Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Dette emne på en tråd regner jeg med at blir en «clickbait».

For de som har fulgt med på hva jeg kommenterer på her på forumet så er det vel ikke så mye tvil om at jeg er glad i dingser og elektronikk.

Har fulgt med på alle Lifepo4 trådene som er i forumet, men siden forbruks-banken min er 2 år gammel bly syre så har jeg liksom ikke greid helt å forsvare å bytte den ut enda.

 

Jeg har lurt litt på, hvor billig greier man å bygge en lifepo4 bank for moroskyld?

Man kan gå på en av de kjente Lifepo4 pusherne i Norge å få sikkert bedre og enklere batterier, men jeg ville bygge selv. Hvor gøy er det egentlig å bare skru inn ett nytt ferdig batteri og være ferdig med det?
Så da henvendte jeg meg til kina-land for å se hva de kan tilby.

Jeg ville ha celler og ikke «AA-type» batterier for å gjøre monteringen enklere.

Satt opp ett regneark med pris pr Ah og havnet til slutt på Liitokala 3.2V 75Ah celler fra Aliexpress.

https://www.aliexpress.com/item/4000018344022.html?spm=2114.12010612.0.0.10c148f86cEQEc

Prisene forandrer seg ofte så det kan være andre celler som er billigere i dag om man regner pris pr Ah.

 

Etter å ha sett litt på Youtube kanalene «DIY Solar power with Will Prowse» og «jehugarcia» så handlet jeg inn en ISDT Battgo for å kunne å overvåke og balansere cellene.

https://www.ebay.com/itm/Original-iSDT-BG-8S-Color-Display-Dual-Support-BattGO-Smart-Battery-Checker-Z2J4/132635876818?_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20160908105057%26meid%3D9e465bc5b36c4c9991871b6f01b67786%26pid%3D100675%26rk%3D2%26rkt%3D15%26sd%3D153178686210%26itm%3D132635876818%26pmt%3D1%26noa%3D1%26pg%3D2481888&_trksid=p2481888.c100675.m4236&_trkparms=pageci%3A6b8abd27-e4ec-11e9-84db-74dbd180cc50|parentrq%3A8b875f7416d0ad4a4cee8138fffbf098|iid%3A1

 

Samt en enkel BMS på 4S på 60A for å beskytte dem. Om jeg forstår skjema riktig så vil denne kutte på topp på 14.6V og i bunn på 10V. Samme som det står på arket til batteriene.

https://www.ebay.com/itm/Waterproof-BMS-4S-12V-25A-35A-45A-60A-lifepo4-Battery-Charger-Proection-Balanced/153178686210?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=453033960591&_trksid=p2060353.m2749.l2649

 

Om jeg bruker BMSen til å styre f.eks en Victron Batteryproctect så vil jeg kunne ha høyere strøm, f.eks 100A.

Men jeg tror 60A holder lenge for meg, og om jeg ikke tar helt feil så vil jeg om jeg parallellkobler 2stk av disse 75Ah batteriene med hver sin BMS på 60A kunne trekke 120A, tenker jeg riktig da?

 

Jeg vet lite om cellene annet enn en test jeg så fra Will Prowse med tilsvarende celler som gjorde en kapasitetstest og de leverte da 914Wh så det var iflg han 101% av oppgitt effekt.

 

20191002_100148_resized.jpg.f204f5c652f4e52a449d6321c39408f9.jpg

 

Her er komponentene som skal bli ett batteri. (Det mangler en celle for den har ikke posten greid å levere enda..)

Det mangler også "busbars" men jeg tenkte å bruke ett kobberør fra garasjen som jeg banker flatt og borrer hull i.

