Jump to content

Seilbåt for å bo i og deretter seile jorden rundt

vikzz

Recommended Posts

Heisann! Takk for tilbakemeldinger og tips til vårpussen.

Jeg skal definitivt lage en liste og også spesifikt gå over roret nøye. Noe godt lesemateriale til det?

Kommer nok til å lære en del! Det eneste jeg tviler på er om jeg har tid til å gjøre det skikkelig. Jeg har GOC-kurs med skolen den tiden jeg også har avtalt å heise båten ut. Vet ikke hvor komplisert kurset er, men det går over 3 uker. Etter det har jeg ikke lengre kaiplass i Trondheim og må seile avsted. Kursen går da nordover.

I og med at båten var oppe i fjor vår, tror dere det ville vært dumt å vente til neste vår? Det ser ikke veldig skittent ut under vannlinjen. Meget rent og pent. Vil selvfølgelig ha den opp, men håper jeg får tid til å gjennomføre ting. Ellers er det bare bortkastede penger..

Med Volvokondom, mener du belgen til seildrevet? Har tenkt litt på den, men man må vel ut med motor og slikt for å få byttet den?

Eg har latt det gå to år mellom slipping tidligare år, og tok då berre det som var av groe med skrubb og våtdrakt mens båten låg på sjøen. Fungerte heilt ok det. Kjem vel an på kor mykje som hastar når du har båten oppe, og kor grodd den er? 

Vanligvis når eg slipper min båt (28-fot) har eg den oppe ei helg. Då rekk eg polering, bunnsmøring etc. 

Ang. GOC så tok eg det i fjor. Slik det var lagt opp hos oss (Nautikk, høgskule) var det relativt tidkrevande, og det var mykje som måtte puggas både til teoretisk og praktisk eksamen. Men det er eit kjekt og lærerikt kurs :thumbsup:

Det er godt mulig jeg kan vente et år. Det jeg vet jeg skal gjøre er:

- Nytt bunnstoff, men behøves vel strengt tatt ikke da var nytt i fjor

- Polere og vokse over vannlinjen (kan gjøres på sjøen)

- Sjekke sink-anode

- Bytte olje på seildrev

- Inspisere kjøl og ror

Er usikker på om det blir for mye å gjøre på en gang med kurset samtidig. Har hørt det er krevende! Jeg går fagskole men tipper opplegget er ganske likt. Muligens bedre å vente til man vet man har tid?

Trodde du hadde aksling. Da er volvokondom en form for pakkboks, bare i gummi med et utseende som kallenavnet forklarer ;-)

Belgen til seildrevet skal også byttes etter ett eller annet intervall. Det skal være mulig å sjekke datoen på denne. Er flere gode tråder om belgbytte her på forumet. Der kan en sikkert finne ut hvordan en kan skjekke datoen og hvilket intervall det bør byttes. 

----

Med tanke på bunnstoff og groe er det normalt ikke noe problem å ha båten ute over vinteren og så sesong nr 2 så lenge den er godt smurt. Vi gjør det og pleier å få litt groe utover høst nr 2. Da er det på med våtdrakta og ta en skraperunde. Og dess mer båten blir brukt dess mindre gror det. 

Om du ikke har hatt båten oppe når/etter du kjøpte ville jeg gjort det uansett for å ta en grundig inspeksjon. Om det skulle være noe som kan påvirke selve kjøpet så er det en fordel å få tatt tak i det tidligst mulig, og du slipper å tenke på opptak til høsten. 

vikzz skrev for 7 timer siden:

men man må vel ut med motor og slikt for å få byttet den?

Ikke ut, men løfte den litt frem slik at du får løsnet drevet.

Belgen holder så lenge ser bra ut, etter min mening, men forsikringsselskapene mener gjerne at den skal byttes hvert 7. år.

Det er en Vetus-motor på Penta-seildrev med adapter her. Så sikkert VP propell. Jeg skal få dykket og sjekket i løpet av sommeren. Har våtdrakt!

Fikk akkurat høre at kurset blir kortet ned til å gå over helger også, så har bestemt meg for å holde utkikk etter en slipp langs kysten i sommer. Bedre å ta det når jeg har bedre tid. Bunnstoff og voks har jeg kjøpt inn!

