Jump to content

Volvo Kad 300 som jager på turtal mellom 2600 og 2900 hva kan det vere?


Kaib

Recommended Posts

Hei og velkommen til Forumet :flag:

 

For å kunne hjelpe deg best mulig er det viktig at du oppgir så mye relevant informasjon som mulig.

Så langt har du delt at det dreier seg om en KAD300

Vi ser av profilen din at du har en Windy. (men vi vet ikke om den er stor og tung eller liten og lett...)

 

For å hjelpe deg, og for å gi andre som også vil hjelpe, litt mer informasjon for å kunne ha mer å bygge en feilsøking på, stiller jeg noen spørmål til som jeg håper du vil svare på som best du kan :thumbsup:

 

1 Det viktigste spørsmålet: Har du eller noen andre gjort noe med motor/motorer/drev/propeller fra den gikk ordentlig til du oppdaget problemet?

2 Har jagingen kommet gradvis eller plutselig?

3 Du beskriver at den jager mellom 2600 og 2900. Jager den i dette turtallsområdet eller pendler den mellom 2600 og 2900 ?

4 Går den som normalt over 2900 eller får du ikke mer turtall på den.

5 Går den i plan som normalt?

6 Har du enkelt eller dobbelt installasjon (dersom du har enkelt vil det neppe kunne være vulking på propellene men om det er dobbelt så vil det kunne virke som du beskriver, men avhengig av andre opplysninger

7 Når byttet du dieselfilter/filtere sist ?

8 Har noen luftet motoren siden problemet oppsto?

 

Noen forslag til hva dette kan skylles: (jeg begynner med det som er billigst å sjekke, ikke det som nødvendigvis er mest sannsynlig. Husk at det jeg skriver nå er basert på meget lite informasjon om båt og motor...  (lite info inn=unøyaktig info ut)

  • Rur på propellene (ikke ta lett på dette punktet, avhengig av båttype så kan det gi de underligste utslag...
  • Dieselsystemet suger falsk luft
  • Tett luftfilter
  • Stor klaring på eksossiden av turboen er allerede nevnt
  • Dyseproblem

 

Forslag til feilsøking:

1 Mål ladetrykket ved innsugsmanifolden mens du kjører. Dersom ladetrykket svinger i takt med jagingen vet du mye mer.

2 Sett inn en bit med klar slange på dieselretur til tanken for å avsløre om du har luftbobler

 

Resten tror jeg vi venter med til du eventuelt har svart på spørsmålene... ellers blir det bare snåsa....  :thumbsup:

 

Link to post

Vil anbefale dere begge å montere gode manometere (0-2.5bar) på begge motorene. Da ser en på en enkel måte om motorene går likt. 

Monteringsgjenge er MF18x1.5

Koster ca1000 pr motor. 

Å kjøpe ny turbo for å prøve om det var den... Koster 10-25000 m pakninger pr motor.

 

Kryssbytte ladetrykk sensor er også fornuftig å prøve. Flytter problemet seg da til den andre motoren... Ja da fant du feilen.. 

Link to post
  • 4 år senere...

Hei alle og takk for gode innspill. Båten er en windy 32 scirocco med enkel kad 300. Har akkurat sjøsatt (2 ukersiden). Fikk dette problemet i fjor, og alle jeg snakket med svarte turbo. Målte klaring på turbo, og den var altfor stor. Har i vår satt inn ny turbo, hatt ute brennstoff dysene og testet disse, og de var alle som nye. Alle filter er nye. Tok igså prøve av diesel tank i fjor høst, og den er klar 'som vann'.

Link to post
On 9/27/2019 at 11:28 AM, dieselfan said:

Hei og velkommen til Forumet :flag:

 

For å kunne hjelpe deg best mulig er det viktig at du oppgir så mye relevant informasjon som mulig.

Så langt har du delt at det dreier seg om en KAD300

Vi ser av profilen din at du har en Windy. (men vi vet ikke om den er stor og tung eller liten og lett...)

 

For å hjelpe deg, og for å gi andre som også vil hjelpe, litt mer informasjon for å kunne ha mer å bygge en feilsøking på, stiller jeg noen spørmål til som jeg håper du vil svare på som best du kan :thumbsup:

 

1 Det viktigste spørsmålet: Har du eller noen andre gjort noe med motor/motorer/drev/propeller fra den gikk ordentlig til du oppdaget problemet?

2 Har jagingen kommet gradvis eller plutselig?

3 Du beskriver at den jager mellom 2600 og 2900. Jager den i dette turtallsområdet eller pendler den mellom 2600 og 2900 ?

4 Går den som normalt over 2900 eller får du ikke mer turtall på den.

5 Går den i plan som normalt?

6 Har du enkelt eller dobbelt installasjon (dersom du har enkelt vil det neppe kunne være vulking på propellene men om det er dobbelt så vil det kunne virke som du beskriver, men avhengig av andre opplysninger

7 Når byttet du dieselfilter/filtere sist ?

8 Har noen luftet motoren siden problemet oppsto?

 

Noen forslag til hva dette kan skylles: (jeg begynner med det som er billigst å sjekke, ikke det som nødvendigvis er mest sannsynlig. Husk at det jeg skriver nå er basert på meget lite informasjon om båt og motor...  (lite info inn=unøyaktig info ut)

  • Rur på propellene (ikke ta lett på dette punktet, avhengig av båttype så kan det gi de underligste utslag...
  • Dieselsystemet suger falsk luft
  • Tett luftfilter
  • Stor klaring på eksossiden av turboen er allerede nevnt
  • Dyseproblem

 

Forslag til feilsøking:

1 Mål ladetrykket ved innsugsmanifolden mens du kjører. Dersom ladetrykket svinger i takt med jagingen vet du mye mer.

2 Sett inn en bit med klar slange på dieselretur til tanken for å avsløre om du har luftbobler

 

Resten tror jeg vi venter med til du eventuelt har svart på spørsmålene... ellers blir det bare snåsa....  :thumbsup:

 

Takk, har lagt inn svar, men den kom inn lengre ned.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...