Jump to content

Livet med Windy 8600 MC, vår første "store" båt


Kanalkapteinen

Recommended Posts

Hei! 

Ny på forumet, men må innrømme å ha sniklest en del det siste halvåret :yesnod:

 

Etter å ha hatt skjærgårdsjeep og så en kalesjebåt på 16 fot, fant vi ut at tida var inne for å prøve båtlivet litt skikkelig. Barna er 12, 10 og 6 år nå, og en hund har også dukket opp i heimen, så noe større måtte vi finne oss. Vi har hjemmehavn nesten øverst i Telemarkskanalen, så mye av båtlivet blir ettermiddagsturer ispedd litt vannsport og fiske. Likevel har vi savnet å bare kunne bli i båten etter en lang og deilig kveld på "fjorden", som vi sier her oppe. Men nå er jo målet å også komme seg ned langs kysten noen turer i løpet av sesongen, og ha lengre opphold ombord. 

Etter mye research landet vi på at Draco 2400 Styling burde passe oss bra, og Linge-skrog er jo alltid stas! Overnattingsplass til alle (med litt positiv innstilling), fornuftig størrelse å håndtere, ok fartsressurser, og innafor budsjett for vår første "store" båt. Var og kikka på fire ulike båter, og prøvde et par. Varierende tilstand og motorisering, men diesel var en forutsetning for min del. Viste seg vanskelig å finne noe der riktig prisnivå i forhold til tilstand og "må ha"-følelsen meldte seg samtidig.

 

Lettere oppgitt og med båtfeber kom jeg plutselig over ei annonse for en Windy 8600 MC fra 1988 med VP Aqad41a og 290dp drev. Rimelig fin var den, og nesten innafor budsjett. Hadde aldri sett på disse før, men planløsninga var jo omtrent som Stylingen, men alt litt større:thumbsup: Heiv meg i bilen inn til Oslokanten, kom såvidt en annen interessent i forkjøpet, tok en testtur, blei forelska, og fikk den til en pris jeg kunne leve med. :yesnod: Må si det føltes som et lite kvalitetshopp fra Draco til Windy fra den perioden, men kan hende jeg bare blei blenda av strålende sol og kjempestemning på Oslofjorden en tidlig ettermiddag i mai. 

 

Så nå sitter jeg her i Øvre Telemark, mens båten jeg ikke ante at jeg ville ha venter på meg "innafor". Venter på at Telemarkskanalen skal åpnes, så vi kan ta sjøveien hjem :sailing: 

I den alt for lange ventetida blir det nok noen turer i Oslofjorden, og litt pusling og stell med båten. Har også gjort avtale om å kjøpe en avskilta båthenger (som er litt for liten). Den skal hentes og forsterkes og brukes som opplagshenger og til opptak og utsett bak en traktor. Har bare 300 meter til rampa, så det håper jeg skal gå fint. Må også ned i båthavna og utvide båtplassen med (enda en) halvmeter...

 

Regn med både bilder, spørsmål, urealistiske planer, fortvilesle, selvskryt og generelt unyttig lesning i denne tråden de neste åra. 

Har du noen tips eller erfaringer, fyr løs!

543_107688368.jpg

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Takk skal dere ha😊

Supert at du har erfaring @lystgass, det kommer garantert noen spørsmål👍
Har bare vært ombord i totalt en time, så båten er ganske ukjent for meg enda, men jeg har blitt glad i den allerede. En del ting ønsker jeg å utbedre, lager ei lita prosjektliste når jeg har fått sett meg litt mer omkring ombord i båten. 

Noen spørsmål allerede:

- Finnes det noen instruksjonsbok å oppdrive noe sted? Digitalt eller fysisk? Mye ukjent for meg i denne båten...

 

- Den ene lufteventilen (et slags koøye) i sidevinduet nede i kabinen på STB side er borte. Hvor kan man skaffe noe slikt?

 

- Den ene pulpiten er slått litt skeiv. Kan dette rettes opp, eller må man få spesialprodusert en ny som sannsynligvis er alt for dyrt?

