Jump to content

Sjøegenskaper - Sargo/NordStar/Targa vs Viknes/NB


bjoris

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Kikket på Axopar i går da de var innom gjestehavna på visningstur. Kule båter der fordelen åpenbart er de rå sjøegenskaper for ellers syns jeg dette blir veldig kostbart ifht plass. Men igjen, hva koster ikke en Sargo/NordStar som ny... Sånn sett ser jeg at disse kan forsvares, men jeg innser at det er ikke noe for oss, selv om en rask styrhusbåt med rå sjøegenskaper egentlig er det jeg (vi?) vil ha...

 

Bokomforten blir for spartansk for meg i Axopar og jeg liker høyere fribord, jeg syns akkurat det er veldig puslete på Axoparen, men antar det har med vekt å gjøre at den ikke har ett skrog som Sargo f.eks... 

 

Til nå har jeg vel konkludert med at  Sargo 25/28, Nordstar 26/28 nok er det som hadde vært mest ideelt for oss, men så er det dette med pris, om vi skal bruke +500 og fortsatt ha en gamel båt... evt +1000 å fleske til med ny, det tror jeg ikke skjer...

 

 

 

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da er det snart jul og endelig litt tid til å fundere videre på ett eventuelt båtbytte. Jeg har i det siste fått mer og mer sans for Sargo. Uten at jeg kan dokumentere det så har jeg følelsen av at det er det beste kompromisset mellom Targa og Nordstar. Dvs kompromissløs kvalitet, men bedre turegenskaper og bedre design.

 

MEN, både Targa og Sargo er jo ja, dyrt. Nytt syns jeg det er hinsides, langt over 2 MNOK for en Sargo 25 med nødvendig utstyr, brukt ser det ut som det stopper på 1,2 MNOK, begynner å bli spiselig der, men det er en liten båt, men antakelig utrolig anvendelig og ikke minst både rask og rimelig i bruk og svært sjødyktig.

 

Når fornuften slår til så er jeg tilbake på akslingsbåt og i den kategorien så syns jeg NB870, Viknes 930 og Nimbus 320 og 305 er de som utmerker seg. NBen syns jeg virker som mest båt for pengene, iallefall ferdig prutet, jeg ser det lå ganske mange 870-2009-2012 modeller i høst, nå er det fleste gått ut på dato, men ser ikke ut som de ble solgt. Mange lå først til 1000-1050, men til tross for at flere gikk ned til 950 altså 50-100 ned så ble dem ikke solgt. Her må det være rom for pruting om vi havner på en slik og jeg mener at NB870 vil gi best value for money i denne kategorien om en ser på ca 10 år gml båter. Nimbus er nok bra, men til vårt bruk er stort akterdekk viktig og det er lite på Nimbusene. Viknesen er jo veldig flott, men liten salong innvendig og veldig mye dyrere og diger motor må dra voldsomt med diesel tenker jeg, men kanskje det ikke er så mye mer enn NB870... Uansett, minst 500 mer...

 

Vel, Sargo 25 til 1,2 MNOK eller NB870 til ca 850-900, da er Sargoen 4-5 år nyere, halve forbruket og 10 knop mer fart, men langt fra samme turbåt egenskaper. Sjøegenskapene forventer jeg er svært gode på Sargoen, jeg tipper du kan holde høyere fart med Sargoen selv om NBen skal være god i sjøen den også. Jeg er mye alene og ser store fordeler med "kiosk konseptet", men det er vanskelig å svelge at den blir så mye dyrere enn en langt bedre turbåt som også er ganske praktisk med stort akterdekk, aksling, utestyring...

 

Nei, fornuft og følelser dette. Jeg heller mot Sargoen, men føler det er litt galskap og har diskutert det litt med båtvenner og de kunne bekrefte at det virker som litt galskap å velge en 6 år gml 25 foter til 1,2 MNOK, hehe. Tror nok uansett også at verdifallet blir vesentlig større på en slik enn NBen, det er selvsagt langt færre kjøpere på båter til over 1 MNOk som ned mot 600 om noen år... Dette er viktig for det er ikke gitt at vi skal ha samme båt for all fremtid.

 

På toppen av denne diskusjonen kommer jo dette med dieselforbruk, pengene går ikke dit så sant vi ikke skal til Nord-Norge igjen, men miljømessig er det vesentlig mer spiselig å ha en båt som bruker 1 liter pr mil enn over 2!! 

 

Vel, om noen syns dette er en artig vurdering så feel free til å dele synspunkter...

 

 

Jeg kan legge til at Nordstar 26 og 28, spes 26 med seng under salong så aboslutt er på lista, litt billigere og ganske mye mer plass innvendig ifht Sargo 25 såvidt jeg kan se, uten at jeg vært ombord i en NS26

 

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Minor 29 er dørgende traust, sikkert bra, men ikke noe jeg vurderer. 

 

Dette med drev har jeg fått ett litt mer avslappet forhold til, ser at det er nødvendig om du skal ha marsjfart opp mot 30 knop og både Targa og de andre brukes jo så absolutt hele året så det kan ikke være veldig utfordrende med drev, selv på båter som ligger ute og brukes hele året. Problem med drev er jo selvsagt dumt, men du får ikke i pose og sekk med aksling heller. Mer støy og vi vibrasjon samt ikke minst mye høyere dieselforbruk!

 

Ser egentlig for meg at vi hadde brukt en rask Sargo mer enn en NB feks fordi det koster vesentlig mindre i diesel og fordi du kan legge store strekk bak deg på kort tid... Ankepunktet er komforten i havn selvsagt

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

For å avslutte denne tråden så endte det med at vi kjøpte en NB 870. Det ble vanskelig å komme fra at plass, ikke minst utvendig plass, men også en god salong, samt pris var avgjørende for oss.

 

Det ble umulig for fruen å kjøpe en så liten båt som Sargo 25/28 for vesentlig mer penger enn vi må ut med for NBen. Så kommer akslings-diskusjonen på toppen. Jeg har aldri hatt noe problem med drevene jeg har hatt og forbruket blir mye lavere selv om en må se hele økonomien i aksling vs drev inkl avskrivning drev vs gir , men jeg tenker litt sånn at det er enklest med aksling når båten ligger ute hele året, men alle Targa og Sargo har jo drev f.eks og mange brukes hele året så nei, det er vel litt sånn at evig eies bare ett gml rykte.

 

Vel, vel. Det blir spennende dette og alltid gøy med noe nytt, ikke lange henteturen, holdt på å bli en i Fredrikstad, men nå blir det bare noen timer på vestlandet, men før jeg legger ut bilder osv så får vi få signert kontrakter og ikke minst levert egen båt...

 

Nr 8 i rekkefølgen:

 

H-båt: 1996-1999

Albin Cirrus: 1999-2002

Fjord 815: 2003-2005

Viksund 850 Combi: 2005-2006

Yanmarin 7440: 2006-2008

Hanse 350: 2008-2018

NB 820 Sport: 2018-2020

Ardea 870: 2020-

 

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Har nordstar 24 og vil trives i båten i all slags vær. 8 ms går fint i 20 knop så lenge man tilter baugen maks ned. 

Det er stor forskjell på en halvplaner som nb og planer som sargo. Jeg marser fint i 25 knop med forbruk på 1 l/nm med min kad32

Hvis du går for planer så vurder sargo framfor nordstar da sargo har skumfylt skrog. Mindre støy. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...