Alexanderwa Startet 30.August.2019 Link til dette innlegget Startet 30.August.2019 (redigert) Har et arbeidsbord i garasjen min jeg gjerne skulle malt opp igjen. Det er bygd opp av planker lagt lengdevis. Var tidligere et lag med hvit maling. Har lyst på en sterk og kjemikalie resistent overflate. Bruker ofte å mekke på motorer osv. Har en Clipper 1700 jeg reparer. Da har jeg noen desiliter med Biltema sinn gelcoat til overs. Har ikke tatt meg tid til å dra ut å kjøpe noe maling enda. Om noen har ærfaring med gelcoat direkte på trevirke eller generelt gelcoat så hadde jeg vært takknemlig for svar. Tenkte jeg kunne poste her siden jeg har tenkt å lage en tråd senere i tid om båten jeg har kjøpt og her er det folk vet mest om polyester, epoxy og gelcoat. Evt om noen har en god anbefaling til en skikkelig slitesterk maling. Redigert 30.August.2019 av Alexanderwa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Toppcoat er ikke noe bra direkte på tre. Ikke god heft heller. ( har prøvd ved flere annledninger) Har selv brukt Biltema sin lakkmaling å overraskende oppdaget at den er veldig sterk,oljebestandig,diesel har den også til nå klart. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Alexanderwa Svart 30.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Takk for svar! Skal da prøve ut biltema sinn lakkmaling. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Jeg har liten tro på maling på arbeidsbenk. Hva med Biltemas treolje . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Krimart Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Jeg ville valgt 2-komponent polyuretanlakk. Du kan velge en klar eller med farge. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Gelcoat er gode greier, men å male den rett på treverk blir nok neppe noen suksess. I så tilfelle bør du nok legge et lag eller to med glassfiber først. Hvis ikke vil gelcoaten sprekke opp når treverket beveger seg. Og som Knude skriver blir det så som så med heft (akkurat det har ikke jeg erfaring med). Tokomp. polyurethanmaling fra Biltema er en god maling som gir en sterk og glatt overflate. Men også der ville jeg nok foretrukket å lagt et lag epoxy og duk over treverket først. Min anbefaling er å gå til et tynnplateverksted å få klipt og knekt til ei stålplate som du skrur rett på bordet. Er det tørt og fint der du står klarer det seg med karbonstål, men det blir selvsagt hakket mer delikat med ei rustfri plate 2-3mm tykkelse gir en solid overflate på benken. Går du ned på 1-1,5mm blir det lett bulker etter en stund med jobbing på den. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Alexanderwa Svart 1.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Komodo skrev for 4 timer siden: Gelcoat er gode greier, men å male den rett på treverk blir nok neppe noen suksess. I så tilfelle bør du nok legge et lag eller to med glassfiber først. Hvis ikke vil gelcoaten sprekke opp når treverket beveger seg. Og som Knude skriver blir det så som så med heft (akkurat det har ikke jeg erfaring med). Tokomp. polyurethanmaling fra Biltema er en god maling som gir en sterk og glatt overflate. Men også der ville jeg nok foretrukket å lagt et lag epoxy og duk over treverket først. Min anbefaling er å gå til et tynnplateverksted å få klipt og knekt til ei stålplate som du skrur rett på bordet. Er det tørt og fint der du står klarer det seg med karbonstål, men det blir selvsagt hakket mer delikat med ei rustfri plate 2-3mm tykkelse gir en solid overflate på benken. Går du ned på 1-1,5mm blir det lett bulker etter en stund med jobbing på den. Takker for svar i fra alle. Skulle gjerne brukt treolje men jeg vil bruke maling eller noe slags belegg grunnet bordet var malt hvit før. Verktøyene jeg legger på bordet blender slikt inn med treverket, har mistet skruer og bolter utellelige ganger. En stålplate hadde vært fint, har hatt det i tankene en stund. Tenker jeg skal installere senere i tid. Har også vurdert Biltema sinn 2k lakk. Så får se. Bruker for det meste Polyester og glassfibermatte, kan dette være et valg? Om jeg risser til treverket slik det trekker til seg polyesteren skikkelig. Så gå over med gelcoat etter matten så klart. Biltema sinn gelcoat er polyesterbasert sist jeg husket. Så vet ikke hvordan det hadde festet seg med epoxy under. Sitér dette innlegget Link to post
