SveinHa Startet 12.September.2005 Del på Facebook Startet 12.September.2005 (redigert) Byggenummer 10, 1925 fra Hauges Jernskipsbyggeri i Haugesund er omsider tilbake i hjembyen. Hauges Jernskipsbyggeri ble startet og drevet av min oldefar John Hauge og da måtte jeg jo følge litt med på hjemkomsten i går, her under Karmsund bro kl 19:50: På vei ut i friluft for å bli snudd mens Normand Progress fremdeles ligger ved kai: På plass på kaien på Killingøy kl 22:44 En liten indikasjon av tilstand under vannlinjen: Mer info her og her. Redigert 12.September.2005 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Divemaster Svart 12.September.2005 Del på Facebook Svart 12.September.2005 Byggenummer 10, 1925 fra Hauges Jernskipsbyggeri i Haugesund er omsider tilbake i hjembyen. Hauges Jernskipsbyggeri ble startet og drevet av min oldefar John Hauge og da måtte jeg jo følge litt med på hjemkomsten i går, her under Karmsund bro kl 19:50: Mer info her og.... <{POST_SNAPBACK}> Koselig å se henne hjemme igjen... Synes at det er kjekt at kysthistorien blir tatt vare på, noe som tydeligvis er støttet av Solstad (som også sponser Skudefestivalen så vidt jeg husker)... samt at det var jo litt hell i uhellet at Normand Progress ikke fikk fornyet kontrakten i Nigeria... husker ikke hva hun skal gjøre nå ... men kan jo lett bli ganske travelt i Mexocogulfen da... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
SveinHa Svart 12.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2005 (redigert) Koselig å se henne hjemme igjen... Synes at det er kjekt at kysthistorien blir tatt vare på, noe som tydeligvis er støttet av Solstad (som også sponser Skudefestivalen så vidt jeg husker)... samt at det var jo litt hell i uhellet at Normand Progress ikke fikk fornyet kontrakten i Nigeria... husker ikke hva hun skal gjøre nå ... men kan jo lett bli ganske travelt i Mexocogulfen da... <{POST_SNAPBACK}> Der gikk litt rykter på kaien i går at det kostet Solstad rundt kr 500.000 i døget å ha Normand Progress i drift så Solstad er jo en dugende sponsor...... Andre rykter sa at Normand Progress hadde fått oppdrag for Hydro på Mongstad/Oseberg og måtte avlyse dokking på Karmsund Maritime. Er allerede på vei nordover i formiddag. Redigert 12.September.2005 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Divemaster Svart 12.September.2005 Del på Facebook Svart 12.September.2005 Der gikk litt rykter på kaien i går at det kostet Solstad rundt kr 500.000 i døget å ha Normand Progress i drift så Solstad er jo en dugende sponsor...... Andre rykter sa at Normand Progress hadde fått oppdrag for Hydro på Mongstad/Oseberg og måtte avlyse dokking på Karmsund Maritime. Er allerede på vei nordover i formiddag. <{POST_SNAPBACK}> Normand Progress er jo ganske moderne, så kostnadene er jo høye ... spesielt kapitalkostnadene.. en har faktisk litt kjennskap til selskapet ..... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Rolf Svart 12.September.2005 Del på Facebook Svart 12.September.2005 Der gikk litt rykter på kaien i går at det kostet Solstad rundt kr 500.000 i døget å ha Normand Progress i drift så Solstad er jo en dugende sponsor...... Andre rykter sa at Normand Progress hadde fått oppdrag for Hydro på Mongstad/Oseberg og måtte avlyse dokking på Karmsund Maritime. Er allerede på vei nordover i formiddag. <{POST_SNAPBACK}> Normand Progress ble på fredag sluttet til Hydro for et rig move, antagelig Deepsea Delta. Rate P+C. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
index Svart 12.September.2005 Del på Facebook Svart 12.September.2005 Godt å se at det endelig har lykkes å få Svanøy hjem! Så får vi bare håpe at det lar seg skaffe midler og dugnadsinnsats nok til at det blir skikk på henne igjen... Hun så forrsten veldig liten ut bakpå Norman Progress. Skulle nesten tro de var bygd i forskjellige målestokker... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Poseidon Svart 12.September.2005 Del på Facebook Svart 12.September.2005 Gratulerer med dagen SveinHa - og alle andre med sansen for norsk fartøyvern! Dette er en stor dag i Haugesunds historie, og såvidt jeg kan se har ikke nettutgaven av Haugesunds Avis nedverdiget seg til en eneste kommentar...... Men det er nå jobben starter, og med god hjelp fra mange sponsorer kan SVANØY med tiden bli en juvel på havnen! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TMe Svart 12.September.2005 Del på Facebook Svart 12.September.2005 SVANØY ble utrolig puslete ombord i Norman Progress. Noen som har kunnskaper om STAVENES (dampdrevet) som ble hentet hjem fra England for mange år tilbake? Ligger den fremdeles i Sognefjorden i påvente av restaurering? Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 12.September.2005 Del på Facebook Svart 12.September.2005 Noen som har kunnskaper om STAVENES (dampdrevet) som ble hentet hjem fra England for mange år tilbake? Ligger den fremdeles i Sognefjorden i påvente av restaurering? <{POST_SNAPBACK}> Jepp, gjør nok det. Var forresten slept til Bergen ifm Nordsteam i August. Myyyyyye arbeid gjennstår. Skroget er fremdeles helt hult, og overdekket med bølgeblikktak. Kan ikke se at der er gjort noen arbeider (synlige ialle fall) siden jeg første gang så fartøyet i Kaupanger for rundt 10 år siden. Antar Poseidon kan fylle inn om standen på fartøyet da han lå fortøyd ikke langt unna under Nordsteam. Sitér dette innlegget Oso Link to post
