Jump to content

Topp til Peugeot xdp 4,90 (Status Marine) . Irret istykker ved utg til eksosmanifolden


Vik 27

Recommended Posts

Hei.

Jeg har nettopp overhalt en Peugeot xdp 4,90 . Har bytta rådelager, stempelringer, et nytt stempel samt en sylinderforing. Jeg oppdager når jeg tar av eksosmanifolden at kjøling til eksosen (utgang til manifolden) har irret istykker. Dette skal visstnok være et kjent problem. Det var visst dårlige odds ved å sveise toppen.

Hvilke topper kan jeg bruke til denne motoren? Er det Peugeot 504 som er det riktige i og med at det er en marinisert bilmotor? Har brukt noen tusen og mange timer på denne motoren så ønsker ikke å bytte den ut nå. Blir takknemlig for gode tips og råd. 

20190925_234920.jpg

 

20190926_155551.jpg

Link to post
Share on other sites

Burde være en del på markedet av disse. Ble også brukt I Peugeot 504 ja, samt Ford Granada og Volvo 240 med diesel et par år. Men disse er såpass gamle at de begynner vel å bli skjeldne hos bilopphuggerne nå. Og de fleste 504 har vel blitt eksportert til Afrika for lengst.

 

Sjekk varmeveksleren nøye, tæring pleier å skyldes sjøvann på avveie...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hei.

Sylinderforing ble kjøpt på Cylmo i Trondheim. De skaffer det meste til motorer. Årsak var at det ene stempelet sto bom fast og måtte bankes ut. Hadde rustet fast etter ca 7 år på sjøen uten start.

Prøvde med både Jamaican Base, Cola og diesel for å prøve å løsne stempel, uten hell. Fôring var skadet av bl.a rust og hard medfart under stempelløsning. 

Kjøpte også rådelager, stempel, stempelringer, toppakning og ventilforinger på Cylmo. 

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Volvo penta md21 var også basert på denne motoren.
The Indenor Diesel engines were reliable engines, produced between 1967 and 1982 in several modifications - XDP 4.88 (1948 ccm), XDP 4.90 (2112 ccm), and the 6 cylinder XDP 6.90 (3168 ccm). In this long life-span the XDPs were used in a number of vehicles - Citroën H 1000 - 1600, Ford Granada & Sierra, Peugeot 404, 504, 505, J7 & J9 Diésel, Volga M24D and the M24D Break estate car, Mahindra Jeep, Layland Daf 400 van.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...