Maurice Svart 7.September.2019 Link til dette innlegget Svart 7.September.2019 En to-komponent epoksy-maling som f. eks https://dycas.no/produkter/double-coat/variopox-rolcoating-lysgra-sett hadde vært bra på benken din. Tåler diesel mm. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.September.2019 Link til dette innlegget Svart 7.September.2019 Du får ei laminert benkeplate på OBS bygg e.l for samme pris son en boks maling hvis de har kampanje. Jeg har laget benk med to benkeplater på, og det ser bra ut. Og de tåler mye juling. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
NilsPils Svart 7.September.2019 Link til dette innlegget Svart 7.September.2019 Jeg er av den mening at en arbeidsplate av tre skal være ubehandlet, ta imot juling og gjerne bære preg av at den har blitt flittig brukt. En bør skille mellom arbeidsplate og salongbord . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.September.2019 Link til dette innlegget Svart 7.September.2019 Eg hadde laminatgulv på benken i mange år. Var overaskande bra til å være billigste sort. Brukte litt lim for å tette skjøtene. Har rustfri 1.5mm nå. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Torsen67 Svart 27.April.2023 Link til dette innlegget Svart 27.April.2023 Gammel tråd, men interessant tema. Så her inne en gang at det var en som malte tredetaljer i båten sin med 2-komp epoxy. Flere strøk, og det ble helt glatt overflate. Spørsmålet mitt er da, går det an å få tak i hvit epoxy, eller blande inn hvite pigmenter? Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 27.April.2023 Link til dette innlegget Svart 27.April.2023 Finnes hvit 2-komp epoksy-grunning, f.eks. Hempel og Seajet, men overflaten blir matt. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 27.April.2023 Link til dette innlegget Svart 27.April.2023 Har ett 100kvm verksted hjemme, har vært brukt det meste på betonggulvene opp gjenom årene, har nå flis på det halve, men den malingen av alle jeg har brukt er uten tvil den siste jeg hadde på, det er BT sin 2-komp vannbaserte epoxy/gulvmaling (tørker omgående å lukter ikke), den motstår alt av kjemisk/bensin mm, det ble brukt etter siste skraping og sliping pga lav pris samt att en nabo hadde god erfaring med den, jeg kommer ikke til å lete etter noe annet når tiden kommer for neste "service" av gulvet, er 2år siden jeg malte sist (3 strøk). Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.April.2023 Link til dette innlegget Svart 27.April.2023 Torsen67 skrev for 8 timer siden: Gammel tråd, men interessant tema. Så her inne en gang at det var en som malte tredetaljer i båten sin med 2-komp epoxy. Flere strøk, og det ble helt glatt overflate. Spørsmålet mitt er da, går det an å få tak i hvit epoxy, eller blande inn hvite pigmenter? Du kan få pigment du kan blande inn. Feks: https://storbua.no/products/fargetilsetning-til-epoxy-ecopoxy-color-pigments?variant=36738075590817¤cy=NOK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gclid=CjwKCAjwuqiiBhBtEiwATgvixAhKNpuI2lP5cxz5dc_bABJZRVWOoohlLtbKFr2oObm9RRwnvsr1MhoC5hQQAvD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 28.April.2023 Link til dette innlegget Svart 28.April.2023 Krimart skrev for 13 timer siden: Du kan få pigment du kan blande inn. Feks: https://storbua.no/products/fargetilsetning-til-epoxy-ecopoxy-color-pigments?variant=36738075590817¤cy=NOK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gclid=CjwKCAjwuqiiBhBtEiwATgvixAhKNpuI2lP5cxz5dc_bABJZRVWOoohlLtbKFr2oObm9RRwnvsr1MhoC5hQQAvD_BwE Spennende! Sitér dette innlegget Link to post
Phoenix_Madness Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Kan man bruke de pigmentene på biltema sin epoksy gulvmaling? Sitér dette innlegget Link to post
Phoenix_Madness Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Krimart skrev On 27.4.2023 at 22.26: Du kan få pigment du kan blande inn. Feks: https://storbua.no/products/fargetilsetning-til-epoxy-ecopoxy-color-pigments?variant=36738075590817¤cy=NOK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gclid=CjwKCAjwuqiiBhBtEiwATgvixAhKNpuI2lP5cxz5dc_bABJZRVWOoohlLtbKFr2oObm9RRwnvsr1MhoC5hQQAvD_BwE Kan man bruke de pigmentene på biltema sin epoksy gulvmaling? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.November.2024 Link til dette innlegget Svart 1.November.2024 Phoenix_Madness skrev On 29.10.2024 at 2.51: Kan man bruke de pigmentene på biltema sin epoksy gulvmaling? Antagelig, men jeg vet ikke. Lag eventuekt et prøveoppstrøk før du gyver løs på gulvet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.