Jump to content

Elektrisk teinehaler, watt og trekkraft harmonerer ikke?

Timmeeh

Recommended Posts

Skal ha meg en elektrisk haler til å dra hovedsakelig krepseteiner med. Ser folk er fornøyd med hobbyfisher e150, som har en motor på 300w. Det anbefales å bruke skiva med 2 spor og bruke den minste til tunge trekk. 

Så er det andre varianter. Northlift lh300 med motor på 900watt, som trekker ca det samme. 135kg eller hva det er. Større lineskive, ja. 

Så har du favoritten min (pga prisen og tilgjengeligheten) den fra biltema. 90kg drakraft, men fortsatt 900w motor. Og mindre skive? 

Dette får jeg ikke til å stemme i det hele tatt. Er det forskjellige motorer som har forskjellig virkningsgrad iogmed at hobbyfisheren klarer seg med 25ampere på maks mens biltema sin bikker langt over 100? Med mindre trekkraft? 

Kan knele 4 biltema halere for prisen av en hobbyfisher. Men med biltema sin garanti og reklamasjonspolicy blir det jo bare å hente ny. De er greie sånn. Bor nært 2 varehus også så. 

Hvorfor skal jeg kjøpe noe annet enn biltema haleren lurer jeg på. Hvorfor er hobbyfisheren så himla mye mer effektiv i forhold til den. Virker som meter per min innhaling er ca det samme. Elektromotorer bruker jo være ganske ærlige på effekt. Lite tap. 

Med samme effekt vil de kunne trekke det samme, men de har nok ulike gear. Den som trekker med størst kraft, gjør det nok seinere enn den som trekker med mindre kraft. Det er samme grunn for at den minste healeren skal bruke det minste hjulet med tyngre last. Det er lavest gearet og vil gi større kraft og lavere hastighet. Om jeg husker rett så er Effekt = kraft x hastighet 

Legger ved spec på biltema og northlift. 

Det er her det skurrer for meg. Strømforbruket på northliften er jo innafor forventet forbruk ved 900w som maks er 75a da ved 12 volt. 

Biltema sin derimot skal ha opp mot 165 ampere noe som tilsier en tilført effekt på nesten 2000w. Hvorfor er den da svakere med mindre diameter på lineskiven?? 

Det at hobbyfisheren skal være like sterk om ikke sterkere enn disse to, og gjøre det med samme fart, med bare 25a trekk.. Nei her må jeg ha en forklaring..? Den er jo også oppgitt til ca 30m/min, som biltema sin også er. 

Screenshot_20190917-232206.png

Screenshot_20190917-232259.png

Jeg mistenker at Grand Banks Jr er inne på noe.....
Disse spesifikasjonene er trolig basert på litt ulike "tolkninger" av ordene.

Mekanisk effekt Pm=mgv, elektrisk effekt: Pe=UI.

Dersom vi baserer oss på de skrevne spesifikasjonene kan det se ut til at:

Northlift mekanisk effekt:  140 kg * 9,81 m/s^2 * 30 m/min / 60 s/min = 687 W
Biltema mekanisk effekt: 90 kg * 9,81 m/s^2 * 30 m/min / 60 s/min = 441 W

Tilført elektrisk effekt:
Northlift: 12 V * 60 A = 720 W
Biltema: 12 V * 165 A = 1980 W

Virkningsgrad: Pm/Pe, blir på henholdsvis 95 % og 22 %.

Jeg tror nok at 95 % virkningsgrad er i overkant optimistisk. Mest trolig legger de to produsentene litt ulike tolkninger til grunn for spesifikasjonene sine.

På vinsjer så brukes også ordet "trekkraft" om å trekke noe langs med bakken, mens "løftekraft" eller "løftekapasitet" ofte brukes om å løfte noe rett opp i luften. I alle fall er det noe slikt jeg har observert da jeg skulle kjøpe manuell kjettingtalje og vinsj. Trekkraft er uten unntak (så langt jeg har sett) alltid mer enn løftekapasitet. 

Jeg vet ikke i dette tilfellet, men jeg vil tro at det er noe av det samme. Altså burde Biltemavinsjen ha vesentlig høyere trekkraft enn løftekapasitet. 

