Jump to content

Vinterprosjekt: Stell av GH14


Pitbullo

Recommended Posts

Hei! 

 

Da jeg har overtatt en sliten gammel GH14, tenkte jeg å bruke vinteren til å sette den i litt bedre stand. Jeg er ikke håndverker, kun middels praktisk anlagt, men ikke redd for å forsøke, så da lager jeg denne tråden, og skriver litt i ny og ne, samt jeg kan stille spørsmål der jeg lurer på noe. 

 

Litt historie:

Båten er en 1981 modell GH 14, produsert av Rana Plast. Min bestefar kjøpte den gule båten, og den startet livet sitt med en 5hk Johnson på hekken. Etter én sommer fant man ut at dette var for slapt, så neste sesong ble det kjøpt inn en Johnson 15hk. Min bestefar døde dessverre før han fikk prøvd motoren på båten, men motoren gjorde jobben sin, passe pålitelig, i 25 år før den ble byttet ut med en Tohatsu 9.9 som vi trimmet til 15hk. I alle år har den blitt brukt til badeturer, fisketurer og lek og moro i og rundt Nedstrandsfjorden i Ryfylke. Nå skal den få være med på nye eventyr i forene rundt Os, utenfor Bergen. 

Siden undertegnende kun er ett år eldre enn båten kan man si at jeg har vokst opp med denne. Jeg lærte sjøvett (og uvett) i den, og båten har fått mer enn én flyvetur med skrog og motor godt over bølgetoppene. Opp gjennom årene, etterhvert som båten ble eldre ble den også mindre og mindre pent behandlet, med andre ord så er det en del skraper og sår i den, både over og under vannlinjen. 

 

Bilder: 

IMG_3974.jpg.ca5f6437002e4759826841adf247f15d.jpg

Båten har blitt tatt over på henger, og er straks klar til transport. 

 

IMG_3977.jpg.83a913696aa07377b17e8010ea934248.jpg

Da var båten kommet hjem. Skitten og sliten. Det er også litt skader i gelcoat (dårlig lappet).

 

IMG_3978.jpg.34236a070c9aa68c5991616fd340d6e2.jpg

Slitent

 

IMG_3979.jpg.b873db1150c16ce14c0a06bb886f79b5.jpg

Ny plate på akterspeil må til, samt litt fix oppi

 

 

Litt om arbeidet:

Båten har blitt grundig vasket, og en plan har begynt å tre frem.

Båten skal hvelves, og settes i garasjen slik at jeg kan stå varmt og tørt i vinter. 

Planen ble å lage en ramme med hjul på som båten kunne hvelves over på, slik at den kan trilles ut på gårdsplassen for spyling/utearbeid, og enkelt trilles inn igjen i garasjen. 

 

IMG_4030.jpg.52d8f5fe21585d5bd9140465db017204.jpg

Rammen, work in progress. 

 

IMG_4034.jpg.b02cf71a0a9d670124706f2aa7b83af9.jpg

Båten snudd og på plass oppå ramma. Hjulene ble litt provisorisk montert, så disse skal festes enda bedre etterhvert, men idéen fungerer så langt. 

 

Planen for båten utvendig:

-Pusse bort bunnsmøring, da dette aldri har blitt gjort. Bunnsmørning har bare blitt malt oppå gamle sår og skraper, slik at jeg ønsker å avdekke disse, reparere og "starte fra begynnelsen" igjen.

-Jeg tror ikke skadene er for dype, bortsett fra på kjølen foran, her kan man se glassfiberen gjennom. Tenker jeg reparerer med epoxysparkel, for å få det sterkt og vanntett. Prime alt under vannlinjen på nytt, og så legge på ny bunnsmøring. 

-Bytte plate på akterspeilet.

-Rubbe og shine over vannlinja slik at gulfargen ser litt bedre ut. Skader skal fylles i, og jeg vil forsøke å få tak i gelcoat i GH-gul.

-Nytt klistremerke med GH-logo

 

Plan for oppi båten:

-Det er en del småsår her også, men ikke noe alvorlig. Det er mulig jeg må lære meg å legge litt glassfiber, men det spør jeg om her når den tid kommer.

-Lage to nye tofter. GH14 har en stor tofte som er løs, kun festet med gummistrikk. Ettersom båten i sin historie har fått seg noen Aflyveturer så resulterte dette også i at denne toften sa takk for seg, og brakk tvert i to. Det er også en liten tofte (som blir erstattet med styrekonsoll på noen båter), denne er hel, men begynner å smuldre litt, så den byttes i samme slengen.

