925Riviera Startet 27.September.2019 Link til dette innlegget Startet 27.September.2019 Noen som vet hva som kan være galt Jeg har på landstrømmen da jeg bruker kontakter i båten, gikk ut av båten nå og fikk strøm når jeg klatret ned badestigen bak, når jeg traff gardintrappa ute på bakken. Båten ligger på land. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Du må jorde båten til bakken. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Høres ut som jordfeil. Du har kobling mellom jord og leder et sted muligens. Mål spenning mellom leder og jord og sjekk kobling mellom jord i båten og på land. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Joerg Becker Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 230V AC Når du først spør er det et sikkert tegn at du ikke vet. Da er det ikke klok å gi en annen råd enn denne: Det finnes en farlig e-feil på båten. Trekk stikkontakten på land og hent noen som både forstår dette, finner og reparerer feilen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
925Riviera Svart 27.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Måler med voltmeter på stigen bak og gardintrappa da viser den 48 volt Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Ta om bord jordet skjøteledning beregnet for utebruk. Ikke bruk båtens elektriske anlegg. Landstrømalegget til båten er farlig og trenger kompetent ettersyn. Sitér dette innlegget Link to post
MagnusB Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Som flere skriver over her kan dette potensielt være livsfarlig, men.. Trekk ut kontakten til batteriladeren/e og mål med multimeteret ditt igjen. Er det fortsatt spenning, ring elektriker for sjekk av installasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Det ble bygd endel båter tidlig på 2000 tallet som hadde såkalt lokalt jordplan.. Dette ble etterhvert forbudt tror jeg etter 2012 av DSB. Her var jord koblet til en metallplate under båten mens båten lå på vannet. Når båten skal på land finnes det en bryter som du kobler landstrømjoed til båtens jordsystem.. slekt om du har dette først og eventuelt bryteren. Som regel kan synderen finnes med å koble vekk alle 230 Voltsforbrukere. Sp kobler du til en etter en til du kjenner karamellen igjen? Ellers så fins det endel Switchmode powersupply som kan lekke. Finnes i ladere og og TV,er som har dette. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 I kveld overasker du meg meget, JRK. Jeg synes lite om det å anbefale "leting" til noen som tilsynelatende ikke vet hva han driver med. Selv om denne båten evt har lokalt jordplan skal det ikke lekke noe likevel. Ikke oppfatt meg som sur, men når uvitende får anbefaling til å lete etter en spenning t.o.m. ved å kjenne på kan den anbefalende sende noen rett i døden. Er det f.eks. en feil som er i forbindelse med varmgang eller en brudd -innenfor- feilsonen da kan disse f.eks. nå knapp under 60V "krypspenning" omsider bli til full kontakt til nettet. Dvs. han som kjenner havner da som fortsatt levende "forbruker" mellom full fase og jord. Finnes det samtidig feil på, eller t.o.m. ingen jordfeilbryter, da kan han ende som grillmat siden ingenting løser ut. Kan vi være enig om det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjøbliss Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Dersom @JRK har rett kan det vel være at jord til landstrøm er frakoblet. Greit å sjekke om det er kontakt mellom jord på land og i båten. Multimeter og en ledning så er det knapt å sjekke. Om TS ikke vet hvordan så be om hjelp. Her er det krypstrømmer på avveie. Du skal ikke ha 48V noe sted.... Enig om at det kan være på tide med elektrikeren ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Joerg Becker Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Sjøbliss skrev 6 minutter siden: Dersom @JRK har rett kan det vel være at jord til landstrøm er frakoblet. Absolutt ikke noe i mot denne teorien og helt riktig det JRK sier om både det og evt. bryter (eller andre tiltak) som så skal brukes for å tilkoble landjord. Jeg vill bare at det kommer glassklar frem at det er direkte livsfarlig og at AC-anlegget ikke tilhører den vanlige lekeplassen som båt ellers er for så mange. Her