Men dette blir bare antakelser fra min side da vi ikke har mer data.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hadde en vinsj på gamlebilen den var oppgitt til 4300kg trekkraft. Den trakk 256a når jeg vinsja opp en stubbe, usikker om det var maks belastning. Disse er ikke ment for å løfte med. De er ofte levert med 16mm2 kabler....... 

Er det forskjellige typer elektromotorer som kan utgjøre forskjellen i strømtrekk?

Er de testet med teinebom? De stjeler jo krefter. Ingen med biltema sin som har målt strømtrekk? 

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

På vinsjer så brukes også ordet "trekkraft" om å trekke noe langs med bakken, mens "løftekraft" eller "løftekapasitet" ofte brukes om å løfte noe rett opp i luften. I alle fall er det noe slikt jeg har observert da jeg skulle kjøpe manuell kjettingtalje og vinsj. Trekkraft er uten unntak (så langt jeg har sett) alltid mer enn løftekapasitet. 

Jeg vet ikke i dette tilfellet, men jeg vil tro at det er noe av det samme. Altså burde Biltemavinsjen ha vesentlig høyere trekkraft enn løftekapasitet. 

Men dette blir bare antakelser fra min side da vi ikke har mer data.

Tidlig nok, men nå leste jeg at northlift opererer med trekkraft og biltema vinsjen løftekapasitet. Det skal være forskjell på det ja som du nevner. 

Da kan det jo hende biltema haleren har større trekkraft enn northliften?? Men siden så mange har brent de opp i krepsebransjen, så har biltema haleren lavere intermittens? Altså t den må hvile mye lengre ved høy belastning enn feks northlift og hobbyfisher? Det er jo ofte det som skiller sveiseapparat er kvalitetsmessig. Et kemppi apparat har gjerne tre ganger faktoren til et Kina apparat. 

Nå er jeg på usikker grunn, men det kan ha med produktets evne til å lede bort varme kanskje? Hvis man trekker 10 og 10 teiner om gangen fra større dyp, så er det jo mye energi som går igjennom ved 100-165A. Og det blir mye varme av det. 

Er jo også mulig at Biltema bruker børstemotor mens den andre har børsteløs. En børstemotor vil jo brenne ved veldig høy belastning over lengre tid, mens en børstene tåler mer. Jeg hadde en gang en polermaskin som tok fysisk fyr pga varme. Fant ut at det var slitte børster.

En børstemotor har også mindre virkningsgrad enn en børsteløs.  I alle fall ved mindre motorer.

Igjen bare et åpent spørsmål fra min side da jeg ikke kjenner noen av produktene, og kjenner mest elmotorer fra min hobbyvirksomhet. Da mindre motorer enn det her.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ja det er sikkert noe sånt ja. Blir jo som det meste annet på biltema og andre hobby"verktøy". En vinkelsliper fra biltema fungerer jo helt fint, og det samme gjør en fra Black and decker. Men begge er jo ment for hobbybruk og skal hvile feks like lenge som de brukes, og ikke lengre enn så så lenge av gangen. Mens en blåbosch til 3-4 ganger prisen er lagd for å gå kontinuerlig. 

Tror jeg skal gi biltema haleren en sjanse. Gå for skikkelig grove kabler og gjerne ta litt pause imellom teinene. Garna får jeg trekke for hånd når ilen er dradd opp. Greit å få litt trim og. :) 

Timmeeh skrev for 3 timer siden:

Er det forskjellige typer elektromotorer som kan utgjøre forskjellen i strømtrekk?

Jeg tror svaret ligger i det du skriver her.

Det er mange forskjellige typer elektromotorer. Den mest vanlige motoren for trefas vekselstrømsdrift er en type som kalles assynkron kortslutningsmotor. Den har feltviklinger som magnetiseres når den startes. Magnetene ligger altså i statoren, ikke i rotoren, og det er ikke behov for å overføre effekt til rotoren som på en motor med børster. Assynkron henspeiler på at turtallet på motoren aldri blir synkront med turtallet på magnetfeltet, da rotoren vil gi litt sakking. Typisk turtall er 2850 rpm, mens feltets turtall er 3000. Turtallet er gitt av motorens antall polpar og nettspenningens frekvens (hos oss 50Hz).

