Jump to content

"Svanøy" endelig hjemme.

SveinHa

Recommended Posts

Byggenummer 10, 1925 fra Hauges Jernskipsbyggeri i Haugesund er omsider tilbake i hjembyen.

Hauges Jernskipsbyggeri ble startet og drevet av min oldefar John Hauge og da måtte jeg jo følge litt med på hjemkomsten i går, her under Karmsund bro kl 19:50:

Bilde

Bilde

På vei ut i friluft for å bli snudd mens Normand Progress fremdeles ligger ved kai:

Bilde

Bilde

Bilde

På plass på kaien på Killingøy kl 22:44

Bilde

En liten indikasjon av tilstand under vannlinjen:

Bilde

Mer info her og her.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Byggenummer 10, 1925 fra Hauges Jernskipsbyggeri i Haugesund er omsider tilbake i hjembyen.

Hauges Jernskipsbyggeri ble startet og drevet av min oldefar John Hauge og da måtte jeg jo følge litt med på hjemkomsten i går, her under Karmsund bro kl 19:50:

Mer info her og....

<{POST_SNAPBACK}>

Koselig å se henne hjemme igjen... Synes at det er kjekt at kysthistorien blir tatt vare på, noe som tydeligvis er støttet av Solstad (som også sponser Skudefestivalen så vidt jeg husker)... samt at det var jo litt hell i uhellet at Normand Progress ikke fikk fornyet kontrakten i Nigeria... husker ikke hva hun skal gjøre nå ... men kan jo lett bli ganske travelt i Mexocogulfen da...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Koselig å se henne hjemme igjen... Synes at det er kjekt at kysthistorien blir tatt vare på, noe som tydeligvis er støttet av Solstad (som også sponser Skudefestivalen så vidt jeg husker)... samt at det var jo litt hell i uhellet at Normand Progress ikke fikk fornyet kontrakten i Nigeria... husker ikke hva hun skal gjøre nå ... men kan jo lett bli ganske travelt i Mexocogulfen da...

<{POST_SNAPBACK}>

Der gikk litt rykter på kaien i går at det kostet Solstad rundt kr 500.000 i døget å ha Normand Progress i drift så Solstad er jo en dugende sponsor......

Andre rykter sa at Normand Progress hadde fått oppdrag for Hydro på Mongstad/Oseberg og måtte avlyse dokking på Karmsund Maritime. Er allerede på vei nordover i formiddag.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Der gikk litt rykter på kaien i går at det kostet Solstad rundt kr 500.000 i døget å ha Normand Progress i drift så Solstad er jo en dugende sponsor......

Andre rykter sa at Normand Progress hadde fått oppdrag for Hydro på Mongstad/Oseberg og måtte avlyse dokking på Karmsund Maritime. Er allerede på vei nordover i formiddag.

<{POST_SNAPBACK}>

Normand Progress er jo ganske moderne, så kostnadene er jo høye ... spesielt kapitalkostnadene.. en har faktisk litt kjennskap til selskapet .....

Bilde

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

<{POST_SNAPBACK}>

Normand Progress ble på fredag sluttet til Hydro for et rig move, antagelig Deepsea Delta. Rate P+C.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Godt å se at det endelig har lykkes å få Svanøy hjem! Så får vi bare håpe at det lar seg skaffe midler og dugnadsinnsats nok til at det blir skikk på henne igjen...

Hun så forrsten veldig liten ut bakpå Norman Progress. Skulle nesten tro de var bygd i forskjellige målestokker... :lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Gratulerer med dagen SveinHa - og alle andre med sansen for norsk fartøyvern! :flag::flag::flag:

Dette er en stor dag i Haugesunds historie, og såvidt jeg kan se har ikke nettutgaven av Haugesunds Avis nedverdiget seg til en eneste kommentar......

Men det er nå jobben starter, og med god hjelp fra mange sponsorer kan SVANØY med tiden bli en juvel på havnen!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Noen som har kunnskaper om STAVENES (dampdrevet) som ble hentet hjem fra England for mange år tilbake? Ligger den fremdeles i Sognefjorden i påvente av restaurering?

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, gjør nok det. Var forresten slept til Bergen ifm Nordsteam i August. Myyyyyye arbeid gjennstår. Skroget er fremdeles helt hult, og overdekket med bølgeblikktak. Kan ikke se at der er gjort noen arbeider (synlige ialle fall) siden jeg første gang så fartøyet i Kaupanger for rundt 10 år siden.

Antar Poseidon kan fylle inn om standen på fartøyet da han lå fortøyd ikke langt unna under Nordsteam.

Oso

Jepp, gjør nok det. Var forresten slept til Bergen ifm Nordsteam i August. Myyyyyye arbeid gjennstår. Skroget er fremdeles helt hult, og overdekket med bølgeblikktak. Kan ikke se at der er gjort noen arbeider (synlige ialle fall) siden jeg første gang så fartøyet i Kaupanger for rundt 10 år siden.

Antar Poseidon kan fylle inn om standen på fartøyet da han lå fortøyd ikke langt unna under Nordsteam.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har nok ikke så meget å tilføye. STAVENES har jo vært et langdrygt prosjekt for skal man gjennomføre så omfattende restaureringsoppgaver, da holder det ikke med en håndfull entusiaster; da trenger man også et oppland og et næringsliv som går inn for oppgaven.

Hittil har nok STAVENES vært preget av at man ikke hadde den nødvendige 'backing' og den har ligget stille i lange tider. Såvidt jeg vet var den også nede og hilste på krabbene et par ganger....

Men Nordsteam har vært mål og vendepunkt for restaureringsprosjekter tidligere. I 2000 var det OSTER som kom dampende inn på Vågen i Bergen, man spilte "Dar kjem Dampen" og for å sitere BT så kunne man "ha saltet ned halve årets sildekvote i tårene som ble felt....". Etter den seansen har OSTER gjennomgått omfattende arbeider og regnes nå som bortimot ferdig restaurert.

I 2005 var det STORD I som stod i sentrum for oppmerksomheten; den kom inn på Vågen for egen damp, for første gang siden den tragiske brannen. Nå kan vi vel også regne STORD I som "reddet" og gå ut fra at restaureringsprosjektet går sin gang videre.

Tanken med STAVENES var at når den kom til Nordsteam ville den få en lignende oppmerksomhet - og den måtte for all del ikke gjemmes bort innerst i Sognefjorden igjen. Etter Nordsteam slepte HUTH den til Dåfjorden, og der ligger den nå. Forhåpentlig vil arbeidet i kulissene fremskaffe nok midler til at arbeidet kan fortsette - og det naturlige målet vil selvfølgelig være at ved neste Nordsteam i Bergen er det STAVENES som kommer dampende inn på Vågen for egen maskin.

Her er forresten NORDSTEAM sine hjemmesider.

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 4 år senere...

Restaurering av gamle fartøy er en tidkrevende prosess men nå er i alle fall motoren tilnærmet 100%. Var med på prøvekjøreng på onsdag og her er en drøy halvtime av kjøringen:

Var med på prøvekjøreng på onsdag og her er en drøy halvtime av kjøringen:

De videoene må jeg vise til faderen! Han var påmønstert som maskinist på en gammel seilskute hjemmehørende i Lilla Edet tidlig på femtitallet, og den hadde akkurat en slik Bolinder maskin installert!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 år senere...

Trasige saker når slike ting skjer men når jeg ser på bildene fra i dag så så det ikke så aldeles ille ut, mye intakt maling på utsiden så da har det ikke vært så ille varmt...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...