går grensen, og det må ikke være missforståelig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BØstrøm Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Det var da voldsomt til dommedagsprofetier. Har du skilletfafo, må du jorde skroget/jordplate/ flytende jord til jord på land. Har du kuttet jord(som ble anbefat en stund) må du koble til denne( når du ligger på land, og egentlig ellers, med da på landstromssiden av skilletrafo. Er dette feil, har jeg misforstått alt, av 1000 innlegg og svar på båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 (redigert) 2 hours ago, Hulda said: Ta om bord jordet skjøteledning beregnet for utebruk. Ikke bruk båtens elektriske anlegg. Landstrømalegget til båten er farlig og trenger kompetent ettersyn. Det stemmer. Båtens elektriske anlegg har jo minst to feil. Overslag til jord og sikkerhetsjording som ikke fungerer, i alle fall på land. Første midlertidige løsning blir å bruke en skjøteledning for utebruk. Den neste oppfølging blir å finne jordfeil og kontrolere/reparere båten jordingsanlegg. Redigert 27.September.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 (redigert) Jeg ser ingen grunn for at feilsøking skal kunne legges over grunnlagene. Og når en ikke vet hva grunnlagene er da er dette feil stedt å begynne med. Når noen da tipser og plaprer for å forklare noe teoretiske muligheter er dette bare feil. Ville du kalle det dommedagsprofetier også når det er dine barn som så fikler med 230V uten peiling, eller er det bare "peanuts" når det dreier seg om andre og voksne? Bare en direkte feil til og noen kan være hard skadet eller ferdig ila. få sekunder. Det finnes bare ikke noe terskel der. Ferdig talt. Bruk heller kraft for å sette dette klar, folkens, og bidra til å øke sansen for sikkerhet isteden å vise seg så overlegen cool i en sak som sikker 99,98% av verdens befolkning glatt stryker. Jørg Redigert 27.September.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Arne2 Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 22 minutes ago, Joerg Becker said: Ville du kalle det dommedagsprofetier også når det er dine barn som så fikler med 230V uten peiling, eller er det bare "peanuts" når det dreier seg om andre og voksne? Hvis man jobber med 230V spenning til daglig så oppfatter man vel ikke dette som hverken peanøtter eller dommedag, det er vel bare en helt vanlig jobb. Slik som feilen er beskrevet så tyder jo dette på overlag til jord i båtens elektriske anlegg og feil i jordingsanlegget. Men det finnes jo faktisk en mulighet til, og det er jo at båtens elektriske anlegg er 100% OK og at man faktisk har en litt alvorlig jordfeil i landstrømanlegget. (48V var vel en litt atypisk penning for jorfeil ombord i båten?) For å elememinere en slik feil så ville jeg også ha målt mellom tilførselsledningens jord (fra båthavna) og "lokal jord" der båten står, ett eller annet som har god kontakt med jord under båten. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.September.2019 Link til dette innlegget Svart 27.September.2019 Enig, Arne2, forresten skjønte du forhåpentligvis at denne setningen ovenfor ikke gjaldt deg. Jeg så også disse 48V han mener å måle, og at det var nok trykk at TS kjenner spenningen, som forteller meg at det trolig ikke bare er stående spenning med "bare" 48V. Trolig... og der begynner problemet, fordi når allerede vi begynner å synse kan vi verken diskutere eller anbefale noe trygd feilsøking med noen som ikke har grunnlagene. Og det er hele mitt "problem" her, siden jeg ønsker meg at de ut- og nylærte både skjerper og uttaler seg til noe godt over underholdningsverdien når det angår potensiell -farlige- problemstillinger. Tross alt finnes det nybegynnere hver dag, som både leser alt dette her og som skal sensibiliseres på riktig måte. Høres så kjent ut, har vel skrevet noe liknende en del ganger allerede. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BØstrøm Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Jeg legger meg paddeflat. Har selvfølgelig ikke lyst til å bidra til andres skade, eller værre... Alikevel vil jeg mene at det slett ikke er sikkert at feilen ligger ombord hosTS. Av erfaring vet jeg at kabeler ligger og lekker strøm. Kanskje særlig i båthavner, og på gamle industriområder. Hvis trådstarter ikke jorder anlegget sitt til landjord når båten står på land, vil slike spenninger og karameller oppstå. Dette selv om båtens strømanlegg er prima, gjerne med skilletrafo. Dette har jeg opplevd selv, ved båten på land på gamle Moss Verft. Feilen da, blir mangel på prosedyre for bruk av landstrøm, når båten er ute av vannet. Hos meg kan jeg ikke se spor av at det har vært det originalt heller. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Her har jørg helt rett i at man må vurdere sitt publikum. La jo inn en blinkende Smiley underforstått at det var en spøk og tenkte at folk forsto at man måtte bruke et måleinstrument. Beklager det, Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 28.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Jeg har kjøpt båten for en uke siden og satt den på land da det skal fikses litt. Det sitter landstrøm med sikringsboks der skal ta bilder etterpå. Ser det går en gul/grønn ledning derifra så skal se hva den er koblet til. Regner med at denne står på motor, og motor er jordet i ÷ på batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 kai myhre skrev 4 minutter siden: Jeg har kjøpt båten for en uke siden og satt den på land da det skal fikses litt. Det sitter landstrøm med sikringsboks der skal ta bilder etterpå. Ser det går en gul/grønn ledning derifra så skal se hva den er koblet til. Regner med at denne står på motor, og motor er jordet i ÷ på batteri. Se spesielt etter om det er koblet en såkalt 'zinc saver' til jordlederen. Den vil blokkere jordspenning opp til ca. 1,5 V. Alt over dette vil renne rett gjennom. Og da vil du kunne oppleve akkurat hva du gjør nå. Og du vil da ha en stående lekkasjestrøm som vil kunne skade båten når den ligger i sjøen. Det 99 % sikkert at du har en feil i anlegget om bord. Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 28.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Ser det lå en slik fra biltema i båten ikke montert Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Detta æ'kke bra :-) Lukter hobbyelektriker. Den blå dingsen ser ut som en 'zinc saver'. Bruk jordet skjøteledning og ikke koble inn noe av 220 V som er installert i båten. En mulig karamell-utdeler er hvis du har varmtvannsbereder. Sjekk i inngående del på sentralen din om landjording er ført videre til B minus. NB! med spenningsløst anlegg. Du må få en elektriker til å se på sakene. I Son var det en dame som var døden nær for noen år siden. De målte plutslig 115 V mellom aluminiumsstigen og rekkestøttene. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Det blir sikkert en del mer "Aaaaa, ...den der, ja." når Kai kommer med noen flere detalj og ikke minst bilde. Er jo så mye enklere med det. Liten bidrag ang. ZinkSaver, omtalt ovenfor og uansett produsent. Slik øker ikke noe fare, det er heller tvert imot siden den jo nettopp holder "kanalen" åpen for farlige spenninger slik at denne kan forlate båten uten å bli sett. Oppgaven av ZinkSavere er jo å stoppe naturlige spenninger i den elektriske rekken (<1,4VDC), nå som før. Men når det nå ble oppdaget en ZinkSaver lukter jeg at det fantes gamle problemer fra før, og at jordlederen kan ha blitt frakoblet nettopp pga. det. Med det hadde man også hele forklaringen for denne hendelsen nå, fordi på vannet (så sant saltvann) ville feilspenningen kunne forlate båten via vannet. Time will show. ------------------------------------------------------- ...apropos... Det går mot senhøst og vinter etter hvert. Må i hvert fall handle ny Popkorn for å være forberedt for flere nye og interessante debatter. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
925Riviera Svart 28.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Jording sitter på motorlabben ser irret ut, motor er satt på minus på batteri. Jeg har tykk skjøteledning for ute bruk Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Ta med en flaske vin og få en bekjent til å ta en titt på dette her. Ellers må vi nok få en god forklaring av elanlegget ditt for å klare å gi en fjerndiagnose ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.