Jump to content

Får strøm av båten

925Riviera

Recommended Posts

kai myhre skrev 18 minutter siden:

Jording sitter på motorlabben ser irret ut, motor er satt på minus på batteri.

Er dine labber ledende?
Mine og de fleste jeg vet om er ikke ledende i det hele tatt.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

TrikkerN Lønning skrev 11 minutter siden:

Ta med en flaske vin og få en bekjent til å ta en titt på dette her. Ellers må vi nok få en god forklaring av elanlegget ditt for å klare å gi en fjerndiagnose ?

Telepati er greia, som jeg alltid har skrevet. Ellers så er en vin en god ide. En avdød kompis var totalavhold. Han hadde alltid et par flasker om bord. Som han sa "finnes ikke bedre internasjonal valuta. Og alltid høyere enn kronekursen".

Jording til et motorfundament på en plastbåt er talentløst. Skal være B minus eller motorblokk. Fleksibel kopling skal ha jordlisse mellom halvdelene. 

Altså, elektriker og vin. 

kai myhre skrev 1 minutt siden:

Da prøver jeg jorde på selve motor og ser om det hjelper??

Nope, Sir.

Du har en fase-feil på båten, og den fjernes ikke med jording men med reparasjon.
Så, den må først, så kan du fikse jording og annet.

:seeya:
Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hulda skrev 8 minutter siden:

Telepati er greia, som jeg alltid har skrevet. Ellers så er en vin en god ide. En avdød kompis var totalavhold. Han hadde alltid et par flasker om bord. Som han sa "finnes ikke bedre internasjonal valuta. Og alltid høyere enn kronekursen".

:lol:

:thumbsup:
Jørg

Amfea skrev 1 time siden:

I instruksjonsboken for vår forrige båt, stod det at landstrømsanlegget ikke skulle kobles til når båten stod på land. (Saga 315, 2007 mod) Hadde vist noe med lokalt jordplan og gjøre. Brukte skjøteledning direkte på utstyr jeg trengte strøm på ombord når dette var nødvendig. 

Da er det nok akkurat et slikt tilfelle som JRK beskrev i sitt tidligere innlegg her i tråden.

Korrekt utført ble det gjerne montert en bryter som blir låst fysisk når den ikke brukes,
men som tillater å koble inn og ut ekstern jording med et vri.

Jørg

• 2 uker senere...

Har det ikke skjedd noe mer her?
Hva ble gjørt etter hvert?

NB: Hvis dette på bildene er alt som finnes tilkoblet 230V da kunne man nesten tro at det enten er laderen
eller jordfeil, dvs. spenninger som kommer inn via jordlederen.

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...