 

866C7B16-C8C6-4B3C-B7F7-578ECEF9CC64.jpeg.b91ff07e3d4a0f1ab189bf6e825c513e.jpeg

 

 

- Hvor ligger tyngdepunktet/vippepunktet på båten i lengderetningen? Har kjøpt en henger som skal brukes til opplag. På denne har det stått en noe lettere 25-foter før, og jeg lurer på om akslinger bør flyttes litt bakover for å matche tyngdepunktet i Windyen.

 

73594F01-4C47-45DF-9A69-66844ACDE457.jpeg.af71700a01d46a7cda0e9f312e9f152a.jpeg

 

Ser fram til å få båten i hjemmehavn om noen uker😊👍

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Du finner "instruksjonsbok/brosjyre" her under dokumentarkivet. Ikke mye info, men det hjelper da noe..

 

Jeg skulle gjerne byttet lufteventiler på begge sider, mine sitter dønn fast - men jeg har ikke kommet så langt enda.

 

Pulpiten ville jeg vært litt forsiktig med å bøye til; innfestingen er ikke den kraftigste - så du risikerer å rive opp dekket i samme slengen. Det er jo selvsagt et alternativ å skru de helt av for å bøye de til. Jeg ser at det er flere poster som diskuterer produsenter, så et søk på forumet er sikkert lurt. På min båt er pulpiten festet med gjennomgående bolter helt fremme og vanlige skruer bakover.

 

Tyngdepunktet har jeg ikke peiling på.

 

Link to post
Share on other sites

Hei! Utrolig fin båt. Vi har skal skrive kontrakt på våres Windy i morgen. Får jeg spørre hva du ga for denne? Jeg er litt nyskjerrig om vi har gitt alt for mye eller om det er en ok pris .Vanskelig da det ikke er noe å sammenligne med på finn. 

Link to post
Share on other sites

Guttu skrev On 7.6.2020 at 11.21:

Hei! Utrolig fin båt. Vi har skal skrive kontrakt på våres Windy i morgen. Får jeg spørre hva du ga for denne? Jeg er litt nyskjerrig om vi har gitt alt for mye eller om det er en ok pris .Vanskelig da det ikke er noe å sammenligne med på finn. 

Hei! 

Takk for det, en båt jeg falt for rimelig fort må jeg innrømme :) 

Vår er gått ca 1200 timer, har ny webasto, (nesten) ny varmtvannstank og kjøleskap, gassbluss, helt ny kartplotter, ekkolodd, ankervinsj, etc. Kalesje må sikkert skiftes om et par år, og treverk og elektrisk bør gåes over. Ellers funker det meste. 

Båten lå ute for 180.000,- nå i mai, jeg ga 160.000,- pluss 2.500,- for alle kartbrikker til den nye plotteren. Da fikk jeg låne selgers båtplass ut juni uten kostnad. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 1 time siden:

@Kanalkapteinen, tyngdepunktet styres med vekten du har på hengerfestet på bilen.(badromsvekt kan evt benyttes)

 

 

Kan du forskyve akslingen på hengeren? 

Ja, alt kan forskyves på denne hengeren, men vinsjtårnet står så langt fram det kan. Kan flytte akslinger opptil en meter bakover. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 3 timer siden:

Ja, alt kan forskyves på denne hengeren, men vinsjtårnet står så langt fram det kan. Kan flytte akslinger opptil en meter bakover. 

Stortsett så ligger vekten bak, regner med du har en jernklump baki der som alle oss andre 😉

Link to post
Share on other sites

Katastrofal første tur med familien :headbang:
(Advarsel: langlesning)

 

Jepp! 
Lovte dere i første innlegg at det skulle dukke opp diverse her, blant annet fortvilelse og selvskryt. Denne posten kommer til å inneholde begge deler :worry:

 

Søndag morgen trosset vi regn og vind, og satte oss i bilen med kurs for båtplassen i Bærum. Nå skulle familien få oppleve herligheten far hadde handlet og snakket så varmt om! 

Etter tre timer med bilsyke unger, x antall luftepauser og svært varierende stemning i bilen, var vi framme ved havna. Starta dagen med et vellykket besøk på kafé/atelier/butikk rett i nærheten, for å se om været bedret seg litt. Etter en time lettet det, og i spenning geleidet jeg familien bort til båten. De var heldigvis kjempeimponert over plass og innhold i båten! -Puhh!! Jeg forklarte litt om at ikke alt utstyr var på plass enda, som f.eks. VHF og drivanker. Men en liten tur på fjorden uten dette skulle være uproblematisk.