Såvidt jeg vet er det likestrøms seriemotorer (shuntmotor) i disse linehalerene. Samme prinsippeet som er i en startmotor. Nå er jeg mildt sagt litt rusten på el-motor teknologi, og mye har skjedd siden jeg satt på skolebenken. Men det som kjennetegner en seriemotor er at den vil trekke mer strøm jo mer den belastes, og effekten øker bare man klarer å gi den nok strøm. Det som blir tilført effekt på en slik motor er da avhengig av hvor lenge man synes det er greit at motoren går før den får hvile og avkjøles, samt levetid. 

Her er en motor som jeg kjøpte til et prosjekt (som ikke ennå har blitt realisert :blush: ) Legg merke til kurvene.

DSC_5813.JPG.5913fc4744a4f9460f971393a68d87f2.JPG

466636764_Motordata02.PNG.a69efcaed0c86e35eea308bdcb599e73.PNG

1907834818_Motordata01.PNG.db49e888875a33f5b62a000da5aaec52.PNG

Ja dette gir mening. Og stemmer bra med min erfaring med bilvinsjen, som trakk forferdelig med strøm. Spørsmålet er da hvilken motor som er i hobbyfisheren, og er den fryktelig dyr? Eller kan man kjøpe seg en annen motor og montere på biltema haleren ved en senere anledning? Den kunne sikkert med fordel vært enda større. For hvis selve lineksiva og resten virker å være ok i bruk kan man jo oppgradere selv etterhvert. 

vi får prøve å hale krepselenkene med biltema haleren da, så får den hvile mellom teinene og ikke kjøre inn mens jeg egner om. Og i tillegg være flink gutt å kjøre båten litt etter bruket istedenfor å la haleren dra båten til alt er på lett.. Med store kabler vil spenningsfall reduseres og ampere holdes nede = mindre varmeutvikling. 

Timmeeh skrev 3 minutter siden:

Spørsmålet er da hvilken motor som er i hobbyfisheren, og er den fryktelig dyr?

Aner ikke, men jeg mener det er en børsteløs sak? Uansett, du får ikke mer effekt ut av motoren enn du tilfører, og elektromotorer har generelt høy virkningsgrad. Dersom du trekker lite strøm (effekt) og har stor trekkraft, må utvekslingen være lav. Så enkelt er det. 

Eller kan man kjøpe seg en annen motor og montere på biltema haleren ved en senere anledning? Den kunne sikkert med fordel vært enda større.

Sikkert, men det er ikke en jobb for hvem som helst. Slike ombygginger innebærer gjerne mye mikk-makk og er tidkrevende. Summa summarum svarer det seg vanligvis ikke å holde på slik. Tror uansett ikke problemet er at motoren ikke er effektiv nok. 

...vi får prøve å hale krepselenkene med biltema haleren da, så får den hvile mellom teinene og ikke kjøre inn mens jeg egner om. Og i tillegg være flink gutt å kjøre båten litt etter bruket istedenfor å la haleren dra båten til alt er på lett.. Med store kabler vil spenningsfall reduseres og ampere holdes nede = mindre varmeutvikling. 

Tykke kabler og batteri med høy CCA hjelper nok mye. Min (så langt korte) erfaring med å trekke krepseteiner er at jeg må kjøre opp mot vind/strøm for å avlaste haleren. I går slo den seg ut 4-5 ganger på termovernet mens jeg trakk. Det var da 10-11 m/s motvind og relativt kraftig strøm i samme retning. 

ozo skrev 2 minutter siden:

Med grove kabler får du mindre varmeutvikling i disse, men høyere spenning, og dermed potensielt mer effekt og mer varme i motoren. Det kommer igjen an på belastningen.

Det er jo når belastningen er høy at dette er noe tema. Effektutvikling i kabler er uansett uønsket, det er tap.

Jannmar skrev for 11 timer siden:

Mye som skurrer på disse teinehalerene.

Northlift LH300 som trekker 900W (75A), leveres med 10mm2 kabel (35A) og 32A kontakt.

Enig! Skjønner ikke at importøren av disse har nerver til å sette CE merket på disse. Det er kun en grunn til at dette sklir gjennom og ikke blir stoppet, og det er at slike produkter ikke er underlagt tredjepartskontroll for CE-merking. 

ozo skrev 9 minutter siden:

Med grove kabler får du mindre varmeutvikling i disse, men høyere spenning, og dermed potensielt mer effekt og mer varme i motoren. Det kommer igjen an på belastningen.

