Jump to content

Livet med Draco Summerwind 24 - min første lille seilbåt på si'


Kanalkapteinen

Recommended Posts

 

«Du, det forslaget ditt om å jobbe litt dugnad på hytta mi i stedet, mente du det? Det var ikke så dumt, skjønner du!»

 

Ordene tilhører en til nå ukjent mann på drøye 70.

Har har hvitt skjegg og håret i hestehale.
Slik starter merkelig nok denne historien.

 

 

____________________________________

 

De tre siste åra har jo dette med seiling fått et slags merkelig drag på meg. Jeg er jo motorbåtmann, og vi er veldig fornøyde med vår nåværende familiebåt (som jeg forøvrig har lovt en tråd om, og den skal komme, ting går tross alt ikke på skinner, i alle fall ikke gamle båter), men samtidig har jeg fått så utrolig lyst å prøve seiling.

Jeg har luftet det på forumet før, i tråden Helt ærlig, hvor kjedelig er det egentlig å seile som skapte et visst engasjement her inne.

Den oppfylte imidlertid ikke målet mitt med den tråden, som var å få meg til å slå fra meg seiling en gang for alle.

 

Neida.

 

Jeg endte heller opp på seiltur med en vilt fremmed mann i et forrykende vinteraktig vær langs en ubarmhjertig Helgelandskyst i månedsskiftet mai/juni i år.

Det var bikkjekaldt, mye dritvær, ting som gikk i stykker, motvind, ventetid, værfaste dager, sjøsprøyt og skodde som var så tett og kald at den kunne spises med gaffel.

 

Jeg elsket hvert minutt av det.

 

Sommer i nord

 

IMG_6033.jpg.9dc81dd6b860bce42bdfb8440b6f8079.jpg

 

 

 

Litt gløtt av blå himmel fikk vi også. Magisk. 

 

IMG_6064.jpg.7d5f3ac21bb27b52bd1e955013796dd0.jpg

 

 

 

Sydenstemninga er til å ta og føle på her nord. 

 

IMG_5926.jpg.23e7e384c5691a918d93d269944f8d6a.jpg

 

 

Kapteinen på båten jeg besøkte var et unikum når det kom til å lære meg ting, svare på dumme spørsmål, la meg ha ansvaret for båten og gjøre feil for så å evaluere etterpå, komme med tips og skryt. Alt på hans meget komfortable og velutstyrte Bavaria 42C.

Senere på turen mønstret det på et par andre vilt fremmede karer, og vi fire blei et bra team. De andre hadde til sammen ca 100 års seilerfaring, mot mine ca 100 timer når uka gikk mot slutten. Vi snakket selvsagt mye om både seiling og båter på kveldene, og jeg sugde til meg alt jeg kunne få av tips. Hvilke båter burde man unngå? Hvor stor båt trenger en familie? Hva koster det?


I takt med at lufttemperaturen stadig falt jo lenger nord vi kom, steg rentenivået på boliglånet mitt omvendt proporsjonalt. Samtidig innså jeg at hvis min familie skulle trives om bord, måtte jeg stille inn siktet på minst 38-40 fot, minimum tre kabiner, og et halvt boliglån til.

Jeg syntes det var en kjempeplan, men jeg mistenkte at min finansrådgiver Inger i banken ikke ville bli videre imponert.

 

Mens vi lå værfaste på Støtt i Nord-Vest stiv kuling og sluddbyger, sklei det plutselig inn en liten båt i båsen ved siden av oss. Den hadde britisk flagg. Ut kom en pensjonist som ikke var særlig feitere enn masta på hans Etap 32.

 

“Where did you sail from?” sa vi.

“From the south of Wales.” sa mannen.

“Yes, but on this leg, I mean.” presiserte jeg.

“From the south of Wales.” svarte mannen. Igjen.

 

Joda, han hadde satt seil fra Wales fem døgn tidligere, og krysset seg oppover med mål om å bikke polarsirkelen. Kudos!

Dette var hans første seilbåt, og han hadde nå fem års erfaring. Han trengte ikke større båt, mente han. Somrene ble tilbragt på Kanariøyene med samme båten, han seilte direkte dit også, men familien nektet han å seile aleine over til Azorene. Hadde de ant hva han hadde være uti av forhold på sin snartur hit til polarsirkelen, hadde de ikke brydd seg om turen til Azorene.

