Jump to content

Sjøegenskaper - Sargo/NordStar/Targa vs Viknes/NB


bjoris

Recommended Posts

En viktig del av båtlivet er alltid å ha lyst på en litt bedre båt:)

 

Hva tenker folket om sjøegenskapene i overnevnte, vi snakker nok om 25-30 fotere, dvs Sargo 25/28 vs NB870/Viknes 930. Jeg ser at bruken vår blir mye tur/retur til ett landsted i Fitjarøyene med avstand på 35 nmil. Fart er derfor viktig, men vi er fornøyd med noe over 20 knop, men dagens NB820 klarer sjelden å gå der ute i havet i +20 knop uten at det blir ubehagelig. Jeg ser også det praktiske i walkaround slik bruken er nå med transport/fisking/øyhopping samtidig sover vi stort sett i båten av praktisk årsaker selv om vi har huset på landsted (mange som deler dette).

 

Vi har prøvde 870, jeg ble ikke helt overbevist, det var en del slag i skvalpesjøen der også, jeg tror det var mest fordi den gikk med nesa i været. 820en som er helplannende klarer vi å trimme flatt og da kan den gå lenge, men vi må ned i 16-17 knop før vi unngår de harde slagene allerede i 5-8 ms. Jeg ser for meg (har aldri prøvd) at disse "SUVene" moser på full marsjfart i slikt vær uten at det blir særlig ubehangelig, eller er jeg litt for optimist da?

 

Neste spørsmål blir jo om f.eks en Viknes 930 er vesentlig bedre enn NB870 eller om disse to ikke vil være like gode på transportetapper pga mindre muligheter for trimming f.eks. Disse gir jo mindre vedlikehold pga aksling, men mer støy og forbruk og lavere fart...

 

Er litt der nå at jeg syns Sargo 28 med marsjfart på 30 høyres helt genialt ut, lugaren bak er jo litt spesiell ved at salongen må vippes opp, samtidig er det ikke verst å få to adskilte lugarer i en så liten SUV båt... Sargo 25 er jo rimeligere, men syns den akterlugaren virket veldig vanskelig å bruke i praksis, men igjen. Pris og driftskostnad er viktig så 25 er ikke helt uaktuell, men ser en på brukt er det jo ikke stor forskjell på de som ligger på finn.no nå iallefall...

 

Dette er bare tanker i tiden nå, det er veldig greit å ha en "rimelig" båt som 820en også og den duger så absolutt til det meste. Den er solid er lun og god med isolert skrog og godt med varme samtidig går den veldig rimelig med ukomplisert motor og drev (41/DPE)

 

Vel, det er sikkert mange som vet mye om dette

 

 

 

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke disse som veldig aktuelle, sikkert supre transportbåter, men denne 28 foten syns jeg ikke så stor noko ut til at en kunne sove komfortablet i den. 300 hk påhenges høyres jo veldig kostbart å kjøre med, men selvsagt det kan bli dyrt med drev selv om dieselen er billig

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, enslagsgjest said:

Vurdert Axopar eller XO? 

 Er man i kjøpegruppe NB-Viknes  er nok ikke Axopar og XO tatt med i vurderingen   er det båter for bruk utaskjærs så er det viktig med tyngde og litt størrelse på båten.. Har desverre ikke erfaring med Targa eller Sargo.. men skulle gjerne hørt samenlikning med nevnte båter som f.eks NB, Viknes, Viksund.  Liker NB, men dem har litt baljete forskip. En kjenning hadde NB840, flott men gikk på rumpa.. bytta til større motor, men ble ikke stort bedre.  Jeg liker skrog som er skarpe i forskipet, men lievel har bæring nok til bra stabilitet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

bjoris skrev for 10 timer siden:

820en som er helplannende klarer vi å trimme flatt og da kan den gå lenge, men vi må ned i 16-17 knop før vi unngår de harde slagene allerede i 5-8 ms.

