Jump to content

HF radio på langtur. Hva anbefales?

TICORA

Recommended Posts

Jeg prøver med en Tecsun PL-660 her i Tromsø, men får ingen signaler inn.

Jeg hører noen utenlanske radiostasjoner  på 9000KHz og oppover

Men ellers er det bare støy. Har trådantennen som fulgte med, hengene ut vinduet. Uten at det hjelper på mottak.

Kan jeg være for langt nord for de signaler dere får inn?

Kan man lytte på Kystradio'en sine sendinger på HF. Det er stilt der også for meg.

Bitteliten skrev for 5 timer siden:

min pl880 har en line out som jeg koblet til ipad med iRig i mellom. 
skal teste senere om det funker uten iRig også. 

Ser for meg ut som du har koblet «feil» fra iRig. Lyden fra radioen skal gå inn der du ser bildet av gitaren. Jeg har ikke line out på min 680, kun hodetelefon utgang. Mulig du ikke trenger iRig når du har line out.

keno skrev 17 minutter siden:

Jeg prøver med en Tecsun PL-660 her i Tromsø, men får ingen signaler inn.

Jeg hører noen utenlanske radiostasjoner  på 9000KHz og oppover

Men ellers er det bare støy. Har trådantennen som fulgte med, hengene ut vinduet. Uten at det hjelper på mottak.

Kan jeg være for langt nord for de signaler dere får inn?

Kan man lytte på Kystradio'en sine sendinger på HF. Det er stilt der også for meg.

Har du testet frekvensene for Murmansk?

5336 kHz
6445.5 kHz 

og

7908.8 kHz kun 1900 -0600
10130 kHz kun 0600-1900

Alle tider er UTC. Og som Bitteliten sier USB.

92925EC0-0A75-4279-933E-CF25FC08DB7F.jpeg.de968897c0dd6916a1f3d1a63df0f2a9.jpeg

Keno;

Prøv å endre på din antenne,...... man får prøve seg fram......jeg mistenker att det er antennen

Du kan også prøve å gå over på batteridrift....om du nå kjører på nettspenning.....og se om det gjør noen forskjell.

Kan du få antennen over hustaket, så minimerer du støy fra eget hus,

men inne i byer er det mye annet som gir støy fra seg gatelys,kraftledninger, trafoer etc

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev 16 minutter siden:

Keno;

Prøv å endre på din antenne,...... man får prøve seg fram......jeg mistenker att det er antennen

Du kan også prøve å gå over på batteridrift....om du nå kjører på nettspenning.....og se om det gjør noen forskjell.

Kan du få antennen over hustaket, så minimerer du støy fra eget hus,

men inne i byer er det mye annet som gir støy fra seg gatelys,kraftledninger, trafoer etc

Jeg kjører radioen på batteridrift.
Sitter på hytten,  og ikke så mange hus og hytter rundt. Og alle LED lys er slått av.

Jeg har testet med innebygd antenne og ekstern.
NAVtext fra kystradio Nord (Bodø burde jeg ha hørt. )

Jeg får teste mere i kveld.

Dagens værmeldinger

har testa både intern og ekstern antenne. Litt sterkere signaler med den eksterne, men begge funker her. 
er pr ca 1000moh, masse fjell rundt oss. 

sorte stripa på nederstevar da jeg prøvde å sette hodetlf rett på mikrofonen på ipaden, hvilket i følge faq på appen skal kunne fungere

2A50F7C9-7327-4129-8F32-E128207D2F08.png

214995CF-DE27-4C94-AE87-59DB87DC0BE8.png

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Barbaria skrev for 4 timer siden:

Ser for meg ut som du har koblet «feil» fra iRig. Lyden fra radioen skal gå inn der du ser bildet av gitaren. Jeg har ikke line out på min 680, kun hodetelefon utgang. Mulig du ikke trenger iRig når du har line out.

Lurer på ok iRigen slik jeg kobler den redusere line out volumet, som beskrevet i denne 

https://www.hagensieker.com/wordpress/2018/05/08/tecsun-pl-880-line-out-recording-short-wave/

jeg bestilte meg en inline volum kontroll. Skal se om den gjør det samme som iRig

https://www.amazon.com/gp/product/B008DJTB32/ref=oh_aui_search_detailpage?ie=UTF8&psc=1

disse to bildene kan jo forklare hva som skjer. Første er uten iRig. Andre er med iRig

17896AE2-9EFE-4749-B868-952FF860DFE4.png

0324D0C3-F038-43FD-8104-537752C46172.png

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev for 1 time siden:

IRigen må være koblet som dette for at jeg skal få data inn på ipaden. Har prøvd uten iRig og det funker ikke

Tar i mot på 8040 nå

se under. Dette er kult ??

@keno tuner du 1,9 khz under oppgitt frekvens?

jeg måtte justere båndbredden på min til 4khz. Den var innstilt på 2,3 opprinnelig. 

Hvordan justerte du båndbredden. finner ikke noe om det i manualen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...