Lykke R Svart 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 Men for å komme tilbake til opprinnelig tema, denne varmgangen, et spørsmål til TS .. Mener du at årsaken var såpass enkel som for lavt kjølevæskenivå forårsaket av denne lekkasjen ? Link to post
ebonita Svart 11.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 (redigert) Ref Lycke R: årsaken var såpass enkel som for lavt kjølevæskenivå forårsaket av denne lekkasjen Ja det ser så ut. Så till Mix, Hulda och Komodo m fl som har ifrågasatt konstruktörens val av o-ring i rundprofil i denna tillämpning. Jag har idag kollat packnings-satsen jag fått av Volvo, och minsann, det är en o-ring i fyrkantprofil! Kanske lite svårt att se på bilden men det är ingen tvekan. För säkerhets skull har jag examinerat den trasiga o-ringen en extra gång och jo, det är tvivelsutan en o-ring i rundprofil. ??????? Som en lustifikation så har jag ju på vägen demonterat termostathuset som sitter mot det främsta hålet i toppen. Den tätar med en i stort sett identiskt utformad oringstätning i en likadan planförsänkning och - jojomän det är en o-ring i rundprofil som sitter även där. Redigert 11.Oktober.2019 av ebonita (see edit history) Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 Når tre av de største kranglefantene på forumet er enige, så må det være riktig! Link to post
Chiefengineer Svart 11.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2019 ebonita skrev for 1 time siden: Ref Lycke R: årsaken var såpass enkel som for lavt kjølevæskenivå forårsaket av denne lekkasjen Ja det ser så ut. Så till Mix, Hulda och Komodo m fl som har ifrågasatt konstruktörens val av o-ring i rundprofil i denna tillämpning. Jag har idag kollat packnings-satsen jag fått av Volvo, och minsann, det är en o-ring i fyrkantprofil! Kanske lite svårt att se på bilden men det är ingen tvekan. För säkerhets skull har jag examinerat den trasiga o-ringen en extra gång och jo, det är tvivelsutan en o-ring i rundprofil. ??????? Som en lustifikation så har jag ju på vägen demonterat termostathuset som sitter mot det främsta hålet i toppen. Den tätar med en i stort sett identiskt utformad oringstätning i en likadan planförsänkning och - jojomän det är en o-ring i rundprofil som sitter även där. Produktforbedringer foregår gjennom hele produktets levetid. Det kan bli ganske mange for en motor. Man har allerede ganske mange «obsolete» parts på D-serien. Link to post
ebonita Svart 20.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 (redigert) I tisdags kväll blev så blev så avgaslimpan återmonterad och motorn ihopskruvad och återställd. Tidsåtgång några timmas skruvande var väg, plus lika mycket i kringjobb med utrymning av salongen, tömning av glykol mm. Påfyllning av /ny!/ kylvätska och provstart. Varmkörning. Inga problem!!! Och nu fredag-söndag har hustrun och jag varit i Dragör och Köpenhamn och maskineriet går som en dröm. Är det förresten någon som kan tipsa mig om var jag skulle kunna få tillverkat en ny instrumentpanel? På den gamla har som synes dekorations-beläggningen spruckit ,loss. Efter flera dagsetapper så har jag nu även kunnat kontrollera att kylvätskan i motorn håller sig konstant och att det inte läcker någonstans. Faktiskt är mitt enda bekymmer att temperaturen på bägge motorerna nu tidvis indikerar en nålsbredd under 80 grader. Jag har då varit nere och mätt med IR-termometer och jag läser mycket riktigt 75-76 grader på termostathuset. Lite i underkant för min smak, så jag funderar på att byta termostater eftersom jag köpte två nya 82 graders Wahler termostater från AutoteileDirekt i ett inledande skede av denna historia. PS Tack till alla som bidragit med råd och tips. Redigert 20.Oktober.2019 av ebonita (see edit history) Link to post
arnearmoa Svart 20.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2019 Jeg byttet dashbordplate i vår forrige Baltic. Bestilte fra Retronic, som pleide å levere til Scand (og mange andre båtbyggere). Det kostet litt, men jeg ble veldig fornøyd. Jeg sendte inn det originale komplette dashbordet fra Yanmar pluss diverse tankmålere jeg hadde kjøpt. De satte inn alt med printede kabler passende samlekontakt for det som ikke fulgte med fra Yanmar. Se bilde fra min tråd: Link to post
ebonita Svart 21.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2019 Tack för tipset arnearmoa. Jag skrev ett mail till Retronic, men tyvärr, dom kunde inte hjälpa mig "Vi kan dessverre ikke reparere dette panelet. Ser også at det er festet med skruer som er sveist i bakplaten. Dette har vi dessverre ikke mulighet å lage. Beklager dette." Bad luck so far... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn