Jump to content

Vinterkonservering av Yanmar 3QM30


Oh Karolina

Recommended Posts

Hei!

 

Vi er snart ferdig med første år som båteiere. Vi skal vinterkonservere motor for første gang. Vi står på Frognerkilen i Oslo. Er det noen som har lyst å bistå med en veiledende "oppskrift?" Vi har vært lite nede i motorrommet, men klarte å få start på motoren i sommer etter stans ved å mate diesel gjennom motoren slik at den startet igjen. Vi er likevel langt fra motorkyndige. Har lest litt, og det står at man skal kunne klare dette selv. Båten er en Scand Classic 25. Er takknemlig for hjelp!

 

Karoline 

Link to post

Jeg er ikke ekspert men sånn her gjør jeg det på min D1-30. Tar utgangspunkt i at du har en ferskvannskjølt motor.

 

  • Olje - Sjekke/skifte olje sånn at du vet at det ikke har vært vannlekkasje inn til oljen, er oljen grå må man finne ut av hvor vannet kommer inn og etterfølge det. Motoren skal ikke stå med grå olje over vinteren. Husk at om du skal skifte så er det mye enklere om du kjører motoren varm først.
  • Ferskvannsiden - Skifte ut alt eller deler av frostvæsken i ferskvannskjølingen sånn at du vet at den holder mål.
  • Sjøvannsiden - Blande en 15-20L dunk med 50/50 mix frostvæske, løsne slangen fra bunnventilen (innsuget av vann under båten) og legg sen den ned i dunken, kjør motoren til den har sugd opp alt sammen og slå så av motoren. (Noen sier kjør til du ser at det kommer blanding ut med eksosen men jeg kjører alltid hele dunken for å være sikker). Husk at om båten står på land skal den ikke kjøres med gir i da dette kan/vil ødelegge lagret som akslingen går igjennom. Siste delen har jeg egen erfaring med :giggle:

Det var vel det, nå blir jeg vel arrestert av noen yanmar vitende personer som sier det er annerledes på den mot min VP så ta det i betraktning også.

 

PS. Når du ut kjørt igjennom frostvæsken gjennom motoren sin sjøvannsdel kan du ikke starte motoren mer før vinteren er over, da må prosessen gjøres på nytt igjen.

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
index skrev for 4 timer siden:

3QM30 er vel sjøvannskjølt. Men prosedyren stemmer godt likevel. 15-20 liter høres mye ut da, er jo ikke store motoren dette her.


ja jeg vet me jeg har lange tykke slanger for eksos samt en stor eksospotte så jeg vil være på sikre siden :yesnod:
 

Oh Karolina skrev for 3 timer siden:

Hei, takk for raskt svar!

 

Motoren er saltvannskjølt. 

 

Saltvannskjølt ja - samme prosedyren bare hoppe over det om ferskvannsiden.

Link to post

NB! Siden du har saltvannskjølt motor bør du enten ta ut termostaten (best) eller kjøre motoren varm så termostaten åpner og frostvæske kommer til overalt. Tidligere da jeg hadde en saltvannskjølt motor lot jeg først motoren gå en god stund med ferskvann for først å skylle ut alt salt. Da sugde jeg vann fra en bøtte jeg hele tiden etterfylte med ferskvann med en slange. Tilslutt med neste tom bøtte etterfylte jeg med omtrent en bøtte med 50% blå frostvæske.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...