Uansett, han var en inspirerende kar som lå i ro et døgn, bunkret vann og tok et par måltider med oss, før han heiste seil og seilte hjem igjen. Direkte.
Han brydde seg ikke om destinasjoner, det var seilinga som var poenget. 

 

 

En uredd brite setter kursen direkte hjemover. Fra Støtt. AIS viste at han var ikke i land igjen før i Wales.

 

IMG_6022.jpg.9e339ccf1e0f973deab48c8d0a08e225.jpg


Dette er helt klart et sidespor i historien, men forklarer litt av hvorfor jeg begynte å tenke på «en liten en på si» framfor å bytte ut familiebåten med «S/Y Fantasia» med fire lugarer og lån til helt oppunder Windexen.

 

Sommeren gikk med til flere gode turer med familiebåten, og jeg gikk stadig og kikket på seilbåter der vi var i havn.

Samtidig ble ikke akkurat den makroøkonomiske situasjonen i verden særlig lystigere, og budsjettet for et sidesprang med mast og bom forsvant fort.

Det skal også sies at jeg har realisert en annen drøm med potensiale for katastrofale påkostninger i mellomtiden; godt tilårskommen Land Rover Discovery med enorme mengder britisk elektronikk og enda større sjarme.

Seilbåtdrømmen ble lagt bort.

 

Plutselig en dag nå i starten av uka kikka jeg kjapt innom seilbåtannonsene på finn.no og der var det jammen en båt som tirret meg.

Noe så lite lekkert som en Draco Summerwind 24 som tidligere lå ute for ca 40.000 lå nå ute med en beskjed om at den gikk til hugging i løpet av noen dager hvis ingen meldte seg. Prisen var satt ned betraktelig, og jeg sendte av gårde en melding til selger. Viste seg at han hadde kjøpt annen båt som tok all tid og plass, og Dracoen måtte gå, selv om han og tidligere eiere hadde gjort mye bra med den. Han hadde også ei hytte der terrassen hadde rast ut i vår en gang, så mye tid gikk til slike prosjekter.
Jeg tenkte kjapt, men tekstet enda kjappere enn jeg klarte å tenke, så jeg innså plutselig at jeg hadde foreslått at jeg kunne enten kjøpe båten for en latterlig billig penge, eller få den gratis i bytte mot et par dager dugnadsinnsats på hytta hans.

Hytta ligger nemlig i grei kjøreavstand fra der vi bor, og Dracoen lå i nabohavna til der vi har familiebåten.


Det var da fyren ringte meg, og uttalte setningen som står først i dette innlegget.

 

Noen timer senere var kona mi spurt, informert og lettere oppgitt over min entusiasme for et seilbåtprosjekt, men gratis er gratis og dugnad er dugnad.

Vanskelig å si nei til begge deler.

 

Kona involveres. 

IMG_7306.jpg.18b8d77e6f15bcd9d039cf78ef64451e.jpg

 

 

 

Gjeldsbrevet på båten 

 

IMG_7308.jpg.51401ae9c39529339fc3f4b653240169.jpg

 

 

 

Neste dag kjørte jeg innom hytta til selger og tok en befaring, før jeg to timer seinere stod på brygga og tok det nyeste tilskuddet til familierederiet i øyesyn. Bilder sier jo mer enn tusen ord, og annonsen hadde bra med bilder, men det er alltid spennende å kjenne lukta av en båt, høre lydene den lager, kjenne på knirk og knak. Båten var verdt dugnaden og vel så det.

 

 

Nyeste skuta i armadaen. 

 

styrbordannonsebilde.jpg.9b915fb9aa2bc107e25ead549dd76225.jpg

 

 

Penest på litt avstand.

 

IMG_7323.jpg.029527394ecf049f71920a5fce361eb3.jpg

 

 

Et slags rullesystem.

 

046_1469867786.jpg.5f4ddaad67e81b6cb727eeeb4b0b2cd3.jpg

 

 

Trivelig utsikt fra akterdekket.