Om mindre enn en måned kan jeg kaste loss og seile nordover, gledes!

• 1 år senere...

Ship og hoy venner!

En liten oppdatering:

Sommeren 2020 seilte jeg nordover fra Trondheim og oppover kysten. Over Folda, forbi Brønnøysund og innom mange steder mellom der og Bodø, før turen gikk inn Vestfjorden og opp Tjeldsundet til Harstad og øyriket der. Derfra gikk turen til Senja og det ble mange toppturer. På sørgående gikk vi over Andfjorden og ned Risøyrenna til Sortland. Så videre ned Raftsundet til Trollfjorden. Derfra ut vestover hele Lofoten på sørsiden og. Svolvær, Kabelvåg, Henningsvær, Æsøya, Reine.. Helt fantastisk. Så ut mot Værøy og Røstlandet. 

Fra Røst krysset vi Vestfjorden til Bodø i tett tåke. Derfra nedover kysten igjen til Trondheim for skolestart og nytt år som båteier.

Ferdig uteksaminert fra styrmannskolen i våres, og hele sommeren fri før jobb. Denne gangen seilte vi 3 seilbåter sammen fra Trondheim og sørover. Det var tidenes sommer nedover kysten. 

Vinderla ligger nå i Oslofjorden i en trygg havn. Jeg har akkurat reist ut som dekkskadett på et tankskip i utenriksfart. Vi er nå i Karibien på vei mot Brasil med last. 

Jeg har turnus ca 2-3 mnd på og like lenge av. Tanken er å jobbe til november. Da får jeg fri til februar! 

Med mine 3 måneder fri har jeg egentlig ett mål:

Seile til Mexico. 

Men det er en del som burde gjøres og oppgraderes før det, men jeg har lyst å begynne reisen.  Om jeg ikke kommer meg til Mexico så i alle fall langt sør. Det er ingenting som holder meg i Norge lenger nå. Jeg kan la båten ligge hvor som helst å reise på jobb fra hvor som helst.

Per i dag har båten ca 150 liter vanntank, 40 liter dieseltank + 20 X 2 liter kanner på dekk. Jeg tenker at jeg bør investere i en større vanntank å ha under benken i forpiggen. Erfaringer med to tanker og oppkobling osv tas godt i mot.

Jeg har ikke noen solcellepanel enda, og båten har enda ikke vært på land. Dykkere har vært på båten og tatt bilder og den er faktisk veldig ren og pen under, og anodene er helt intakt. Lite tæring. 

Jeg tenker at det kanskje er mulig å ta båten på land i Sverige, og samtidig installere solcellepanel. Det er vel billigere der? Det er snakk om rundt november dette. Kanskje jeg må lengre sør?

Båten har vært helt fantastisk hele tiden. Har brukt mest tid på seiling og lite tid på mekking. Men det hele er godt vedlikeholdt og i god stand.

Egentlig har jeg bare lyst på innspill, tips til ruter og steder å dra innom for å ordne saker og ting. Båten vil altså bli rustet opp underveis ettersom det blir nødvendig. 

Det er også verdt å nevne at kadettlønn ikke er noe å skryte av, så ting blir foreløpig gjort gradvis etter nødvendighet og på budsjett.

20210813_203139.jpg

Redigert av vikzz (see edit history)

Fin tur du hadde! Har gått de rutene flere ganger med MTB. Vi har en flott kyst og spektakulær natur..  Å seile over havet blir jo noe helt annet, men er sikkert flott på sin måte det også!  Lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ask skrev for 2 timer siden:

Eg har kryssa Biskaya i mars, men eg hadde kvidd meg for segltur frå Noreg og sørover, på den tida av året du synes å tenka på å kasta loss. 

Enig.

@vikzz har tre måneder, så kan vente på værvindu. Men det er korte dager her nord, og den ruta er ikke enkel å seile alene. Har ikke lest hele tråden men radar og AIS må være i orden. Fra oslofjorden ville jeg gått Kiel-kanalen om jeg var alene, da kan man klare seg med kystseilas. Ellers hadde jeg foreslått Kaledonien. Men nordsjøen alene i adventstiden er ikke å anbefale, mulig Anderaa vil lage en film om det….

men bra progresjon, TS har fått mil under kjølen, og kjenner båten godt, stå på?

