Jump to content

Ibiza 20 SE, m.140hk Suzuki- 30 knop...?


Yatzyjukser

Recommended Posts

Hei. 

 

I sommer kjøpte jeg en Ibiza 20SE 97 mod. Med en Suzuki 150 hk, 2015 mod. (Gått 40t) 

 

Maks jeg har fått den opp i med 2 personer er 32 knop. Da med flat sjø, maks utbytte på tilt og trimflapps. 

 

Trodde den skulle gå noe bedre enn dette? Ikke at det er nødvendig, men. Hva tenker dere? 

Link to post
Share on other sites

Den motoren kan da umulig fungere som den skal. 

Jeg ville tatt ut plugger. Kikka hvordan fargen er. Gir en fin indikasjon om tilstand. Samtidig sjekker kompresjon. 

Er det forgasser eller innspurt på denne? 

Med så lite bruk, så er det stor sannsynlighet at drivatoff-system/forgassere trenger en god gjennomgang. 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

sjekk også propellen som står på , hva er størrelsen , samt er den i god stand?  

Og er det overskrifta eller teksten som er rett ang. motorstørrelse?  :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Yatzyjukser skrev for 8 timer siden:

Hei. 

 

I sommer kjøpte jeg en Ibiza 20SE 97 mod. Med en Suzuki 150 hk, 2015 mod. (Gått 40t) 

 

Maks jeg har fått den opp i med 2 personer er 32 knop. Da med flat sjø, maks utbytte på tilt og trimflapps. 

 

Trodde den skulle gå noe bedre enn dette? Ikke at det er nødvendig, men. Hva tenker dere? 

Jeg har en Ibiza 20 med en 150 på hekken. Jeg har en nokså god idé om hvilken fart du bør ha. Men du unnlater å nevne mye vesentlig informasjon som påpekt av andre her i tråden. Jeg hverken kan eller vil spekulere i noe som helst før denne informasjonen er på plass. Hvis du vil vente til mandag eller julaften - so be it.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har tatt en stund før jeg har fått svart, takk for mange gode innspill. Jeg har klart å skrive forskjellige hk, det riktige er 140 hk! 

 

Når det gjelder båten så har den ingen groe, det er original propell (helt strøken), og turtallet på full gass ligger tett opp mot 6000. Jeg har fylt bensin på den noen ganger, så mest frisk bensin. Uvisst om det har blandet seg med eldre bensin fra forrige eier. 

 

Vann i dobbeltskroget har jeg ikke fått sjekket, noen tips om hvor jeg gjør det? 

 

Det samme gjelder lufting til bensintank, det får jeg ikke sett da tanken ligger under? 

 

Er mulig motoren sitter for langt ned? Så i dag da jeg tiltet motoren helt ned, at kjølestrålen kom under vann ?

 

Igjen takk for svar. 

Link to post
Share on other sites

Den motoren sitte altfor langt nede. Eller vann i skrog, men det er enkelt å sjekke i akter. Skal vel være en luke der hvis den har tilnærmet samme design bak som en 2008mod.

Hadde en 20fot 2008 med 140 Suzuki og hadde lett 40knop med 2 personer i. Og alu original propell. Og med motor tiltet helt inn så kom aldri kjølestrålen i nærheten av vanmlinjen. 

