Jump to content

Vinterprosjekt: Stell av GH14

Pitbullo

Recommended Posts

• 4 måneder senere...

En liten oppdatering fra denne kanten :) 

Jobb, familieliv og ikke minst ganske kjip helse gjør at ting går sakte fremover, men noe har blitt gjort. 

Fikk slipt ned under vannlinjen så godt det lot seg gjøre, helt til slipemaskinen tok kvelden... Primet opp igjen, og har lagt på bunnstoff. Det er litt tidlig for bunnstoffet, ift. sjøsetting, men det måtte bli slik. Båten er nå kommet ut av garasjen (ligger med kjølen i været enda), og skal på sjøen om ikke lenge, får jeg håpe. 

Jeg holder nå på og lage til plate som skal utenpå akterspeilet da den gamle var pill råtten. Hva bør jeg behandle denne med? Jeg har saget til en tykk finerplate (forskalingsplate), som er pusset og gjort fin. Den settes for øyeblikket inn med primer, og så må jeg ha en skikkelig vanntett overflatebehandling. Anbefalinger? Kan jo eventuelt bare bruke bunnstoff? Har forresten benyttet Biltema sitt harde bunnstoff under båten, siden den skal opp og ned av henger ofte. Selvpolerende smitter så fort av, så jeg ville ha noe mer solid denne gangen. 

Jeg må også etterhvert lage en tofte (eller 2) til båten, og tenkte å bruke samme type forskalingsplate som jeg har til akterspeilet. Denne er 10-lags, og burde være solid nok. Hva kan jeg oveårflatebehandlie toftene med? Vil ha det vanntett, solid samtidig som det ikke smitter over på klær. De skal tross alt sittes på. 

Edit: PS: Jeg vet veggene i garasjen ser forferdelige ut. Garasjen er neste prosjekt, straks båten er tatt :) 

IMG_4547.JPG

IMG_4553.JPG

Redigert av Pitbullo (see edit history)

Dette blir bra!

Lenge igjen til sjøsetting?

Hva med epoxyprimer platene, så farge oppå der igjen, eventuelt litt farge i primeren? Da bør det bli vanntett nok.

Biltema har begge deler uten at det koster skjorten :) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Takk for svar! 

Vær og føreforhold bestemmer nok sjøsetting, forhåpentligvis innen noen uker om brikkene faller på plass. Jeg har ikke båtplass her, så det blir å ha den på henger. Jeg har faktisk biltema sin epoxyprimer stående. Er denne fleksibel nok til brukt på tofter? Hvilken farge kan jeg eventuelt blande i primeren?

Pitbullo skrev 1 time siden:

Det er litt tidlig for bunnstoffet, ift. sjøsetting, men det måtte bli slik

Ikke noe problem å stoffe i god tid før sjøsetting.  

Jeg holder nå på og lage til plate som skal utenpå akterspeilet da den gamle var pill råtten. Hva bør jeg behandle denne med? Jeg har saget til en tykk finerplate (forskalingsplate), som er pusset og gjort fin.

Jeg må også etterhvert lage en tofte (eller 2) til båten, og tenkte å bruke samme type forskalingsplate som jeg har til akterspeilet. Denne er 10-lags, og burde være solid nok. Hva kan jeg oveårflatebehandlie toftene med? Vil ha det vanntett, solid samtidig som det ikke smitter over på klær. De skal tross alt sittes på. 

Mitt forslag er å ikke behandle i dethele tatt. Det vil uansett trekke vann og råtne etterhvert. Spar pengene på produkter, og lag heller nye plater når de gamle er råtne. Det holder ganske lenge uansett ?

jeg ville uansett behandlet endeflatene med etellerannet - så burde de iallefall trekke litt mindre vann..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 uker senere...

Da har det blitt gjort litt til, om enn ikke så masse, de siste dagene. 

PLaten bak på akterspeilet er nå ny, og siden jeg hadde noen rester igjen så ble den satt inn med primer og bunnstoff. Skruehullene i skroget ble fylt med Tec-7 så vann ikke sniker seg inn denne veien. 

20200420-IMG_4640.jpg.c467a69062b3de06a59e3c8bbcdff68a.jpg

Videre så har jeg laget to tofter. 

