Jump to content

Volvo TAMD63P varmgång


ebonita

Recommended Posts

Ref Lycke R: årsaken var såpass enkel som for lavt kjølevæskenivå forårsaket av denne lekkasjen

 

Ja det ser så ut.

 

 

Så till Mix, Hulda och Komodo m fl som har ifrågasatt konstruktörens val av o-ring i rundprofil i denna tillämpning.

Jag har idag kollat packnings-satsen jag fått av Volvo, och minsann, det är en o-ring i fyrkantprofil! Kanske lite svårt att se på bilden men det är ingen tvekan.

 

1294787389_AvgaslimpaTtningsring1543572IMG_20191011_131337.jpg.5b55d312db51f63139c6d749fcd54288.jpg

 

För säkerhets skull har jag examinerat den trasiga o-ringen en extra gång och jo, det är tvivelsutan en o-ring i rundprofil.

???????

 

Som en lustifikation så har jag ju på vägen demonterat termostathuset som sitter mot det främsta hålet i toppen. Den tätar med en i stort sett identiskt utformad oringstätning i en likadan planförsänkning och - jojomän det är en o-ring i rundprofil som sitter även där.

 

 

 

 

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ebonita skrev for 1 time siden:

Ref Lycke R: årsaken var såpass enkel som for lavt kjølevæskenivå forårsaket av denne lekkasjen

 

Ja det ser så ut.

 

 

Så till Mix, Hulda och Komodo m fl som har ifrågasatt konstruktörens val av o-ring i rundprofil i denna tillämpning.

Jag har idag kollat packnings-satsen jag fått av Volvo, och minsann, det är en o-ring i fyrkantprofil! Kanske lite svårt att se på bilden men det är ingen tvekan.

 

1294787389_AvgaslimpaTtningsring1543572IMG_20191011_131337.jpg.5b55d312db51f63139c6d749fcd54288.jpg

 

För säkerhets skull har jag examinerat den trasiga o-ringen en extra gång och jo, det är tvivelsutan en o-ring i rundprofil.

???????

 

Som en lustifikation så har jag ju på vägen demonterat termostathuset som sitter mot det främsta hålet i toppen. Den tätar med en i stort sett identiskt utformad oringstätning i en likadan planförsänkning och - jojomän det är en o-ring i rundprofil som sitter även där.

 

 

 

 

 

 

 

Produktforbedringer foregår gjennom hele produktets levetid. Det kan bli ganske mange for en motor. Man har allerede ganske mange «obsolete» parts på D-serien.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I tisdags kväll blev så blev så avgaslimpan återmonterad och motorn ihopskruvad och återställd.

Tidsåtgång några timmas skruvande var väg, plus lika mycket i kringjobb med utrymning av salongen, tömning av glykol mm.

 

Påfyllning av /ny!/ kylvätska och provstart.

Varmkörning.

 

Inga problem!!!

 

Och nu fredag-söndag har hustrun och jag varit i Dragör och Köpenhamn och maskineriet går som en dröm.

 

 

Är det förresten någon som kan tipsa mig om var jag skulle kunna få tillverkat en ny instrumentpanel? På den gamla har som synes dekorations-beläggningen spruckit ,loss.

 

 

IMG_20191020_142253.jpg.d0253f3b3f194cb1f799f462608027fb.jpg

 

Efter flera dagsetapper så har jag nu även kunnat kontrollera att kylvätskan i motorn håller sig konstant och att det inte läcker någonstans.

 

Faktiskt är mitt enda bekymmer att temperaturen på bägge motorerna nu tidvis indikerar en nålsbredd under 80 grader.

 

Jag har då varit nere och mätt med IR-termometer och jag läser mycket riktigt 75-76 grader på termostathuset. Lite i underkant för min smak, så jag funderar på att byta termostater eftersom jag köpte två nya 82 graders Wahler termostater från AutoteileDirekt i ett inledande skede av denna historia.

 

PS Tack till alla som bidragit med råd och tips.

 

:flag_sw:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg byttet dashbordplate i vår forrige Baltic.  Bestilte fra Retronic, som pleide å levere til Scand (og mange andre båtbyggere).  Det kostet litt, men jeg ble veldig fornøyd.  Jeg sendte inn det originale komplette dashbordet fra Yanmar pluss diverse tankmålere jeg hadde kjøpt.  De satte inn alt med printede kabler passende samlekontakt for det som ikke fulgte med fra Yanmar.

Se bilde fra min tråd:

 

 

Link to post
Share on other sites

Tack för tipset  arnearmoa.

 

Jag skrev ett mail till Retronic, men tyvärr, dom kunde inte hjälpa mig

"Vi kan dessverre ikke reparere dette panelet.

Ser også at det er festet med skruer som er sveist i bakplaten.

Dette har vi dessverre ikke mulighet å lage.

Beklager dette."

 

Bad luck so far...

 

:nonod:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...