Jump to content

Finnes produkt til å finne igjen tapt fiskeredskap

Gudrun

Recommended Posts

I media leser vi om stadige ryddeaksjoner for å få vekk tapte fiskeredskaper som står i årevis og fisker videre.

Det finnes flere løsninger for å forebygge spesielt teiner, en av de er som kjent bomullstråden.

Men det finnes og et nytt norsk(?) produkt som kan bidra til at eier finner den igjen etter ca. 90 dager.

Aner ikke om det er lov å legge ut linker til slikt her da det kan ansees som reklame så lar det være for å være helt sikker. 

Redigert av Gudrun (see edit history)
bellen skrev 9 minutter siden:

@VdubTviler på at taren har så stor innvirkning på den hendelsen der. For meg ser det ut som at tauet ditt er tvinnet rundt mange ganger. Og da tenker jeg på at strømmen har fått blåsen til å rotere rundt og dermed opnet opp kordelene i tauet. Hadde vært artig å sett et bilde av blåsen og innfestningen til den. 

Godt mulig, er litt løs i kordelene den synketauen. .Juling har den hvertfall fått. Har ikke bilde, men det var 2 små blåser med 1 meter tau i mellom.

Redigert av Vdub (see edit history)

Men hva skal man trekke opp teina etter? Kan det snøret klare

jobben om den ligger på 40-50

meter? Er jo ikke for hvermannsen å dykke ned dit. 

Fikk meg til å tenke på en annen mulighet. 

Co2 patron som i redningsvester. Oppdriftsbag. Tidsinnstilt utløser. 

Teina flyter opp av seg selv og kan plukkes opp på nærmeste stand ? 

ellers så har det jo kommet en app for markering av tapt redskap 

Redigert av Eureka (see edit history)
Eureka skrev 4 minutter siden:

Men hva skal man trekke opp teina etter? Kan det snøret klare

jobben om den ligger på 40-50

meter? Er jo ikke for hvermannsen å dykke ned dit. 

Fikk meg til å tenke på en annen mulighet. 

Co2 patron som i redningsvester. Oppdriftsbag. Tidsinnstilt utløser. 

Teina flyter opp av seg selv og kan plukkes opp på nærmeste stand ? 

Om teina ligger løst og ikke har satt seg fast i noe går det nok, men flytende teiner teiner er da galskap!

Redigert av Vdub (see edit history)
Vdub skrev 1 time siden:

Legger ved bilde av en 8 mm tau av bra kvalitet som har fått juling i taren i en sterk kuling.

IMG_6906.JPG

Kjenner til det tauet der. Det er for løst slått, med det resultat at tvinnet går ut. Har erfart det samme. Legg forøvrig merke til tilstanden på flytetauet du har lenger ned. 

Komodo skrev 59 minutter siden:

Kjenner til det tauet der. Det er for løst slått, med det resultat at tvinnet går ut. Har erfart det samme. Legg forøvrig merke til tilstanden på flytetauet du har lenger ned. 

Teina sto på 25-30 meter i bunnen av en veldig bratt skråning, måtte slite løs tauet for det var så viklet inn i taren så en kombinasjon av tare og kreftene av bølgene som river og sliter i det har nok strekt det ut. Flytetauet i bunn har muligens ikke vært i kontakt med taren, men det er heller ikke så løst slått så det tåler mye mer før det blir strekt ut. Men heldigvis holdt det og det tviler jeg på resqunit tauet hadde gjort.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...