Jump to content

Bytte/reprasjon av "propellhus" på en gammel Evinrude 25hk

Hepphapp

Recommended Posts

Propellen knakk av pga oljemangel? Ser ut til at tappeskruen har på en eller annen måte løsnet (ikke var skrudd tilstrekkelig til?). Det er en gammel motor og jeg ønsker å prøve å fikse det selv for at det ikke skal bli for dyrt. Om det ikke blir for omfattende, da blir nok motoren kassert i stedet. Båtmotorer kan jeg svært lite om så trenger gjerne litt hjelp her!

Se på bildene for å se hvordan det har knekt.

Hvor kan jeg få kjøpt deler for denne? Jeg fant ikke modellnummeret på motoren men Serienummeret er 256B63E B581, så kanskje dette hjelper. Motoren er kjøpt brukt men vet ikke årstallet, men ser ut som ifra 80 tallet?

Hvilke deler trenger jeg og hva er fremgangsmåten for å bytte og få montert den nye delen?

Bilder:

69834449_934517883576270_365289172272519

69775799_378415783060238_206577189519360

70452618_2580673508621635_15096620766231

69781842_1459480717533160_31256281071055

Redigert av Hepphapp (see edit history)

Her er det vel propellakselen din som har røket ved hullet for brytepinnen, som disse gamle motorene har.

Det enkleste for deg er å få tak i en tilsvarende motor som har skjært seg e.l. men har inntakt undervannshus. Så skrur du bare hele undervannshuset over fra den nye. Du får gjerne en defekt tilsvarende motor for en tusenlapp eller to.

Honduras skrev 39 minutter siden:

Her er det vel propellakselen din som har røket ved hullet for brytepinnen, som disse gamle motorene har.

Det enkleste for deg er å få tak i en tilsvarende motor som har skjært seg e.l. men har inntakt undervannshus. Så skrur du bare hele undervannshuset over fra den nye. Du får gjerne en defekt tilsvarende motor for en tusenlapp eller to.

Takk for svar! Jeg har lett litt på finn og rundt om men ikke lett å oppdrive, men jeg får ta å holde utkikk :) Eller så får jeg eventuelt prøve å selge motoren min om jeg kan få 1-2 tusen for den

Dersom gearhuset har vært kjørt uten olje er det lite trolig at det lar seg reparere på en fornuftig måte. 

I tillegg er trolig motoren din kjørt uten brytepinne eller trøsteskive. (er ikke sikker på om disse har løs trøsteskive?) det er skader der som gjør at det sikreste for deg er å bytte hele girhuset med drivaksel og gir skift. 

Husk at du trenger en donor motor som har samme stammelengde som din motor. 

Dersom tappe/fylle pluggen har skrudd seg ut vil det være olje på sjøen hver gang du vipper opp/ned motoren i en mnd eller mer... Viktig å være oppmerksom på slike signaler for å kunne "snu i tide" 

Propellen har subbet kraftig i lagerhus og girhus og dette har laget en kraftig lyd over tid også... 

Propell akslingen har ikke brukket som følge av oljemangel men mer trolig skjæring mellom propell og girhus.. 

Helge77 skrev for 1 time siden:

Jeg har en sånn stående i Bergen / Sotra du kan sammenligne serie nr så ser du 

Takk for svar! Ser ut til å være forskjellige serienummer/modell og forskjellig lengde på stammen

dieselfan skrev 1 time siden:

Dersom gearhuset har vært kjørt uten olje er det lite trolig at det lar seg reparere på en fornuftig måte. 

... 

Propell akslingen har ikke brukket som følge av oljemangel men mer trolig skjæring mellom propell og girhus.. 

Ja det høres fornuftig ut at det kan ha vært skjæring. Jeg ser det er gjenger rundt der det har brukket så kan være den koppen som var over der har skrudd seg ut og kommet mot propellen? Motoren går fint dog bare helt uten motstand, så kanskje det ikke er problem med at det ikke er olje ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...