Jump to content

Viking 28, Oppussing!


TrikkerN Lønning

Recommended Posts

Hei,

 

 

Jeg har gått til innkjøp av en ny(gammel) båt, altså Viking 28. Båten ble hentet/kjørt fra Risør til Kristiansand.

Før henting ble det foretatt en testtur, motoren (KAD42, ombygget til KAD43) startet fint og så ved første øyekast fin ut. Men i det selger skulle legge den opp i fart, så gikk den ikke over 2000rpm.

Samt turtallet på tomgang var 1200rpm.

Videre var det også en del elektriske feil, men i god nok stand til henting.

Det hører med til historien at båten har vært stjålet og ble funnet igjen slående med drev mot skjær, samt den manglet en del utstyr.

Derfor har verksted hatt den på land og sjekket aksling for skjevheter, byttet propeller og nye batterier.(forsikringssak)

 

Tilbake til første testtur:Etter testturen ble det avtalt at jeg ønsket å kjøpe båten, med forbehold om at: Verkstedet skulle komme tilbake og justere tomgangsturtall og sjekke hvorfor den ikke kom over 2000rpm.

 

Dagen etter ble jeg ringt opp av selger, tomgangsturtallet var justert og begrunnelsen til at turtallet ikke kom opp over 2000rpm var pga kompressoren hadde en forankoblet bryter (som mange sikkert kjenner til). Dette er noe jeg ser i ettertid at jeg kanskje burde skjønt, men merkelig nok husket ikke selger denne knappen. Nå skal det sies at vedkommende ikke hadde brukt båten mer en 80t på 5år.

 

Så kom dagen for henting, bussingfra Kristiansand til busstopp ved Risør langs E18, hvor vi deretter ble hentet av selger.

I bilen på vei fra til Risør, så spurte jeg selger han om  hadde vært og testet den selv med bryteren til kompressoren inne. Dette kunne selger bekrefte at han hadde.

Tomgangsturtallet ble sjekket, kontrakt ble skrevet og penger ble overført. Slik jeg forstod, så skulle vi ta en siste test tur.

Men når selgeren kastet loss og ble igjen på brygga, så tenkte jeg pytt-pytt, alt er sikkert i orden.

 

Før vi satt baugen vestover mot Kristiansand, så ble det topping av tanker i Risør og ikke minst pissepause. (noe feil med toalett ombord)

Vi kastet loss fra Risør og la baugen mot Kristiansand, hadde planlagt en «kosetur» og hadde estimert maks 6 timer (turen er ca 60nm). For de som lurer på hva tanken med « kosetur» er, så er det når man gir på litt på de «kjedelige» strekningene og slakker av der man ønsker å se litt ekstra ?

 

Slik ble det altså ikke!

Etter vi hadde tuslet ut fra Risør, så trykket jeg knappen for kompressor inn og la hendelen rolig frem.

Båten passerte 20knop lett som en lek, passerte 2800rpm og trykket på knappen for å slå av kompressoren igjen. Så fort jeg trykket inn knappet gikk båten ut av plan og rett ned til ca 2000rpm

Jeg skjønte fort hva som var feil, turboen tok ikke over som den skal etter kompressoren har gjort sitt og konkluderte at den stod fast pga lite bruk. 

Tanken ble litt sånn:«Sikkert en kvikkfiks, åpne albuebendet og vri den litt for hånd»

 

Vi stod mellom to valg, snu eller tøffe stille og rolig til Kristiansand.

Det ble siste valget i og med at vi ikke hadde god tid. Denne avgjørelsen har jeg hørt delte meninger om i ettertid. (at dette kan ha vært skadelig for motoren)

 

Etter 1,5t kjøring, så tar jeg en visuellsjekk ned i motorrommet. (Er nok kanskje litt ekstra flink til å følge ved henterturer med ukjent båt, dette tviler jeg på at jeg er alene om)

Da oppdager jeg at det renner vann langs bukkerhornet og ned i kjølen. Grunnen er mest sannsynlig tæring på bukkerhorn, hvor gummimuffen er skrudd på.

Jeg var inne på tanken på å prøve å skru til litt ekstra på slangeklemmene på muffen, men fryktet at dette kunne gjøre skaden verre. Så det ble konkludert med at lekkasjen ikke var så stor nok til at det var noe fare. Men jeg  lenset ut litt av og til, men fortsatte turen. (holdt enda mer øye med motorrommet etter dette ble oppdaget)

 

Henteturen som skulle ta maks 6timer endte opp med å ta 11timer. Så det var med andre ord mørkt når båten lå i bås. Derfor ble det en tur ned i båten for å kartlegge skikkelig hva som må gjøres:

 

1.      Sjøvannspumpe må overhales pga det spruter ut av sladrehull. Dette burde jeg sett under testturen.

2.      Motoren må gåes over med stålbørste og lakkeres i området hvor sjøvannspumpa har fått «herjet».

3.      Turboen stod ikke «litt» fast, den stod bomfast. Ergo turbo må byttes!

4.      Bukkehorn blir sjekket når tubo byttes, må nok mest sannsynlig ha et repset på dette.

5.      ALT det elektriske skal legges opp på nytt.(både 230V og 12V)

6.      Kryss må byttes i drev pga vibrasjoner ved sving (ble oppdaget på hentetur)

7.      Septikkpumpe står fast.

8.      Reimer skal byttes

9.      Begge strammehjul skal byttes

10.   Generell service(Bytte av motorolje,drevolje,filter, belger og sink)

11.   Sette inn et ekstra grovfilter med vender

12.  Noe fuging rundt vinduer

13. VHF og fjernkontroll for ankervinsj og baugpropell

14. Dieselvarmer

 

 

Båten ble med andre ord tatt på land få dager etter den ankom båsen for første gang.

Alt som står på listen over er forsåvidt greit, i og med at jeg følte jeg båten for en grei pris og jeg vet jeg får ting på stell.

 

Men i går tok jeg  opp peilepinnen på dreve, vann i olja! Jeg tok kontakt med verkstedet som hadde båten inne etter tyveri. Jeg etterspurte om simringer på aksling ble sjekket og om drevoljen ble sjekket når de hadde den på land.

 

Da fikk jeg tilbakemelding om at akslingen ble sjekket for skjevheter, propeller ble byttet, men oljen ble aldri sjekket. --- Er ikke det merkelig?

For å sjekke skjevheter på akslingen, må ikke denne ut for å få et skikkelig resultat med målerklokke/måleur?

 

 

 

Jeg er godt i gang med det elektriske, sjøvannspumpe og reimer er demontert.

 Det vil komme noen bilder og oppdatering ila helgen :smiley:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

torbi skrev for 5 timer siden:

Gratis med ny båt, Alltid utfordring med ukjente brukte båt, samtidig har mye å lære av, også blir godt kjent med båten etterhvert. :thumbsup:

Ja, heldigvis kan man øke kunnskapen. Det er en mager trøst :thumbsup:

 

 

Her er sikringsskapet klart for montering(mangler avdekning på samleskinna):

 

 

Snapchat-1393523850.jpg

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Drevet ble tatt av og tappet for olje. 20191007_142657.jpg.2fb7ee5cd14ad73a18d558b70a42a44c.jpg

 

Olja var som fryktet hvit. 

 

Screenshot_20191008-153253_Gallery.jpg.bf982139246dd2e73c4a146af15e8c42.jpg

 

Nå skal det leveres til doktoren for trykktest og skifte av kryss. Det blir spennede å se hvor det lekker ?

Er det rundt akslingen så mener jeg at det er garantisak mot verksted som sjekket akslingen etter tyveri. 

20191008_144453.jpg.b8ac19ac9fe163313568b1023a4c9199.jpg

Link to post
Share on other sites

joelle skrev for 1 time siden:

Veldig moro å se andre som har samme pågangsmot, å kanskje brist på selvinnsikt som jeg sjøl ;-) 

 

Spennende å følge prosjektet å utviklingen

Samtidig er det imponerende(og inspirerende) å se andre som bare gir gass og bare får det til ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt :flag:

 

Turbo pinneskruer:  kappa hodet av A4 standardbolter og satte fast i turbo med Loctite 243 (som er middels sterk gjengelåsing) først og fremst fordi det ikke korroderer like ille med gjengelåsing i gjengene.

 

Neste gang du handler båt og stryker forbi med problemer så har jeg nødhavn til deg ytterst ute i fjorden mellom Tvedestrand og Arendal... 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 11 minutter siden:

Gratulerer med ny båt :flag:

Takk! :smiley:

Det er jo en gammel dame, som trenger mer stell enn jeg hadde regnet med, men teknisk skal den være 100% til neste sesong! :giggle:

 

Takk for tilbud om nødhavn, skal ha det bak øre :thumbsup:

Jakob T skrev 11 minutter siden:

Skal vere pinnskruer i turboen.Da trer du boltene gjennom manifoilden og setter mutterene på undersiden.Pinnskruene står i den gamle turboen,og må flyttes over på den nye.Disse kan sitte godt,må som oftes varmes for å løsne

Det skulle jeg nok hatt ja! :smiley: Men disse må da kunne fåes tak i hos en maskinvare?

Link to post
Share on other sites

Da var drevet levert til doktoren! :thumbsup:

 

 

 

Så har jeg hatt en møkkajobb med å rense septikkpumpen. Kjørte den i 30min i bøtte ned en god miks av varmt vann, salmiakk og kaustisk soda. Deretter 20min i kun varmt vann. Dette ser ut til å ha gjort susen :yesnod:

 

20191006_135419.jpg

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 21 minutter siden:

....var det Øystein Sunde som sa;  "det blikke rektig bra, før det har vært rektig illlle"   :thumbsup:

Det klinget godt når det gjelder jobben med septikkpumpen :giggle:

Men det er godt å få det gjort, impelleren stod dønn fast!

 

Jeg husker bare "du blir'ke rektig frisk før du har hatt det rektig ille" - Fra Øystein Sunde

 

Har også bestilt rep.set til sjøvannspumpen, så det blir slutt på lekkasje! Saltvann  på avveie er noe dritt!

Det er litt pinlig at jeg ikke så dette, når jeg så på båten.:rolleyes:

Så er blir det frem med stålbørste og avfetting og på med ny pentagrønn, som forøvrig er veldig overpriset enkelte steder :giggle:

Innfesting til motorfestet blir rengjort,børstet med stålbørst også tenkte jeg å prøve "rusteteren" som grunning. Tiden vil vise om det funker!

Slangerklemmer skal selvsagt også byttes :yesnod:

 

20191001_133456(1).jpg.2512f8ebbcd6b2348372d9634fb09dbc.jpg

 

I helgen blir det vask av båtputer og vask under motor! 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev for 3 timer siden:

Grattis med ny båt... Legg gjerne opp noen bilder i b gruppa til Viking Klubben også. Alltid gøy å følge med :smiley:

Kommer nok noen der etterhvert :yesnod:

 

Legger ved noen bilder av båten utvendig :smiley:

 

 

20191013_140746.jpgScreenshot_20191013-140930.jpg.5f23e7a746cd435a3be40d949de35be3.jpg

(bilder fra annonsen, jeg kjører ikke med fendere ute ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...