Turtallet er vel litt høyt kanskje? Hadde 5700 på

min i full gass

Redigert av DR_Nelson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres lite ut ja!  Du skriver orginal propell, men det finnes mange ulike orginale propeller! Vet du størrelse/stigning?  Står gjerne stemplet inn i propellen!  Hvor mye veier denne båten da?  Kan fort hende du skulle hatt den litt opp, hvis" kjølestrålen" ligger helt i vannskårpa!  Normalt skal kavitasjonsplata på påhengern være på nivå med bunn av kjølen! (lettest å sjekke når den står på land) Hvis motor ikke har gått mer, kan jeg aldri tro at pluggene er kale for bytting allerede!  Litt avhengig fra båt til båt, hvordan flapsa bremser.  Jeg har en Alicraft 27 med 200 hk suzuki.  Jeg må bruke flaps for å få den i plan, men kjører flapsa helt inn igjen når jeg begynner å få fart.  De bremser mnge knop på min båt om de er ute i fart.  Har du prøvd å kjøre de helt tilbake?  Har du prøvd å begynne med ingen tilt på motor og når du har fått den opp i "maks fart" tilte motoren litt og litt opp nesten helt til propllen begyner å spinne, og se hvor mye det utgjør i hastighet? Jeg får på det meste ca 33-34 knop med min båt som totalt vier opp mot 3 tonn!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville sjekket om det er vann først ja. Det er 2 steder å sjekke:

 

Bak i luken ved motorbrønnen hvor batteri/stengekran ligger skrogbunnen. Det kan samle seg vann der.

 

Men så det viktige:

Rett under luken (altså nedenfor luken inne i motorbrønnen) sitter det en plastikplugg i skottet/veggen til rommet hvor tanken ligger. Det kan ha samlet seg mye vann der, og det renner ikke ut bak der uten at skrupluggen tas ut.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DR_Nelson skrev 54 minutter siden:

Den motoren sitte altfor langt nede. Eller vann i skrog, men det er enkelt å sjekke i akter. Skal vel være en luke der hvis den har tilnærmet samme design bak som en 2008mod.

Hadde en 20fot 2008 med 140 Suzuki og hadde lett 40knop med 2 personer i. Og alu original propell. Og med motor tiltet helt inn så kom aldri kjølestrålen i nærheten av vanmlinjen. 

Turtallet er vel litt høyt kanskje? Hadde 5700 på

min i full gass

Max anbefalt turtall/WOT-range er 6200rpm på DF-140. Jeg ville nok hatt turtallet godt over 6000rpm på full gass med lite last ombord.

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerer også litt på at du får tett opp mot 6000 omdreininger ved 32 knop hvis båten skal klare 37/38 eller 40 knop. Kanskje forrige eier ikke var klar over at det var vann i båten, og bare skiftet propell for å få opp turtallet? Jeg vil tro du skal ha en 21" alupropell på den båt/motorkomboen.

Link to post
Share on other sites

Du må trimme motoren ut :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev for 3 timer siden:

Om du får 6000 rpm, er ikke båten er tung eller grodd.

Jeg heller mot for liten stigning på propell, og at turtallsperra stopper deg på 6000rpm.

Original propell fåes i alle stigninger, avhengig av hvilken båt de skal gå på.

 

Motorens anbefalte turtallsområde går opp til 6200 rpm.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det ser egentlig ut til at motor er riktig justert i forhold til høyden. Får ikke sett dette før jeg har tatt den opp, som er snart. 

 

Sjekket med propell, og det står følgende: 9x14x21 og 49 14. 

 

Sjekket litt ang. turtall i dag da jeg var alene i båten. Fikk følgende: 

Tilt helt nede

  • 5100-5200, ca 26 knop
  •  

Halv tilt

  • 5500  ca. 28 knop

 

Maks tilt før det slurer. 

  • 6000 ca. 30 knop

 

Noe å bli klokere av? Takk igjen!! 

Link to post
Share on other sites

På min båt får jeg med full gass 30 knop med tilt helt nede og 44 knop med optimal tilt. GPS-målt.

18-foter med 115 hk.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Veit ikke hvilken gear ratio denne har, internettet gav med både 2,38 & 2,59

Åkke som med 2.38 6000 O/min og 30 knop 21" prop  gir slipp på 30% 

og med 2,59 blir det 25% og begge deler er langt utenfor hva det skal være,  og slippet øker til fortere det går noe som er heilt omvendt av hva det skal være.  Og ser det står at motoren fremstår som lavt montert lenger opp? mens det egentlig virker som den står for høyt. hmm

Link to post
Share on other sites

Ratio avhenger av årsmodell og/eller utgave såvidt jeg husker. 

Men dette er jo en DF140A. så den har 2,59:1 utveksling.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...