Jump to content

Norske sertifikater i utlandet (D4 og Yachtmaster)


vikzz

Recommended Posts

vikzz skrev for 8 timer siden:

..... 

 

Edit: Ja, også kan man løse ICC motorbåt på bakgrunn av D1-D5 (ikke D5L og D5LA)

 

 Den tilføyelsen din er bare delvis riktig.
Man kan nemlig løse ICC for både motor og seilbåt, forutsatt at man har gjennomført praktisk utsjekk for å få utstedt dette sertifikatet.
Men en som har fått D5L/D5LA med kun fartstid fra egen båt, han/hun må gjennomføre en praktisk utsjekk for å utstedt ICC.

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fuglen skrev for 10 timer siden:

 

Det blir litt som å ta mopedsertifikat etter å ha tatt lappen på motorsykkel....

 

Er litt uenig her. Det er mer som at man har rettighet til å løse sertifikat for moped når man tar sertifikat på bil. Men at man ikke får det automatisk og må søke manuelt. 

Link to post
Share on other sites

Så du er egentlig ute etter et lavt sertifikat, men tar et år på skole, for å få D4 gratis?

Slik at du kan søke ut lavere sertifikater?

Har jeg sjønt deg rett?

 

Tips:

Det er mangel på matroser for tiden i offshore flåten.

Hva med å ta jobb som matros?

Og melde deg opp på kurs her:

 

Da kan du tjene gode penger i stedet.

Er selfølgelig en kursavgift hos Poseidon,

men du kommer godt ut i pluss økonomisk med matroshyre, kontra sudiegjeld og tapt arbeidsfortjeneste.

 

Link to post
Share on other sites

Fuglen skrev On 5.10.2019 at 18.59:

Så du er egentlig ute etter et lavt sertifikat, men tar et år på skole, for å få D4 gratis?

Slik at du kan søke ut lavere sertifikater?

Har jeg sjønt deg rett?

 

 

Nei, egentlig har du ikke det. Men det er helt okei!

Jeg er selvfølgelig ute etter alle sertifikatene jeg kan få gratis, men ikke nødvendigvis kun lavere sertifikater. 

Jeg har jobbet som matros i flere år, og er egentlig veldig klar for å gå videre oppover. Det er derfor jeg søker skole.

 

Jeg har tenkt å ta to år på Fagskole etterhvert, men jeg er veldig glad i å leve livet. Så to år på rappen er nok kanskje ikke det mest gunstige for min egen trivsel.

Har brukt de tre siste årene på å reise rundt (40 land på 3-4 år) og gjøre akkurat hva jeg vil til enhver tid. Så det å sitte i et klasserom 8 timer om dagen er ganske tungt! Men det går!

 

Det er vel egentlig bare et kult bonus at jeg kan løse lavere sertifikater på  bakgrunn av D4. Med D4 kan jeg jo ha ta styrmannsjobber her og der, og kjøre båt. Det er jo det jeg vil. 

 

Takker selvfølgelig for tipsene, de setter jeg stor pris på. Men tror ikke verken D5L-kurs eller offshore-jobbing er noe for meg :-) 

Har allerede begynt på skolen, og jeg har akkurat kjøpt meg en seilbåt jeg skal bo i og seile langt vekk med på sikt. Så det å få skikkelig styrmanns-utdanning er jeg bare på som et pluss, er jo genuint interessert i navigasjon. :-)

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...