Jump to content

Propell beregning


JUKSASNELLA

Recommended Posts

Hei. 

Noen som har forslag til propell? Båten det gjelder er en bayliner 2858, mercruiser 4.2 l 230hk, bravo 2 m/2,0;1 utveksling. 

Pr nå står det på en 48-18612-17,dette tallet sier ikke meg noe men kanskje noen vet? 

Båten gjør kun 20kn og får max turtall med en gang. (3800-3900 rpm). Hvilket firma gjør propell beregning? 

Per Gunnar 

Link to post

Delenr som du oppgir ser ut til å være 17" stigning, og en kjapp beregning viser at du har en slipp% på 25 hvis du har 20 knop v/3800 rpm. Det virker som litt mye slipp,  men dette er lav fart og der har jeg liten erfaring.

Hvis du bytter propell til 19" stigning, vil fart øke 2,5- 4 knop forutsatt att motor klarer 3800 rpm med den nye propellen. Ytterligere økning i fart hvis motor klarer å drive en propell med 21" stigning.

Men, hvilken fart er det realistisk å kunne forvente med denne motoren?

Progress ingeniørfirma beregner også propell for deg.

Hvis det er en mercruiser forhandler i nærheten av der du bor, bør de også kunne hjelpe deg, og kanskje har de inne propell du kan få låne og teste, for å se hva som passer......

 

 

Link to post
Mort1 skrev 1 time siden:

Delenr som du oppgir ser ut til å være 17" stigning, og en kjapp beregning viser at du har en slipp% på 25 hvis du har 20 knop v/3800 rpm. Det virker som litt mye slipp,  men dette er lav fart og der har jeg liten erfaring.

Hvis du bytter propell til 19" stigning, vil fart øke 2,5- 4 knop forutsatt att motor klarer 3800 rpm med den nye propellen. Ytterligere økning i fart hvis motor klarer å drive en propell med 21" stigning.

Men, hvilken fart er det realistisk å kunne forvente med denne motoren?

Progress ingeniørfirma beregner også propell for deg.

Hvis det er en mercruiser forhandler i nærheten av der du bor, bør de også kunne hjelpe deg, og kanskje har de inne propell du kan få låne og teste, for å se hva som passer......

 

 

Takk for svar. Ja det neste blir vel å gå opp til 19" stigning og håpe motoren klarer den stigningen. Er vel 17—3/4 diameter på propellen, er d no lurt å gå ned på dia? Har ett håp om å kunne ha 20kn som marsjfart... men, men? ? Har sendt inn beregning til winrace, kanskje man skulle høre med progress også! 

Link to post

Jeg tror ikke du skal gå særlig ned i dia, 19" stigning kan være en anelse mindre i dia, men å finne propell som er mye mindre vil antagelig øke slipp, det tror jeg ikke du skal satse på.

Men send forespørsel til progress også, kan være greit å sammenligne forskjellige tilbud, og kommer de ca fram til samme propell er det jo stor sannsynlighet for at det går bra.

Gi alle opplysninger du har om fart, motor, propell og drev i fårespørslene dine, det gjør det lettere å få godt resultat.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...