Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

lurvetass skrev for 7 timer siden:

Da stoppet bms på 10,76V. Har stått på i ca 88,5 timer.

Trodde den skulle holdt enda litt lenger, men mulig innstillingene i bms kan finjusteres litt.

 

Noen som har en skjermdump av fornuftige innstillinger for JK bms?

Nå har jeg satt på en liten lader, men det er en liten bil lader og ser ikke ut til at den klarer å dytte på mer en 3,0A.

Hvor mange ah fikk du ut? Det er vel en 280ah bank du har, er det ikke det?

 

Link to post
lurvetass skrev 1 time siden:

Litt unøyaktig med tiden, men rundt 265-270. Hadde egentlig håpet på litt mer.

Ok, da har jeg stoppet balansering første omgang. Tenker de får stå til i morgen tidlig før jeg kjører en balansering til. Deretter har jeg lyst til å kjøre en utladingstest jeg også. Må bare finne noe å belaste de med. 

Link to post

Da har jeg kjørt utladingstest. Etter å ha tatt ut ca 570ah fra en 560ah bank turte jeg ikke mer selv om spenningen fremdeles viste 12,7 volt ved et strømtrekk på 12,2 amp. Testen ble kjørt med nevnte trekk på 12,2 amp over 46,5 timer. Så dette virker lovende. 

Link to post
  • 2 uker senere...

Da dukket opp en liten pakke fra NKON.NL:

image.png.54f64d9b2911b105606d47b57f291630.png

 

...så da blir batteribanken 48V/1070Ah, ca. 55 kWh.

 

Handelen hos NKON var helt grei og gode priser, måtte bare passe på å velge NON-EU i nettbutikken først... DHL var ikke såååå imponerende...

image.png.44d6488c52d4cec748f8724b5874feb7.png

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Hvordan virker de BMS-ene som er aktuelle for slike selvbygg-batterier?

 

Dersom batteriene (mot formodning) skulle bli overladet, kobler da BMS bare ut lading mens forbruk fremdeles er aktivt? Eller kobles både lading og forbruk ut? Forbruksbanken forsyner alt av navigasjonselektronikk under veis, så viktig at strømforsyningen ikke faller ut "bare" pga overlading av forbruksbanken.

 

Er det noen risiko for at BMS "går i dvale" og kobler ut forbruk dersom båten ligger lenge stille i hjemmehavn? Forbruksbanken driver hos meg forbrukere som alarm, lensevakt og radiominne. Radiominne er jo ikke så kjempenøye, men kjedelig om båten synker pga vanninntrenging uten at lensepumpa har strøm og uten at alarmen kan sende SMS-varsel fordi BMS har gått i dvale.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

En BMS kobler ut alt. Men når du bygger selv har du jo muligheten til å koble til ting utenom BSM. Da vi jo disse tingene virke så lenge det er strøm på batteriet. Men du mister jo da beskyttelsen mot total utlading av batteriet. 

Link to post

@Brigg, batteriet blir ikke overladet da BMS kobler fra lading når spenningen når et nivå du selv kan sette i innstillingene i BMS. Da er fortsatt muligheten for å tappe batteriet åpen, den stenger ved laveste spenning som du også selv kan bestemme.

På JK BMS jeg bruker er det også en nødmulighet for å tappe enda lenger ned i kritiske tilfeller hvis laveste spenning er nådd og BMS stenger av batteriet.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Jeg VET ikke men har hatt en logisk formening om at overlading kutter lading og underspenning kutter forbruk. Med JK BMS kan jeg slå av disse separat i appen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Jeg har en Smart 123 bms. Den har et eksternt rele som har adskilte konakter for lading og forbruk. Holder på med litt testing nå og når lading kobler ut pga. høy spenning eller lignende så er det fremdeles strøm ut på forbruk. Releet er 2x120 amp.

 

Link to post

Totalt ca kr 16.000 med frakt, moms og det hele.

 

...eller mer spesifikt som spurt etter: Frakten ble €260

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Hvordan stiller det seg med forsikring om man får brann i en slik "hjemmelaget" batteripakke og det kan påvises at batteri eller egenkoplet tilhørende utstyr som BMS uten anleggsdokumentasjon, CE-merking osv. er brannårsak?

 

Enkelte forsikringselskaper som noen av de de utenlandske som f.eks. Fender Marine representerer vil jo erfaringsmessig gå svært langt for å vri seg unna alle tenkelige skyldsspørsmål om man kommer på sporet av noe slikt.

Link to post
Chiefengineer skrev 35 minutter siden:

Hvordan stiller det seg med forsikring om man får brann i en slik "hjemmelaget" batteripakke og det kan påvises at batteri eller egenkoplet tilhørende utstyr som BMS uten anleggsdokumentasjon, CE-merking osv. er brannårsak?

Mitt anlegg er godkjent av det lokale el.tilsynet... uten at jeg tror det er noe særlig tryggere for det...