 

Prisen for dette batteriet blir som følger:
4stk Liitokala 3.2v 75Ah celler: 2296,-
1stk BMS 60A:                                285,-
Kobberør:                             har i kjellern.
Batterikasse:                                   109,- (Har ikke funnet egnet kasse enda).
Totalt:                                           2.690,-

 

Jeg har ikke fått noen MVA faktura fra posten enda, men om den kommer så er jeg da på ca 3.269,-

Så fort posten greier å levere siste cellen så skal jeg montere sammen og kjøre en kapasitets test for å se om det er «pus i pose» jeg sitter med, eller noe brukende.

75Ah er for lite for forbruk i båten, så jeg er litt usikker på om jeg kommer til å kjøpe mer og montere det i båten eller kanskje heller bruke det som ett batteri til en el-motor på jolla.

 

Skal oppdatere tråden når batteriet er montert og testet.

Link to post

De typer BMS er veldig like fra mange forskjellige leverandører. Men jeg har kjøpt flere av dem på Ali fra Daly, og de fungerer upåklagelig. Har faktisk ikke vært et eneste hikk med noen av de 7-8 jeg har brukt. 

Link to post

Du får busbars til bruk på de batteriene du har kjøpt. Det er fleksibel kobling mellom tilkoblingene.

Mulig bedre å bruke det enn fast kobber.

Jeg kjøpte 4 stk 6o Ah og 4 stk 100 Ah billig fra ebay. De på 60 Ah var lagret en stund i olje og har mer enn

95 % kapasitet og de på 100 Ah var fra overskuddslager fra produsent som laget batteri pakker til buss. De

har og mer enn 95% kapasitet. BMS fra kina. 60 Ah batteriet kom på ca 1400,-  100Ah ble ca 2500,-

Prisen ble mye rimeligere enn fra kina.

BIldet er av 60 Ah batteriene.

1301352732_12v60Ahlifepo4.jpg.ad7b6f1fd623bbeb1ebb66f0bcf102ed.jpg

 

 

 

12v_60Ah_lifepo4.jpg

Link to post

Endelig fant posten siste cella mi.

Banke ett kobberør ble bare.....rør...

Finnes det noe sted å kjøpe busbar til en ok pris? Har sett på ebay men 250kr for 10stk og det samme i frakt, når jeg trenger bare 3 er litt overkill.

Eller er det prisnivået man må forvente?

 

Rasket batteriet sammen for å teste det. Lagde da "busbar" av 2x2.5mm2 lenge på noen få cm, så det bør gå greit for å teste.

 

Ikke ett vakkert bygg, men gøy å se hvordan dette fungerer.

 

20191016_104858.jpg.6d597ebcaee9f74cb5d139d32b9e7ffd.jpg

 

Har satt Batt GO`en til å balansere cellene, så lader jeg opp etterpå for å se hvordan de oppfører seg.

Fant fort ut at en BMS uten tilkoblingsmuligheter var kjedelig, så har bestilt en 60A bluetooth BMS fra Kina-land også.

 

Dersom jeg vil utvide banken til f.eks 3x75Ah, totalt 225AH.

Kan jeg da koble så det blir 4S3P for å få 225ah med 1 BMS, eller bør man da bygge 3 batterier med 3 BMS`er?

Eller kan man i lithiumverden kombinere f.eks et "bank" på 75Ah og en på 150Ah?

Link to post

Angående busbar, så kan du jo snu annenhvert batteri slik at du har polene som skal sammenkobles i en rekke. Så tar du bare ett lite flattjern, kobberrør eller noe lignende og borrer hull med akkurat passelig avstand som du skruer fast til polene på batteriet. Det vil ikke koste mange kronene. 

Link to post

Jeg har forstått det slik at balanseringen til både Bat Go og den innebygde til Deligreen Bms ikke er veldig effektiv. Tar veldig lang tid, i tillegg så balanserer den når cellene er tilnærmet fulle. Lifepo4 cellene bør jo  ikke oppholde seg toppladet. 

 

Noen som har kjennskap til QNBBM 4S balanser?  https://m.aliexpress.com/item/1950876697.html?pid=808_0000_0101&spm=a2g0n.search-amp.list.1950876697&aff_trace_key=033fa519d005404c9c09397b326ac45a-1570279019275-05115-UneMJZVf&aff_platform=msite&m_page_id=3650amp-xJkp4mK4asok5B30uDtDVg1571227733920

Vurderer QNBBM sammen med Bat Go (for celle overvåking)

Har også Deligreen Bms 100 som skal kobles til Calb180 celler, 2p4s.

Skal monteres i vinter en gang.

 

Link to post

Om jeg forstår det riktig så balanserer ikke Battgo før man forteller den at den skal det. Og det går tregt, min brukte ett par timer på 17mV. Tar vel ende lengre tid på større celler. Så på en youtube video at den flytter strømmen istede for å "brenne" den, men det tror jeg ikke stemmer for spenningen på batteriet gikk ned når den balanserte.

For rask balansering første gang så kan man vel bruke noen store motstander, evnt flere om man har tilgjengelig.

 

Eller trenger man en løpende balansering under bruk?

Link to post

Jeg har kjøpt meg en power supply som jeg skal bruke til å toppbalansere cellene før montering. Viktig at alle cellene er på samme nivå.

QNBBM tenker jeg å bruke dersom de skulle komme ut av balanse etter montering. Tror QNBBM flytter strøm fra en celle til en annen. 

 

Link to post
10 hours ago, Dreuf said:

Dersom jeg vil utvide banken til f.eks 3x75Ah, totalt 225AH.

Kan jeg da koble så det blir 4S3P for å få 225ah med 1 BMS, eller bør man da bygge 3 batterier med 3 BMS`er?

Eller kan man i lithiumverden kombinere f.eks et "bank" på 75Ah og en på 150Ah?

 

Ut fra alt jeg har kommet over av dokumentasjon/erfaringer på området, bør du bygge 3P4S. Hvis ikke blir det tull med balanseringen.

Et "pro-tips" ellers er å lade alle cellene opp i parallell til eks.3,5V, så koble de i p/s.

Edited by VirtualMe
Link to post
Dreuf skrev for 22 timer siden:

Det var den opprinnelige planen min, men det så litt jalla ut... 

Kanskje heller bruke litt mer tid i produksjonen.

 

Ser bedre ut hvis du feks legger krympeplast på kobberrørene. Sikrere vil det også bli.

Link to post

Har du tenkt å kombinere LiFePo4-banken med vanlige blysyre-batterier?

 

Har lekt litt med tanken på Li Ion-batterier fra VW/Leaf, de har prismatiske celle man kan bygge batteribank av, men veldig skeptisk til brannfare.

Link to post

Har inntrykk av at de fleste BMS balanserer kun når cellene er på topp. Har sett litt på BMS123 smart fra ev-power, men det går ikke fram der når den balanserer cellene. Det er i alle fall en knakende god BMS, og balanserer med 1A. Lasker kan du kanskje kjøpe der, 

Edited by Kjellg
Link to post

Den opprinnelige planen med batteriet vet jeg egentlig ikke. Men nå når jeg har det så kunne jeg godt tenke meg å putte det i båten. Enten en kombinasjon, eller gå over 100% til litium.

Leste en artikkel om 30% litium og resten blysyre. Blysyren fikk litt kortere levetid pga underlading. Men de hadde målt det til at litium ble arbeidshesten som ladet raskest inn/ut og Blysyren ble backup og man slapp å tenke på problemet med dynamo om plutselig bms kuttet under full lading. 

Skal se om jeg kan finne igjen artikkelen. 

 

Vedr Leaf batteri i båt, jeg mener @offpist hadde en tråd om det, men at han til slutt valgte Winston celler.

Når han ikke gjør det, ville ikke jeg heller gjort det :) 

Link to post

Nå er ikke jeg noen proff på LiFePO4 batterier, men jeg har forstått det slik at batteriene ikke skal kobles i serie før de er balansert. 

Først koble de parallell og balansere mest mulig like. Så kan de kobles i serie. BMS skal klare å holde de i balanse om ikke avviket er for stort. 

