Timmeeh Svart 27.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Jannmar skrev 1 time siden: Belastningen på motoren blir den samme med bom som uten bom. Og du er sikker på det? Det vil jo være friksjon i hjula. Mot at den går direkte på linehjulet, så går den med belastning på 2 hjul ekstra. Eller? Tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Så mye friksjon kan det vel ikke være I de hjulene at det gir en målbar forskjell? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 27.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Vanskelig å si. Har bare lest at folk anbefaler å droppe bommen på svake halere. Og at de har merka forskjell med og uten. Men det er vel neppe kulelager i blokka og hjulet på søyla. Så med påstand vil jeg tro det merkes. Som sagt bare synsing. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 (redigert) Timmeeh skrev for 2 timer siden: Jannmar skrev for 3 timer siden: Belastningen på motoren blir den samme med bom som uten bom. Og du er sikker på det? Det vil jo være friksjon i hjula. Mot at den går direkte på linehjulet, så går den med belastning på 2 hjul ekstra. Eller? Tar jeg feil? Forskjellen er så liten at den på en løfteinnretning som dette i praksis kan regnes som null. Redigert 27.September.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Jannmar skrev 18 minutter siden: Forskjellen er så liten at den på en løfteinnretning som dette i praksis kan regnes som null. Så sant utførelsen ikke er like dårlig som på Northlifthalerene Jeg har modifisert akselen for trinsa som tauet går rundt på min, se bilder i "Dracotråden" om den saken. Den knirket og bråket så j.....lig at det var nødvendig med hørselvern under bruk Blokka oppe i bommen er ikke så ille, men der er trinsa opplagret i begge ender. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Timmeeh Svart 27.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Regner med det er ikke kostet noen kulelagre på biltema haleren heller. Og med messing mot messing evt rustfri aksel mot nylonhjul så ruller det ikke uten friksjon, det er helt sikkert. 10-15% tap er vel ikke usannsynlig. Men gjerne motbevis meg Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Timmeeh skrev for 1 time siden: Regner med det er ikke kostet noen kulelagre på biltema haleren heller. Og med messing mot messing evt rustfri aksel mot nylonhjul så ruller det ikke uten friksjon, det er helt sikkert. 10-15% tap er vel ikke usannsynlig. Men gjerne motbevis meg Stemmer helt sikkert det du sier. Du har jo prøvd det i praksis. Det jeg sier er teori. Om teori og praksis skal stemme overens avhenger i dette tilfelle av kvaliteten på utstyret, og når kvaliteten er for dårlig blir resultatet dessverre som du har erfart. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 27.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Ja i teorien skal det jo ikke være noe tyngre å dra gjennom bommen. Måtte lese meg opp en del. Men ser at selv trinser med kulelagre blir oppgitt til en del tap. Såklart vil bedre kvalitet minske tapet som du sier. https://www.sportsnett.no/petzl-8-micro-traxion-p1079/yellow-os-v5785 Denne feks har en virkningsgrad på 91%. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.