Gudrun Startet 20.September.2019 Link til dette innlegget Startet 20.September.2019 (redigert) I media leser vi om stadige ryddeaksjoner for å få vekk tapte fiskeredskaper som står i årevis og fisker videre. Det finnes flere løsninger for å forebygge spesielt teiner, en av de er som kjent bomullstråden. Men det finnes og et nytt norsk(?) produkt som kan bidra til at eier finner den igjen etter ca. 90 dager. Aner ikke om det er lov å legge ut linker til slikt her da det kan ansees som reklame så lar det være for å være helt sikker. Redigert 20.September.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Du tenker kanskje på denne? https://www.resqunit.com/no/ Virker genial Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gudrun Svart 20.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 (redigert) Jepp! Bedre du får kjeft av moderator enn meg.... Kort video her.. https://www.resqunit.com/no/#single/0 Redigert 20.September.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Mulig det kan anses som reklame, men slik jeg forstår er det ikke noe i veien for å legge ut linker så lenge man ikke har egeninteresse av produktet. @Ingar får eventuelt korrigere meg på dette Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gunga Din Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Veldig smart grej ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Vdub Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 (redigert) ser ikke for meg at den tynne tauen på den tåler veldig mye juling. Legger ved bilde av en 8 mm tau av bra kvalitet som har fått juling i taren i en sterk kuling. Redigert 20.September.2019 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 @VdubTviler på at taren har så stor innvirkning på den hendelsen der. For meg ser det ut som at tauet ditt er tvinnet rundt mange ganger. Og da tenker jeg på at strømmen har fått blåsen til å rotere rundt og dermed opnet opp kordelene i tauet. Hadde vært artig å sett et bilde av blåsen og innfestningen til den. Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 (redigert) bellen skrev 9 minutter siden: @VdubTviler på at taren har så stor innvirkning på den hendelsen der. For meg ser det ut som at tauet ditt er tvinnet rundt mange ganger. Og da tenker jeg på at strømmen har fått blåsen til å rotere rundt og dermed opnet opp kordelene i tauet. Hadde vært artig å sett et bilde av blåsen og innfestningen til den. Godt mulig, er litt løs i kordelene den synketauen. .Juling har den hvertfall fått. Har ikke bilde, men det var 2 små blåser med 1 meter tau i mellom. Redigert 20.September.2019 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 (redigert) Men hva skal man trekke opp teina etter? Kan det snøret klare jobben om den ligger på 40-50 meter? Er jo ikke for hvermannsen å dykke ned dit. Fikk meg til å tenke på en annen mulighet. Co2 patron som i redningsvester. Oppdriftsbag. Tidsinnstilt utløser. Teina flyter opp av seg selv og kan plukkes opp på nærmeste stand ? ellers så har det jo kommet en app for markering av tapt redskap Redigert 20.September.2019 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 (redigert) Eureka skrev 4 minutter siden: Men hva skal man trekke opp teina etter? Kan det snøret klare jobben om den ligger på 40-50 meter? Er jo ikke for hvermannsen å dykke ned dit. Fikk meg til å tenke på en annen mulighet. Co2 patron som i redningsvester. Oppdriftsbag. Tidsinnstilt utløser. Teina flyter opp av seg selv og kan plukkes opp på nærmeste stand ? Om teina ligger løst og ikke har satt seg fast i noe går det nok, men flytende teiner teiner er da galskap! Redigert 20.September.2019 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Tja, mere galskap enn at ei teine står og fisker i 10 år? Oppdriftposen kan jo være orange som vilken som helst annen blåse. Blinkende led kan den også få. Sågar med GPS-sender. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Vdub skrev 1 time siden: Legger ved bilde av en 8 mm tau av bra kvalitet som har fått juling i taren i en sterk kuling. Kjenner til det tauet der. Det er for løst slått, med det resultat at tvinnet går ut. Har erfart det samme. Legg forøvrig merke til tilstanden på flytetauet du har lenger ned. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mulligan Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Eureka skrev 1 time siden: Co2 patron som i redningsvester. Oppdriftsbag. Tidsinnstilt utløser. Eller bedre, hydroakustisk utløser. Teina kommer opp når du vil. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 De som driver med skikkelig stort teinefiske har i disse dager fått nytt elektronisk utstyr tilgjengelig for å finne teiner igjen. Men tviler sterkt på det er noe for fritidsfiskerne... https://fiskeribladet.no/tekfisk/nyheter/?artikkel=68842 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 ? programmerer de til å komme opp kl 16:30. Da er det bare å legge seg klar og vente til de plopper opp. Trenger ikke teinehaler heller da. Og om man synes det blir dyrt, kan man finne seg noe annet å gjøre. Kjøpe fiskestang til dømes. Sikkert like utrivelig å få den tråden til rescunit i propell/ tettning, som vanlig fiskesen. Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Komodo skrev 59 minutter siden: Kjenner til det tauet der. Det er for løst slått, med det resultat at tvinnet går ut. Har erfart det samme. Legg forøvrig merke til tilstanden på flytetauet du har lenger ned. Teina sto på 25-30 meter i bunnen av en veldig bratt skråning, måtte slite løs tauet for det var så viklet inn i taren så en kombinasjon av tare og kreftene av bølgene som river og sliter i det har nok strekt det ut. Flytetauet i bunn har muligens ikke vært i kontakt med taren, men det er heller ikke så løst slått så det tåler mye mer før det blir strekt ut. Men heldigvis holdt det og det tviler jeg på resqunit tauet hadde gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Eureka skrev for 1 time siden: Tja, mere galskap enn at ei teine står og fisker i 10 år? Oppdriftposen kan jo være orange som vilken som helst annen blåse. Blinkende led kan den også få. Sågar med GPS-sender. Teiner fisker ikke i 10 år med dagens råtnetråd, den fisker i de mndene tråden er inntakt. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Mange har råtnetråd på kroken som holder lokket. Funker ikke. Lokkene åpner seg ikke etter en mnd i sjøen. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Kallethekid Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Flott oppfinnelse! Jeg har bestilt 10 stykk nå og skal gi dere tilbakemelding om hvordan det fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 mons skrev 34 minutter siden: Funker ikke. Lokkene åpner seg ikke etter en mnd i sjøen. Det funker. Men du må nok vente lengre enn 1 mnd. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Tviler på at mons har tålmodighet (eller luft) til å vente en måned inni teina. På teiner som er godt surret må man bruke krefter for å åpne ja. Kunne kanskje hatt et lite lodd festet oppe på dørene så de faller ned. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.