-Det er mulig jeg setter på pullert og håndrekke om det er tid og lyst til det, samt oppgradering av åregafler etc. Småplukk. Mulig jeg monterer flagg også :)

 

 

Jeg håper jeg klarer å oppdatere tråden innimellom. På grunn av jobb og familie så blir dette et prosjekt som går i rykk og napp. Jeg har ikke ambisjoner om at båten skal se ny ut, men den skal bli bedre enn den er nå, og kanskje den kan få fungere noen år til før den pensjonerer seg for godt. Med tanke på alle prosjektene jeg har lest om her inne, og resultatene folk oppnår, så tenker jeg at å legge lista litt lavt er på sin plass. 

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av Pitbullo
Et bilde på avveie... (see edit history)
Link to post

Gh 14 er gøy båt. Har selv en 1979 modell som min far kjøpte ny da med 20 hk Suzuki . Gikk som ei kule. nå med 25 hk Tuhatsu siden Suzuki døde. Skal igjennom samme operasjon i høst da den har falmet veldig de siste åra. Du får gulfargen men litt vanskelig å treffe på fargen . Mulig å dryppe i litt grå for å bedre......

innvindig farge har jeg ikke prøvd å finne men sannsynlig en  hvitt som går mot grå. Maretim har liste over Ral nr. til veldig mange båter. Litt gøy at det fremdeles finnes mange av disse.

lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

@Knude Ja GH14 er en trivelig og morsom båt. Skal benytte meg av tipset ditt med å ha i en anelse grått for å matche farge. Takk for tips :)

 

@Tskjei Takk for fargekoder! Da har jeg et godt utgangspunkt :)

 

Spørsmål:

Jeg har så smått begynt å pusse litt på bunnstoffet. Har bare tatt et lite område for å se om det går greit med maskin og 120 papir. Jeg vil ikke fortsette før jeg får kjøpt skikkelig maske og dress, men et et spørsmål dukket opp. Noe av bunnstoffet er knallhardt, og vanskelig å pusse bort. Er det nødvendig å pusse helt inn til gelcoaten før jeg primer? Ujevnheter og sår vil bli fylt med epoxysparkel, og pusset. Alt under vannlinja skal primes på nytt, er det dumt at det ligger litt gammelt bunnstoff igjen under primeren? Tenker på området midt under (triangel) hvor noe av den gule gelcoaten skinner gjennom). Er dette nok pussing, eller bør jeg pusse bra over det hele for så å bruke en kjemisk malingsfjerner + høytrykksspyler? 

 

IMG_4037.jpg.c49d91c609c70c9e98294c67d8d25691.jpg

Link to post

120 papir er alt for finkornet til en slik jobb. 40 eller max 60 gjør at du jobber mye mer effektivt. Jeg ville fjernet så mye som mulig når du først er i gang. Tips: en skarp hardmetallskrape der du runder av hjørnene først er meget effektiv for grovfjerning. Særlig i et par minusgrader. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Som index sier vil jeg anbefale deg å skrape framfor å slipe bunnstoffet. Sliping av bunnstoff genererer mye helseskadelig støv. Skraper du kommer det av i flak istedet. Jeg skrapet min Draco for bunnstoff da jeg holdt på. Bilder og forklaringer finner du i linken til "Dracotråden" i signaturen min. Jeg holder en knapp på skraper i HSS eller karbonstål som jeg sliper ofte. Da kan jeg forme eggen i ønsket fasong, og de er lette å holde skarpe. Hardmetallskraper (HM) blir også sløve selv om metallet i utganspunktet er sterkere. Og når de først er sløve må du ha en spesiell slipeskive for HM for å slipe dem opp. Hvis du skraper deg nesten ned til gelcoat er vinkelsliper med grovrengjører et bra redskap for å fjerne resten av bunnstoffet. Den tetter seg ikke på samme måten som slipepapir :thumbsup:

Link to post

Solgte massevis av disse båtene den gangen jeg jobbet hos GH på 70-tallet. Bra innspill over på hva du skal gjøre under båten. Jeg hadde gått for skrape og så slipe. 

 

Oppi båten: Den gangen jeg jobbet med disse, var det en del klager/reklamasjoner på vann mellom skrogene. Vannet viste seg ofte å komme inn gjennom skruehullene til toftene. Fabrikanten var ikke alltid like nøye med tettemasse. Vi monterte også mengder med gass/gir/styrekonsoller, samme der når det gjelder krav til tetting. Den gangen var det Veritas-krav til rattstyring om man skulle opp i 20 hk eller over (etter husken). Hvordan kravet er i dag kjenner jeg ikke til. Maks motor den gangen var 28 hk. Det var største påhengeren som Yamaha leverte. GH var importør av Yamaha den gangen.