Den største toften er løs og skal originalt festes med en gummistrikk til to kroker. Jeg får se om jeg får tak i slike strikker, hvis ikke så tror jeg den holder seg bra på plass slik den er. Jeg fikk til ganske god passform, så den ligger stødig. Den lille toften lengre bak har også blitt ny da denne var ganske stygg og sliten. Det var litt arbeid å fjerne den gamle da skruene satt fast, og var rustet, det endte med at jeg måtte til verks med skrueuttrekkersett på to av skruene, og den siste måtte jeg bore ut. Uansett, jeg vant den kampen :)

Skruehullene ble også her fylt med tec-7 før den ble skrudd fast igjen.

20200418-IMG_4624.jpg.2423d4e9ac05dd45fb03582b5a9417a7.jpg

Toftene fikk seg en liten runde med etterbehandling, og valget havnet på en slump med Drygolin jeg hadde stående. Den burde tåle både regn og sol, samt at den ikke smitter av på klær til de som sitter på. Fargen var tilfeldigvis av typen "frostrøyk", som jeg også har på huset, og denne var heldigvis ganske lik fargen som båten etterhvert har fått oppi. Litt flaks må man ha!

20200420-IMG_4638.jpg.ad923a38e6d46c9f3c862efa7f167807.jpg

Ellers har båten fått nye åregafler og fester for disse, i metall. De gamle var i plast, og helt ubrukelige da de gav etter slik at årene ikke holdt seg i åregaflene. Det er greit å kunne ro båten på en trygg måte om motoren skulle gi seg, spesielt med små barn ombord. 

Det er litt arbeider rundt i motorbrønnen som må gjøres, men om jeg går løs på dette nå eller rett og slett snart begynner å ta båten i bruk, det får vi se. Hengeren til båten trenger litt pleie også.

Er det forresten noen som har erfaring med tilhengerhjul som selges på Biltema? 

• 1 måned senere...

Da var skuta sjøsatt, og behørig plassert i sin nye hjemmehavn. Det trengs en god del mer arbeid for å få båten fin, men den er løftet mange hakk, og er sjødyktig og litt til. Resten av arbeidet tas neste vinter, nå skal båten brukes 

:) 

F985AE10-AFEB-4844-8046-BD4CFD467440.jpeg.3f0e140abb1bf0ddbe43bfd374cee3b4.jpeg9FCBC871-03F7-4EE0-96C2-E63374DCE79A.jpeg.2314c9f155bb18f75634704927ded93b.jpeg

Fin båt du har der!

GH14 er en god liten båt, som gjør det den skal på en strålende måte. Den er som en trofast labrador :)

Til åregaflene så kjøpte jeg åregaffelfeste og åregafler på Biltema. Det var bare til å skru ut de gamle festene og sette i de nye, hele operasjonen tok 5 minutter. Jeg trengte også nye årer, disse kjøpte jeg på jula. 

https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/arer-og-gafler/aregaffel/aregaffel-2-pakning-2000042234

https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/arer-og-gafler/aregaffel/aregaffelfeste-2-stk-2000042233

• 2 måneder senere...

Bare et kjapt spørsmål, jeg har en 29 liters tank fra Biltema til bruk i båten. Denne lekker en del rundt påfyllingslokket, selv om jeg skrur det godt til (lekker med luftingen stengt). Er det en enkel måte å tette dette på? Er usikker på om rørleggertape, eller hva det heter, tåler bensin/olje og saltvann. 
må jeg bite i det sure eplet og handle meg en bedre tank, rett og slett? 

kjenner ikke til BT tanken, men hvis den er ca samme kvalitet som bensinslangene deres så ville jeg sett etter noe annet :smiley:

Pitbullo skrev On 20.4.2020 at 18.02:

PLaten bak på akterspeilet er nå ny, og siden jeg hadde noen rester igjen så ble den satt inn med primer og bunnstoff.

kom på en ting til her:  bunnstoff inneholder kobber, som virker korroderende om det kommer i direkte kontakt med aluminium.   ville derfor fjernet bunnstoffet der motoren ligger an på plata

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

@ivar takk for tilbakemelding, da blir det nok til å bytte tanken ved neste mulighet. Og, ikke minst, takker for info om bunnsmøring! Dette skal jeg få ordnet, om så bare legge noe mellom motor og plate inntil båten går på land for sesongen. Takker :) 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...