 

IMG_7327.jpg.af1513dfd58fc3b103c95f1a3840eff9.jpg

 

 

 

Kort oppsummert (for dette er blitt langt nok allerede):

  • Båten er forholdsvis fin å se til utvendig, men innvendig er det påbegynt isolering av hovedsalongen, så her må det ferdigstilles med nytt skrogtrekk. Akterkabinen er ok.
  • Båten har ikke motor. Den er bygget om fra innenbords til påhengs på brakett, men selger skal beholde påhengsen. Tidligere motorrom som er under dørken i cockpit, er nå et digert stuverom med masse god oppbevaring.
  • Den har minimalt med utstyr. Ikke autopilot, vindinstrumenter, plotter, vhf eller noe slikt. Ikke en gang et kompass.
  • Det elektriske anlegget er revet ut, men en del er kommet på plass igjen i ny utførelse, blant annet lanterner og bryterpanel. Mangler likevel batteri, lamper, lader, landstrøm, solcelle etc. Det er heller ikke vanntankt, septik eller noe slikt om bord. Toalett rett i sjøen og sjøvannspumpe til pentry. Godt nok for far.
  • Båten er tett og tørr!
  • Kjølbolter er fine, men skivene rundt er det rust på. Usikker på hvor farlig det er?
  • Rulleforstaget trenger visstnok helst ny wire. Jeg tror det holder en stund til, men jeg aner jo ikke hva jeg snakker om her.
  • Det er overraskende mye plass i denne lille 24-fotern som i praksis er en mikroskopisk sentercockpit. Tror det blir kjekt med soveavdeling i akterkabinen og dagavdeling framme.
  • Det medfølger fem seil av ulik art, alle forholdsvis forsiktig brukte men av eldre årgang.
  • Stående rigg er sjekket nylig av rigger, og er i grei stand. Må kompletteres noe. Akterstag er av tau, men det er i alle fall nytt.
  • Løpende rigg trenger noen nye blokker og bremser, og noen nye skjøter (eller hva det heter) for å fungere optimalt.
  • Båten har et veldig ok cockpittelt som absolutt har en del år igjen, og som gjør cockpit til et trivelig oppholdsrom. Men det må strammes opp litt og gås over noen sømmer. Kosejobb.
  • De fleste Summerwind er gule, denne er hvit originalt, og lakkert blå i skroget. 

 

Selger tok meg med på sjøen en tur, Munkholm ble servert og mystisk seilbåtterminologi forsøkt forklart.

Vi ble fort enige om at vi så et gryende vennskap her på tvers av generasjoner.

Altså vil han være med meg ut mye nå i starten for å instruere meg. Det er bare stas for min del!

 

Første punkt på planen for min del er å løse utfordringen/muligheten for vinterlagring på land eller sjø.

Helst sjø. Båten er ikke grodd, og trenger ikke på land med det første.

 

 

Båten på land i april 23

 

Pland.jpg.7e8da348623aaa360daf3489b8604878.jpg

 

 

Deretter må det skaffes motor. Den henter jeg på lørdag, skal presentere den for dere her når den er i havn.

Batteri har jeg stående.

 

Selvsagt blir det prosjekttråd ut av dette, men forhåpentligvis iblandet en del erfaringer fra en totalt uerfaren seiler med «gratis» båt. 

(HAHAHAHAHA!!! Gratis båt finnes ikke!! -Nei, det vet jeg godt! Men kona har ikke helt forstått det enda, så HYSJ!!).

 

Beklager langt første innlegg.

Skal (neppe) fatte meg i korthet heretter!

 

Til dere seilere: Er dette en skoeske med pinne på? Eller er det en ok båt for å lære seg litt? Svært lite info og erfaringer å finne på nettet. 

 

-Hiv O’hoi!

 

Noen brosjyrebilder til slutt: 

 


046_660354115.jpg.f227adc582ac93ea7f2c5b85ecda62e2.jpg

 

 

 

Slik kan det gjøres. Sier dem. 

 

046_1277894712.jpg.6cb9e3c264c62e1bec60b844410af064.jpg

 

 

Brosjyre5.jpg.adf7af2938fd7537f3aabb88380ddb10.jpg

 

 

Gult er kult, men helt ok at min er hvit, kjenner jeg. 

 

Brosjyre4.jpg.ab40549b876efbade27cc4c0e1c2bfdb.jpg

 

 

 

Brosjyre3.jpg.75989c17209175f81981f88b4e7385ee.jpg

 

 

Nesten den eneste seilbåten til Draco. Det kan jo bare gå godt... 

 

Brosjyre6.jpg.7ffeb9a1860cc5ea967ec82be1b1eda4.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt! Dette kan bli artig lesning, du har virkelig ordene i din makt 😀

Draco Summerwind er egentlig en svensk båt kalt Triss Kryssare, og litt info og eiererfaringer finner du på Sailguide.com. Jeg vet der står en artikkel om båten i boka "500 segelbåtar i test". Jeg har boka, men den er pakket ned nå pga flytting. Kan se om jeg finner den. 

