Jump to content

HF radio på langtur. Hva anbefales?

TICORA

Recommended Posts

Vi lager utstyrslitse, kjøper inn og monterer på tanke på en langtur. Har tidligere seilt ARC med en båt som hadde og hadde mye glede av radio-nettet på Atlanterhavskryssingen men ser at færre og færre båter har det. Sikkerhetsmessig har jo en jo både EPIRB, VHF, PLM osv. så der ikke først og fremst der jeg ser nytten.

Noen med erfaringer om det ble brukt mye utenfor selve ARC'en? 

Hva salgs radio anbefales, hvor kjøper en det?

Jeg ville anbefalt Icom m802.......for att det er en marinradio, den har DSC og Distress knapp på lik linje med en VHF-radio.

du kan også enkelt konvertere den til en amatørradio, åpne amatør frekvensene, gjennom att holde inne ett par knapper

samtidl som du slår på radion.

http://www.docksideradio.com/icom_802_programming.htm

Men jeg vet også flere seilere som valgt Icom 706MKIIG som er en amatørradio, på denne radioen må til ett litet kirurgisk inngrep

for att åpne den for marin-frekvenserne.....på lik linje med andre amatørradioer

802an er på så vis veldig enkel å skifte mellom skipsradio og amatørradio.

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev 39 minutter siden:

Jeg ville anbefalt Icom m802.......for att det er en marinradio, den har DSC og Distress knapp på lik linje med en VHF-radio.

du kan også enkelt konvertere den til en amatørradio, åpne amatør frekvensene, gjennom att holde inne ett par knapper

samtidl som du slår på radion.

http://www.docksideradio.com/icom_802_programming.htm

Men jeg vet også flere seilere som valgt Icom 706MKIIG som er en amatørradio, på denne radioen må til ett litet kirurgisk inngrep

for att åpne den for marin-frekvenserne.....på lik linje med andre amatørradioer

802an er på så vis veldig enkel å skifte mellom skipsradio og amatørradio.

Og her kommer jeg litt til kort...

Hva er forskjellen på en marineradio og amatørradio? Trodde en HF radio sendte på de frekvensene den kunne uansett? 

Nei, 

marine HF funker som marine VHF........det er frekvens-bånd avsett for ship-ship eller ship-shore kommunikasjon

for profft bruk.......for oss fritidsseilere så må man ha ett LRC-sertifikat + tillstånd att ha radioen ombord

amatørradio har andre frekvenser som de får lov å snakke på....her må man ha ett amatørsertifikat

En Marine HF kan bare sende på marin-frekvenser, den er blokkert for andre frekvenser......

det stilles også en del tekniske krav på en marine HF

En amatørradio kan du i prinsipp bygge selv, om man har kunskap......det er en hobbyvirksomhet for de som tykker radio er kult

det finnes også her en del begrensninger vad du får eksperimentere med......eks. begrensning i sender-effekt

Du kan jæmføre med vhf´n

amatørradio har også VHF-frekvenser men disse er helt andre frekvenser enn marin-vhfs kanalplan

S/Y Gunga Din

Hei

Om du ser på frekvenlistene til Gunga Din er alle de maritime nettene i amatørbånd.

Om du skal ha maritim HF må denne modifiseres og er pr. definisjon ikke lenger godkjent.

Du kan kjøpe amatørradio og modifisere denne for maritime frekvenser.  Da er heller ikke denne pr. definisjon godkjent.

Jeg ville, på grunn av pris, kjøpt amatørradio.

Jeg ville ikke kjøp IC706 som er nevnt.  Vannskelig å bruke med mange multifunksjonsknapper og mye innstillinger.

IC-718 fra samme produsent eller lignende radioer er velfungerende.

mvh

Espen

HF-radio er fremdeles mye brukt blant amerikanere over femti på vei over Stillehavet. Finnes selvfølgelig de som bruker det ellers også, men det er litt mer marginale fenomener. Med det sagt: det er mer eller mindre daglige radionett langs de fleste hovedløyper i rett sesong. Står ikke akkurat øverst på min liste, men om du har den ombord og har lyst får du alltids brukt den.

Her er litt installasjon tips for seilbåt......