Link to post

Takk for fin informasjon @Hulda. Alle skruehull skal tettes ordentlig, det var en del ferskvann mellom skrogene da båten ble snudd. Den går i sjøen, men har ligget opp ned i halvannet år i hagen før vi tok den frem nå. 

I følge platen på båten så er den godkjent for 20HK, om det er med eller uten styrekonsoll vet jeg ikke. Vi har aldri hatt det i denne. 

Link to post
Pitbullo skrev On 1.9.2019 at 12.39:

I følge platen på båten så er den godkjent for 20HK, om det er med eller uten styrekonsoll vet jeg ikke. Vi har aldri hatt det i denne. 

 

Mener det er som Hulda sier, opptil 20hk med styrekult og 28 og senere 30 hk med styrekonsoll, iflg brosjyrer jeg har fra tidlig 80-tall. 

 

Sitat

Alle skruehull skal tettes ordentlig, det var en del ferskvann mellom skrogene da båten ble snudd. 

 

mistenker også at det kan lekke inn under fenderlista , i sammenføyninga mellom inner- og ytterskrog

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Før du skraper eller sliper for mye, bruk denne:

https://www.westsystem.no/p/13451/bunnstoffjerner---1852

 

Jeg brukte denne da jeg kjøpte en GH11 LS til guttungen i fjor, og den tok alt helt ned til primer.

Det var lag på lag over mange år, men med en relativt kraftig høyttrykkspyler, så fløy bunnstoffet av.

 

Kan anbefales!!

 

For andre tips, se tråden min her:

 

Redigert av LuckyFalls (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...

En liten oppdatering. 

Dessverre så går arbeidet litt seint, på grunn av en dårlig rygg, men det går riktig vei. Den store jobben er den jeg gjør nå, og alt som kommer etterpå går fortere.

Jeg har forsøkt flere metoder på fjerning av bunnstoff, og gikk løs med liv og lyst med en eksentersliper. Det fungerte greit, men det var fort å gå gjennom gelcoaten. Heldigvis her dette bare skjedd et par steder, og sårene er små. På grunn av ryggen så måtte jeg ta meg en lang pause med pussingen, men brukte tiden til å sette båten/ramma den står på, på bukker for å få litt bedre arbeidshøyde. Det fungerte. Videre kom jeg frem til at det enkle er ofte det beste, og en skikkelig skrape gjør vei i vellinga. Jeg har ikke tenkt til å ta bort alt bunnstoff, noe sitter som støpt, dette lar jeg være. Bunnen skal primes på nytt etter reparasjoner er gjort, og nytt stoff legges på.

 

På grunn av ryggen så må jeg jobbe smartere, ikke nødvendigvis hardere. Hvis jeg skraper det jeg klarer, og får bort alt det løse, kan jeg ta resten med høytrykksspyler og malingsfjerner? Jeg tenkte å skrape meg ferdig, dra båten ut av garasjen og spyle den ordentlig med høytrykksspyler med roterende dyse. Etterpå bruker jeg malingsfjerner som tar siste rest. Det som måtte bli igjen trengs kanskje ikke å fjernes? Evt. bare skrape og spyle.

 

IMG_4321.jpg.d6c2b47c101599a9d0e727b573eb457a.jpg 

 

Skrapt litt her og der. En del løst og en del som fort gir skader i gelcoaten om jeg skraper mere. Alle sår skal også repareres etterhvert.

IMG_4322.jpg.91e7d8d11a5d5b1682cda9ca535d2279.jpg

Eksentersliper tar godt, men tidvis litt for godt. Vegrer meg for å bruke den videre. 

 

Redigert av Pitbullo (see edit history)
Link to post

Hei. Når jeg fjernet alt under min Hydrolift F-23 brukte jeg denne https://megaflis.no/duxola-malingsfjerner-power-gel-750ml.html?gclid=CjwKCAiAlO7uBRANEiwA_vXQ-6rltDoZTJTTKhfbzie0EMtXLz-NgfZFuBN0_Sn8j7c57qtEHrZZKhoCtCYQAvD_BwE

Legg på, spray litt vann på og legg over gladpack. Plastikkfolie som kleber mot seg selv. La ligge på en stund. Da var det som varmt smør med en skrape. Så kan man spyle etterpå. Viktig at ikke malingsfjerneren tørker ut. Dess lenger tid på, dess bedre effekt.

Link to post

Hvis skrapa di bare tar det løse flasset tror jeg ikke den er skarp nok. Når jeg gjør en slik skrapejobb har jeg en drøss med skraper i ei kasse, og bruker hver skrape bare en liten stund før jeg bytter. Merker fort at den begynner å ta dårligere. Så sliper jeg opp alle innimellom. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...