Oh Karolina Startet 2.Oktober.2019 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2019 Hei! Vi er snart ferdig med første år som båteiere. Vi skal vinterkonservere motor for første gang. Vi står på Frognerkilen i Oslo. Er det noen som har lyst å bistå med en veiledende "oppskrift?" Vi har vært lite nede i motorrommet, men klarte å få start på motoren i sommer etter stans ved å mate diesel gjennom motoren slik at den startet igjen. Vi er likevel langt fra motorkyndige. Har lest litt, og det står at man skal kunne klare dette selv. Båten er en Scand Classic 25. Er takknemlig for hjelp! Karoline Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 2.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2019 (redigert) Jeg er ikke ekspert men sånn her gjør jeg det på min D1-30. Tar utgangspunkt i at du har en ferskvannskjølt motor. Olje - Sjekke/skifte olje sånn at du vet at det ikke har vært vannlekkasje inn til oljen, er oljen grå må man finne ut av hvor vannet kommer inn og etterfølge det. Motoren skal ikke stå med grå olje over vinteren. Husk at om du skal skifte så er det mye enklere om du kjører motoren varm først. Ferskvannsiden - Skifte ut alt eller deler av frostvæsken i ferskvannskjølingen sånn at du vet at den holder mål. Sjøvannsiden - Blande en 15-20L dunk med 50/50 mix frostvæske, løsne slangen fra bunnventilen (innsuget av vann under båten) og legg sen den ned i dunken, kjør motoren til den har sugd opp alt sammen og slå så av motoren. (Noen sier kjør til du ser at det kommer blanding ut med eksosen men jeg kjører alltid hele dunken for å være sikker). Husk at om båten står på land skal den ikke kjøres med gir i da dette kan/vil ødelegge lagret som akslingen går igjennom. Siste delen har jeg egen erfaring med Det var vel det, nå blir jeg vel arrestert av noen yanmar vitende personer som sier det er annerledes på den mot min VP så ta det i betraktning også. PS. Når du ut kjørt igjennom frostvæsken gjennom motoren sin sjøvannsdel kan du ikke starte motoren mer før vinteren er over, da må prosessen gjøres på nytt igjen. Redigert 2.Oktober.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2019 3QM30 er vel sjøvannskjølt. Men prosedyren stemmer godt likevel. 15-20 liter høres mye ut da, er jo ikke store motoren dette her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Oh Karolina Svart 2.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2019 Hei, takk for raskt svar! Motoren er saltvannskjølt. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 2.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2019 index skrev for 4 timer siden: 3QM30 er vel sjøvannskjølt. Men prosedyren stemmer godt likevel. 15-20 liter høres mye ut da, er jo ikke store motoren dette her. ja jeg vet me jeg har lange tykke slanger for eksos samt en stor eksospotte så jeg vil være på sikre siden Oh Karolina skrev for 3 timer siden: Hei, takk for raskt svar! Motoren er saltvannskjølt. Saltvannskjølt ja - samme prosedyren bare hoppe over det om ferskvannsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Oh Karolina Svart 2.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2019 Tusen takk for veldig god hjelp! Jeg tenker å skifte oljefilter med det samme. Pleier dere å gjøre dette på høsten eller på våren? Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 2.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2019 Jeg pleier å skifte oljefilter og olje på høsten for at den skal stå stille med fersk olje og filter men det er nok en preferanse mer enn regel og så får man jo automatisk da også sjekket sånn at man ikke har noe vann i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2019 Lurt å skifte olje og filter på høsten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pedaltom Svart 2.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2019 NB! Siden du har saltvannskjølt motor bør du enten ta ut termostaten (best) eller kjøre motoren varm så termostaten åpner og frostvæske kommer til overalt. Tidligere da jeg hadde en saltvannskjølt motor lot jeg først motoren gå en god stund med ferskvann for først å skylle ut alt salt. Da sugde jeg vann fra en bøtte jeg hele tiden etterfylte med ferskvann med en slange. Tilslutt med neste tom bøtte etterfylte jeg med omtrent en bøtte med 50% blå frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.