Jump to content

Ibiza 20 SE, m.140hk Suzuki- 30 knop...?


Yatzyjukser

Recommended Posts

Har samme båt selv kjører med stål propell balistic 13,5 x22 xl 

38,2 knop turtall tett på 6000.

de må ha vann i dobbelbunnen

har aldri kjørt med alupropell på den ibiza 20 touring.

flaps skal stå helt opp når du tester farten må flapsen stå helt opp.

jeg har ikke flaps.

Redigert av ibizafan (see edit history)

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Ja det som er rart er at propellen slurer slik, til fortere det går til meir slurer den. Det skal være omvendt. Du har nå et slipp på 25% , dvs 25% sluring og det normale på en slik båt kan typisk være rundt 10% på full guff.

Umiddelbart tenker eg enten er båten din konkav i skroget slik den legger seg på nesa men da hadde det vel kommet frem her til nå , lite trulig? eller så er propellen din skadet på noe vis. Beste hadde vært om du fikk fatt på en annen propell å teste med. Båten din skal iallefall gå 36 knop

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev for 8 timer siden:

Ja det som er rart er at propellen slurer slik, til fortere det går til meir slurer den. Det skal være omvendt. Du har nå et slipp på 25% , dvs 25% sluring og det normale på en slik båt kan typisk være rundt 10% på full guff.

Umiddelbart tenker eg enten er båten din konkav i skroget slik den legger seg på nesa men da hadde det vel kommet frem her til nå , lite trulig? eller så er propellen din skadet på noe vis. Beste hadde vært om du fikk fatt på en annen propell å teste med. Båten din skal iallefall gå 36 knop

Er enig i at det noe litt rart her. Trådstarter har en 3x14x21 alupropell som er standard på DF-115-140. Burde være nokså riktig stigning da jeg har funnet eksempler her på båtforumet hvor denne komboen (DF140/3x14x21 alu) gjør ca. 37 knop. En annen kjørte 23", men hadde da rundt 40 knop på en skjærgårdsjeep. Så det burde være riktig propell, og slipet burde være lavere. Og jeg tror det er riktig å forvente rundt 37-38 knop med en DF-140 på Ibiza 20T.

 

Videre tenker jeg at de vanlige årakene til at man ligger under forventet fart (groe, vekt, fuelrestriksjon, sjuk motor) nesten automatisk fører til en reduksjon i turtall. Her får trådstarter 6000rpm noe som igjen indikerer at motor fungerer greit da det er tett opp mot optimalt turtall. Hadde propellen bare vært "for lett" eller hatt høyt slipp p.g.a. for høy montasje, så hadde han trolig bare truffet turtallsperren, men det gjør han altså ikke da motoren har en øvre wot-range på 6200rpm. Det må være en viss motstand for å holde turtallet i sjakk.

 

Må si jeg jeg undres over hva som er galt her, men er enig i at det er et naturlig steg å bytte propell i en eliminajonsrekke. Kan være en "mandags-propell" som ser fin ut, men hvor bladene er skjeve eller noe i den duren.

 

Hvis jeg skulle twiste hode helt rundt og dra inn alle problemstillinger jeg kommer på i farten: Båten er repowret med ny motor i 2015. Jeg hadde selv en 115 2-T Yamaha på båten tidligere, og den var montert i øverste hull (så lavt som mulig). Antiventilasjonsplaten fluktet da med kjølen, men det var ikke noe problem med fart når man trimmet langt nok ut. Fikk vel rundt 35 knop og det turtallet jeg skulle ha med denne motoren. Men hva om det er satt på en XL-motor ved motorbytte - i beste selvmekk-ånd? Kunne noe slikt ha ført til slike tall og ytelse?

Link to post
Share on other sites

Slik skal motoren være, iallefall med 4-blads stålpropell. Det må jeg ha, da motor står i laveste mulige monteringshøyde.

 

 

DSC_0522.JPG

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Petterøe skrev 19 minutter siden:

Sjekk fuktinngang i kjernematerialet i akterspeilet, du KAN ha skjult ekstra vekt der bak.

 

Tror ikke et par kg ekstra (for å ta i litt hardt) vil utgjøre så veldig mye.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...