Det er en mer omfattende installasjon enn en vanlig VHF....spes da det kommer til jordning

jeg har 2 stk dynaplates, i aktern, som er sammenbundet med ATU’n med hjelp av kondensatorer.

kondensatorene bygger man selv enkelt, disse hindrer vanlig likstrømjord men funker for HF-jord

http://www.seaqwest.se/pdf/baten/HF_i_baten07.pdf

S/Y Gunga Din

Vill man bare ha mulighet til att laste ned værkart.....så holder det med en mottager, vanlig radio som har SSB-mulighet

Typ 

http://www.fenu-radio.ch/Sony_ICF-SW55-en.htm

sen trenger du ett program til PCn

typ

http://www.jvcomm.de/index_e.html

jeg testet sånt her for 20-30 år siden...så er litt ring-rustig på området

men det var kult når man ser karten komme ned på PC....som en gammel fax-maskin

S/Y Gunga Din

Euklid skrev for 15 timer siden:

HF-radio er fremdeles mye brukt blant amerikanere over femti på vei over Stillehavet

Godt med faktakunnskap. Har vært to måneder i stillehavet de siste årene, til og med vært ombord på noen amerikanske seilbåter med eiere over 50 på sundowner. Men HF kom ikke opp som diskusjon. Når jeg tenker etter hadde den ene isolert akterstag, så enten så var det, eller hadde vært radiosender ombord.

Også mye brukt i Karibien og Middelhavet

FB-gruppen Offshore SSB Radio and email har 2600 medlemmer

SSB Marine radio network har 1500 medlemmer

så helt døtt er det ikke.......

tror snarare att det ikke er så utbredt er att det er en liten terskel man må over i form av sertifikat/er og en liten kompleks

installasjon.

S/Y Gunga Din

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev for 14 timer siden:

Vill man bare ha mulighet til att laste ned værkart.....så holder det med en mottager, vanlig radio som har SSB-mulighet

Jeg fant en NASA værfax på roteloftet. Kobla til strøm og ene antennelederen til vantefeste under dekk. Værmeldingene og gale warning renner inn. Dog i tekstform. Litt terskel ifht bruk, men forsåvidt enkelt nok.

Jeg hadde en ICom 718 i min båt. Fungerte veldig godt.

Med modem for analog/digital converting.

Lastet ned mail og værmeldinger gratis, men installasjonen kostet noen Kr.

Dette var en amatørradio hvor jeg modifiserte og åpnet alle freq. for komm. med kystradioer. Kuttet en rad dioder! :giggle:

Her kan du kjøpe brukt utsyr:

http://www.la3f.no/bruktmarked/bruktmarked.php

GRIP files via HF.jpg

icom718.jpg

Inbox e-mail via HF.jpg

modem.jpg

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev for 1 time siden:

OpenCPN har en plugin som fikser dette også om man har en reciever

https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual:plugins:weather:weatherfax

Og da holder det med en sånn "Boafeng" radio... eller hva det nå heter til noen hundrelapper, og en aux ut-inn kabel? Mener jeg også har sett antenne på "snelle" som en heiser opp i salingen kjapt og enkelt. 

Enda enklere om en kan gjøre dekodinga på telefon eller brett, og det går vel også an. 

• 2 måneder senere...

Det er relativt enkelt å montere en radio i en båt og bruke den til å snakke med Norge når en ikke ser land. Å snakke med norske radioamatører går også fint, men de som har utstyr som når langt har rimelig heftig utstyr. Mye dårligere forhold nær land, som krever høye antenner og høy effekt. Er også en masse sertifikatkrav. Er også kortbølgesender som kreves, men det er ofte samme radioen. Er noen her inne med mye kunnskap, min er bare via andre, inkludert høre på samtaler fra den andre siden av jorda, og kjenne utstyret på begge sider. 

pacuare skrev 20 minutter siden:

Det er relativt enkelt å montere en radio i en båt og bruke den til å snakke med Norge når en ikke ser land. Å snakke med norske radioamatører går også fint, men de som har utstyr som når langt har rimelig heftig utstyr. Mye dårligere forhold nær land, som krever høye antenner og høy effekt. Er også en masse sertifikatkrav. Er også kortbølgesender som kreves, men det er ofte samme radioen. Er noen her inne med mye kunnskap, min er bare via andre, inkludert høre på samtaler fra den andre siden av jorda, og kjenne utstyret på begge sider. 

OK. Hørtes da litt komplisert ut muligens. Tenker ettervært å dra ut å seile alene i kortere perioder av gangen, på langtur, mens familien er hjemme, så tenkte det kunne være billig måte å holde kontakt. Men hørtes ut som det er like billig da med satelitttelefon, om man begrenser bruk litt. Korriger meg gjerne om jeg da oppfatter feil.

Redigert av mingebretsen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...