kapptein Svart 12.September.2005 Del på Facebook Svart 12.September.2005 Gratulerer med dagen SveinHa - og alle andre med sansen for norsk fartøyvern! Men det er nå jobben starter, og med god hjelp fra mange sponsorer kan SVANØY med tiden bli en juvel på havnen! <{POST_SNAPBACK}> Tiltredes!Som amatørfartøyverner selv, slutter jeg meg med stor entusiasme til alle ønsker om en lys framtid for Svanøy. Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Trygve Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 STAVENES ligger pt. ved slippen i Dåfjorden på Stord. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Jepp, gjør nok det. Var forresten slept til Bergen ifm Nordsteam i August. Myyyyyye arbeid gjennstår. Skroget er fremdeles helt hult, og overdekket med bølgeblikktak. Kan ikke se at der er gjort noen arbeider (synlige ialle fall) siden jeg første gang så fartøyet i Kaupanger for rundt 10 år siden. Antar Poseidon kan fylle inn om standen på fartøyet da han lå fortøyd ikke langt unna under Nordsteam. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har nok ikke så meget å tilføye. STAVENES har jo vært et langdrygt prosjekt for skal man gjennomføre så omfattende restaureringsoppgaver, da holder det ikke med en håndfull entusiaster; da trenger man også et oppland og et næringsliv som går inn for oppgaven. Hittil har nok STAVENES vært preget av at man ikke hadde den nødvendige 'backing' og den har ligget stille i lange tider. Såvidt jeg vet var den også nede og hilste på krabbene et par ganger.... Men Nordsteam har vært mål og vendepunkt for restaureringsprosjekter tidligere. I 2000 var det OSTER som kom dampende inn på Vågen i Bergen, man spilte "Dar kjem Dampen" og for å sitere BT så kunne man "ha saltet ned halve årets sildekvote i tårene som ble felt....". Etter den seansen har OSTER gjennomgått omfattende arbeider og regnes nå som bortimot ferdig restaurert. I 2005 var det STORD I som stod i sentrum for oppmerksomheten; den kom inn på Vågen for egen damp, for første gang siden den tragiske brannen. Nå kan vi vel også regne STORD I som "reddet" og gå ut fra at restaureringsprosjektet går sin gang videre. Tanken med STAVENES var at når den kom til Nordsteam ville den få en lignende oppmerksomhet - og den måtte for all del ikke gjemmes bort innerst i Sognefjorden igjen. Etter Nordsteam slepte HUTH den til Dåfjorden, og der ligger den nå. Forhåpentlig vil arbeidet i kulissene fremskaffe nok midler til at arbeidet kan fortsette - og det naturlige målet vil selvfølgelig være at ved neste Nordsteam i Bergen er det STAVENES som kommer dampende inn på Vågen for egen maskin. Her er forresten NORDSTEAM sine hjemmesider. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
SveinHa Svart 13.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Restaurering av gamle fartøy er en tidkrevende prosess men nå er i alle fall motoren tilnærmet 100%. Var med på prøvekjøreng på onsdag og her er en drøy halvtime av kjøringen: Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
TrondT Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Er ikke bare å vri på nøkkelen der nei... Hvordan går det med resten av Svanøy da? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Kaldfisk Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Hvordan går det med resten av Svanøy da?TrondT Det meste om Svanøy finnes her. http://www.haugaland-veteranbatlag.no/ Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
index Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Var med på prøvekjøreng på onsdag og her er en drøy halvtime av kjøringen: De videoene må jeg vise til faderen! Han var påmønstert som maskinist på en gammel seilskute hjemmehørende i Lilla Edet tidlig på femtitallet, og den hadde akkurat en slik Bolinder maskin installert! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 14.Mars.2010 Del på Facebook Svart 14.Mars.2010 Svanøy er ogso diskutert her: http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic...?f=2&t=5647 Magne Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 (redigert) Tragisk at båten brant opp onsdag kveld.. Sånn ser den ut nå... Får håpe den blir bygget opp igjen som de sier... Redigert 12.Januar.2012 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
SveinHa Svart 12.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 Trasige saker når slike ting skjer men når jeg ser på bildene fra i dag så så det ikke så aldeles ille ut, mye intakt maling på utsiden så da har det ikke vært så ille varmt... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.