Yatzyjukser Startet 30.August.2019 Del på Facebook Startet 30.August.2019 Hei. I sommer kjøpte jeg en Ibiza 20SE 97 mod. Med en Suzuki 150 hk, 2015 mod. (Gått 40t) Maks jeg har fått den opp i med 2 personer er 32 knop. Da med flat sjø, maks utbytte på tilt og trimflapps. Trodde den skulle gå noe bedre enn dette? Ikke at det er nødvendig, men. Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Hørtes lite ut. Ligger en på finn som oppgir 42knop med 150hk.. Hvordan er Turtall? Mye groe? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Den motoren kan da umulig fungere som den skal. Jeg ville tatt ut plugger. Kikka hvordan fargen er. Gir en fin indikasjon om tilstand. Samtidig sjekker kompresjon. Er det forgasser eller innspurt på denne? Med så lite bruk, så er det stor sannsynlighet at drivatoff-system/forgassere trenger en god gjennomgang. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 sjekk også propellen som står på , hva er størrelsen , samt er den i god stand? Og er det overskrifta eller teksten som er rett ang. motorstørrelse? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Solseng Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Yatzyjukser skrev for 8 timer siden: Hei. I sommer kjøpte jeg en Ibiza 20SE 97 mod. Med en Suzuki 150 hk, 2015 mod. (Gått 40t) Maks jeg har fått den opp i med 2 personer er 32 knop. Da med flat sjø, maks utbytte på tilt og trimflapps. Trodde den skulle gå noe bedre enn dette? Ikke at det er nødvendig, men. Hva tenker dere? Jeg har en Ibiza 20 med en 150 på hekken. Jeg har en nokså god idé om hvilken fart du bør ha. Men du unnlater å nevne mye vesentlig informasjon som påpekt av andre her i tråden. Jeg hverken kan eller vil spekulere i noe som helst før denne informasjonen er på plass. Hvis du vil vente til mandag eller julaften - so be it. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Hadde en Yamarin 21fot med 150 hk Yamaha som gikk 48 knop så den farten der var ikke noe særlig, nei. Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Bare å begynne med det enkle. Vaske under. Kan det være noe vann liggende i dobbelt skroget. Fersk bensin, sjekk plugger. Ta ut unødvendig vekt. Vurder om motor er montert med riktig høyde, har du lufting på tank skikkelig åpen? Hvilken propell sitter på etc etc Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Turtall ? Sitér dette innlegget Link to post
Yatzyjukser Svart 13.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2019 Har tatt en stund før jeg har fått svart, takk for mange gode innspill. Jeg har klart å skrive forskjellige hk, det riktige er 140 hk! Når det gjelder båten så har den ingen groe, det er original propell (helt strøken), og turtallet på full gass ligger tett opp mot 6000. Jeg har fylt bensin på den noen ganger, så mest frisk bensin. Uvisst om det har blandet seg med eldre bensin fra forrige eier. Vann i dobbeltskroget har jeg ikke fått sjekket, noen tips om hvor jeg gjør det? Det samme gjelder lufting til bensintank, det får jeg ikke sett da tanken ligger under? Er mulig motoren sitter for langt ned? Så i dag da jeg tiltet motoren helt ned, at kjølestrålen kom under vann ?. Igjen takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 (redigert) Den motoren sitte altfor langt nede. Eller vann i skrog, men det er enkelt å sjekke i akter. Skal vel være en luke der hvis den har tilnærmet samme design bak som en 2008mod. Hadde en 20fot 2008 med 140 Suzuki og hadde lett 40knop med 2 personer i. Og alu original propell. Og med motor tiltet helt inn så kom aldri kjølestrålen i nærheten av vanmlinjen. Turtallet er vel litt høyt kanskje? Hadde 5700 på min i full gass Redigert 13.September.2019 av DR_Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Høres lite ut ja! Du skriver orginal propell, men det finnes mange ulike orginale propeller! Vet du størrelse/stigning? Står gjerne stemplet inn i propellen! Hvor mye veier denne båten da? Kan fort hende du skulle hatt den litt opp, hvis" kjølestrålen" ligger helt i vannskårpa! Normalt skal kavitasjonsplata på påhengern være på nivå med bunn av kjølen! (lettest å sjekke når den står på land) Hvis motor ikke har gått mer, kan jeg aldri tro at pluggene er kale for bytting allerede! Litt avhengig fra båt til båt, hvordan flapsa bremser. Jeg har en Alicraft 27 med 200 hk suzuki. Jeg må bruke flaps for å få den i plan, men kjører flapsa helt inn igjen når jeg begynner å få fart. De bremser mnge knop på min båt om de er ute i fart. Har du prøvd å kjøre de helt tilbake? Har du prøvd å begynne med ingen tilt på motor og når du har fått den opp i "maks fart" tilte motoren litt og litt opp nesten helt til propllen begyner å spinne, og se hvor mye det utgjør i hastighet? Jeg får på det meste ca 33-34 knop med min båt som totalt vier opp mot 3 tonn! Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 (redigert) Jeg ville sjekket om det er vann først ja. Det er 2 steder å sjekke: Bak i luken ved motorbrønnen hvor batteri/stengekran ligger skrogbunnen. Det kan samle seg vann der. Men så det viktige: Rett under luken (altså nedenfor luken inne i motorbrønnen) sitter det en plastikplugg i skottet/veggen til rommet hvor tanken ligger. Det kan ha samlet seg mye vann der, og det renner ikke ut bak der uten at skrupluggen tas ut. Redigert 13.September.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 DR_Nelson skrev 54 minutter siden: Den motoren sitte altfor langt nede. Eller vann i skrog, men det er enkelt å sjekke i akter. Skal vel være en luke der hvis den har tilnærmet samme design bak som en 2008mod. Hadde en 20fot 2008 med 140 Suzuki og hadde lett 40knop med 2 personer i. Og alu original propell. Og med motor tiltet helt inn så kom aldri kjølestrålen i nærheten av vanmlinjen. Turtallet er vel litt høyt kanskje? Hadde 5700 på min i full gass Max anbefalt turtall/WOT-range er 6200rpm på DF-140. Jeg ville nok hatt turtallet godt over 6000rpm på full gass med lite last ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Jeg reagerer også litt på at du får tett opp mot 6000 omdreininger ved 32 knop hvis båten skal klare 37/38 eller 40 knop. Kanskje forrige eier ikke var klar over at det var vann i båten, og bare skiftet propell for å få opp turtallet? Jeg vil tro du skal ha en 21" alupropell på den båt/motorkomboen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Du må trimme motoren ut Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Solseng Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 Teerex skrev 18 minutter siden: Du må trimme motoren ut Noe er spinnhakkendes gale i hvert fall. Hvis kjølestrålen står under vann i nedtrimmet posisjon, så blir vel uttrimming og motorlift skjøvet litt nedover i prioriteringsrekkefølgen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.September.2019 Del på Facebook Svart 13.September.2019 dersom motoren står altfor lavt så spruter det også mer vann opp fra stammen - har du lagt merke til om det skjer? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Havarita Svart 14.September.2019 Del på Facebook Svart 14.September.2019 Om du får 6000 rpm, er ikke båten er tung eller grodd. Jeg heller mot for liten stigning på propell, og at turtallsperra stopper deg på 6000rpm. Original propell fåes i alle stigninger, avhengig av hvilken båt de skal gå på. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.September.2019 Del på Facebook Svart 14.September.2019 Havarita skrev for 3 timer siden: Om du får 6000 rpm, er ikke båten er tung eller grodd. Jeg heller mot for liten stigning på propell, og at turtallsperra stopper deg på 6000rpm. Original propell fåes i alle stigninger, avhengig av hvilken båt de skal gå på. Motorens anbefalte turtallsområde går opp til 6200 rpm. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Havarita Svart 14.September.2019 Del på Facebook Svart 14.September.2019 Ja, men man har tett på 6000 ved 30knop, så får man ikke 40 ved 6200.? Sitér dette innlegget Link to post
Yatzyjukser Svart 26.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2019 Det ser egentlig ut til at motor er riktig justert i forhold til høyden. Får ikke sett dette før jeg har tatt den opp, som er snart. Sjekket med propell, og det står følgende: 9x14x21 og 49 14. Sjekket litt ang. turtall i dag da jeg var alene i båten. Fikk følgende: Tilt helt nede 5100-5200, ca 26 knop Halv tilt 5500 ca. 28 knop Maks tilt før det slurer. 6000 ca. 30 knop Noe å bli klokere av? Takk igjen!! Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 26.September.2019 Del på Facebook Svart 26.September.2019 Hvordan måler du farten? GPS eller med sånn gammaldags trykk/impellersensor tilkoblet analog viser? Viktig å bruke gps for mest mulig riktig fartmåling. Om ikke annet; laste ned en app til telefonen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.September.2019 Del på Facebook Svart 26.September.2019 (redigert) På min båt får jeg med full gass 30 knop med tilt helt nede og 44 knop med optimal tilt. GPS-målt. 18-foter med 115 hk. Redigert 26.September.2019 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Cerberus Svart 26.September.2019 Del på Facebook Svart 26.September.2019 Veit ikke hvilken gear ratio denne har, internettet gav med både 2,38 & 2,59 Åkke som med 2.38 6000 O/min og 30 knop 21" prop gir slipp på 30% og med 2,59 blir det 25% og begge deler er langt utenfor hva det skal være, og slippet øker til fortere det går noe som er heilt omvendt av hva det skal være. Og ser det står at motoren fremstår som lavt montert lenger opp? mens det egentlig virker som den står for høyt. hmm Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.September.2019 Del på Facebook Svart 26.September.2019 Ratio avhenger av årsmodell og/eller utgave såvidt jeg husker. Men dette er jo en DF140A. så den har 2,59:1 utveksling. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.