Jump to content

Norske sertifikater i utlandet (D4 og Yachtmaster)


vikzz

Recommended Posts

Heisann folkens! Jeg er i gang med styrmannskolen og tenker å ta ett år. Da kan jeg løse D4, som gir rett til å være vakthavende offiser på alle skip uansett størrelse og område, overstyrmann på skip under 500BT i nord og østensjøfart, og med nok fartstid kaptein på skip under 500 BT i nord og østensjøfart. 

 

Jeg liker å reise og hadde vurdert å ta et slikt Yachtmaster RYA sertifikat, finnes også MCA. De er utenlandske standarder opp til 200T. Men så kom jeg inn på styrmannskolen og tenker at det er en bedre utdanning, og det er gratis.

 

Er det noen som har erfaring med å løse slike sertifikater uten å gå kursene, om man skulle ha norske D4 for eksempel? Eller tror dere jeg må ta Yachtmasterkurs når jeg allerede har gått styrmannskole og har norske sertifikater? 

 

Årsaken til at jeg ønsker Yachtmaster er fordi det er mer anerkjent i utlandet, og fordi jeg har lyst å ha muligheten til å jobbe på private båter. Og da er det standarden de bruker.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev Just now:

For  meg ser det ut som om de forskjellige sertifikatkravene ikke snakker sammen på kryss av landegrenser. Størst kompetanse her innehas muligens av @Poseidon .

 

 

Mye sant der Hulda,
For å gjøre det enkelt: sertifikatene D1 - D5 er regulert av internasjonale avtaler, styrt av IMO og følger STCW. Disse sertifikatene er derfor internasjonalt aksepterte og brukbare.
Men når det gjelder såkalte "Yachtsertifikat", dvs for fritidsfartøy inntil 24 meters lengde, da har hvert land stort sett sine egne regler, og de kan være veldig forskjellige både mht krav til opplæring, praksis, dokumentasjon, osv. Ikke engang EU har klart å samkjøre reglene innenfor egne områder, dvs de forskjellige EU-land har forskjellige yachtsertifikat.

Den såkalte "Yachtmaster" er heller ikke internasjonalt, selv om mange land har akseptert sertifikatet.

Croatia har gjort en kjempejobb med å lage en omfattende liste over de forskjellige nasjonale yachtsertifikat og spesifisert hvilke rettigheter de vil gi ved leie av båt under croatisk flagg. Den listen er vel verdt å studere nærmere og man finner fort ut at de norske D5L og D5LA står høyt i kurs.

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev 17 minutter siden:

 

Mye sant der Hulda,
For å gjøre det enkelt: sertifikatene D1 - D5 er regulert av internasjonale avtaler, styrt av IMO og følger STCW. Disse sertifikatene er derfor internasjonalt aksepterte og brukbare.
Men når det gjelder såkalte "Yachtsertifikat", dvs for fritidsfartøy inntil 24 meters lengde, da har hvert land stort sett sine egne regler, og de kan være veldig forskjellige både mht krav til opplæring, praksis, dokumentasjon, osv. Ikke engang EU har klart å samkjøre reglene innenfor egne områder, dvs de forskjellige EU-land har forskjellige yachtsertifikat.

Den såkalte "Yachtmaster" er heller ikke internasjonalt, selv om mange land har akseptert sertifikatet.

Croatia har gjort en kjempejobb med å lage en omfattende liste over de forskjellige nasjonale yachtsertifikat og spesifisert hvilke rettigheter de vil gi ved leie av båt under croatisk flagg. Den listen er vel verdt å studere nærmere og man finner fort ut at de norske D5L og D5LA står høyt i kurs.