Link to post

Dersom en skal blande bly og lithium er en mulighet å bruke en batteri til batteri lader, f.eks. Sterling BB1260.

Den  brukes da mellom startbatteri og Lithium batteri.

Ellers er det mye bra info her: https://marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/?fbclid=IwAR0HXx_iQHJs1PvlL3_vox9kQABBxpMMssEeJuZ79Pb_7tmNNSketXvWVFM

 

https://marinehowto.com/understanding-the-sterling-power-pro-batt-ultra-battery-to-battery-charger/

Link to post
Dreuf skrev On 17.10.2019 at 22.12:

Den opprinnelige planen med batteriet vet jeg egentlig ikke. Men nå når jeg har det så kunne jeg godt tenke meg å putte det i båten. Enten en kombinasjon, eller gå over 100% til litium.

Leste en artikkel om 30% litium og resten blysyre. Blysyren fikk litt kortere levetid pga underlading. Men de hadde målt det til at litium ble arbeidshesten som ladet raskest inn/ut og Blysyren ble backup og man slapp å tenke på problemet med dynamo om plutselig bms kuttet under full lading. 

Skal se om jeg kan finne igjen artikkelen. 

 

Vedr Leaf batteri i båt, jeg mener @offpist hadde en tråd om det, men at han til slutt valgte Winston celler.

Når han ikke gjør det, ville ikke jeg heller gjort det :) 

 

Hei. Jeg har jobbet mye med lithium-Ion fra el-biler og demontert kanskje 50 stk Leaf, 10 stk E-Up og noen E-Golf og annet. 

Ville ikke hatt større betenkeligheter med å montere det i en båt men så klart med riktig styring og BMS systemer.

 

Winston oppsettet har fungert utmerket, og jeg beholder nok det.

Men skulle jeg gjort det om igjen nå hadde jeg like godt gått for 24V Litium-Ion oppsett.

 

Link to post
7 hours ago, offpist said:

Hei. Jeg har jobbet mye med lithium-Ion fra el-biler og demontert kanskje 50 stk Leaf, 10 stk E-Up og noen E-Golf og annet. 

Ville ikke hatt større betenkeligheter med å montere det i en båt men så klart med riktig styring og BMS systemer.

 

Jobber du med dette?

 

Hvordan får man tak i batteri fra elbiler og hvilken pris bør det ligge på?

Link to post

Da trekker jeg tilbake det jeg sa om at offpist ikke ville montert eup batterier ;)

 

Nå har jeg fått bluetooth BMS i hus.

Det vil si, jeg mangler bluetooth dongle, så det er kun BMSen som har kommet.

Bestilte en 60A versjon med UART/RS485 og BT.

 

Busbars har blitt byttet til et-eller-annet metall. Skal ha kobber når batteriet en gang skal settes i drift, men dette funker som ett testsetup. 

 

20191030_120409.jpg.81c7d6aead2558545ddd66a5429b9f56.jpg

20191030_120341.jpg.284fd1dbf2930aa412d18a4ed137a902.jpg

 

Den siste er en USB/RS485 dings som gjør at jeg kan koble BMS til PCen.

Der kan man forandre mange parametre. Jeg har ikke rørt noen enda, må først lese meg opp på hva de forskjellige er og hva de burde stå på.

 

Her er noen screenshots fra programmet på pcen:

Når det gjelder "FullCHGCAP" så vet jeg ikke om programmet henter denne selv eller om det er en standarinnstilling.

Er det 60Ah, så er det litt "pus i pose" siden det er 75Ah jeg har kjøpt..

 

1.JPG.bff05d1e2ecb3bc8126ff33b03aa3f6f.JPG

 

2.JPG.38e0870a339ada004b3391b515bff9d9.JPG

 

3.JPG.5c5a5d804a71a3df79d850d0820150ca.JPG

 

Gøy er det uansett :)

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...