Karlsenkystfiske Startet 19.September.2019 Link til dette innlegget Startet 19.September.2019 Er plaget med at de nedsenkbare lensepumpene tæres opp og blir dårlige relativt raskt. Tenker å heller forsøke med impellerpumper. Har fått tak i to stykker som har 3/4" inn og utløp. Skroggjennomføringene er imidlertid 1 1/8" og 1". Vil det være negativt for pumpas ytelse å benytte så store slanger helt frem til pumpa? Tenker da at den vil få en tyngre væskesøyle å pumpe mot? Hva med sugesiden, vil det bli lettere for pumpa å suge dersom slangen her er større enn 3/4" ? Går det å sette to slike i serie for å få mere trøkk? Et oppsett der den ene mater den andre. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 Om du er plaget med pumpene dine tæres opp så er det noe elektrisk som er veldig galt. Det skal ikkje skje. Hva legger du i raskt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 Husk på at en impellerpumpe ikke tåler tørrkjøring. Og at den slites fort ved forurenset vann som man gjerne har I kjølen. Om ikke nedsenkbare pumper er tingen for deg så ville jeg heller ha kjøpt en elektrisk menbranpumpe. Ellers så forstår jeg ikke helt hvorfor pumpene dine tæres så raskt. Jeg skiftet nettopp ut min Rule pumpe, da har den stått I båten I 8-10 år og har blitt flitting brukt. Helt grei levetid for min del. Jeg kjenner dog en som sverger til Biltema pumper, og der er årlig bytte av lensepumpe mer regelen enn unntaket. Så man får vel hva man betaler for... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Karlsenkystfiske Svart 19.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 index skrev for 2 timer siden: Husk på at en impellerpumpe ikke tåler tørrkjøring. Og at den slites fort ved forurenset vann som man gjerne har I kjølen. Om ikke nedsenkbare pumper er tingen for deg så ville jeg heller ha kjøpt en elektrisk menbranpumpe. Ellers så forstår jeg ikke helt hvorfor pumpene dine tæres så raskt. Jeg skiftet nettopp ut min Rule pumpe, da har den stått I båten I 8-10 år og har blitt flitting brukt. Helt grei levetid for min del. Jeg kjenner dog en som sverger til Biltema pumper, og der er årlig bytte av lensepumpe mer regelen enn unntaket. Så man får vel hva man betaler for... Dem blir tilkoblet nivåbryter, så lenge den fungerer skal dem vel ikke bli tørrkjørt. Ikke lengre enn den tida dem trenger for å suge til seg væsken ihvertfall... Var en av de største Rule pumpene som nå nesten ikke leverer noenting. Har bare stått der halvannet år, så det er sikkert noe galt ja. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 Har du sjekket at den ikke er full av dritt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 19.September.2019 Link til dette innlegget Svart 19.September.2019 Hva er det som kan tæres da? Er det ikke stort sett bare plastdeler? Akslingen er vel av rustfritt stål, men om den tæres opp, så vil jo pumpa slutte helt å virke. For meg høres det bare ut som at pumpen trenger en liten rens. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Karlsenkystfiske skrev for 22 timer siden: Vil det være negativt for pumpas ytelse å benytte så store slanger helt frem til pumpa? Tenker da at den vil få en tyngre væskesøyle å pumpe mot? For å svare på spørsmålet ditt: Motstanden pumpen møter avhenger i hovedsak av høyden det pumpes og dimensjonen på slangen. Men det er helt motsatt av slik du tenker, grovere dimensjon gjør det lettere å pumpe. Karlsenkystfiske skrev for 22 timer siden: Går det å sette to slike i serie for å få mere trøkk? Et oppsett der den ene mater den andre. Jepp, dette går helt fint om du ønsker å pumpe veldig høyt. Klarer likevel ikke helt å se for meg at dette skal være nødvendig, med mindre båten din har en voldsom nivåforskjell på vannet i kjølen og skroggjennomføringen, i tillegg til relativt stor inntrengning av saltvann fra utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Karlsenkystfiske skrev for 22 timer siden: Er plaget med at de nedsenkbare lensepumpene tæres opp og blir dårlige relativt raskt. Som de andre her sier, hva er det som tæres i pumpa di? Sikker på at det ikke bare har lagt seg litt rusk i skovlene? Karlsenkystfiske skrev for 22 timer siden: Tenker å heller forsøke med impellerpumper. Har