 

Størrelse og fart har vel alt å si her. Har selv en 820 Combi med aksling. Gjør ikke samme farta men ikke noe problem å gå i 11-13 m/s uten at det blir ubehagelig. Men farta er en del lavere da, kanskje rundt 12kn. Tror Targa er den som utmerker seg best i denne størrelsen og fart. Alle disse båtene er så «små» at det skal ikke mye til før det blir ubehagelig når man gir litt på. 

Link to post
Share on other sites

Vi disponerte en Axopar 28 sist sommer og gikk mye i følge med en vennefamilien i NB870. Ingen tvil om at Axoparen banker NB870 en når det gjelder evnen til å gå komfortabelt i sjø i høy hastighet, i hvertfall opp til en viss bølgehøyde. Vi krysset Boknafjorden mange ganger i rundt 25 knop i frisk bris, der våre venner i NB870 ofte måtte redusere ned i 8-10 knop. Når det virkelig rusker seg til så ville jeg likevel følt meg tryggere i en båt type NB/Viknes. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, LAKA said:

Vi disponerte en Axopar 28 sist sommer og gikk mye i følge med en vennefamilien i NB870. Ingen tvil om at Axoparen banker NB870 en når det gjelder evnen til å gå komfortabelt i sjø i høy hastighet, i hvertfall opp til en viss bølgehøyde. Vi krysset Boknafjorden mange ganger i rundt 25 knop i frisk bris, der våre venner i NB870 ofte måtte redusere ned i 8-10 knop. Når det virkelig rusker seg til så ville jeg likevel følt meg tryggere i en båt type NB/Viknes. 

 Ingen tvil om at Axopar er bedre i krapp rufsete sjø, men det er to forskjellige konsepter når det gjelder båtliv og utforming. Må inrømme at jeg er stor fan av Axopar.   Men skal man ha båt for tyngre sjø, er man avhengi av litt mer vekt og størrelse på båten, samt litt høyere fribord

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

 

6 hours ago, Kjellg said:

 

Størrelse og fart har vel alt å si her. Har selv en 820 Combi med aksling. Gjør ikke samme farta men ikke noe problem å gå i 11-13 m/s uten at det blir ubehagelig. Men farta er en del lavere da, kanskje rundt 12kn. Tror Targa er den som utmerker seg best i denne størrelsen og fart. Alle disse båtene er så «små» at det skal ikke mye til før det blir ubehagelig når man gir litt på. 

 

12 knop er en vanskelig fart med 820 Sport og drev. På vår er det iallefall intenst brøl fra 2300-2700 som da er 10-15/16 knop. Men som sagt, den går lenge i 15-16 knop, men når en da letter fra bølgene så er det bare å gå ned på ca 8 knop...

 

6 hours ago, tkb said:

Jeg bruker Targa endel i jobben, og de er nok i en egen klasse når det gjelder sjøegenskaper i alle størrelser. 

Så får man veie dette opp mot det praktiske, men jeg ville valgt Targa dersom det ikke var overnatting som sto høyt på lista.

 

Targa må jo være bra mtp at de kan ta så syke priser for båtene sine, men for oss som tross alt skal overnatte en del i båten appelerer de mindre "SUVene" fra Nord Star og spesielt Sargo mer. 

 

Ser noen sverger til Targa, men jeg finner tester på nettet der journalisten mener at f.eks Sargo ikke står tilbake fra Targa, men det vel kanskje litt sånn ved første øyekast feeling. Noen som har sett en skikkelig sammenligsningtest av disse?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Mørejet 30 er vel noe av det beste norske i motorbåtfronten. Noen ganger dukker det opp nyere modeller. De fleste har vel drev, men det er ikke en ulempe for kjøreegenskapene. Men man må tåle mye vedlikehold.

 

Drømmen hadde vel vert Targa overbygg på mørejet skrog.