 

Vi la i vei, og surret rundt mellom øyene utenfor Sandvika og Bygdøy en liten time. Alt vel så langt, og ungene var i ferd med å oppdage stadig nye kriker og kroker av båten. Vi bestemte oss for å komme oss ut i fjorden og gå inn mot Oslo for å se Bjørvika fra sjøen. Lunsj hadde vi med og skulle nyte ombord underveis.

 

Da vi rundet Gåsøya og satte kursen innover mot Oslo, var det litt sjø og tiltakende vind fra sør, men båten håndterte det fint og familien var fornøyd. Motoren gikk bra, oljetrykk, temp og alle andre verdier var etter boka. Et øyeblikk satt jeg der til rors med kona i armkroken og ungene romsterende rundt under dekk og i cockpit, og jeg tenkte «Dette er akkurat det jeg har drømt om!». 

 

Dro båten rolig opp i plan (hadde hatt den i plan tidligere på turen også), passerte 3000 rpm, så la jeg merke til at oljetrykket forsvant fullstendig i løpet av kanskje ti sekunder. Alarmen gikk, og jeg stoppet båten umiddelbart. Skjønte ikke helt hva som nettopp hadde skjedd, så jeg starta den opp igjen, men så jo at det var null oljetrykk, og stoppet den etter noen sekunder. Da kjente jeg lukta av brent olje, og kvalmen skyllet innover meg med vissheten om at «dette kommer til å koste flesk!». Gav kona beskjed om å samle ungene, alle sammen på med redningsvest. Vinden tok seg raskt opp, og vi drev styggfort mot Gåsøya som nå var ca 250 meter unna. Ett minutt etter at motorhavariet var et faktum, heiv jeg meg på telefonen til redningsselskapet (der jeg hadde meldt meg inn fem dager før…) og sa at «Vi trenger assistanse!». Mens jeg snakker med sentralen, passerer politiets RIB oss i ca 40 knop på kanskje 50 meters avstand, men jeg rakk ikke å gi signal til dem, og de forsvant utover mot Drøbaksundet.

 

NÅ skulle vi hatt VHF!!

 

Mens jeg oppgir posisjonen vår (takk og lov for ny kartplotter), tyter det røyk ut av motorrommet. Kona blir litt bekymra, men jeg kjenner på lukta at dette er olje som fordamper, og ingen brann, og det gav seg fort. Kona får snakka rolig med ungene mens jeg er av og på telefonen med sentralen til RS. RS spør om vi trenger helikopter, noe jeg mener ikke er nødvendig, så de rekvirerer Staff Sr som ligger til kai i Oslo, er der om ca 20 minutter får jeg vite.

Jeg tar en kjapp kikk ned i motorrommet, og synet som møter meg for det til å gå litt kaldt nedover ryggen: det er olje over alt på styrbord side, motoren har tømt seg fullstendig!

 

Nå har det gått kanskje ti minutter siden motoren stoppet, og jeg ser at vi nærmer oss land styggfort! Det er kanskje 50 meter igjen til vi treffer stein og svaberg syd på Gåsøya. Hva gjør vi!?? Staff Sr er enda et godt stykke unna. 
«Har du anker eller dregg?» sier han på telefonen fra RS. 
«Ja, selvfølgelig!» sier jeg, og slår meg til panna. Hvorfor har jeg ikke tenkt på det før? Det er jo det første jeg burde gjort, men under sitt første havari glemmer man fort enkelte ting. Finner hovedstrømbryteren til ankervinsjen, får rota fram fjernkontrollen som ligger innelåst i en skuff i kabinen, fikler alt for mye med karabinkroken som holder sikringstauet til ankeret, men får det omsider ut. Dette har tatt noen minutter, og straks etter at ankeret tar bunnen, hører jeg kona si «Nå treffer vi land!».

 

Bunk-Bunk-Bunk… Men ikke «Knus-knas-knekk»???