 

norske d1-d5 sertifikater er IKKE regulert av internasjonale avtaler men av Sjøfartsdirektoratet

Sjøfartsdirektoratet følger normalt det som er gjengs i IMO

men, som sagt, sertifikatene er rimelig gangbare, der er dog vestlige land der de ikke står særlig høyt i kurs, eksempelvis Canada

 

orker ikke kommentere det som står om Yachtsertifikat og Yachtmaster over, men der er skakt

 

til OP:

 

styrmansskole? det er noe som forsvant ut loftsvinduet for år siden

i dag har man høyskole bachelor, gir deg anlednig til å løse D3 etter 12 måneders "læreguttperiode"/kadett,

 deretter D2 og D1 med behørig fartstid

man har teknisk fagskole, er usikker men trodde denne ga adgang til  å løse D3 (ikke D4)?

(man har utdannelse gjennom KNM og Sjøforsvarets Krigsskole som kan gi adgang til Dn sertifikater)

 

skjønner ikke helt hvorfor du kjører frem D4

er ikke dette det gamle hybridsertifikatet som kan gi førerrettighet på "større" fartøy i nasjonalt farvann?

 

om denne styrmansskoen din kan lede deg til D3, fint gjør det

 

 

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar folkens.

 

Jeg går på teknisk fagskole ja, har fagbrev som matros. Slik som jeg har forstått det gir ett år på fagskole muligheten til å løse D4, og to år gir muligheten til å gå helt til D1 med nok fartstid. Du kan lese om det her!

 

Det jeg lurer på er egentlig om jeg har mulighet til å jobbe på private yachter med norske styrmannspapirer (D4).

Eller om noen har erfaring med å løse ut MCA eller RYA sertifikater på "endorsement" med norske papirer allerede.

 

Og slik som jeg har forstått et reguleres og utstedes D1-D5 av Sjøfartsdirektoratet, som igjen er underlagt IMO. Opplæringen vår følger IMO sine STCW krav.

 

 

Link to post
Share on other sites

vikzz skrev for 15 timer siden:

Takk for svar folkens.

 

Jeg går på teknisk fagskole ja, har fagbrev som matros. Slik som jeg har forstått det gir ett år på fagskole muligheten til å løse D4, og to år gir muligheten til å gå helt til D1 med nok fartstid. Du kan lese om det her!

 

Det jeg lurer på er egentlig om jeg har mulighet til å jobbe på private yachter med norske styrmannspapirer (D4).

Eller om noen har erfaring med å løse ut MCA eller RYA sertifikater på "endorsement" med norske papirer allerede.

 

Og slik som jeg har forstått et reguleres og utstedes D1-D5 av Sjøfartsdirektoratet, som igjen er underlagt IMO. Opplæringen vår følger IMO sine STCW krav.

 

 

 

du har ikke forstått det rett

Sjøfartsdirektoratet er den norske regjerings verktøy for  å ivareta regjeringens syn på deler av det maritime området.

 

Norge er et suverent land og regjeringens tilsyn/direktorater er IKKE underlagt IMO.

 

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

vikzz skrev for 21 timer siden:

Takk for svar folkens.

 

Jeg går på teknisk fagskole ja, har fagbrev som matros. Slik som jeg har forstått det gir ett år på fagskole muligheten til å løse D4, og to år gir muligheten til å gå helt til D1 med nok fartstid. Du kan lese om det her!

 

Det jeg lurer på er egentlig om jeg har mulighet til å jobbe på private yachter med norske styrmannspapirer (D4).

Eller om noen har erfaring med å løse ut MCA eller RYA sertifikater på "endorsement" med norske papirer allerede.

 

Og slik som jeg har forstått et reguleres og utstedes D1-D5 av Sjøfartsdirektoratet, som igjen er underlagt IMO. Opplæringen vår følger IMO sine STCW krav.

 

 

 

ikke helt klart for meg hva du sier her

"gir ett år på fagskole muligheten til å løse D4" OK

"to år gir muligheten til å gå helt til D1 med nok fartstid" gir mulighet, skrevet ut betyr det?