Belastningen kan vi jo si er lik, uavhengig kabeltversnitt. Dermed vil det jo være en fordel at den gir lik effekt, bare med lavere strømtrekk. For såvidt jeg har fått med meg er det strømmen som utvikler varme. Vi er enige om at det er lurt med store kabler eller? For med for små kabler vil den jo ikke klare like høy belastning, og i tillegg smelte kabler (worst case)..? 

Komodo skrev 9 minutter siden:

Aner ikke, men jeg mener det er en børsteløs sak? Uansett, du får ikke mer effekt ut av motoren enn du tilfører, og elektromotorer har generelt høy virkningsgrad. Dersom du trekker lite strøm (effekt) og har stor trekkraft, må utvekslingen være lav. Så enkelt er det. 

Det er en 300w børsteløs motor ja. Fordelen er såvidt jeg kunne lese i full fart at børsteløse motorer kjøler seg selv bedre og det er mindre varmeutvikling, og mindre tap. 

Sikkert, men det er ikke en jobb for hvem som helst. Slike ombygginger innebærer gjerne mye mikk-makk og er tidkrevende. Summa summarum svarer det seg vanligvis ikke å holde på slik. Tror uansett ikke problemet er at motoren ikke er effektiv nok. 

Neida det virker jo som den er sterk nok, bare at den mangler litt kjøling for å kunne fungere optimalt. 

Tykke kabler og batteri med høy CCA hjelper nok mye. Min (så langt korte) erfaring med å trekke krepseteiner er at jeg må kjøre opp mot vind/strøm for å avlaste haleren. I går slo den seg ut 4-5 ganger på termovernet mens jeg trakk. Det var da 10-11 m/s motvind og relativt kraftig strøm i samme retning. 

Har ikke hatt tid å bladd gjennom alle sidene i draco tråden så har ikke funnet ut hvilken haler du har, er det en biltema haler du bruker? Det er helt klart at man må kjøre litt båt samtidig som man drar, det virker som veldig mange bare lar haleren gjøre all jobb. Gjerne med en stor pilot house båt hvor haleren nesten er bak midtskips. Nå er det en 500kg tung øien det er snakk om her da med haleren nesten i baugen, så det letter jo jobben men uansett det må manøvreres litt. 

Timmeeh skrev for 2 timer siden:

Har ikke hatt tid å bladd gjennom alle sidene i draco tråden så har ikke funnet ut hvilken haler du har, er det en biltema haler du bruker? 

Ha ha, da må du bare sette av en ukes tid og sette deg ned og lese :lol: ellers kan jeg røpe at det er en Northlift 300. 

ozo skrev for 3 timer siden:

Poenget mitt var at grove kabler ikke nødvendigvis reduserer varmeutviklingen i motoren.

Kanskje ikke nødvendigvis, men hvis spenningsfall er et tema så vil det være sånn. 

Ja. Men hvis det ikke er et motorvern som da løser ut vil jo motoren brenne. Det jeg mente var at når det blir et uønsket spenningsfall fram til motoren så får den ikke den spenningen den skal ha og er viklet for. Når spenningen synker vil effekten også synke siden P = U x I. Den vil da begynne å trekke mer strøm for å forsøke å opprettholde turtallet, med økt varmeutvikling i motoren som en konsekvens. Men alt dette vet du jo, så det var bare for å forklare hva jeg mente :smiley:

Lagt til:

Men jeg må presisere at jeg ikke vet hvorvidt motorene i disse vinsjene er seriemotorer eller ei. Jeg er ingen ekspert på elektromotorer, og det er mange forskjellige typer. Skjemaet over var for å illustrere at man kan merke motoren med forskjellig effekt avhengig av tillatt driftsintervall og temperatur. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Komodo skrev for 1 time siden:

Ha ha, da må du bare sette av en ukes tid og sette deg ned og lese :lol: ellers kan jeg røpe at det er en Northlift 300. 

Spoiler alert!!! Hehe 

Får ta det over tid. Kjekt å se hvordan folk løser ting. 

Hvor dypt satt du teinene? Mange meter mellom? Jeg har 18 meter mellom så på 120m hvor jeg fisker mest blir det 6-7 teiner på lett samtidig. Selve teinene veier jo ikke såå mye men hvis man driver i sjøen blir det jo mye motstand. Blir jo ikke mer enn 35kg ca i vekt. 

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...