Joerg Becker Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 kai myhre skrev 18 minutter siden: Jording sitter på motorlabben ser irret ut, motor er satt på minus på batteri. Er dine labber ledende? Mine og de fleste jeg vet om er ikke ledende i det hele tatt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
925Riviera Svart 28.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Faktiskt så er de ikke ledende sitter vel gummi foringer imellom. Da prøver jeg jorde på selve motor og ser om det hjelper?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 TrikkerN Lønning skrev 11 minutter siden: Ta med en flaske vin og få en bekjent til å ta en titt på dette her. Ellers må vi nok få en god forklaring av elanlegget ditt for å klare å gi en fjerndiagnose ? Telepati er greia, som jeg alltid har skrevet. Ellers så er en vin en god ide. En avdød kompis var totalavhold. Han hadde alltid et par flasker om bord. Som han sa "finnes ikke bedre internasjonal valuta. Og alltid høyere enn kronekursen". Jording til et motorfundament på en plastbåt er talentløst. Skal være B minus eller motorblokk. Fleksibel kopling skal ha jordlisse mellom halvdelene. Altså, elektriker og vin. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 kai myhre skrev 1 minutt siden: Da prøver jeg jorde på selve motor og ser om det hjelper?? Nope, Sir. Du har en fase-feil på båten, og den fjernes ikke med jording men med reparasjon. Så, den må først, så kan du fikse jording og annet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Hulda skrev 8 minutter siden: Telepati er greia, som jeg alltid har skrevet. Ellers så er en vin en god ide. En avdød kompis var totalavhold. Han hadde alltid et par flasker om bord. Som han sa "finnes ikke bedre internasjonal valuta. Og alltid høyere enn kronekursen". Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Amfea Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 I instruksjonsboken for vår forrige båt, stod det at landstrømsanlegget ikke skulle kobles til når båten stod på land. (Saga 315, 2007 mod) Hadde vist noe med lokalt jordplan og gjøre. Brukte skjøteledning direkte på utstyr jeg trengte strøm på ombord når dette var nødvendig. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Joerg Becker Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Amfea skrev 1 time siden: I instruksjonsboken for vår forrige båt, stod det at landstrømsanlegget ikke skulle kobles til når båten stod på land. (Saga 315, 2007 mod) Hadde vist noe med lokalt jordplan og gjøre. Brukte skjøteledning direkte på utstyr jeg trengte strøm på ombord når dette var nødvendig. Da er det nok akkurat et slikt tilfelle som JRK beskrev i sitt tidligere innlegg her i tråden. Korrekt utført ble det gjerne montert en bryter som blir låst fysisk når den ikke brukes, men som tillater å koble inn og ut ekstern jording med et vri. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
925Riviera Svart 29.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 (redigert) Her er bilder av det som er koblet Redigert 29.September.2019 av kai myhre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Har det ikke skjedd noe mer her? Hva ble gjørt etter hvert? NB: Hvis dette på bildene er alt som finnes tilkoblet 230V da kunne man nesten tro at det enten er laderen eller jordfeil, dvs. spenninger som kommer inn via jordlederen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
925Riviera Svart 8.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Røsket ut alt av elektrisk anlegg Og har bare en lader som jeg strekker skjøteledning inn i båten. Da slipper jeg og ha noe annet enn 12 volt og bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Back to the roots. Det går fint, men ikke når feilen ligger i laderen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
925Riviera Svart 8.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Ny lader Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 8.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Og dette nytt Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Men da er jo alt i orden, regner jeg med. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
925Riviera Svart 8.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Gjenstår og se når det er montert da.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Det er jo et slikt plug and pay system. Garantert tett, går nok bra. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 8.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2019 Om dette ikke blir bra, bytt skoene mot gummistøvler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.