fått tak i to stykker som har 3/4" inn og utløp. Skroggjennomføringene er imidlertid 1 1/8" og 1". Vil det være negativt for pumpas ytelse å benytte så store slanger helt frem til pumpa? Tenker da at den vil få en tyngre væskesøyle å pumpe mot? Her har du misforstått fysikken litt. Det er ikke vannets masse (vekt) i slangen som bestemmer pumpas motstand på trykksiden, det er væskesøylens høyde. Mottrykket på pumpas trykkside blir bestemt av tre ting, væskesøylens høyde, friksjon i slanger og koblinger, og viskositet. Den siste er gitt hvis det er vann du pumper, men blir jo annerledes med olje. Økt diameter på trykksiden fører til mindre friksjon, som også @X10an var inne på. Karlsenkystfiske skrev for 22 timer siden: Hva med sugesiden, vil det bli lettere for pumpa å suge dersom slangen her er større enn 3/4" ? Teoretisk ja, men i praksis tviler jeg på at du vinner noe på det. Det betinger at pumpas flow er så høy at du får et trykkfall på sugesiden. Så mye fart er det ikke i disse impellerpumpene med 19mm kobling. Karlsenkystfiske skrev for 22 timer siden: Går det å sette to slike i serie for å få mere trøkk? Et oppsett der den ene mater den andre. Hvorfor i all verden skal du gjøre det? Har du behov for trykk på vannet du skal lense ut? Det er vel flowen som betyr noe der. Rent bortsett fra det kan du gjøre som du foreslår, men det er ett obs. Med to pumper i serie vil den første pumpa få et overtrykk på sugesiden, og fortsetter å bygge opp trykket mot trykksiden. Det innebærer at trykket i pumpehuset blir høyere enn det er designet for. Har neppe noen praktisk konsekvens i dette tilfellet, men for pumper med høyere trykk skal du være obs på dette. Du driver jo og leker deg litt med hydraulikk også har jeg sett. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Trulte37 Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 (redigert) Du vet sikkert at på flere av disse impellerpumpene trenger man ikke bruke slangestusser skrudd i de innvendige gjengene på pumpa. Man kan bruke 1" slange direkte utenpå innløp og utløp. Gode impellerpumper tåler en del juling. Blir ikke nødvendigvis ødelagte dersom de skulle havne under vann heller. Bruk de du har skaffet. Monter sil for å beskytte impelleren. Nivåvakt av god kvalitet og riktig sikring. Redigert 20.September.2019 av Trulte37 (see edit history) Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Karlsenkystfiske Svart 20.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Komodo skrev for 8 timer siden: Som de andre her sier, hva er det som tæres i pumpa di? Sikker på at det ikke bare har lagt seg litt rusk i skovlene? De to siste pumpene jeg har fisket opp, så har svovelen ligget løs inni huset. Tenkte akslingen var tæret opp, men kanskje noe hardt har kommet imellom og knekt den. Komodo skrev for 8 timer siden: Her har du misforstått fysikken litt. Det er ikke vannets masse (vekt) i slangen som bestemmer pumpas motstand på trykksiden, det er væskesøylens høyde. Mottrykket på pumpas trykkside blir bestemt av tre ting, væskesøylens høyde, friksjon i slanger og koblinger, og viskositet. Den siste er gitt hvis det er vann du pumper, men blir jo annerledes med olje. Økt diameter på trykksiden fører til mindre friksjon, som også @X10an var inne på. Teoretisk ja, men i praksis tviler jeg på at du vinner noe på det. Det betinger at pumpas flow er så høy at du får et trykkfall på sugesiden. Så mye fart er det ikke i disse impellerpumpene med 19mm kobling. Hvorfor i all verden skal du gjøre det? Har du behov for trykk på vannet du skal lense ut? Det er vel flowen som betyr noe der. Rent bortsett fra det kan du gjøre som du foreslår, men det er ett obs. Med to pumper i serie vil den første pumpa få et overtrykk på sugesiden, og fortsetter å bygge opp trykket mot trykksiden. Det innebærer at trykket i pumpehuset blir høyere enn det er designet for. Har neppe noen praktisk konsekvens i dette tilfellet, men for pumper med høyere trykk skal du være obs på dette. Du driver jo og leker deg litt med hydraulikk også har jeg sett. Aha! Større slange = Mindre friksjon. Men dette kan jo bare stemme opp til en viss grad? Liten pumpe på veldig stor slange ser jeg for meg kan føre til strømninger inni slangen? For