Code0 Svart 6.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2019 Fant denne artikkelen https://www.seilmagasinet.no/nyhetstest/?article_id=34071 Link to post
Bitteliten Svart 6.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2019 Den er fra 2014. irodium Go abonnement koster ca 1200kr/mnd med fri data, fri sms og 150 ringeminutter inkludert Link to post
Barbaria Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Vet ikke om det var flaks men i går satt jeg å fiklet litt med dette, jaggø klarte jeg å få ned en fax på første forsøk med vår nyinnkjøpte Tecsun PL-680. Den er litt «grå» og skulle hatt litt hvitt i seg, men du verden så artig det var Jeg har så mange spørsmål at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. En av spørsmålene er hvordan vet jeg når de sender hvilke kart, og finnes det andre mer lokale? Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bitteliten Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 (redigert) Kult. Koblet du den til PC? Med hvilket program? Redigert 19.Februar.2020 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Barbaria Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 (redigert) Jeg har brukt HF Weather Fax og koblet Ipadden til radioen med en iRig gitar sak. Redigert 19.Februar.2020 av Barbaria (see edit history) Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bitteliten Svart 19.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2020 Kult må man ha forsterkeren mellom ipad og mottaker? Link to post
Barbaria Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Ja, det går visstnok ikke med en direkte kobling. Er du loddekyndig kan du lage noe selv. Det finnes også dyre spesialkabler, men iRig er den rimeligste løsningen hvis ikke du lager selv. Barbaria på tur - Blogg Link to post
Gunga Din Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Barbaria skrev On 19.2.2020 at 14.22: Vet ikke om det var flaks men i går satt jeg å fiklet litt med dette, jaggø klarte jeg å få ned en fax på første forsøk med vår nyinnkjøpte Tecsun PL-680.............. Kult....... Bitteliten skrev On 19.2.2020 at 14.31: Kult. Koblet du den til PC? Med hvilket program? OpenCPN har en pluginn for Weatherfax...... Jeg har ikke selv testet den, men den funker sikkert helt topp....jeg skulle startet med den https://opencpn.org/OpenCPN/plugins/weatherfax.html har en funksjon der man kan anpasse væer/ eller gribfilen over sjøkartet Bitteliten skrev On 19.2.2020 at 16.31: Kult må man ha forsterkeren mellom ipad og mottaker? Barbaria skrev for 9 timer siden: Ja, det går visstnok ikke med en direkte kobling. Er du loddekyndig kan du lage noe selv. Det finnes også dyre spesialkabler, men iRig er den rimeligste løsningen hvis ikke du lager selv. har PCn ett lydkort, og de har de fleste PC idag, så skal det holde med en enkel kabel mellom radion og PCn da jeg holdt på med dette det var midten av 90-tallet så bygget jeg ett enkelt modem....ser ut så her http://www1.shellkonto.se/icom2002/blandat/4/index.htm komponenterne kostet sammen under hundringen da..........kjøpt på ELFA jeg loddet sammen alt som tegningen viser, uten noe kretskort.......og det er små komponenter, så alt rymdes i kontakten. men som sagt jeg skulle prøvet først med en enkel lydkabel 3,5mm kontakter....lyd ut på radion->microfon inngang på PCn S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 (redigert) Fann denne med litt info http://weather.mailasail.com/Franks-Weather/Radiofax-Schedules-Northwood-And-Offenbach#dwd http://weather.mailasail.com/Teleport-Weather/Teleport-Weather send en mail til "weather (at) mailasail dot com" først en blank så kommer instruksjoner automatisk Redigert 22.Februar.2020 av Gunga Din (see edit history) S/Y Gunga Din Link to post
Buffalo Svart 22.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2020 Å bli radioamatør er ikke veldig vanskelig, litt teknisk forståelse og litt kunnskaper om OHMs lov så er du ikke langt unna. Det er kurser som går hver høst på Østland. Sjekk gjerne www.la4o.no for neste kurs i Oslo. Det trenger heller ikke være dyrt med HF radio i båt, mye brukt utstyr å få kjøp som gir mange flere muligheter og i kombinasjon med Winlink så kan du også sende enkle email uten dekning med GSM. Du får også litt flere muligheter som du kan utforske når du har en amatørradiolisens. Det å oppnå kontakt med Norge når du er i andre kontinent kan til tider være utfordrende på HF. Særlig nå når vi er i et solflekkminimum og forholdene for HF ikke er på topp slik det var for 10 år siden, men det er fortsatt gode muligheter, du må bare være litt mer heldig med tid og sted. <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Barbaria Svart 24.