Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

lurvetass skrev On 21.1.2025 at 21.42:

@Brigg, batteriet blir ikke overladet da BMS kobler fra lading når spenningen når et nivå du selv kan sette i innstillingene i BMS. Da er fortsatt muligheten for å tappe batteriet åpen, den stenger ved laveste spenning som du også selv kan bestemme.

På JK BMS jeg bruker er det også en nødmulighet for å tappe enda lenger ned i kritiske tilfeller hvis laveste spenning er nådd og BMS stenger av batteriet.

 

SveinHa skrev On 21.1.2025 at 21.43:

Jeg VET ikke men har hatt en logisk formening om at overlading kutter lading og underspenning kutter forbruk. Med JK BMS kan jeg slå av disse separat i appen.

 

Cheyenne skrev On 21.1.2025 at 21.45:

Jeg har en Smart 123 bms. Den har et eksternt rele som har adskilte konakter for lading og forbruk. Holder på med litt testing nå og når lading kobler ut pga. høy spenning eller lignende så er det fremdeles strøm ut på forbruk. Releet er 2x120 amp.

 

 

Takk for svar. Da bør det ikke være noen risiko for at forbruksstrøm kuttes selv om BMS skulle kutte lading for å beskytte batteriet.

 

Men risiko for at BMS går i dvale og kobler fra forbruk når båten ligger ubrukt i lengre tid slik at lensevakt og alarm mister strømforsyningen. Er dette en utfordring jeg kan se bort fra?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 31 minutter siden:

 

 

 

Takk for svar. Da bør det ikke være noen risiko for at forbruksstrøm kuttes selv om BMS skulle kutte lading for å beskytte batteriet.

 

Men risiko for at BMS går i dvale og kobler fra forbruk når båten ligger ubrukt i lengre tid slik at lensevakt og alarm mister strømforsyningen. Er dette en utfordring jeg kan se bort fra?

 

Om BMS går i dvale har jeg ikke erfaring med enda siden batteriet er nybygd og står i kjelleren i påvente av våren. Det er en dvale funksjon som kan aktiveres og da vil BMS gå i dvale når spenningen når et valgt lavt nivå, etter en valgt tid. Men denne funksjonen må fysisk aktiveres.

 

Ellers er det to trinn. Først stanses utlading når spenningen når valgt lavt nivå og batteriet er utladet. Så vil BMS slå seg av hvis spenningen synker videre og når et enda lavere nivå. Der for tror jeg ikke det vil være noe problem da vi uansett er vant med at alle andre batterier også må lades og følges opp innimellom. 

 

Men er jo andre her som har erfaring fra bruk en sesong eller to.

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Dagens battersioppsett ombord hos meg er startbatteri 1 X 142 AH bly/syre og forbruksbank bestående av 3 X 142 Ah bly/syre type startbatterier fra 2016. Forbuksbanken er overmoden for utskriftning så jeg er nødt til å gjøre noe med denne Jeg har funnet ut at jeg har tre alternativer:

 

1. Sette inn 3 stk nye bly/syrebatterier til erstatning for de gamle

2. Ferdige LiFePo-batterier til erstatning for bly/syrebatteriene

3. Bygge LiFePo batteri selv

 

Jeg har egentlig vært mest tent på alternativ 2. Problemet er at forbruksbanken også driver baug- og hekktruster. Ved samtidig bruk trekker disse nærmere 1.000 A tilsammen. Det er ikke noe alternativ å flytte denne belastningen til startbatteriet da VP ikke anbefaler store forbrukere koblet på startbatteriet. Jeg ønsker helller ikke å utvide med egne seperate batterier for trusterne. Jeg har ikke funnet ferdige LiFePo-batterier som direkte kan erstatte bly/syrebatteriene i forbruksbanken når forbruksbanken skal kunne forsyne trusterne med 1.000 A.

 

Da er alternativene enten å gå for alternativ 1 og håpe på at utviklingen på LiFePO-fronten har kommet så mye videre om 7-8 år at det finnes ferdige LiFePo batterier som kan ta over som forbruksbatterier når bly/styrebatteriene når "end og useful lifetime". Eller å gå for alternativ 3 og bygge et batteri selv.

 

Etter å ha vært lenge i tenkeboksen har jeg nå bestemt meg for alternativ 3: Å bygge et LiFePo-batteri selv. På grunn av utfordringene knyttet til trusterne kommer jeg til å ta ut strøm til trusterne utenom BMS.

 

Jeg har registrert at enkelte har fremmet motforestillinger mot en slik løsning. Noen knyttet til risiko, andre knyttet til regelverk og om menigmann har lov til å gjøre slik selv. Jeg har registrert disse innspillene, og for min del er det ikke noen grunn til å gjenta disse videre. Men alle innspill til hvordan jeg kan bygge dette batteriet på beste måte imøtesees med takknemmelighet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Før jeg har finregnet mener jeg at jeg skal ha plass for 12 stk 3,2 volt celler. Dette burde kunne gi en forbruksbank med kapasitet på omlag 900 Ah. Når jeg først tar denne investeringen ønsker jeg så mye kapasitet som mulig. I tillegg vil det med et strømtrekk på oppunder 1.000 A til trusterne, om jeg har fortstått riktig, ligge innenfor 1C som LiFePo-cellene ofte er dimensjonert for.