Takk for svar folkens!

@shipahoyjeg filmet hele turen nordover i fjor og har det på harddisk. Må få hevet meg rundt og redigert! Men det er mye arbeid som det er, hehe.

@Ask Biscaya og den engelske kanal er to steder jeg ikke akkurat gleder meg til, men slik er det nå! Kan vente på vær og jeg kan gå langs kysten i Biscaya også, om det blir ille. Men så langt har jeg hatt meget god bør over mange notoriske havstrekk.  Biscaya blir nok en milepæl. 

@Code0 AIS-mottaker og analog radar er på plass. (gammel raymarine).

Plotteren er av den eldre typen men funker fint.

Jeg tar nok ruten nedover Sverige og Danmark og gjennom Kiel-kanalen som du sier. Godt mulig jeg får med meg noen venner, eller kanskje annonserer ønske om mannskap på diverse sider. 

Takk for feedback ?

vikzz skrev 40 minutter siden:

Biscaya blir nok en milepæl. 

… Biscaya går nok bra, det er stille vær i november /desember også, når du venter en uke eller to… Innen du er der så er du klar? Litt mindre trafikk / bedre plass enn i kanalen. Ikke legg way points fra A tilB, da møter du mye trafikk, legg deg 4 nm til siden…

vikzz skrev for 15 timer siden:

Med mine 3 måneder fri har jeg egentlig ett mål:

Seile til Mexico.

Legg båten i Caribien en periode. Det er motvind tilbake til caribien fra Mexico. Mye folk å spørre om tips i caribien også. 

Herlig med folk som gjennomfører drømmer. Likevel litt skeptisk 3 måneder fra Norge til Mexico. Er vel 6-8 uker ren seiling. Litt værfast så har du ingen tid til å være i land. Kanariøyene kan være passe langt. Selv om det ikke er noen grunn til å bruke tid i nord Europa i november. 

pacuare skrev for 8 timer siden:

Legg båten i Caribien en periode. Det er motvind tilbake til caribien fra Mexico. Mye folk å spørre om tips i caribien også. 

Herlig med folk som gjennomfører drømmer. Likevel litt skeptisk 3 måneder fra Norge til Mexico. Er vel 6-8 uker ren seiling. Litt værfast så har du ingen tid til å være i land. Kanariøyene kan være passe langt. Selv om det ikke er noen grunn til å bruke tid i nord Europa i november. 

Det er sant. Jeg ser også for meg at Europa i november ikke er så veldig spennende.

Kan kjøre lange etapper om vinden er god, slik at man kommer seg raskt langt sør og klar for overfart.

Eventuelt legge båten på Kanariøyene mens jeg reiser på neste jobb-periode, og ta Mexico neste gang deretter. Eller Karibien som du sier.

Det hele er flytende! 

Jeg vurderer å lage til en slags trekant-formet presenning for samling av regnvann og filter, er det noen som har erfaring med dette eller vet hvem som kunne laget noe sånt?

Watermaker blir for dyrt i første omgang. 

vikzz skrev for 15 timer siden:

@Ask Biscaya og den engelske kanal er to steder jeg ikke akkurat gleder meg til, men slik er det nå! Kan vente på vær og jeg kan gå langs kysten i Biscaya også, om det blir ille. Men så langt har jeg hatt meget god bør over mange notoriske havstrekk.  Biscaya blir nok en milepæl. 

Sjekk kysten fra Brest og sørover langs østsiden av Biscayabukta. Det er ikke så mange havner der, men de som er der virker store og fine. Det er betraktelig kortere enn å gå diagonalt over til A Coruna.

Vi gikk fra Camaret-sur-Mer og rett sør til San Sebastian på grensa mellom Frankrike og Spania. Veldig fin by! Sjekk den ut! Så kan du følge kysten vestover med stopp f.eks. i Bilbao.

• 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...