Link to post
Share on other sites

Så morro! god historie!  Selv er jeg også motorbåtmann, men har vært med på å seile tre båter i mitt liv! Ei Listaskøyte, en Tysk livbåt i Eik, og en nå 122 år gammel Ketch på 100 fot i Australia. Var veldig morro å seile, men turen i Australia var jo en utrolig opplevelse.   Kunne godt tenkt meg en Hobicat eller noe liknende!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

En fantastisk, herlig historie! Summerwind kan betraktes som en motorseiler. Dog seiler den så bra at den kan krysse nesten hvor som helst. Kåre Drangsholt er mest kjent for sine motorbåter. Uansett pleide Draco å levere båter med gode egenskaper og bra byggekvalitet. Jeg har kun solgt ett eksemplar av Summerwind. Etter husken hagla det med reklamasjoner fra kjøper. Etter samme husken var 90 % av reklamasjonene rent tøv. Som regel er det et eller annet som må fikses på en ny båt. Som f.eks. at det mangler hvit plasthette på en skrue i innredningen. 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tilbakemeldinger så langt og entusiasme for ny tråd :)
Det hjelper på motivasjonen!

 

 

Chilli Solbris skrev On 6.10.2023 at 2.45:

Herlig! Helt aldeles herlig!😂😂😂😄😄😄

Gleder meg vilt til dette!

Og ta ko takt om du trenger greier!😉

 

Takk @Chilli Solbris :yesnod:

Ikke ha for høye forhåpninger, det kan ta tid å få skikkelig vind i seila på denne tråden når man starter i oktober :lol:

Og at jeg trenger greier er det absolutt ingen tvil om! 
Problemet er at budsjettet gjør at det må smøres med tålmodighet når det gjelder innkjøpstakten.

 

 

Korsfjord skrev On 6.10.2023 at 6.44:

Gratulerer med båt! Dette kan bli artig lesning, du har virkelig ordene i din makt 😀

Draco Summerwind er egentlig en svensk båt kalt Triss Kryssare, og litt info og eiererfaringer finner du på Sailguide.com. Jeg vet der står en artikkel om båten i boka "500 segelbåtar i test". Jeg har boka, men den er pakket ned nå pga flytting. Kan se om jeg finner den. 

 

Takk!
Dette var virkelig interessant informasjon, nå fikk jeg litt mer å google etter :thumbsup:

 

 

Hulda skrev On 6.10.2023 at 18.36:

En fantastisk, herlig historie! Summerwind kan betraktes som en motorseiler. Dog seiler den så bra at den kan krysse nesten hvor som helst. Kåre Drangsholt er mest kjent for sine motorbåter. Uansett pleide Draco å levere båter med gode egenskaper og bra byggekvalitet. Jeg har kun solgt ett eksemplar av Summerwind. Etter husken hagla det med reklamasjoner fra kjøper. Etter samme husken var 90 % av reklamasjonene rent tøv. Som regel er det et eller annet som må fikses på en ny båt. Som f.eks. at det mangler hvit plasthette på en skrue i innredningen. 

 

Takk @Hulda! Ser at den har lystall på 0,90 og har googlet meg til at det betyr at man må ha svært moderate forhåpninger når det gjelder fart. Men et sted må en jo starte :giggle:

Alltid hatt sansen for Draco og drømmer stadig om en DC2000GT som lekebåt. 

Ellers er det jo greit å vite at jeg kan komme til deg med alle reklamasjoner framover :thumbsup:

Jeg har nemlig forsøkt telefonnummeret som er oppgitt i brosjyren uten hell.

 

 

Korsfjord skrev for 13 timer siden:

Fra «500 segelbåtar i test»

 

 

image.jpg

 

Dette er jo gull! Tusen takk @Korsfjord :clap: 

Morsomt at den ble "Årets båt" i 1970. 

Ellers ser jeg at Draco har gjort en del endringer. 

Min har skott mellom forpigg og salong og forpiggen er kun toalettrom, hylleplass langs veggen og ei stor hylle over toalett (kanskje egnet for å oppbevare seil?, samt skott mellom hovedsalong og akterkabin. 

Det er også gjort visse endringer på konstruksjonen, ved at Draco har utstyrt den med skeg og ror i stedet for spaderor som Triss gjorde, og at den fikk seildrev i stedet for aksling. Min båt er fra 1983 og må være en av de siste som ble produsert, tror jeg? 

 

 

Må jo være interessant å sitte her under stamping i motsjø? 

 

dasset.jpg.28053bd1cc1ff5aca82418a7c8ab391d.jpg

 

 

 

Innredningen tidligere i sommer. 
 

Innvending.jpg.aae4917ac752e069b0a78ca84ed693ef.jpg

 

 

 

 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Et (av mange kommende, dumme) spørsmål til dere kloke hoder:

Hvordan får man enklest/billigst fiksa ting i toppen av masta på en liten båt med aluminiumsmast?
Kan den klatres i med sikring fra storseilfallet? 
Tar man den ned? 
Må en leie lift?

Har en windex som må byttes…

 

Bilde fra riggsjekk i mai ‘23.


IMG_7362.jpeg.a6ad22014a76c3f4655e610945182457.jpeg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Om masten er leddet på noen måte nede på dekk, klarer to-tre mann å legge den ned for hånd på en så liten båt. Løsne forstaget mens noen holder masten oppe, før den så rolig akterover. Funket i alle fall på en 26-foter jeg hadde en kort periode for mange år siden. Der var masten boltet fast i akterkant av mastefoten, slik at bolten fungerte som et ledd/hengsel. Alternativt er det vel kanskje båtmannstol i en mastekran som gjelder. Lift er jo også en løsning, men det er jo et dyrt alternativ. 
edit: husker ikke om vi slakket ut på vantene før vi løsnet forstaget, men i hodet mitt nå høres det lurt ut, siden disse sitter ganske så stramt om de har korrekt spenning. Husk i så fall å telle omdreininger på strekkfiskene, så er det lett å finne tilbake til opprinnelig stramming. Funker kanskje å sette et tusjmerke på gjengene også? Lenge siden jeg holdt på med dette, merker jeg😬

Link to post
Share on other sites

Syns det ser ut som et pent eksemplar. Bare fraværet av den ubegripelige gusjegule fargen gjør den jo rent lekker! 

Som du skriver, LYS 0,90 er ikke allverden, men når jeg leser testen ser det ut som det er ballast i bulben og du kan jo være på jakt etter en brukt genoa, for på bildene ser det ut som den bare har fokk? 

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev for 20 timer siden:

Om masten er leddet på noen måte nede på dekk, klarer to-tre mann å legge den ned for hånd på en så liten båt. Løsne forstaget mens noen holder masten oppe, før den så rolig akterover. Funket i alle fall på en 26-foter jeg hadde en kort periode for mange år siden. Der var masten boltet fast i akterkant av mastefoten, slik at bolten fungerte som et ledd/hengsel. Alternativt er det vel kanskje båtmannstol i en mastekran som gjelder. Lift er jo også en løsning, men det er jo et dyrt alternativ. 
edit: husker ikke om vi slakket ut på vantene før vi løsnet forstaget, men i hodet mitt nå høres det lurt ut, siden disse sitter ganske så stramt om de har korrekt spenning. Husk i så fall å telle omdreininger på strekkfiskene, så er det lett å finne tilbake til opprinnelig stramming. Funker kanskje å sette et tusjmerke på gjengene også? Lenge siden jeg holdt på med dette, merker jeg😬

 

Det skal jeg jammen sjekke, ville nesten tro at det skulle være mulighet for å legge ned masta uten alt for mange hjelpemidler!? Takk for tips :) 
Men hvor mye kan en liksom regne med at en mast på en slik båt tåler?

Er det helt uansvarlig å prøve seg på en tur opp?

 

 

quantumduck skrev for 13 timer siden:

Syns det ser ut som et pent eksemplar. Bare fraværet av den ubegripelige gusjegule fargen gjør den jo rent lekker! 

Som du skriver, LYS 0,90 er ikke allverden, men når jeg leser testen ser det ut som det er ballast i bulben og du kan jo være på jakt etter en brukt genoa, for på bildene ser det ut som den bare har fokk? 

 

Hehe, ja det er faktisk litt deilig at den ikke er gul :lol: 

Særlig på innsiden!

Jeg kan ha sansen for retro og originalitet, men det var ikke alle designvalg fra 70-tallet som burde få leve videre. 