 

I tillegg til cellene må jeg ha en BMS. Jeg har ikke inverter ombord i dag, men med de mulighetene en større forbruksbank gir vil dette være et naturlig neste steg. BMS-en må derfor ta høyde for en inverter på 2000 W i tillegg til de ordinære forbrukerne som kjøleskap, dieselvarmer, belysning osv. Jeg ser for meg at en BMS på 200 A vil være tilstrekkelig.

 

Og så må jeg bygge en kasse for batteriet, samt at det blir behov for diverse endringer av kabling knyttet til batteribankene.

 

Ladeopplegget ombord tenker jeg å prøve som det er og heller gjøre endringer når behovene avdekkes. 115 A dynamoen på VP D6 sies å håndtere LiFePo greit. Landstrømsladeren har ulike programmer, jeg prøver å teste om noen av disse funker før jeg investerer i ny. Det er skillediode montert, denne kan kanskje med fordel byttes mot ArgoFET eler tilsvarende.

 

Er det noe annet jeg burde tenke på sånn innledningsvis?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ja, håper det blir litt spenning ut av det ?

 

Planen er å bygge batteriet hjemme for så å demontere det før frakt til båten for endelig sammenstilling. Det blir for tungt å flytte komplett batteri. 
 

Jeg tenker ikke å bygge med varmefolie. Båten ligger i opplag på vannet gjennom vinteren. På Trøndelagskysten der båten ligger kan det bli noen minus, men det er sjelden det har vært under null i motorrommet der batteriene er plassert. Slik jeg tolker databladene går det greit med forbruk selv om det er noen minus, men det bør være 5 pluss før man setter på lading. Da er det jo bare å passe på å lade på dager temperaturen er høy nok. Jeg antar et batteriet greit kan forsyne lensevakt, alarm og radiominne gjennom vinteren uten å ha behov for opplading. 
 

Om båten skal brukes om vinteren må motorrommet uansett holdes frostfritt pga sjøvannskjøling på motor, toalettsystem og VV-bereder. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 36 minutter siden:

Planen er å bygge batteriet hjemme for så å demontere det før frakt til båten for endelig sammenstilling. Det blir for tungt å flytte komplett batteri. 

Høres lurt ut. Jeg har gjort det samme i år, også med 12 celler. 
 

 

IMG_2665.jpeg

IMG_2663.jpeg

IMG_2662.jpeg

Link to post
  • 2 uker senere...

Sikkert endel i samme båt som meg som planlegger og handler inn til oppgradering til lithium.

Lite tips som mange sikkert kjenner til fra før av er at tilbehør som sikringer, sikringsholdere osv kan

fint kjøpes hos store elektronikkleverandører som Digikey og Mouser, til en brøkdel av prisen andre butikker skal ha.

 

F.eks får du MRBF-holdere og sikringer fra en hundrelapp hos Mouser:

https://no.mouser.com/ProductDetail/Bussmann-Eaton/CFBAR1-M8XSP?qs=sGAEpiMZZMsZt0HrY5I79ti9Pc6QPBvPeNZspoFSClA%3D

 

Personlig ville jeg vært skeptisk til den type materiell fra Temu/Amazon osv, men man trenger heller ikke å la seg rane for at det skal stå "blue sea" i handlekurven :)

Link to post

Bushbars - type og dimensjonering

 

Jeg planlegger et batteri som også skal forsyne baug- og hekktruster, og dette vll også gi behov for tilstrekkelig kapasitet når det gjeler bushbars.

 

Jeg ser @Swingswong har valgt løsningen med fleksible bushbars:

IMG_2665.jpeg

 

Mens @Komodo har valgt solide bushbars i det jeg antar er kobber:

20230530_194008.jpg

 

@Komodo Hva er dimensjonen på bushbarene du har benyttet?

 

Jeg dimmensjonerer for et samtidig forbruk på opp mot 1.000A fordelt på 12 314 Ah celler. Jeg antar at standard fleksible bushbars blir for spinkle, og ser derfor  for meg å bruke solide bushbars av kobber som skissen under viser.

image.png.28af6620135d7edb19001ec6a509ecb7.png

Jeg ser for meg at det vil være utfordring knyttet til dimensjonering av busbarene i de omådene som er markert med røde elipser. Tenker jeg riktig når jeg antar at all strøm som batteriet belastes med (~1000A) vil gå gjennom bushbaren mellom + på cellene markert med grønt og - på cellene markert med rød-ish farge markert med den øverste røde elipsen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev for 1 time siden:

@Komodo Hva er dimensjonen på bushbarene du har benyttet?

Det husker jeg ikke, de fulgte med cellene som jeg kjøpte fra @Dreuf. Kanskje han husker? Tipper de er 30x2mm. 

Men hvis du ser tilbake fra byggingen av mitt batteri så lagde jeg også to kobberskinner selv, de målte 50x6 i tverrsnitt. Overkill, men brukte en flatprofil av kobber jeg hadde i garasjen. 