min del, så er skroggjennomføringem 1 1/8", så vil vel lønne seg å bruke samme størrelse slange helt frem til pumpa. Nei er selvfølgelig flow jeg er ute etter! Tanken var om det gikk å få mer flow ut av en gjennomføring med to pumper i serie! har nå prøvd med to impeller pumper. En Naiady på 8A/12V som ikke klarte å levere noen verdens ting. Så en jabsco. Usikker på spesifikasjon, da denne pumpa er brukt, og merkelappen er utvisket. Den gjorde en godkjent jobb i ca 20 minutter før det ble stopp. Kan se ut som dere har rett i at impeller pumper ikke egner seg særlig godt som lensepumpe Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 (redigert) Karlsenkystfiske skrev On 19.9.2019 at 9.40: Er plaget med at de nedsenkbare lensepumpene tæres opp og blir dårlige relativt raskt. Karlsenkystfiske skrev for 4 timer siden: De to siste pumpene jeg har fisket opp, så har svovelen ligget løs inni huset. Du må prøve å komme med litt mer presise beskrivelser av problemene dine. Om skovlene ligger løst inn i pumpa, så er den ikke begyng å bli dårlig, da har den havarert. Så må du forklare hvordan den ligger løst, er akslingen knek, tært bort eller har impelleren bare falt av? Redigert 20.September.2019 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 25.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 I den pumpa jeg tok ut lå den løst inni huset. Kastet den uten å se noe særlig mere på den. Har en litt mer kostbar Rule pumpe(2000gph) som er blitt veldig svak. Tok den ut å rengjorde den skikkelig nå netopp. Er dessverre like svak etter rengjøringen. Så ut som skovlene hadde slipet spor i plasten. Kan kanskje være noe av forklaringen? Tror også at den ble fryst inne ved en episode i vinter der strømmen gikk mens jeg var bortreist. Slik som den er nå er biltemapumpa som står på siden mye sterkere. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 Kan det være at frosten har presset skovlen utover på akslingen? Den skal jo ikke ta borti huset... Prøv å presse den på plass igjen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TrikkerN Lønning Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 Det ser ut som miljøet disse pumpene lever i er rimelig hardt. Før du evt bytter til ny pumpe, burde du nok vurdere å ta en skikkelig vask kjølesvinnet og støvsug opp alt vann slik at det er helt tørt og reint. (kjedelig der og da, men digg etter på) Eller har du evt bunnplugg, så er det bare å skru den ut og vaske. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 TrikkerN Lønning skrev 48 minutter siden: Eller har du evt bunnplugg, så er det bare å skru den ut og vaske Ikke gjør dette uten å tenke deg godt om. Vent i det minste til båten er trygt på land! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 Tror du må tette noen olje/diesellekkasjer. Det er strengt forbudt å pumpe noe som helst form for olje på sjø. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 25.September.2019 Link til dette innlegget Svart 25.September.2019 X10an skrev for 6 timer siden: Ikke gjør dette uten å tenke deg godt om. Vent i det minste til båten er trygt på land! Haha Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Det er tydelig du har endel forskjellig fragmenter flytende rundt i kjølen. Vil anbefale å sette opp pumpa nedi en kurv av et slag for å holde unna skrammelet. Slike pumper tåler lite av slikt i lengden. Ikkje akkurat en slik elfa kurv kansje men you get the idea Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 9.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2019 Cerberus skrev On 26.9.2019 at 10.18: Det er tydelig du har endel forskjellig fragmenter flytende rundt i kjølen. Vil anbefale å sette opp pumpa nedi en kurv av et slag for å holde unna skrammelet. Slike pumper tåler lite av slikt i lengden. Ikkje akkurat en slik elfa kurv kansje men you get the idea Dette tipset likte jeg veldig godt! Skal holde utkikk :) TrikkerN Lønning skrev On 25.9.2019 at 13.58: Eller har du evt bunnplugg, så er det bare å skru den ut og vaske. Har prøvd å sjøsette med åpen bunnventil. Det var relativt traumatisk ;) Har meg en rensking i ny og ne. Helt tørt blir det aldri, da skuta lekker littegranne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.