Lazyjack Startet 28.September.2019 Link til dette innlegget Startet 28.September.2019 I den ny-gamle båten jeg har kjøpt sitter det en blå Biltema-boks som antagelig er det som omtales som "zink-saver." Jord fra land inn på ene siden og jord til båten ut på andre siden Såvidt jeg skjønner innfører denne boksen et galvanisk skille mellom landjord og jord ombord men hvordan virker den rent fysisk og er det fornuftig å beholde den? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 En slik ZinkSaver har som oppgave, nettopp, å spare sink som ofte blir brukt opp raskere enn nødvendig og uten nytte for sin egen båt ved å "beskytte" nabobåter og stål under vann som er tilkoblet samme jordingen (PE-Leder). Det er maks ca. 1,4VDC som oppstår i spenningsrekken mellom to normale metaller, og det er det det er snakk om. Galvaniske tæring mellom båter i salt- eller også mineralisert/forurenset vann og land er det som skjer absolutt, også om omfanget i tæringen vil variere. Selv om den ikke gjør "mer" enn det den skal er altså galvaniske isolatorer i klasses ZinkSaver absolutt nyttig siden denne vil stoppe det som gjelder alminnelig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Arne2 Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Ikke noe "galvanisk skille" bare et lite spennigsdropp. Jorfeil kan gi elektrisk drevet korrosjon som før. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.September.2019 Link til dette innlegget Svart 28.September.2019 Ja, boksen er bare to seriekoblede dioder. Systemet forutsetter at de elektriske anleggene er iorden. Som over, sperrer for spenninger under 1,4 V. Ingen spenning, ingen elektonvandring. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 (redigert) Hulda skrev On 28.9.2019 at 16.15: Ja, boksen er bare to seriekoblede dioder. Systemet forutsetter at de elektriske anleggene er iorden. Som over, sperrer for spenninger under 1,4 V. Ingen spenning, ingen elektonvandring Så i forhold til beskyttelsesjord og sikkerhet så er ikke den noe dårligere fordi det er installert en slik boks? Redigert 29.September.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 29.September.2019 Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 Zinksavere finnes siden veldig lenge allerede, og er pålitelig. Selvfølgelig gjelder det, som vanlig, for ordentlige vare av for meg kjente produsenter. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Hulda Svart 29.September.2019 Link til dette innlegget Svart 29.September.2019 Lazyjack skrev for 2 timer siden: Så i forhold til beskyttelsesjord og sikkerhet så er ikke den noe dårligere fordi det er installert en slik boks? Korrekt. Dog, har du en jordfeil så hjelper det ikke. Sikkerheten er ivaretatt. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 7.November.2020 Link til dette innlegget Svart 7.November.2020 Hulda skrev On 28.9.2019 at 16.15: Ja, boksen er bare to seriekoblede dioder. Systemet forutsetter at de elektriske anleggene er iorden. Som over, sperrer for spenninger under 1,4 V. Ingen spenning, ingen elektonvandring. Så dersom man måler potensialforskjell(spenning) over inn og utgangen på en slik zinksaver, så er det den potensielle elektronvandringen man har beskyttet seg mot? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2020 Link til dette innlegget Svart 7.November.2020 Noe slikt, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 7.November.2020 Link til dette innlegget Svart 7.November.2020 49 minutes ago, Karlsenkystfiske said: Så dersom man måler potensialforskjell(spenning) over inn og utgangen på en slik zinksaver, så er det den potensielle elektronvandringen man har beskyttet seg mot? Vet ikke om jeg er 100% enig hvis det er lov å ha en mening. Hvis man måler en lavere spenningforskjell enn 1.4 V, da gjør zinksaveren jobben sin. Hvis man måler 1.4 V da er det en stor sjanse for at den har strømgjennomgang og at det skjer elektrolyttisk tæring. Den beskytter vel mot potensialforskjeller opp til 1.4 V, men så er det slutt på den beskyttelsen. Med forbehold om jeg ikke har en slik Zinksaver på noen av båtene og at jeg forutsetter at zinksaverdiodene oppfører seg likt med andre dioder. Jeg har etterhvert gjort meg den vane at jeg måler potensialforskjellen mellom landjord og båtjord i en del forskjellige havner. På de fleste stedene så har jeg lest ut en spenningsforskjell på litt under en volt. Da skal jo zinksaveren virke ok. Vet ikke helt om den spenningen som jeg ofte måler har noe med stålskroget å gjøre, eller hva det har. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.November.2020 Link til dette innlegget Svart 7.November.2020 Det er vel det som er skrevet ved noen anledninger lenger opp i denne tråden. Men å måle potensialforskjellen mellom inn og ut, vil fortelle nettopp potensialforskjellen. Og potensialforskjellen bør være så nær null som mulig. USCG setter vel en lekkasje på 50 mV som maks akseptabelt. Mener jeg å ha lest i en eller annen spekulativ publikasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Arne2 skrev for 23 timer siden: Vet ikke om jeg er 100% enig hvis det er lov å ha en mening. Hvis man måler en lavere spenningforskjell enn 1.4 V, da gjør zinksaveren jobben sin. Hvis man måler 1.4 V da er det en stor sjanse for at den har strømgjennomgang og at det skjer elektrolyttisk tæring. Den beskytter vel mot potensialforskjeller opp til 1.4 V, men så er det slutt på den beskyttelsen. Med forbehold om jeg ikke har en slik Zinksaver på noen av båtene og at jeg forutsetter at zinksaverdiodene oppfører seg likt med andre dioder. Dersom spenningsforskjellen er over 1,4V så snakker vi vel om mer alvorlige greier enn galvanisk tæring. Burde ikke det kanskje slå ut jordfeilbryter(e) et sted? Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 14 hours ago, Karlsenkystfiske said: Dersom spenningsforskjellen er over 1,4V så snakker vi vel om mer alvorlige greier enn galvanisk tæring. Burde ikke det kanskje slå ut jordfeilbryter(e) et sted? Gjorde ikke det hos meg. se Tråd: https://baatplassen.no/i/topic/158601-jordingsfeil-12v-lysflimring/page/2/?tab=comments#comment-2250342 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 Man må holde styr på spenning (V) og strømstyrke (A). Zincsaver reagerer på spenning. Jordfeilbryter reagerer på strømstyrke. Strømstyrke er antall elektroner som passerer pr sekund (A). Korrosjon gir blaffen i V, det er A som gjelder. Sånn er det. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 9.November.2020 Link til dette innlegget Svart 9.November.2020 On 11/8/2020 at 10:27 PM, Karlsenkystfiske said: Dersom spenningsforskjellen er over 1,4V så snakker vi vel om mer alvorlige greier enn galvanisk tæring. Burde ikke det kanskje slå ut jordfeilbryter(e) et sted? Ikke nødvendigvis. Man kan vel også ha spenning på jordleder uten at det er jordfeil. Hvis båthavna har et 3 fase TN anlegg og det ulik beastning på fasene slik at det går støm i nøytralleder, da kan man vel i noen tilfeller (TN-S men ikke TN-CS?) oppleve en spenningskomponent på jordleder, uten at det er jordfeil. Noen installatører her? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.