Redigert av enslagsgjest (see edit history)

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Sjøegenskaper er ganske subjektivt.. personlig synes jeg det optimale skroget for tung sjø er MTB skroget (Hauk/Storm)  men da hadde en 30 foter blitt bare 2m bred. Det er et semideplasement skrog som følger sjøen bedre enn et planende skrog. veldig spisst forskip som skjærer sjøen.  Et skrog har bestandig kompromiss! Når det gjelder motorbåter så harf.eks Nelson utrolig gode skrog for tung sjø. en ulempe med slike skrog er jo at de overhode ikke er lettdrevet, trenger stor motorkraft og har som regel dårlig drivstofføkonomi.. men har et mer fleksibelt fartpotensiale og ikke planingsterskel.  Uansett slike skrog/båter er for spessielt interesserte, og rimer dårlig med campingcruiser prinsippet med bredest mulig båt og mest mulig innhold.  Det jeg liker med f.eks Axopar skroget er at det har en mix av det beste.. luftsmurt langtrekt vannlinje dyp V ingenplaningsterskel og stabil kurs selv i sakte hastighet. I tillegg har konstruktøren klart å lage et solid rigid skrog som er lett og sterkt, som igjen fører til relativt lavt forbruk.. i tillegg har de ikke falt i fella for å undermotorisere.. 

AL4I0685_142999371_237600631.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 39 minutter siden:

 

AL4I0685_142999371_237600631.jpg

Sånne skrog liker jeg også:thumbsup:, men som du sier, tungdrevne og dårlig drivstofføkonomi i høy fart. Men blir nok ikke mye slag der.

Axopar synes jeg har så lite høyde og løft i baugen, at man skal være forsiktig i medsjø.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har Nord Star 28, og har vært mye ute i røff sjø. Denne båten tåler mye, og har bl.a. gått over Sletta i liten storm og rundt 3-4 meter bølger.

Veldig greit med sidedører når man er alene i båten og skal legge til kai.

 

Har ikke erfaring med de andre båtene som er nevnt, så kan ikke sammenligne.

Link to post
Share on other sites

On 9/12/2019 at 4:13 PM, Kjellg said:

Uansett så tror jeg kravene dine gjør at du må gjøre kompromiss. Båtene blir rett og slett for små og lette. 

 

Det er det jeg er redd for, å bytte båt for bedre sjøegenskaper så må en vite sikkert at en får en båt da som står til forventingene, det er mye penger og ikke alltid så lett å selge slike båter igjen. Vanskelig å få testet alle aktuelle i dårlig vær så da er en ganske prisgitt andre sine erfaringer, men som da ofte kan være veldig vanskelig å forholde seg til da mange er svært fornøyd med det de eier og forventningen kan være helt forskjellig...

 

23 hours ago, gunnark said:

Halvplanere skvetter mer som Fuglen skriver, men går veldig bra i stor sjøgang om en senker farten til ca 12 knop.

 

Ser du har en Viknes 930, en av de jeg tenker på. Hvordan er denne i krapp motsjø og full marsjfart? Blir det mye slag og risting. Jeg elsker å drikke kaffi på sjøen, men vår nb820 så kan jeg glemme det uten thermokopp for å si det slik, egentlig er det ofte så mye bevegelse at det er vanskelig å drikke av thermo kopp også. Det skal svært lite til før det er såpass med bevegelse at det blir søl med kaffi... 

 

En skjønner jo at jeg har 11 år i seilbåt som har gjort meg bortskjemt med at bevegelser i båt duvende og avslappene, ikke sånt slag og bråe bevegelser vi har fått nå:) 

 

22 hours ago, hanto1 said:

Skal du opp i prisklassen til Viknes 930 så sjekk samtidig Ardea 32. Begge har skrog som tåler opp mot 30kn.

Targa er jo også gull, men pris og 2 motorer er jo momenter å ta med seg om man skal ha 32+ fot med god turkomfort.

 

Enig, NB32 ser veldig bra ut, er kanskje ikke overbevist om at 295 hk er nok i denne og det ser ut som alle har dette, mener jeg har sett en med D6370.... Begynner å bli litt stor båt også ifht behovet og plassen der vi er mye, der er bare små flytebrygger der mye av båten stikker utenfor både fremme og bak. Her er også veldig fult ofte så jeg vil ikke breie meg slik vi gjorde med 35 fots seilbåten, den tok jo halve havna og det ble mye styr når det blåste opp...

