Jump to content

Oppussing av Sandvik 28AC


joelle

Recommended Posts

Som mange har merket seg så har jeg fra tid til annen spammet forumet med alle mulige rare spørsmål rundt min Sandvik.

 

Siden jeg kjøpte båten for to år siden så har det vært gjort mye. Mange spørsmål har blitt stilt å, gode svar har jeg fått på dem fleste av dem.

 

Tenker nå at det kan være kjekt å dokumentere litt av det som er gjort på disse to årene.

Vet at det er litt sent, men håper at noen av mine erfaringer kommer andre tilgode.

Begynner her første innlegg med bilder fra salgs annonsen

 

016.JPG

017.JPG

018.JPG

019.JPG

020.JPG

023.JPG

Link to post
Share on other sites

Det var mye positivt med båten, når jeg kopte den.

Ny kalesje

Nye puter inne og ut, men i det store hele så merket en godt at det var "en typisk gammel snekke" og da spesielt når det kom til det elektriske.

 

Bildene her under er typiske bilder av å åpne en luke å se hva som er under. Ikke en ledning som var merket vid bryter paneler om hvor dem kom fra eller hvor dem gikk.

 

Brytere var ikke merket, på noen måte så det var definitivt prøv å feil, å ikke minst gjett hva som virker å ikke.

 

 

046.JPG

047.JPG

037.JPG

038.JPG

Link to post
Share on other sites

I vinter begynte jeg med planer om å skifte ut alt av brytere og instrumenter.

 

Det gamle panelet var lagd av en finerplate som var trekt med skrogtrekk.

 

Her gikk jeg fem på første gang.

Jeg fikk fatt i en gammel ileggsplate, fra et bord, å tenkte. Perfekt. Den maler vi hvit å så har jeg en perfekt plate å bruke.

Ikke bruk Limtre i båt. Minste fukt å den sprekker opp. (dette ser på på bildene som viser høyre side av panelet)

 

Men bedre ble det ;-)

 

Jeg valgte å separere forbruksbrytere til en egen panel nede i salongen å kun ha brytere som har med fremdrift osv. oppe på førerplass.

 

Ett annet tips er at merke av hvor "ramma" som panelet skall ligge på går. Fikk ikke helt plass med bryteren som er lengst til venstre.

090919_090.JPG

090919_091.JPG

Redigert av joelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter litt samtaler med diverse gode venner om hva jeg skall bruke for å lage en ny dash så falt valget på plexiglass fra biltema.

 

Denne ble lakkert hvit fra baksiden, å vill da ikke bli noe slitasje på "farven", med den type av plast blir fort ripete i plastikken, å ikke minst så knekker den / sprekker veeeeldig lett.

 

Var ikke helt fornøyd med kantene siden jeg ikke var flink nok med stikksagen, så jeg kjøpte fleksibel luke list fra maritim for å legge rundt.

 

Ble bedre enn forsøk en med limtre, men liker ikke kanten rundt, å som sagt. Minste feil belastning så sprekker den med en gang.

 

Ville i utgangspunkt ikke ha gjort så ille mye mer med det hele hvis det ikke var for at jeg kom over en Raymarine C120W plotter, som da av naturlige grunner er betydelig større enn den C80, som er montert på plastikken.

 

Så da er Dashbord versjon 3.0 på gang i garasjen.

 

Denne gang blir det kryssfiner, som beises i mahogny å senn lakkeres, å belistes med teak lister rund som er på gang i garasjen.

IMG_4298.JPG

IMG_4300.JPG

IMG_4444.JPG

IMG_4445.JPG

Redigert av joelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Må si at jeg er fornøyd. Regner med at dette blir det råeste dashbordet på en 40 år gammel snekke.

 

tankene her er at jeg vil bruke litt tid på å få omvandlet analoge signaler dra min perkins 4108 over til digitalt. Dette vill da vises på skjermen på toppen. Vurderte å kjøre d på plotteren, men fant ut at det ville ta for mye av skjernen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Driver på å lakkerer til den store gullmedaljen, men belønte meg sjøl i dag med ett litet avbrekk.

Har lenge planlagt å gjøre noe med den gamle slitte vinylen som er rundt fører plass.

 

først skikkelig vask med aceton.

Sprayprimer, to lag.

Å så spraye det hele to ganger med vinylmaling.

 

Synes det ble helt topp.

 

Ni kan sjøl gjette hva som er før å etter??

0A85C2B4-91DB-46FE-84D1-42927C0E63D0.jpeg

8745C05A-AB86-4CC0-B3B1-941ED055CC23.jpeg

E3B198AA-0A67-42DF-A487-7AD778C8D3B1.jpeg

354FE21A-42E4-487E-9F56-1B42A5852A11.jpeg

DCD05790-BDC1-49EA-AE97-3813FEDE60A4.jpeg

F99647EB-0A41-44D5-9EF6-3531F7356FEA.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
joelle skrev On 5.10.2019 at 19.13:

Driver på å lakkerer til den store gullmedaljen, men belønte meg sjøl i dag med ett litet avbrekk.

Har lenge planlagt å gjøre noe med den gamle slitte vinylen som er rundt fører plass.

 

først skikkelig vask med aceton.

Sprayprimer, to lag.

Å så spraye det hele to ganger med vinylmaling.

 

Synes det ble helt topp.

 

Ni kan sjøl gjette hva som er før å etter??

0A85C2B4-91DB-46FE-84D1-42927C0E63D0.jpeg

8745C05A-AB86-4CC0-B3B1-941ED055CC23.jpeg

E3B198AA-0A67-42DF-A487-7AD778C8D3B1.jpeg

354FE21A-42E4-487E-9F56-1B42A5852A11.jpeg

DCD05790-BDC1-49EA-AE97-3813FEDE60A4.jpeg

F99647EB-0A41-44D5-9EF6-3531F7356FEA.jpeg

 

Hvordan gikk du frem med å spray lakke her?

Teip og noe å dekke med regner jeg med?

Hvilken vinyl maling brukte du?

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Goddis77 skrev On 27.12.2019 at 0.18:

 

Hvordan gikk du frem med å spray lakke her?

Teip og noe å dekke med regner jeg med?

Hvilken vinyl maling brukte du?

Jeg brukte maskeringstape å vanlig tynn gjennomsiktig plast for at dekke til alt.

Var på samme gang nøye med å henge plastikk ned mot for kabin å bakover mot uteplassen.

 

Malingen var vinyl maling å grunning fra biltema, å jeg var veeeldig nøye med avfetting innen jeg sprayet på det hele.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...