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2020 (redigert) Jeg syntes nok at det virker ganske så komplisert, men det er sikkert en hobby jeg kunne nerdet meg ned i med mye tid. Jeg har plundret litt med og dekode Navtex meldinger med programmet Navtex pad og etter å ha fulgt «anvisningen» som følger ble jeg ikke klokere. Jeg forstår ikke betydningen av senter frekvens, Shift, Baud, invert audio, unshift on space etc etc.... Jeg tok til vettet og googlet meg frem til en Navtex lydfil på u-tube (de var det ikke mange av) og satte i gang å vri på knotter og endre innstillinger med Navtex filen på full guffe. Om ikke alt for lenge (et par dager bare) så klarte jeg å dekode youtube helvete til tekst, vi feiret med 2 kalde Corona. Da hadde jeg fått påvist at programhelvetet fungerte i alle fall, problemet er at innstillingene vi brukte ikke funker på vår Tecsun PL-680. Det er en Navtex sender på Jeløya utenfor Moss som sender hver 4 time. Vi tok et opp sendingen fra denne og kjørte den i loop til vi fant de rette innstillingene. Lykken var stor i ettermiddag når teksten begynte å rulle inn på padda kl 1800 UTC . ZCZC MA05 [18:00:13 02/24/20] Station ID: M Subject: (A) Navigational warning Number: 5 241300 UTC FEB 20 NORWEGIAN NAV. WARNING 216/2020 CHART 1 AREA SVINESUND HUMMERHOLMBAAEN LIGHTBUOY 59-05.3N 011-13.6E OFF STATION. NNNN Her er opptaket vårt gjort med Tecsun PL-680 for de som vil prøve å dekode selv uten radio. 517 kHz - Center freq (Hz) 1500 Shift 50 Hz Speed 200 Baud Invert audio signal Utover kvelden tikker det inn meldinger fra både Ørlandet, Tallin og Cullercoats (UK) og det må jeg si er bra rekkevidde med tanke på at vi ligger i ytre Oslofjord. Filmsnutt som viser vår gamle Ipad som mottar signaler fra Tallin. Redigert 24.Februar.2020 av Barbaria (see edit history) Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bitteliten Svart 2.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2020 (redigert) her er en oversikt over stasjoner http://www.blackcatsystems.com/radio/rfax.html denne kan også være til hjelp Redigert 2.Mars.2020 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 For Navtex har jeg denne https://www.moerer.de/seewetterberichte/wetterinfoboxen/2723/moerer-wetterinfobox-wib2d?c=227 har fått en Tecsun pl-880 i posten. Forsøker å finne ut av værkartene ? @Barbaria hvilken stasjon/frekvens hentet dere værkartet ned fra? Hørte dere signalene i radioen, eller var det først når dere så værkartet på ipaden dere forstod det var rett? Link to post
Gunga Din Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Northwood, England og Offenbach, Hamburg.......begge bruker gå inn starkt S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 (redigert) Befinner meg pt ca 1000moh, men burde jo høre hf sendingene. Man hører de som et RATT signal? tuner 1,9kz under angitt frekvens. lytter nå på 4610 Nothfolk (minner meg om gamle dager i radioen i kv dette ?) Redigert 6.Mars.2020 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Gunga Din Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 du hører en karakterisk lyd .....ca 1 min inn i filmen.....så skall det låta S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Takk. Det kjenner jeg igjen ja. Men dårlig mottak her. Pga høyden? Link to post
Gunga Din Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 (redigert) det borde du ikke ha......vad har du for antenne? jeg har denne radion en Sony sw 55........jeg fikk med en liten ekstern trådantenn.....mener att jeg hadde trådantennen på da jeg holdt på med weatherfax Redigert 6.Mars.2020 av Gunga Din (see edit history) S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Har samme trådantenne. Blir litt bedre mottak, men generelt veldig svakt mottak Link to post
Gunga Din Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Er det så svakt att padda/PC ikke grejjer å 'lese' signalen.? S/Y Gunga Din Link to post
Barbaria Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Bitteliten skrev for 4 timer siden: @Barbaria hvilken stasjon/frekvens hentet dere værkartet ned fra? Hørte dere signalene i radioen, eller var det først når dere så værkartet på ipaden dere forstod det var rett? Der jeg ligger har vi best forhold mot Tyskland 3855 kHz og 7880 kHz, men jeg får også inn UK. Best fra1900 tiden og utover kvelden. Jeg har kjøpt en Y-plugg til radioen slik at jeg kan lytte samtidig som den er tilkoblet iPaden. Du kan også benytte grafen i progammet til å fininnstille signalet hvis du ikke gidde å lytte. Jeg har kjøpt en MLA-30 Loop antenne som jeg skal teste når vi er på tur nå i mai. Legger ved noen oppdaterte filer som er rellevante for tråden. rfax.zip Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Takk. Får ikke åpnet zip filen. Link to post
Barbaria Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Hmm, funker både på PC og iPad hos meg. Barbaria på tur - Blogg Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Får heller ikke åpnet. Den står som "Uanvailable" i forumet. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn