Jump to content

"Behovet for flere hummerreservat øker"


Gudrun

Recommended Posts

Leste den saken der ja, og jeg er 100% enig i at det burde etableres vesentlig flere hummerreservater!! Det eneste reservatet på denne siden av fjorden er rett utenfor stuedøra hos oss, og et slikt reservat burde det være i hvert eneste lokalområde hvor det bor folk som fisker hummer. Det kunne godt vært 3-4 reservater bare her på Hvaler, 2-3 i Onsøy, og samme tetthet rundt hele norskekysten. Dette bildet fra fiskeridirektoratet.no viser hummerreservatene i sørnorge, og det er skremmende langt mellom hvert reservat.

 

732507677_Reservaterisrnorge.PNG.11dc9d14a8cc2b0df1141bb8e468832a.PNG

 

Alle på baatplassen som ferdes på sjøen litt utenfor sesongen vet jo hvor tett teineblåsene står den første uka i oktober. Det er ikke mange fristedene for hummeren da. Ikke rart at hummerbestanden har vært i konstant nedgang siden femtitallet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Den største trussele for hummeren er at teinefiske etter krabber ble frigit slik at i dag er det frit frem og fiske krabber så grunt du bare vil så lenge det finnes fluktåpninger i teina. Vi ser i nå at på sommeren så ligger det fult med teiner på alle plassene som tidilgere det bare ble fisket hummer på i hummerfisket på høsten. Det er nok mange hummer som klarer og komme seg ut av disse fluktåpningene, men de riktig store hummerene blir igjen i teina og jeg er nokk redd for at de fleste av disse samt de små som ikke har rekt og komme seg ut ender opp i gryta under sommerfesten rundt forbi på mange bord

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja enig med deg Komodo.

De siste 3-4 årene har jeg snakket jeg med mange lokale hummerfiskere om et område i mitt område. Alle var de helt enig i at noe måtte gjøres for å få opp bestanden igjen, men absolutt ingen ville påta seg jobben med å starte en fredningsprosess.

Og hvis noen lurer: Må være nærmere 30 år siden sist jeg fisket hummer. Da fikk jeg en, ja 1 stykk.

Men tok derimot mange bilder av kardinalen under dykking. :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

Kunne vi ikke bare innført totalforbud for hummerfiske i ti år?

Så slipper vi å håndtere en hel masse regler og andre begrensninger i fisket som er ment til å skåne hummer, bestanden kan ta seg opp og når vi da starter med hummerfiske igjen så kan vi ha et høyt min mål i tillegg til et maks mål.

 

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev for 22 timer siden:

Ja enig med deg Komodo.

De siste 3-4 årene har jeg snakket jeg med mange lokale hummerfiskere om et område i mitt område. Alle var de helt enig i at noe måtte gjøres for å få opp bestanden igjen, men absolutt ingen ville påta seg jobben med å starte en fredningsprosess.

Og hvis noen lurer: Må være nærmere 30 år siden sist jeg fisket hummer. Da fikk jeg en, ja 1 stykk.

Men tok derimot mange bilder av kardinalen under dykking. :thumbsup: 

Hvis alle hummer fiskere i ett område er enig i at man burde frede et område, kan de jo innføre en selvpålagt fredning, trenger vel ikke noen påtvunget freding da?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Joda ser den, men om "de store gutta" slutter å fiske i det området, vil det uansett ha effekt.

 

At enn og annen hytteboer setter noen teiner, får så være. Etter en stund vil det kanskje etableres en viss etikette, og de med vett unngår i fiske der da det blir sett på som å trosse "lokal justisen". En og annen tosk uten sosiale antenner vil det alltid være.

 

Det går jo an å prøve noen år?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...