 

Vi har hatt englevakt. Akkurat der vi treffer Gåsøya, stikker det ut en badepir ca 20 meter fra land som er en knapp meter brei, godt polstra, og med tau og bøye på utsiden. Drevet hekter seg i tauet, jeg får hoppa i land, kona finner fram tauverk og fendere mens jeg holder båten mot vind og bølger av alle krefter. Vi får på et vis sikra et tau fra piren og ut til front og akter på båten. Nå er det imidlertid friske vindkast og litt sjø, så det er blytungt å holde båten slik.

Etter noen alt for lange minutter kommer Staff Sr, redningsmann hopper om bord, får en tamp i båten vår, beordrer kone og barn i land, jeg får heva drevet så vi kommer fri av tauet som har redda dagen for oss, før jeg slår følge med resten av familien inn til land og redningsskøyta får slept båten ut. 
 

8BC73305-C09C-440B-A57D-76BE03C39EF3.jpeg.7a81043486a22fa09674fc7c436fb217.jpeg

 

På telefon får vi beskjed om å ta oss til le-sida av øya. Der plukker politiet oss opp, som nå har fått melding om havariet. De frakter oss ut til redningsskøyta, som sleper båten inn til båtplassen vår igjen.

 

F72AFB9C-0FDF-4334-966E-F4C5AF5209D6.jpeg.e5ea72a9f43395e359916f8c9eb1e016.jpeg

 

Vel fortøyd på plassen vår er vi takknemlige for at alt har gått bra, at vi fikk god hjelp i tide, og at båten ikke ligger og slår i fjæresteinene på Gåsøya. Alt vel med alle, og vi er egentlig ganske fornøyde med hvordan vi taklet hendelsen uten å få panikk og ved å holde humøret oppe. Samtidig lærte vi mye om hva som bør være om bord til enhver tid, hva man bør tenke på først ved slike hendelser, hvordan redningsselskap og politi bistår, og hvordan vi kan gjøre ting bedre dersom det mot formodning skulle oppstå noe slikt igjen.

 

Slik gikk altså vår første lille tur med ny båt... 

I neste innlegg kommer mer info om tilstand på motoren og en bratt læringskurve for undertegnede.

 

FE9400B0-484C-4A57-8FCB-88F7003BAB9A.jpeg.09fa0c2de4f691d759a4ffee0df72ed1.jpeg

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Huff, det var ingen god start på båtlivet. Er det noen trøst så vil dere i hvertfall bare få det bedre etter dette. Har ikke peiling på motor, men håper det ordner seg for dere og at du får hjelp med dette eller om du evt klarer slikt selv. Lykke til og bra jobba

Link to post
Share on other sites

Søvnløs i Sandvika :sweat:

 

Etter å ha kommet oss i land, pakket vi bilen og satte kursen hjemover. Båten fikk ligge der og skamme seg for oppførselen sin, og fikk ikke videre sympati i akkurat det øyeblikket. Vi kjører elbil må vite (far liker de 550 hk, mor liker musikkanlegget og den store skjermen, og barna er overbevist om at vi redder isbjørnen), så hjemturen innehold både ladestopp og to lange omkjøringer pga veiarbeid. Nok om det. 

 

Vi pakket ut av bilen, og jeg fylte opp igjen med verktøy, gamle håndklær, sovepose og polarbrød, sendte melding til sjefen om at jeg trengte en dags omsorgspermisjon, og satte kursen mot indre Oslofjord igjen. Mønstret på ca klokka 03:00, rullet ut soveposen nede i kabinen, og la meg til å sove.

35 meter fra E18/16/134.

Vet ikke om det var lukten av motorolje, trafikkstøy eller engstelse som holdt meg våken, men det ble i alle fall minimalt med søvn. Ikke helt slik jeg hadde sett for meg første overnatting i ny båt...:cryin:

IMG_8488.jpg.7beac5b130e737b7bec8cd249af6f161.jpg

 

Neste morgen tok jeg på meg min mest ukurante kjeledress, brette opp ermene, og brette seg ned i motorrommet. Her var det MYE olje! Brukte en times tid på å tørke av selve motoren og skrogsider. Det ble også tid til litt apatisk stirring, svettetokter og oppfriskning av samtlige bekymringsrynker i ansiktet. Ble deretter sittende å studere både motoren og internett for å forsøke å finne mest mulig sannsynlige forklaring. La ut en post på ei Volvo Penta-gruppe på facebook, og respons og engasjement var overveldende. :thumbsup:

Forslagene til hva som var galt dreide seg stort sett om gjennomslag i stempler, gåen sylinderforing, tett oljekjøler, turbohavari eller blåst topp. At motoren måtte ut var overhengende sannsynlig. Akkurat det tåler feriebudsjettet i år meget dårlig :headbang:

Ringte også en utrolig serviceinnstilt mekaniker som ikke hadde anledning til å komme ned og se på båten før om 14 dager, men han hjalp til over telefon gjennom hele dagen! Deilig å møte på slike folk. 

Jeg kunne ikke se noen åpenbare tegn til hvor oljen stammet fra, bortsett fra at det var forholdsvis høyt oppe på styrbord side av motoren. Sjekket luftfilter og turbo, som begge syntes ok. 

 

Båtliv...

IMG_8494.jpg.aa8b9908cc967b3740a859ca9f0cbd57.jpg

 

Etter ei stund kom en bleik og dypt bedrøvet selger ned til brygga. Han hadde hverken sovet eller spist, og stilte med mere verktøy og en industrisuger. Med den sugeren fikk vi opp resten av oljen ganske enkelt, totalt var det mellom 8 og 9 liter som hadde samla seg i kjølsvinet. Deretter gikk turen til Biltema for å handle ny olje og diverse remedier for å samle opp resten av olja. Fylte på ny olje, og startet spent opp motoren igjen. Den tente med en gang, og hørtes ut til å gå helt normalt. Etter ca ett minutt på tomgang sprutet det plutselig olje igjen! Stoppet motoren umiddelbart.

-Crap! :puke:

 

Men nå kunne vi i alle fall se hvor oljen kom ut; den strømmet opp fra sugerøret som brukes ved oljeskift! (rød pil)

Dette tydet jo på alt for høyt trykk i veivhuset... 

 

IMG_8482.jpg.8141ca1dd6712cf64d27c4444b0aa80a.jpg

 

Jeg hadde tidligere lagt merke til at lufteslangen fra bakre ventildeksel på motoren gikk i en S og bak til luftfilteret. I den ene bøyen på S'en hadde slangen brettet seg (gul pil), kollapset liksom. Ba selger holde slangen slik at den rettet seg ut igjen her, og startet opp på nytt. 

 

- Eureka!! :yesnod:

 

Ikke noe mer olje som strømmet ut fra motor! Så fort vi slapp slangen, brettet den seg, og oljespruten var tilbake. 

Yes! Da har vi en feilkilde i alle fall. Fikk tak i ny slange på Tess (jubelen stod i taket da jeg kom inn dørene 15:59:48 og trengte hjelp...), som var lenger og av en helt annen kvalitet, monterte på nytt i en litt annen "rute" fra ventildeksel til luftfilterboks for å unngå for krappe bend, og startet motoren igjen. 

Den malte som en katt! Null oljekasting, og ikke noe mer luft ut av oljepåfyllinga enn det man må regne med på en slik motor. 

Lot den gå en god stund inne ved kai, før jeg lirket meg ut på fjorden og fikk testet den i ulike turtallsområder. 

Ingen problemer, ingen ulyd, alle verdier akkurat som de skulle være! :clap:

Det ble bare en liten halvtimes tur, men alt syntes å være i skjønneste orden. 

 

IMG_8499.jpg.60707e48691dc8b563142382f78f7c73.jpg

 

Akkurat da var det ikke få kilo som forsvant fra skuldrene mine, og jeg må innrømme at jeg følte meg både heldig og flink som fant ut av dette før jeg fulgte rådet fra mange om å få den på verksted og få ut motoren asap. Selger hadde reist hjem, men var også ekstremt letta over at dette så ut til å løse seg. 

 

Så bar det inn igjen til havn, og ny runde med oljevasking. Fikk også ordnet opp i noe kluss med ankervinsjen mens jeg likevel lå nedi motorrommet der og svetta. 

 

En lang dag med mye svetting og bekymring var over, og humøret betraktelig bedre. 

Nå håper jeg bare at dette virkelig var feilen, og at trykket ikke har forårsaket andre skader på motoren. Neste fredag skal båten hentes og vi går det hjem sjøveien, via Telemarkskanalen. Da får vi jo sett om dette holder...

Krysser fingrene, og later som jeg har full kontroll overfor omgivelsene. :giggle:

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar og positive tilbakemeldinger👍

@Frissy første mulighet til å teste blir under flytting til hjemmehavn. Håper jeg ikke ligger havarert utenfor Færder på denne tida neste fredag🙈 Tar med pilkesnøre sånn i tilfelle😬

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 1 time siden:

Takk for svar og positive tilbakemeldinger👍

@Frissy første mulighet til å teste blir under flytting til hjemmehavn. Håper jeg ikke ligger havarert utenfor Færder på denne tida neste fredag🙈 Tar med pilkesnøre sånn i tilfelle😬

Du må lage hente tråd 😉

Link to post
Share on other sites

Bra det løste seg å satser på at det kun var den feilen 👍

 

Når vi kjøpte vår første båt røk både vinsj å sikkerhetstau på henger å båten rullet av hengeren å i fjera. Ble nesten ikke skader på båten men jeg, fruen å selger som sjøsatte ble stående å se av nybåten som vi enda ikke hadde fått betalt engang raste av gårde.

 

Ble litt demotivert da men etter skadene var reparert å vi fikk vår første tur med familien så var båtlivet herlig. Krysser fingrene for at familien din får mange flotte dager på sjøen 🤞

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for svar og oppmuntringer😊👍

Nå er båten kommet i ny hjemmehavn 72moh.
Hentetråd finner dere her

 

Båten går bra, og den store oljelekkasjen er borte. Likevel er det fortsatt litt olje som blir spruta ut helt bakerst på motoren, noen bitte små dråper, nesten som tåke, så tydelig at det er høyt trykk der det kommer ut. Skal nedi og forske litt en dag.

 

Ser også at drevet siger ned til -5 under fart. Hva er mest sannsynlige årsak til det? VP290dp drev. 
 

Ellers trenger det elektriske en overhaling. Dette bryterpanelet er modent for utskifting... 

0D3C7D91-EE28-47E9-A2F3-47088237025F.jpeg.48148f2eac215b94e5682fa71ce5a7a0.jpeg

 

 

Noen lekkasjer ved vinduer i kabinen er det også, så blir litt å drive med i vinter 😅

 

Nydelig båt i sjøen!

256ADA3A-C06C-401E-BC17-4FBB1347CE24.jpeg.d261f7a82adbfcaf9c5312957862fd85.jpeg


 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 6 minutter siden:

Takk for svar og oppmuntringer😊👍

Nå er båten kommet i ny hjemmehavn 72moh.
Hentetråd finner dere her

 

Båten går bra, og den store oljelekkasjen er borte. Likevel er det fortsatt litt olje som blir spruta ut helt bakerst på motoren, noen bitte små dråper, nesten som tåke, så tydelig at det er høyt trykk der det kommer ut. Skal nedi og forske litt en dag.

 

Ser også at drevet siger ned til -5 under fart. Hva er mest sannsynlige årsak til det? VP290dp drev. 
 

Ellers trenger det elektriske en overhaling. Dette bryterpanelet er modent for utskifting... 

0D3C7D91-EE28-47E9-A2F3-47088237025F.jpeg.48148f2eac215b94e5682fa71ce5a7a0.jpeg

 

 

Noen lekkasjer ved vinduer i kabinen er det også, så blir litt å drive med i vinter 😅

 

Nydelig båt i sjøen!

256ADA3A-C06C-401E-BC17-4FBB1347CE24.jpeg.d261f7a82adbfcaf9c5312957862fd85.jpeg


 

Hvis det siger, så er det mest sannsynlig en overhaling av sylinder som må til.(man få repsett til disse).

 

 

Link to post
Share on other sites

@TrikkerN Lønning Ja jeg frykter vel det. Får ta en sjekk av oljenivået også.

Kan man forresten peile/kontrollere olje på drevet mens båten ligger på sjøen? Er foretatt skift av olje, belger, etc i vår, men kunne tenkt meg å sett tilstanden på olja selv. Kommer av og til noe rumling når jeg slår revers.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...