Ny 46 hester med PRM gir til kr.: 63.100,- Burde være et godt alternativ? I mitt hode er ikke kinamotorer et godt alternativ til noe som helst. Man skal føle seg trygg på sjøen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 34 minutes ago, index said: I mitt hode er ikke kinamotorer et godt alternativ til noe som helst. Man skal føle seg trygg på sjøen. At en motor har omtrent halv pris trenger ikke å bety at kvaliteten er halvparten så bra, men tviler på at en Kina motor av uspesifikt opphav er like bra som et kjendt merke. Jeg velger som regel motor ut fra driftsikkerhet og service tilgjengelighet! Aller heldst skulle jeg hatt en MTU, men har ikke stor nok båt! og kommer sikkert ikke til å ha så storbåt noen gang heller! hehe På en relativt liten motor hadde jeg fokusert mer på kvalitet og driftsikkerhet og enkel service enn på pris! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gudrun Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 (redigert) Uansett hvilke motor man vurderer må hele regnestykket på bordet før kortet strykes. Kostnaden på selve motoren kan i noen tilfeller være kanskje under halvparten av alle de andre utgiftene som påløper. Ikke sånn at jeg er imot et motorbytte, men alle tallene bør være klare før man setter i gang. Noen båteiere har underveis følt seg som gissel når den ene endringen etter den andre dukket opp. Noen har hatt lyst til å si stopp, men hvem kan bruke eller selge en båt med halvferdig montering uten at masse penger forsvinner ut vinduet? I noen tilfeller kan en pent brukt motor lik den man har være noe å ha i tankene. Redigert 28.August.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 Til -morten- : Bare under oppstarten på en MTU V16 forsvant vel hele feriebudsjettet.. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.August.2019 Del på Facebook Svart 28.August.2019 23 minutes ago, Gudrun said: Til -morten- : Bare under oppstarten på en MTU V16 forsvant vel hele feriebudsjettet.. Finnes 8V for større fritidsbåter! trenger ikke være 16V!! De har også en motor som heter S60 som er 6-syl. Har vært med å bygge katamaran med 2x 8V, vi fikk trumfa igjennom MTU fremfor Scania! dobbel pris så klart! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
olehs Svart 27.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2020 Tenkte bare informere om at båten nå er på vannet med ny Sabb-ListerPetter motor installert. Det tok sin tid, men takk for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.