"Du kan lese om det her!" ikke særs informativt det der

 

ok

1 år fagskole - D4, med denne D4 hvordan er veien(e) videre til D1? hva kreves?

 

om du sikter mot yachtmarkedet så vil der vel være behov for sertifikater som ikke har geografiske begrensninger

av type østersjø/nordsjø og behov for sertfikater som gir deg anledning til å flytte til bunkringshavn for fyllling

mens skipper er hjemme på weekend

 

jeg vil tro du kommer best utav det med å stake ut den kursen som bringer deg greiest til D1,

da kan du i hvert fall ta kjerra til bensinstasjonen i Fort Lauderdale.

 

for de med kadett/D3 er veien frem til D1 rimelig klar

for de som måtte tyte ut av KNM med Dx er vel veien også klar.

 

Fra teknisk fagskole/1 år og teknisk fagskole/2 år

via D4

er veien frem til D1 ikke klar for meg i hvert fall

 

Det er heller ikke klart for meg om der er en grei  vei fra teknisk fagskole til kadett/D3

(det burde det være)

 

Slik jeg leser det så er veien fra D3 til D1(via D2) ganske umkomplisert og relativt kjapp.

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

...for å svare på Yacht master... det er ikke et sertifikat fra en statlig instans, men fra en seilskole. Kanskje litt som et PADI dykkersertifikat i motsetning til yrkesdykker-sertifikat (muligens ikke relevant sammenligning, ikke skyt meg...).

Yacht master forteller at du kan SEILE seilbåt, men gir ikke rettigheter til å 'føre fartøy' it nasjonale regler. Så for å leie 40 foter i Midelghavet er det perfekt, men erstatter ikke styrmannspapirer på noen måte..

 

Link to post
Share on other sites

Hei, 

 

Veien frem til D-1 er helt klart raskest gjennom teknisk fagskole. Regner med du kom inn med bakgrunn fra fagbrev som matros. 

 

Du trenger 1 år fartstid som kadett, men har du fagbrev så kan du brukes som matros og skal ha lønn der etter. Etter det løser du normalt D-3 eller D-4 avhengig av om du har tatt et eller to år.

 

Vi er i utganspunktet ikke ute etter noen med lavere sertifikater en D-2, som du bør få på bakgrunn av fartstid. Det gjør det mye lettere  ved sykdom ombord vist du kan vikariere i alle stillinger opp til overstyrmann. 

 

Det er og en ganske stor investering for et rederi å lære opp en ny styrmann, med tanke på att kurs i DP, Hipap, HLO etc. Fort utgjør en investering på 500-600 tusen. 

 

Derfor er det best att alle kadetter som blir tatt inn går hele veien til kaptein i løpet av en maritim karriere. 

 

Angående seiling på yachter er dette noe som du lett leier deg ut til på diverse vikar byrå. Men merk deg att de fleste ser etter Master Mariner (D1) 

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Code0 said:

...for å svare på Yacht master... det er ikke et sertifikat fra en statlig instans, men fra en seilskole. Kanskje litt som et PADI dykkersertifikat i motsetning til yrkesdykker-sertifikat (muligens ikke relevant sammenligning, ikke skyt meg...).

Yacht master forteller at du kan SEILE seilbåt, men gir ikke rettigheter til å 'føre fartøy' it nasjonale regler. Så for å leie 40 foter i Midelghavet er det perfekt, men erstatter ikke styrmannspapirer på noen måte..

 


RYA kurs på nivå av Yachtmaster Coastal / Offshore / Ocean kan komplementeres med et kommersielt tillegg utstedt av MCA (Britisk svar på Sjøfartsdirektoratet) noe som er påkrevd for å jobbe som instruktør eller annen betalt arbeid som skipper på båter ikke i rutetrafikk.
I tillegg er Offshore/Ocean kvalifikasjon akseptert av MCA  som en del av utdanning til Master (opp til 200gt) eller Watchofficer (max 500gt) for alle farvann, sånn omtrent som norsk D5L/D5LA.

