Jump to content

Dårlig lugt fra bilge - tøymykner?


Peter-

Recommended Posts

Har renset min bilge men det lugter stadigvæk dårligt, selvom klorin hjalp.

 

Har opgivet at holde den tør, ser ud til at regnvand altid finder en vej dertil. Er der noget jeg kan hælde i så det ikke lugter så dårligt og samtidig ikke accelererer rust på mine keel-skruer? Ved fx at Tøymykner virker bra mht lugt - men kan dette give rust? Er ikke så meget for rust på skruerne der holder min “keel” fast til båden ;)

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hva "bilge" er.

 

Men, for å fjerne lukt er luktfjerneren hos Biltema er svært effektiv. 

 

https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/rengjoringsprodukter/luktfjerner-2000019183

 

Den tar diesellukt, motorlukt og septiklukt. I tillegg til vond lukt i bil. Har brukt på mye og fungerer meget bra.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bilge (engelsk)= Innvendig i kjølen, dvs, det dypeste stedet i båten der vann samler seg. 
Hadde dette problemet som vi kaller "pumpelukt "i en tidligere båt der vann kom inn via gjennomgående mast. Det luktet grusomt råttent når jeg lenset det ut, uvisst av hvilken grunn for det var jo ferskvann.
Har dessverre ingen løsning annet enn å holde det tørt, noe jeg forstår er vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Mit gæt er at bilge er “lens” eller “lense” antaget fra det faktum at på engelsk hedder det en bilgepump og på norsk en lensepumpe - men det er præcist hvad lazyjack beskriver...

 

Jeg synes tøymykner virker helt super - men spørgsmålet er bare kan det medfører rust? Der står det indeholder kationer..

 

Klor er et andet super alternativ til lugt delen, men det giver jo rust ...

 

Købte en Ozone generator sidste uge (7000mg/h) så når jeg får den regner jeg med at kører den 30 min hver dag på en timer for at det fjerne alt lugt samt forbygger imod skimmel og mug..  dog kører jeg 6t x 3 for den første behandling..

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Ozongenerator må ikke brukes hvis du oppholder deg i båten, og du bør lufte ut hvis du skal bruke den. 

 

Anbefaler deg å teste luktfjerneren til Biltema. Bare å ta av lokket og sette den i rommet. Utrolig effektiv.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Om man tetter grundig rundt vinduer, og demonterer alt som er skrudd fast og remonterer med butyltetning mellom vil båten bli tørrere underveis og om man ikke overser noe bør den bli tett. Jeg har gjort denne jobben selv og hatt knusktørr båt I mange år. Men nå begynner det å komme noen smålekkasjer igjen, så da er det vel på tide med en ny runde snart.

 

Regnvann lukter ikke, men om det drar med seg mugg og sopp på sin tur gjennom båten kan det jo skape lukt. Sjøvann derimot råtner fort, og skaper skikkelig drittlukt. Så det er ikke utenkelig at det er sjøvann du har I kjølen.

 

Jeg ville nok heller ha brukt tøymykner enn klorin I kjølen, ut fra et korrosjonssynspunkt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Ozongenerator må ikke brukes hvis du oppholder deg i båten, og du bør lufte ut hvis du skal bruke den. 

Jeg ved det, men godt input og vi skal altid passe på hinanden så takk :)

 

Komodo skrev 56 minutter siden:

Jeg holder en knapp på forslaget til @index. Lukt kommer gjerne sammen med bakterievekst. Først vaske, så drepe bakterier, så tørke opp har jeg tro på. 

 

index skrev 43 minutter siden:

Om man tetter grundig rundt vinduer, og demonterer alt som er skrudd fast og remonterer med butyltetning mellom vil båten bli tørrere underveis og om man ikke overser noe bør den bli tett. Jeg har gjort denne jobben selv og hatt knusktørr båt I mange år. Men nå begynner det å komme noen smålekkasjer igjen, så da er det vel på tide med en ny runde snart.

 

Regnvann lukter ikke, men om det drar med seg mugg og sopp på sin tur gjennom båten kan det jo skape lukt. Sjøvann derimot råtner fort, og skaper skikkelig drittlukt. Så det er ikke utenkelig at det er sjøvann du har I kjølen.

 

Jeg ville nok heller ha brukt tøymykner enn klorin I kjølen, ut fra et korrosjonssynspunkt.

 

Er enig i at det bedste er at holde den tør, og har ordnet alle utætheder ved vinduer osv men problemet er masten jeg får en masse vand ind når det regner og har ingen ide hvor det kommer fra. Alt ser tæt ud omkring masten så tænker det kommer ind oppe i toppen. Anyways, pointen er at det ender op i min bilge og det er derfor umuligt at holde tørt. Ville gerne have ordnet problemet fordi det kommer jo til at give skimmel med tiden tænker jeg / hvis det ikke allerede der er...

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Peter- skrev 1 time siden:

Ville gerne have ordnet problemet fordi det kommer jo til at give skimmel med tiden tænker jeg / hvis det ikke allerede der er...

 

Det er nok der og har vært der I mange år. Det hadde neppe luktet ellers. Hvis dette skyldes uheldig konstruksjon så har det nok lekket siden båten var ny.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Peter- skrev for 14 timer siden:

Har renset min bilge men det lugter stadigvæk dårligt, selvom klorin hjalp.

 

Lazyjack skrev for 12 timer siden:

Bilge (engelsk)= Innvendig i kjølen, dvs, det dypeste stedet i båten der vann samler seg. 

 

«Kjølsvin» er vel det vanligste ordet for utrymmet under dørken idag

 

(Kjølsvin er egentlig enn del av en kjøl-kontruksjon, en planke som låg inne i båten fastbultet til kjølen for å stive opp konstruksjonen)

 

men idag, på moderne båter, så bruker man ordet for utrymmet under dørken 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nogen der har erfaring med at fylde skum ind i en mast? Som jeg forstår det burde man kunne fylde skum i masten og borer et såkaldt drænerings hul således at vandet løber ud af masten istedet for ned i kjølsvin/lense/bilge...

 

Kan ikke finde noget indlæg om dette... men fandt dog disse:

 

 

 

 

Mange contraster døjer sikket ligesom min med at der trænger vand gennem masten ned i kølen. Utætheden er i 'proppen' hvor masten går gennem ruftaget - eller i de små rum, hvor ledninger kan føres ved siden af hulkelen.
Jeg har fået min tæt på følgende måde (utætheden var i det store hulrum).
Jeg har lukket drænhullerne i masten med tape og derefter fyldt vand i masten. Med et endoskop (et inspektionskamera som det man får stukket i halsen, hvis man har problemer i spiserøret), som jeg har købt hos Aldi for 500 kr. kigger jeg op i masten under proppen ved at stikke endoskopets kamera ind i hullerne til terminalerne, der holder mastekraven på plads. Nu kan jeg se, hvor vandet kommer ind.
Derefter lukker jeg vandet ud af masten og lader det hele tørre. Derefter lukker jeg igen mastedrænene og med en injektionssprøjte med en grov kanyle sprøjter jeg et tætningsmiddel ind og forsøger at ramme, hvor utætheden er. Tætningsmidlet hedder noget så underligt som Captain Tolleys Creeping Crack Cure. Det fås hos f.eks. Masnedø og koster 69 kr. for 60 ml. Det er en vandtynd, mælkehvid væske, som trænger ind i selv de mindste sprækker og lukker. Er sprækken for stor løber det meste af væsken igennem (du får mælk under masten). Så må processen gentages, måske flere gange. Jeg har brugt 3 flasker, men har også fråset med det.
Men NU er masten tæt!!

 

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...