Jump to content

Hvilken (kjent) båt er dette ?


ok67

Recommended Posts

Det er vel en av de gamle jernbanefergene på Tinnsjø ved Rjukan.

Kommer bare ikke på hva det heter :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

"Ammonia"? Mener den ene het det men husker ikke om det var den som ble senket....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Yes! Dette er Ammonia. Bygd i 1929 og helt i originalstand.

Bildene er tatt for tre år siden da sjøfartsdirektoratet godkjente båten

for passasjerer.

Siden har den ikke rørt på seg av mangel på penger!

Kun 2 timers kjøring fra Oslo ligger Ammonia og Storegut.

Begge er i topp stand, men blir ikke brukt i det hele tatt.

(to jeg kjenner tørner motorene en gang i blant)

Vi sier her oppe at det ikke blir noen interesse for dem før

de synker ved kai og noen finner ut at de skal heve dem....

Storegut, som forøvrig er enda større (ca.75 meter lang med doble

jernbanespor) ligger i sørenden av Tinnsjøen kun en og en halv times

kjøretur fra Oslo.

Utrolig at ikke flere er interessert i fergedrift. Dampferge med plass til

150 passasjerer. Bøffelhudstoler og messing. Til og med spesialkrystallet

til oppdekning for prominente gjester er bevart.

Litt rart å se hvor mye innsats som ellers går til oppussing av gamle "vrak"

langs kysten... selv om det er jo bra det og...

 

Se ellers dette fra Måna forlag om Rjukanbanen:

http://home.c2i.net/maana/rjb/bok6.htm

Link to post
Share on other sites

Yes! Dette er Ammonia. Bygd i 1929 og helt i originalstand.

<{POST_SNAPBACK}>

Forstår og deler så absolutt din frustrasjon mht interessen for disse flotte båtene! De fortjener mye mer oppmerksomhet.

Men: er det riktig som jeg har hørt at all maritim merking/skilting ombord er tilpasset innlandet fordi anskafferne regnet med at brukerne ikke ville forstå uttrykkene? Dvs at fx "styrbord" og "babord" er blitt til "høyre" og "venstre" på disse båtene?

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Fra Telemarkskanalens hjemmesider:

 

M/S «Henrik Ibsen»

M/S «Styrsö» ble bygget 1907 på Eriksberg Mek. Verkstad i Göteborg. Båten gikk i trafikk i Göteborgsskjærgården frem til 1970 og ble deretter benyttet som charterbåt. Høsten 1992 kom M/S «Styrsö» til Telemarkskanalen, hvor den ble ombygget og tilpasset kanattrafikken. Båten ble oppkalt etter D/S «Henrik Ibsen», en av de gamle dampbåtene på kanalen og satt i trafikk sesongen 1993. Båten er 30,9 m lang, 6,4 m. bred og stikker 2,5 m dypt. M/S «Henrik Ibsen» tar 220 passasjerer og trafikkerer strekningen Skien - Dalen. Båten eies av Skien Dalen Skipsselskap AS.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...