 

17 hours ago, Trond123 said:

Jeg har Nord Star 28, og har vært mye ute i røff sjø. Denne båten tåler mye, og har bl.a. gått over Sletta i liten storm og rundt 3-4 meter bølger.

Veldig greit med sidedører når man er alene i båten og skal legge til kai.

 

Har ikke erfaring med de andre båtene som er nevnt, så kan ikke sammenligne.

 

Interessant, nå skal ikkje jeg ha båt for å gå på havet med i storm, det jeg ser hadde gitt oss en skikkelig merverdi var å ha en båt som klarer en marsjfart i 20 knop ca om det nå skulle blåse friskbris, lite kuling i mot... Hvordan oppfører nS28 seg da? 

 

Ser det ligger en 2018 model NS26 med D6330 som var fin, men mulig litt liten og kanskje litt for tung maskin i den, skjønner ikke hvorfor de ikke heller går med D4-300 i en slik båt, det er jo knapt forskjellig på effekt og vekten vil vel gjøre at D4en ville ytt like bra med lavere forbruk og mindre vekt i hekken... Hva tenker du, ikke så viktig?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev for 18 timer siden:

Jeg har Nord Star 28, og har vært mye ute i røff sjø. Denne båten tåler mye, og har bl.a. gått over Sletta i liten storm og rundt 3-4 meter bølger.

Veldig greit med sidedører når man er alene i båten og skal legge til kai.

 

Har ikke erfaring med de andre båtene som er nevnt, så kan ikke sammenligne.

 

Hvor mange passasjerer føler du komfortabelt kan sette seg i hytta på NS 28? 

Link to post
Share on other sites

På papiret så går Viknes 930 og Ardea 32 ca like fort med henholdsvis  320 & 290 hk,  noe som indikerer at Ardea har et lettdrevet skrog, muligens flatere bunn. Angående innredning og layout så holder jeg en knapp på  Ardea. Båtvalg er alltid kompromisser. 

En del av de mindre targa type båter fant vi kronglete og bruke med å flytte ditt og datt for å bruke ditt og datt..

Link to post
Share on other sites

   On 9/13/2019 at 8:31 AM,  gunnark said: 

Halvplanere skvetter mer som Fuglen skriver, men går veldig bra i stor sjøgang om en senker farten til ca 12 knop.

«Ser du har en Viknes 930, en av de jeg tenker på. Hvordan er denne i krapp motsjø og full marsjfart? Blir det mye slag og risting. Jeg elsker å drikke kaffi på sjøen, men vår nb820 så kan jeg glemme det uten thermokopp for å si det slik, egentlig er det ofte så mye bevegelse at det er vanskelig å drikke av thermo kopp også. Det skal svært lite til før det er såpass med bevegelse at det blir søl med kaffi... «

gunnark: Har hatt Viknes 930 inTromsø i 7 år, bruker båten hele året bla. hobby skreifiske ut i havet på yttersia om vinteren. Veldig godt fornøyd med både sjøegenskaper og muligheten for å kombinere lengre turer om sommeren på båtferie samt havfisketurer hele året. Har tidligere hatt Viknes 830 som nok er minst like bra sjøbåt, men har ikke skrog for samme fart. 

Kaffidrikking på vei ut til fiskefelt utenfor Tromsø eller Senja er ikke enkelt i 2-3 m krapp motsjø. Tror nok som andre nevner at båt er et kompromiss. Må som nevnt ofte senke fart til ca 12 knop og trimme baugen ned, da slås krapp motsjø til side og gjør kaffidrikking mulig i hvertfall i 1-2 m bølger. En kan gå med større fart uten problem, men det ødelegger jo mye av trivsel om bord. Tror de fleste får litt slag og risting om en absolutt skal holde marsjfart 20-22 knop.

Se link til video tatt på tur ut på Malangsgrunnen med min Viknes 930.  You tube:  Viknes 930 på tur til Malangsgrunnen, Skal forsøke å laste den opp ellers finnes den ved å søke på YouTube. Tror absolutt at Nordstar/Targa kan være bedre under slike forhold, men Viknes og Ardea/ har andre fordeler som jeg verdsetter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...