 

Som selvbygger så må en jo tilegne seg den nødvendige kunnskap før en setter i gang...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
1 hour ago, SveinHa said:

Mitt anlegg er godkjent av det lokale el.tilsynet... uten at jeg tror det er noe særlig tryggere for det...

 

Som selvbygger så må en jo tilegne seg den nødvendige kunnskap før en setter i gang...

 

Men DLE har vel ingen hjemmel for å kunne "godkjenne" et slikt anlegg ombord i en båt?!

 

Hvordan gikk det for seg når anlegget ble godkjent?

Link to post
Chiefengineer skrev for 8 timer siden:

Hvordan stiller det seg med forsikring om man får brann i en slik "hjemmelaget" batteripakke og det kan påvises at batteri eller egenkoplet tilhørende utstyr som BMS uten anleggsdokumentasjon, CE-merking osv. er brannårsak?

Hva tenker du på da helt konkret?

 

LiFePo-cellene har etter det jeg har oppfattet liten brannrisiko. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 1 minutt siden:

Hva tenker du på da helt konkret?

 

LiFePo-cellene har etter det jeg har oppfattet liten brannrisiko. 

Kortslutning, overbelastninger etc. med varmgang og antenning internt i sammenstillingen.

 

Tenker bare på at man muligens med interesse vil kunne ønske å se nærmere på det som er montert om det skulle komme til et utbetalings/erstatningsspørsmål. 

 

Ville iallefall gjort en veldig god dokumentasjon på det jeg hadde utført med alle eventuelle avklaringer mot produsent, og ivaretatt denne på trygt sted.

Link to post
Chiefengineer skrev for 8 timer siden:

... kan påvises at batteri eller egenkoplet tilhørende utstyr som BMS uten anleggsdokumentasjon, CE-merking osv. er brannårsak?

 

Anleggsdokumentasjon... Nå er det jo slik at alle kan legge opp og koble 12V systemer, så "anleggsdokumentasjon" er det vel generelt ganske tynt med rundt omkring i båthavnene. Tror i tilfelle det vil begrense seg til at cellene og BMS ikke er CE-merket. 

 

Men rent praktisk tenker jeg at de som er aktive i denne tråden og bygger sine egne batterier er over gjennomsnittet engasjert i å legge opp et anlegg som er sikkert og godt.

 

Det brenner stadig i båter. Men for å sitere en brannmann på dette, så virker det som om det stort sett bare brenner i båtene til rotehuer. Alle kan som nevnt koble på 12V, og det er mye rart der ute! 

Link to post
Arne2 skrev for 8 timer siden:

 

Men DLE har vel ingen hjemmel for å kunne "godkjenne" et slikt anlegg ombord i en båt?!

 

Hvordan gikk det for seg når anlegget ble godkjent?

Mitt anlegg er ikke i båt men det blir nå samme greiene for det meste likevel... Lite krav til anlegg under 50V.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
3 hours ago, SveinHa said:

Mitt anlegg er ikke i båt men det blir nå samme greiene for det meste likevel... Lite krav til anlegg under 50V.

 

Ja, forskrift for elektroforetak og kvalifikasjonskrav gjelder for flere områder, men det er da to forskjellige krav, ett for spenning og ett som går på strøm. Spenning har å gjøre med berøringsfare og strøm har å gjøre med brannfare. 

 

Dette står i veiledningen til §6 i forskriften:

 

Quote

Også arbeid på lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt:

 

• effekten ikke overstiger 200 VA,

 

For 12 Volt anlegg så blir derfor den største strømstyrken man har lov til å jobbe med ca 15 Ampere. (12.8V x 15A = 192VA)

For et 50V anlegg, så blir den maksimale tillatte grensen for strøm 4A. (50V x 4A = 200VA)

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739

 

https://www.dsb.no/contentassets/096bacd879d74f54ac4e59fd0184df24/2025.01.08-vedlegg-2---veiledning-til-forskrift-om-elektroforetak-og-kvalifikasjonskrav-for-arbeid-knyttet-til-elektriske-anlegg-og-elektriskutstyr.pdf

 

Det skyldes at når man beveger seg opp over i antallet ampere så oppstår det brannfare hvis installasjonen ikke blir riktig gjennomført.

 

Forsikringsselskapene kan nok sannsynligvis nekte en utbetaling dersom man får en brann som følge av feil utførelse, samtidig som man har gått mange ganger ut over de lovlige 15 Amperene. 

 

Er forresten veldig enig mht Bimbo motorsykkel :-)

 

 

Link to post
Arne2 skrev for 4 timer siden:

For 12 Volt anlegg så blir derfor den største strømstyrken man har lov til å jobbe med ca 15 Ampere. (12.8V x 15A = 192VA)

For et 50V anlegg, så blir den maksimale tillatte grensen for strøm 4A. (50V x 4A = 200VA)

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739

 


Hvorfor mener du at denne forskriften har relevans for en båteier som arbeider på 12V-anlegget i sin egen båt?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
2 hours ago, Brigg said:

Hvorfor mener du at denne forskriften har relevans for en båteier som arbeider på 12V-anlegget i sin egen båt?