Men om slike tillegg kan utstedes til ikke britiske statsborgere/innbyggere vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 12.9.2019 at 20.10:

 

Jeg har opprinnelig Kystskipper. Måtte gå kurs for å løse svensk Usjöskeppare, som lkke ligger særlig høyt, dog akseptert i EU.

 

Ser att Utsjöskeppare jmf med RYA offshore/ocean.....i teksten til linken fra Croatia....

 

etter Utsjöskepparen så meldte jeg meg på Fartygsbefal klasse VII på Chalmers en kurs på 3/4 år...på heltid, en mengde kurser med

obligatorisk  tilstedeværelse, radar, medical, brann, basic safety, ARPA, ROC  etc etc....

brukte mye ‘avspassering’, ferie etc.....men kunde ikke alltid delta...så jeg fikk ta den over 2 år, da jeg jobbet parallelt.

skulle tro den motsvarer en D4 i Norge...D5 skulle jeg tro motsv Fartygsbefal kl VIII

kursen over kl VII er sjøkapteinsprogrammet.....og der kunde man hoppe av etter ett par år og løse styrman

 

enklest om jeg husker rett for en klasse VII å løse ett styrmansbrev...var å melde seg på Skipperskolen i Skagen.

 

Skipperskolen i Skagen/Fredrikshavn har også flere kurser som kan interessere fritidsseilere

 

https://www.mitmartec.dk/da/kurser.aspx

 

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Kilkern skrev for 4 timer siden:

jobbe som instruktør eller annen betalt arbeid som skipper på båter ikke i rutetrafikk

...dette er interessant for meg. Hvor stor (seil-) båt kan man føre da? Jeg har D5LA, men ikke noen tilsvarende utenlandske papirer. Vil vel aldri bli skipper på Nesoddferga, men å føre seilbåt over 15 meter i utlandet er interessant.

Link to post
Share on other sites

Det kan du vel med DL5A i de landene som godkjenner DL5A. Det skulle vel bli omtrent 20 meter LOA. Usjöskäppare er det samme, omtrent. I tillegg kommer vel brann/redning/radio/radar/VHF og en del saker som vel ikke er tungt nok inne i DL5A. Hvis jeg nå ikke misforstår det du spør om.

 

Kystskipper, som jeg tok, ligger nokså høyt over forannevnte. Etter husken var det teorien for å føre last/fiskefartøyer på 500 tonn i stor nordsjøfart (fra England syd til USA, Canada, og nordover). Samt begrenset pasasjerfartøy lokalt.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen folkens! 

Jeg finner ikke noe info om gyldigheten til D4 ved privat bruk.

 

Jeg ser at D6 og D7 ser ut som kommende sertifikater også for yrkesfart. 

 

På D4 står det jo hovedsakelig at man kan føre skip i kommersiell fart. Hvordan er det hvis jeg vil leie seilbåt over 24 meter i utlandet med D4? Er det anerkjent som "over" D5L? Man skulle jo tro det, men finner ikke noe konkret på det.

Link to post
Share on other sites

vikzz skrev for 4 timer siden:

Jeg finner ikke noe info om gyldigheten til D4 ved privat bruk

Det er personlig sertifikat. Du kan bruke det som du vil.

Du kan med andre ord droppe båtførerbeviset hvis du kjøper deg en Askeladden, Viksund eller en Hydrolift.

Problemet er å få tak i det på "privaten".

Så sant du ikke har egen båt (sertifikatpliktig) er det enklest å være ansatt i et rederi/på en båt for å få det (kadett tid),

og opprettholde fartstiden (seile som styrmann), slik at du ikke mister sertifikatet.

 

D4 er gyldig i 5 år.

For fornyelse, må du dokumentere repetisjon av sikkerhetskurs, GOC/radiosertifikat (gyldig 5 år dette også), helseattest fra sjømannslege.

Og selfølgelig fartstid. 

