Blink Startet 2.September.2019 Link til dette innlegget Startet 2.September.2019 Jeg har en del vibrasjon og resonans fra min Ford Sabb 2711E, 68 hk, som står montert i min Viksund 31 sjark. Motoren er montert helt uten demping i motorfestene (stive festerj. Dette er originalt fra produsent. Jeg har lyst til å gå over til fleksible motorfester (gummidempet el.) da jeg har en ide om at dette vil dempe vibrasjonen og resonansen. Jeg regner med at jeg må gjøre noe med girkassa (demperplate, fleksikobling ?} slik at den kan ta opp den økte bevegelsen som nye motorfester vil medføre. Girkassen er en Borg Warner 71CR. Det er også vribart propellanlegg , type Helseth såvidt jeg vet. Båten er fra 1980, har aldri vært i proft fiske og er nå kun gått 1000t. Hva mener dere der ute, er det andre ting jeg må ta hensyn til før jeg bytter motorfester og vil det løse problemet med vibrasjon og resonans. Jeg legger ved et par bilder. Dette er mitt aller første innlegg på dette forum, så ha meg unnskyldt for formulering og sikkert for lang tekst. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 2.September.2019 Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Hei og velkommen på forumet. Dette ser da ut som fleksible motorlabber. Hvorfor tenker du at ikke er fleksible? Nå er vel disse såpass gamle at det kan være greit å bytte uansett.. Hvis du får fatt i noen med samme byggemål er det en grei operasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Blink Svart 2.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2019 Hmm, mulig jeg tar feil og at Johannes har rett. Den delen av motorfeste som den skålformede delen hviler på er hardt og vurderes av meg som metall. Kan gummien være så uttørket etter 40 år at den opptrer nærmest metallisk hardt. Jeg fant noe gammel informasjon fra Viksund som gir to valg på motorfester, fleksibel og fast. Jeg tok da for gitt at jeg har fast. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Ser ut for at du kanskje har Paulstra Produsenten finnes https://www.paulstra-industry.com/elastomer-mounts-g9-en.html Forhandles i Norge av i alle fall Bjarne Johnsen Teknisk http://www.bjt.no/produkter/vibrasjonsdemping Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Ligner de som stod original på min Ford Sabb. Litt fleksible, men ikke mye. Jeg skiftet til større og mykere labber. Forhandler kan beregne labber ut fra motorvekt, turtall og antall HK. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Fester må også ta hensyn til type stevnlager, ev. støttelager, ev. fleksibel kopling. Hadde mengder av feil den gangen fleksible motorfundamenter ble vanlige, og folk trodde det var bare å montere. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Støtter det Hulda. Men nå har produsenter og kompetente forhandlere myyye kunnskap om dette. Så med kontakt til en forhandler, f.eks. Bjarne Johnsen Tekniske eller Sleipner, så vil nok alle de riktige spørsmål bli stilt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Det blir uansett ikke min lekkasje/brekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
Blink Svart 3.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Takk til dere alle for svar. I mitt originale startinnlegg nevner jeg problematikken rundt gear og akseloppheng og at dette trolig må tas hensyn til på en eller annen måte. Jeg skal ta kontakt med de som anbefales over. Jeg skal også prøve å oppdatere i saken når jeg anser saken løst. Inviterer fortsatt til kommentarer hvis der finnes flere der ute. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Du kan vel også ta med i beregningen at motoren din er nummeret etter semidieselen. Den er i utgangspunktet ikke støysvak. Dog vil trolig nye fester av samme hårdhet (shoreA) som de originale gi forbedring. Men 'silkemotor' blir den ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 (redigert) De som har best greie på Ford Sabb er Frydenbø https://www.frydenbo-industri.no/avdelinger/bergen Kraftigere labber og oppretting minsker vibrasjon. Den motoren sliter du ikke ut. H-pumpe det denne "Simms"/ "Bosch" stå i manualen for din motor. Uten olje ingen smøring, samme olje som motoren, skiftes hvert år. sjekk først nivåpluggen om det er for mye "olje". Uten olje ingen smøring, samme olje som motoren, skiftes hvert år.sjekk først nivåpluggen om det er for mye "olje".tapp resten i et rent glass se om oljen er tynn, det kan ha kommet litt diesel i den.Ingen grunn til panikk selv om oljen er litt tynn, men en får holde øye med den så den ikke blir for tynn (ut- spedd) . manualer https://www.frydenbo-industri.no/brukermanualer/fremdriftsmotor Redigert 3.September.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Blink Svart 3.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Jeg har fått tips om å sjekke oppretting av motor, kontroll av akselflens og gearflens. Burde nok likevel skifte motorlabber og deretter oppretting. Takk til alle tips. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 Vet ikke hvordan det vridbare anlegget ditt er, men kan jo være greit å høre med leverandør om dette stiller noe krav til type labber også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.