victor Startet 2.September.2019 Link til dette innlegget Startet 2.September.2019 Noen som er proffe på teinetau som har stått lenge og grodd Jeg har hatt ett par teiner ute til krabbe siden juni. De første 5 -10m av tauet er nå "grodd" veldig i år (Ikke vært så ille tidligere år). Hvordan fjerne dette slimet / tangen på en enkel måte? Begynner å tynge ned så mye at blåsen har problemer. Må jo ha dette i orden så alt er på stell til hummerfisket om noen dager. Kjører vanligvis tauene i vaskemaskinen, men dette ser så ille ut at jeg tror ikke det er håp hverken for tau eller maskin. Hvordan gjør proffene dette, som har krepseteiner og annet ute hele året? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Det meste blir skrapet av når det går gjennom teinehaleren? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Og la tauet og gugga tørke helt, så løsner det fort igjen når det havner i vannet Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Hvis du tar på vanlige arbeidshansker og drar tauet gjennom fingrene får du av det aller meste. Istedet for vaskemaskin kan du legge tauene dine på en veranda, steinlagt plass e.l. og spyle over dem med høyttrykkspyler, det tar det aller meste. Du ser at møkka renner vekk og tauet får tilbake opprinnelig farge. Har gjort det flere ganger på gamle tau jeg har funnet ved sokning eller dykking, og de har blitt som nye. Hvis du i tillegg gjør som @Eika skriver så drysser resten av. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Men motsatt av @Komodo, så har jeg dårlig erfaring med høytrykkspyler på tauer og teiner. Syns det gror 2-3x så mye på tauene og teiner etter 1min med høytrykkspyleren. har en teori om at tauene blir litt "slappere i fisken" etter en runde med høytrykken, sånn at det som gror, får lettere tak Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Kan være det fliser seg opp og skaper flere festeplasser for groe? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Akuratt det jeg mener med "slappere i fisken" Også er ikke tauene like stramme som tidligere, blir litt mer åpning imellom alle de små trådene, så det kan feste seg på plasser det ikke gikk tidligere Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.September.2019 Link til dette innlegget Svart 3.September.2019 Legger bare tauet på brygga så tørker groen og ramler av. Hadde jeg vasket tauverk i vaskemaskinen så hadde jeg nok fått pryl av madammen! Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 4.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 (redigert) Hei. Takk for tipsene. Jeg var og prøvde i går med grove hansker. Fikk bort det værste. Brukte så stål gryteskrubb. Den blir fort tett, men resultatet ble bra nok til å holde ut sesongen. Så når jeg får det på land og tørket det og så en runde med høytrykk eller i maskin tror jeg de blir nesten som nye igjen. Jeg tenkte at om de blir flisete av høytrykk, skrubb, eller om det sitter igjen rester, vil resultatet bli det samme ang. fare for groing på nytt. Min LH200 skraper dessverre ikke av noe. Den gjør bare at det blir god sentrifugalkraft på tangen så vann og dritt blir slynget ekstra godt rundt Og det er ikke lurt å vaske i maskin mens madamen ser på nei Det må gjøres i smug Redigert 4.September.2019 av victor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.