 

Regelverket innenfor elektrofagene og tekniske fag generelet er komplekst og sammensatt, men når man jobber med disse tingene så skjer jo tingene på den måten at man fortløpende fører en dialog med andre bedrifter og norske fag og tilsynsmyndigheter. Ut i fra den dialogen så får man jo en viss oversikt over de felels prinsippene som igger bak regelverket. Stort sett så er det slik at alt regelverk og krav til sikkerhet henger sammen på tvers av fagene og på tvers av landegrensene innenfor EU og EØS.

 

Hvis man vil gå etter i sømmene hva som er det formelle kravene i det norske regelverket, så kan man det, hvis man har tid.

 

Den aktuelle forskriften definerer virkeområdet for forskriften i §2. Hovedprinsippet i § 2 er at denne forskriften gjelder for alle elektriske anlegg. Skip og fiskefartøy er unntatt i §2 bostav c, men ikke fritidsfartøy. Det forhold at skip og fiskefartøy er unntatt betyr ikke at det ikke gjelder kvalifikasjonskrav, men at det gjelder andre mer spesialserte kvalifikasjonskrav for denne spesielle yrkesgruppen. Fritidsfartøy er ikke unntatt.

 

Så har vi forskrift om maritime elektriske anlegg. Deler av denne forskriften gjelder for fritidsfartøy og kommersielle fartøy og deler av den gjelder bare for kommersielle fartøy. De generelle prinsippene som følger av §4 gjelder for alle typer "båter". Denne forskriften sier også at den må ses i sammenheng med en tilhørende veiledning.

 

I veiledningen til forskrift om maritime elektriske anlegg, så står det dette:

 

Quote

Til § 4

Hvem som kan forestå prosjektering, utførelse, endring og reparasjon av maritime elektriske anlegg reguleres i forskrift 19. juni 2013 nr. 739 om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet tilelektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek).

 

Ut i fra det som gjelder som felles prinsipper innenfor EU og EØS, så skal kravene til sikkerhet og under dette også grunnprinsippene for krav til kompetanse henge sammen på tvers av fagene og på tvers av landene. Dette prinsippet ble i sin tid døpt "The New Approach". Alt regelverk rundt krav til sikkerhet skal henge sammen på tvers av fag og landegrenser.

 

@SveinHa sier jo over at hans anlegg ikke gjelder båt, men at det gjelder felles regler, og det er jo korrekt nok.

 

Jeg har ellers nå blitt elelrs omsider blitt pensjonist og jobber ikke lengre med disse tingene, med unntak av "hobbymekk" i egen båt.

 

Dette kunne jo nesten ha vært en problemstilling for Båtadvokaten:

 

Dersom båten brenner som følge av ufagmessig utførelse av båtens elektriske anlegg og det oppstår økonomiske tap og mennesker blir skadet eller dør som følge av dette, hvilke ansvarsforhold følger det da med det som har skjedd? 

 

 

 

Link to post

Jeg tenker ikke så mye på selve regelverket men mer på om man vil kunne få problemer med at forsikringsselskapet evt. holder tilbake forsikringssummen om ulykken er ute og de ønsker dokumentasjon på hvordan evt. brannkilden (om det skulle være en Lithiumbank i dette tifellet) er arrangert eller installert. Og hvem som har utført jobben/prosjekteringen/sammenstillingen slik at de evt. kan fraskrive seg dekningsansvar om de ikke liker det de får til svar.

 

Altså de rene potensielle økonomiske konsekvensene man kan havne i. Kanskje er det ikke en problemstilling i det hele tatt men at enkelte forsikringsmeglere og selskaper gjør alt for å slippe unna, eller begrense skadeoppgjør er helt klart. Og da kan det vente en lang og kostbar rettssak med usikkert utfall.

 

Nå brenner det jo stadig vekk i el-ferger osv. der el-installatører har stått for installasjonen og store kjente firmaer er leverandører av utstyret som svikter, så uhell har man ingen garanti mot uansett.

 

Ja kanskje noe for @Båtadvokaten.

Link to post

Greier ikke helt å se forskjellen på bly og lithium i denne diskusjonen..

En stor og feilmontert blybank er vél så farlig i mine øyne.

 

Nå skal det sies at jeg har lest om forsikringsselskaper i utlandet som ikke godtar lithium i båter. Evnt at de skal være installert av godkjente folk... Så spørs det hvem som har kompetanse på sånt.. en vanlig huselektriker er ikke ofte borti slikt, og lærte ikke noe om det på skolen (når jeg tok den for 20år siden).

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...