gixen Startet 23.September.2019 Del på Facebook Startet 23.September.2019 Hei, Har båt med to D4 maskiner, der den ene lader forbruk og sitt eget startbatteri og den andre lader thrusterbatteri og sitt eget startbatteri. Felles for dem begge er at de har standard VP skillediode, foreløpig uten senseledning tilkoblet. Med dette oppsettet mister jeg ca. 0.7V over dioden, med det resultat at batteriene ikke blir 100% oppladet under gange Det har de nok neppe godt av i lengden. Spørsmålet er hvor det er riktigst å koble sensekabelen fra dynamo? Kobler jeg sense på forbruk får vel startbatteriet kortere levetid pga. Langvarig høy spenning dersom forbruksbanken er tom? Om jeg kobler sense på start får vel forbruksbanken dårligere lading fordi startbatteriet fortere er fullt? Vet dette er diskutert mange ganger før uten entydig svar. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 23.September.2019 Del på Facebook Svart 23.September.2019 Spørs hva som er viktigst for deg. Har du et høykvalitets startbatteri som har mye bly (er tungt) tåler det også mer spenning. Sønnak / Exide anbefaler hele 15V (14,95V) ladespenning på sine bly-syre (ikke-AGM )batterier ved 20 grader. Se feltene lengst til venstre i bildet for visninger https://sonnak.com/batterikunskap/dagens-ladespenning/ Men hvorfor ikke bytte ut de skillediodene og få noe du kan justere mot hvert batteri? Det koster lite i forhold til feil spenning over tid på større batteribanker, som du vel har hvis du har to D4-installasjoner Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 (redigert) Har samme som deg bare , men bare en motor. Sense er koblet direkte på forbruksbatteriets + pol. Under drift er spenningen stort sett lik på alle batteri. Mellom 14,0 til 14,4 alt etter hvor mye forbruk som er påslått. Alle batteri er bly/syre. Ikke noe problem det. Har fungert utmerket. Men, ja, noen har hatt problem, men det skyldes feilkobling av skilledioden. Noen båtprodusenter har koblet det slik at lading til start har gått direkte , mens lading til forbruk har gått via dioden. Da blir det feil uansett hvilke batteri som kobles til senseledning. Tror ikke det er problem på D 4 motoren , men på TAMD motorene var det en del feilkobling. Så sett senseledning på forbruk på den ene motoren. På den andre hadde jeg lagt sense til trusterbatteri tror jeg uten at det betyr så mye på den. Kanskje lagt den til det batteriet som er lengst borte fra dynamo. Nå må jo den dynamoen som lader forbruk jobbe en del mer enn den andre. Blir naturlig nok et annerledes opplegg om du ønsker og endre på det Redigert 24.September.2019 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Sett heller inn VSR releer, da slipper du spenningstap. Senseledning på forbruk. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
index Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Så lenge man har senseledning er vel skilledioder en bedre løsning enn VSR I mitt hode. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
gixen Svart 24.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2019 Tenker jeg prøver å koble sense til henholdsvis forbruksbank og thrusterbatteri. Så får jeg måle spenningen i ulike scenarioer for å se om det blir for høyrt for startbatteriene. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Ingen grunn til og bytte ut diodene med skillerele så lenge man har sense som kan kobles til batteriene. Jeg tipper gixen vil få over 15 volt ut fra dynamoene på det meste og 14,4 volt ut til batteriene. At noen har kastet diodene ut skyldes som regel at de har vært feilkoblet eller ikke har sense til dynamo. Gixen kan allerede i dag finne det ut. Har han 0,7 volt spenningsfall fra dynamo til alle batteri er alt ok. Er derimot spenning like høy på en batteribank som spenning ut fra dynamo så kan dioden være feilkoblet. Forøvrig går det greit og koble riktig. Men ingen grunn til å komme inn på det nå , da kobling trolig allerede er rett. Dioder har ingen bevegelige deler og strømmen kan ikke vandre mellom batteriene slik den gjør med rele. Jeg er ikke motstander av rele, men dioder er ikke dårligere da min diode har vært i bruk over 20 år uten at jeg bytter batterier oftere enn andre. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 4.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2020 Jeg koblet sense til henholdsvis forbruk og thrusterbatteri. Perfekt ladespenning på 14.3-14.4 på begge to. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.