 

Brigg skrev for 1 time siden:

 

image.png.28af6620135d7edb19001ec6a509ecb7.png

Jeg ser for meg at det vil være utfordring knyttet til dimensjonering av busbarene i de omådene som er markert med røde elipser. Tenker jeg riktig når jeg antar at all strøm som batteriet belastes med (~1000A) vil gå gjennom bushbaren mellom + på cellene markert med grønt og - på cellene markert med rød-ish farge markert med den øverste røde elipsen?

Flere måter å løse det på. Det ene er å lage overdimensjonerte skinner (busbar). En annen måte er å strekke en 35mm2 ledning fra hver pol. Hvis du blar tilbake til byggingen av mitt batteri så ser du at jeg har gjort det der jeg går inn på koblingssplintene som blir "batteripolene". I tillegg til at polene er kortsluttet med en busbar, så har jeg strekt en tykk ledning fra hver pol. 

 

Her ser du de hjemmelagde skinnene:

Komodo skrev On 12.7.2023 at 21.36:

Jeg måtte lage to kobberskinner som var litt kortere enn de som fulgte med. De lagde jeg av en 50x6 kobberprofil som jeg sagde i to med baufil. Brukte 6mm maskinskruer og nylockmuttre for å skru dette sammen. For å sikre god klaring mellom skruehodene (som er på undersiden) og cellene dreide jeg ned høyden på skruehodene. Kappet så en 10mm fastnøkkel og tok på krympestrømpe for å sikre meg mot kortslutning i vanvare.

20230711_204751.jpg.0430b264f3b8ce4b3ad98fab0513d615.jpg

 

 

Og her ser du at jeg har trekt en ledning fra hver celle opp til "polen". Begge ledningene er presset på en kabelsko for å redusere antall kabelsko og koblinger. 

Komodo skrev On 12.7.2023 at 21.36:

20230712_185303.jpg.a00373ab64ea3064df6e9f28fa88846c.jpg

 

Link to post

Mine er 40mm2 (20*2mm). Det er tre i mellom 1-2 og 3-4 så det er 120mm2.

jeg valgte fleksible med tanke på at cellene vil svelle litt under bruk. 
Du har et godt poeng med den øverste sirkelen din. Jeg legger en dobbelt. 
nå kommer ikke jeg til å trekke ut mer enn maks 300A

Link to post

@Swingswong Jeg har forstått at bevegelser i cellene kan være et tema, men med det strømtrekket jeg må dimensjonere for tror jeg stive busbars er eneste alternativet.

 

@Komodo Takk for bilde og tips om å suplere med kabler. Jeg hadde ikke fått med meg bildet av batteriet ditt etter at det ble ferdig. Ryddig, som vanlig for dine prosjekter.

 

30x2 mm = 60 mm2

50x6 mm = 300 mm2

 

Jeg kom over denne siden: copper.org

Her er en tabell for dimensjonering av busbars ved likstrøm (DC). Et alternativ ihht tabellen ved strømtrekk opp mot 1000 A er 3/8 x 2 tommer, noe som tilsvarer ca 480 mm2. Til sammenligning er kablene mellom batteri og trustere hos meg 95 mm2 (hekk) + 70 mm2 (baug).

 

Er 480 mm2 som tabellen foreslår nødvendig dimensjonering, eller er det overkill i praksis?

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 26 minutter siden:

Er 480 mm2 som tabellen foreslår nødvendig dimensjonering, eller er det overkill i praksis?

Helt klart overkill på så korte blankstrekk som en busbar. Jeg har 95mm2 som mater trusteren min (SE80), og som du kan lese tidligere her trekker den ca 550-600A. 95mm2 er nok egentlig knapt til denne trusteren, men å gå opp til 480mm2/2=240mm2 er voldsomt. 

 

Hvis du strekker en ledning med 35mm2 fra hver cellepol til det som blir batteripluss og batteriminus, får du 140mm2 fram til polene. Synes du det er knapt kan du bruke 50mm2, så sant det ikke blir for knotete og stivt. Men det er korte strekk det er snakk om, så nytteverdien vil være begrenset. 

Link to post

@Komodo Hekktrusteren min er også SE80, så takk for at du har ampermeter som har mulighet til å måle så høyt. Tangamperemeteret mitt går bare til 400 A, så det blir litt knapt. Baugtrusteren (SP55) måler jeg til 350-400 A. Dette sammen med din måling av SE80 som jeg har notert meg tidligere ligger til grunn for dimensjonering av mitt battert for strømtrekk ~1000A.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Noen som har tips til hvor man kan kjøpe kobberskinner som er egnet til busbars? Gjerne et sted man kan handle over disk om dette finnes. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev for 14 timer siden:

Noen som har tips til hvor man kan kjøpe kobberskinner som er egnet til busbars? Gjerne et sted man kan handle over disk om dette finnes. 

Og hvis du vil fortinne de selv er det fullt mulig.

DSC_0855.JPG.c6891b85a09687b3657f82fa92383683.JPG

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...