Skroget er jo omlakkert, men ser greit nok ut. Litt tynt med maling på akterspeilet, så kan hende jeg rubber og lakkerer der en gang, men mest sannsynlig skjer det ikke :giggle:

 

 

index skrev On 6.10.2023 at 8.21:

Gratulerer med ny hobby! Seiling virker som en artig fritidssyssel. Håper at kona ikke har noe mot at du har ei på 24 på si;-))

 

Takk! 

Ja, vi har allerede hatt en alvorsprat om dette, kona og jeg. 

Hun mener jeg må passe på å ikke utvikle for sterke følelser for sidespranget, og at forhenget mellom salong og forpigg/toalett absolutt bør byttes i en fei. Jeg forstod ikke i det hele tatt hva ho mente, men ho ba meg ta en nærmere kikk... 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 13 timer siden:

Syns det ser ut som et pent eksemplar. Bare fraværet av den ubegripelige gusjegule fargen gjør den jo rent lekker! 

Som du skriver, LYS 0,90 er ikke allverden, men når jeg leser testen ser det ut som det er ballast i bulben og du kan jo være på jakt etter en brukt genoa, for på bildene ser det ut som den bare har fokk? 

 

Litt mer svar til deg @quantumduck:

Jeg tror båtens største drawback de neste to årene er han som står til rors og som burde dratt ned LYS-tallet atskillig mer:sailing: 

Kjølen er i støpejern og 760 kg, som utgjør nesten 45% av båtens vekt. 
Jeg vil tro at minst 30% av kjølvekten ligger i bulben?

Jeg synes i det hele tatt at kjøldesignet er spennende på denne, uten at jeg kan no særlig om det. Pelle Petterson må ha vært ganske tidlig ute med bulb når han designet denne på slutten av 60-tallet?

Legger til et bilde som viser kjølen greit.  

Fant også en masteroppgave som handler om kjøldesign effekten av ulike typer bulb'er. Interessant lesning som jeg skal sovne til et par kvelder framover:

Investigation of Keel Bulbs for Sailing Yachts, Master of Science Thesis by BJÖRN AXFORS and HANNA TUNANDER

 

 

Kjl.jpg.1b3738ba1283f5d1b917f5a73e33934f.jpg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 44 minutter siden:

Hun mener jeg må passe på å ikke utvikle for sterke følelser for sidespranget, og at forhenget mellom salong og forpigg/toalett absolutt bør byttes i en fei. 

 

Du får fortelle henne at et slikt forheng er helt normalt for ei på 24:lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 33 minutter siden:


Men hvor mye kan en liksom regne med at en mast på en slik båt tåler?

Er det helt uansvarlig å prøve seg på en tur opp?

 

En slik rigg i god stand skal fint tåle at en person heises opp. Jeg var (for endel år og kilo siden) flere ganger oppe i masten på vår Maxi 77, som også er en Pelle Petterson konstruksjon, med mange likhetstrekk. Jeg bruker alltid to ganske nye fall, og knuter heller enn sjakler. Hvis du ligger ved siden av en større båt, så kan du evt. sikre med et fall fra den.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 25 minutter siden:

Litt mer svar til deg @quantumduck:

Jeg tror båtens største drawback de neste to årene er han som står til rors og som burde dratt ned LYS-tallet atskillig mer

 

Pøh, det går fort over, dessuten er det lov å ha litt gøy mens man drar i håndbrekket, unnskyld, rorkulten :smiley:  Dersom det noen gang blir aktuelt med nytt storseil ser jeg at det kan være rom for litt mer duk der også, iom. at bommen er lengre enn bomliket for å rekke tilbake til løygangen. Jeg mener; det står i testen her at seilarealet er redusert for ikke å skremme vettet av førstegangskjøpende familieseilere. Du har både bulb-kjøl og løygang ... det er ikke skroget først og fremst som gir lavt lys-tall tror jeg, det er seilarealet. 

Men først, hvis det blir en del ensamsegling, ville jeg skaffet en autopilot. Det går fint uten også, men iom. at båten sies å ikke være så retningsstabil kan det være en god ide.   

Link to post
Share on other sites

index skrev 28 minutter siden:

 

Du får fortelle henne at et slikt forheng er helt normalt for ei på 24:lol:

Men fra spøk til alvor, toa under køya, som er vanlig i denne størrelsen er ytterst pyton. Kjære du må våkne, jeg skal b*sje ... romantikken forsvinner fort. Eget avlukke er gull. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...