 

vikzz skrev for 4 timer siden:

Jeg ser at D6 og D7 ser ut som kommende sertifikater også for yrkesfart

Ja, dette er under utredning. 

Dette er lave sertifikater. 

Ment for yrkesbåter under 15 meter.

Hovedsakelig ment for oppdrettsbransjen og andre små fartøy. Sjarker under 15m kommer sikkert også inn her.

Vil tro de kun blir gyldige i Norge, da dette er noe sjofartdir holder på med, og ikke innbefattet i STCW.

 

Det betyr nok at de karene som jobber på mærene på oppdrettene, og har en Tobias (båt) som de bruker for å komme seg dertil, må på kurs. De som jobber i sjærgårdstjenesten (flott at vi har dem, vi er mange her inne på bp som setter pris på dem) og henter søppel på øyene må på kurs.

 

vikzz skrev for 4 timer siden:

På D4 står det jo hovedsakelig at man kan føre skip i kommersiell fart. Hvordan er det hvis jeg vil leie seilbåt over 24 meter i utlandet med D4? Er det anerkjent som "over" D5L? Man skulle jo tro det, men finner ikke noe konkret på det

Du kan leie seilbåt med D4. En ganske stor en.

Det er et personlig sertifikat, altså ditt.

Hvis jeg ikke husker feil, kan du skippre opp til 500bt. Kan være hvor lang den vil, det går på tonnasje.

D4 er et høyere sertifikat enn D5L.

 

Leier du en seilbåt, og ønsker dette skrevet som godkjent fartstid, må du få rederen (eier) av båten til å dokumentere at du har vært kaptein/styrmann ombord.

Så må du få sjofartsdir til å godkjenne dette som fartstid. Det vet jeg ikke hvordan du gjør, men vil tro det blir noe bry.

Det blir nok noe fanteskute over det, i sjofartsdir sine øyne.

 

Du kan være kaptein på denne med D4:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/SS_«Sørlandet»

 

Redigert av Fuglen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fuglen skrev 8 minutter siden:

Du kan være kaptein på denne med D4:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/SS_«Sørlandet»

 

Strengt tatt ikke, her må vi se forskjell på BT og brt. Du kan seile skipper på fartøy opptil 500 BT med D4. Sørlandet målt etter gammel brt er 499 men målt BT er den godt over 500 og kan dermed ikke føres med D4


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende og gode svar folkens. 

Ringte også Sjøfartsdirektoratet, dette er det jeg fant ut:

 

- Ved utløsning av sertifikat D4 kan man søke om å få løse ut alle lavere sertifikater under dette, på bakgrunn av D4. Altså jeg kan søke om å få D5LA også. Det gjelder jo privat båt opptil 50t over hele verden. Det er kurant å vise til i utlandet også.

 

- Jeg kan søke til RYA og MCA når jeg får D4, og høre om konvertering slik at jeg kan løse disse uten kurs. Mange som kommer med utlandske fritidssertifikater til SDIR og vil løse D5LA 

 

- Jeg trenger kun én mnd fartstid som kadett for å løse D4 etter ett år på fagskolen. (Har 36 mnd fartstid på dekk fra før)

 

- Fra og neste år kommer en ny reform for fagskolene, og det blir ikke lenger mulig å kun ta ett år. Så det var flaks for meg!

 

Edit: Ja, også kan man løse ICC motorbåt på bakgrunn av D1-D5 (ikke D5L og D5LA)

 

Redigert av vikzz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

vikzz skrev 34 minutter siden:

Ved utløsning av sertifikat D4 kan man søke om å få løse ut alle lavere sertifikater under dette, på bakgrunn av D4. Altså jeg kan søke om å få D5LA også. Det gjelder jo privat båt opptil 50t over hele verden. Det er kurant å vise til i utlandet også

 

Det blir litt som å ta mopedsertifikat etter å ha tatt lappen på motorsykkel....

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...