Jump to content

Viking 28, Oppussing!


TrikkerN Lønning

Recommended Posts

Da kom dommen etter doktor besøket. 

Trykktest var ok, men verkstedet tok på eget initiativ (:thumbsup:) en sjekk av akslingen.

Avvik på 0.9mm!

Huff, frykter at det blir en krangel med forrige verksted, som hadde den inne og sjekket nettopp dette etter tyveri.:nonod:

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev On 13.10.2019 at 14.08:

Kommer nok noen der etterhvert :yesnod:

 

Legger ved noen bilder av båten utvendig :smiley:

 

 

20191013_140746.jpgScreenshot_20191013-140930.jpg.5f23e7a746cd435a3be40d949de35be3.jpg

(bilder fra annonsen, jeg kjører ikke med fendere ute ?

Se der ja! Det kan godt ha vært min gamle båt som jeg solgte i 89 eller deromkring. Det er ikke mange som har hele frontvinduer uten stolper. Hvilken års modell skal det være?

Link to post
Share on other sites

Tore B skrev 17 minutter siden:

Se der ja! Det kan godt ha vært min gamle båt som jeg solgte i 89 eller deromkring. Det er ikke mange som har hele frontvinduer uten stolper. Hvilken års modell skal det være?

Jøsses.:smiley:

 

Var din også uten midtkabin/stikkabin? 

 

Hvilken motorisering? 

 

Er faktisk usikker på modell, i annonsen stod det - 85. 

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev for 13 timer siden:

Jøsses.:smiley:

 

Var din også uten midtkabin/stikkabin? 

 

Hvilken motorisering? 

 

Er faktisk usikker på modell, i annonsen stod det - 85. 

Min var en 72 modell mener jeg å huske, uten stikkabin. Den hadde to håpløse Volvo B30 motorer. Jeg solgte den til en fyr i Arendal tror jeg det var.

Link to post
Share on other sites

Tore B skrev 16 minutter siden:

Min var en 72 modell mener jeg å huske, uten stikkabin. Den hadde to håpløse Volvo B30 motorer. Jeg solgte den til en fyr i Arendal tror jeg det var.

Det er nok ikke umulig at det var denne. 

 

Jeg kjøpte den i Risør, vedkommende jeg kjøpte av hentet den i Østfold, så den har i sågsææ vandret litt ?

 

I dag står det en singel Kad42/43 ?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Da har jeg mottatt pris på fiks av drev. 21båtlapper fra verksted jeg benytter. 

 

Venter på tilbakemelding fra verkstedet som tidligere har hatt saken. 

 

 

Håper dette blir orden ?

 

Ellers er ny turbo montert og den andre levert til Porsgrunn. Det er en del jobb igjen, men jeg har andre tidstyver som spolerer litt, nytt kjøkken (lovet konemor i 3år), tekniskfagskole og alt for mye å gjøre på jobb ?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå er det på tid med en oppdatering.

 

Drevet er fikset og skal være i god stand! Det ble i tillegg byttet kryss,belger og anoder, samt det ble levert fiks ferdig montert!

 

Jeg har fått disponere en del tid av juleferien i båten og litt i garasjen.

 

Ny (kina) dieselvarmer er montert. Jeg kjøpte eksosgjennomføring hos maritim, denne plasserte jeg på babordside ca midtskips. Optimaltsett burde jeg nok plassert denne på akterspeilet. Dette ble ikke gjort siden jeg ga et forsøk på "fattigmannsløsningen" når det gjelder eksosslangen.

Med andre ord så prøvde jeg å benytte eksosslangen(uten lyddemperen), som ble levert sammen med (kina)dieselvarmen. Denne slangen ble isolert med eksosbandasje fra Biltema. Slik denne løsningen ble i mitt tilfelle, så kan den karakteriseres som lite vellykket.:giggle:

20191208_005501.jpg.f17ec5402327b4b33461c3d0ba14a1cd.jpg.860522c5a0ada6c6add7f4a71e64e6db.jpg

 

Jeg hadde kjøpt inn ca 15m med 75mm rør og 3 dyser alt ble montert på en kveld og fikk kjørt brenneren i 10min før det begynte å komme en del lukt og røyk.

Det ble gjort en liten innsats for å prøve å lokalisere hvor denne kom i fra og hvor det evt var lekkasje. Etter mye om og men så konstaterte jeg at lukten/røyken kom fra eksosbandasjen..:thumbsdown:

DENNNEEE.jpg.07b7b07adfb35bee2b94f7d1306b64bb.jpg

Denne løsningen førte for det første til mye støy(type uling) og eksosbandasjen virket brent,stiv og luktet det samme som røyken luktet.

Så da ble "fattigmannsløsningen" skrinlagt og ny eksosslange med lyddemper ble bestilt i fra Maritim

Løsningen har fungert som den skal!

 

I forbindelse med bytte av turbo, samt bytte av belg(video av lekkasje i post 3), så ønsket jeg å pynte litt på eksosbendet siden dette allerede var demontert.

Dette ble grundig vasket og børstet med stålbørste klar for en runde med pentagrønn. Før det fikk siste runde med pentagrønnn,så  bestemte jeg meg for å sjekke det litt mer grundig.

Det så ærligtalt litt skralt ut, derfor bestemte jeg meg for å ta noen forsiktige kakk med en hammer.

Resultatet ser man under:

20191224_102455.jpg.061e6659dc015a88b6eb92cb1bcacb3c.jpg

Det letteste i verden er å være etterpåklok, så burde nok sjekket dette før jeg brukte tid på dette.

 

 

20191224_100632.jpg.082634dd85cd5bd11f79458acaccbf0f.jpg

 

Nytt eksosbend ble bestilt i fra Marinepartsnorge. Dette ble levert på selveste julaften og ankom  i en grønnfarge som jeg ville kalt mintgrønn, så dette fikk to lag med pentagrønn i tillegg.

På det ny eksosbendet måtte 90° bendet flyttes over fra det gamle, da knakk en av skruen så disse må byttes, samt må ha ny pakning.

20191224_101308.jpg.f157f867ea73814f83424f83cd75c14f.jpg

Her ser man  at skruen knakk :rolleyes:

 

Alt er montert, mangle nye pakninger på bendet og ny slange til varmeveksleren.(Større dim på det nye eksosbendet)

 

20191226_142333.jpg.03a356f50242bf1ac30167e4af0cf02a.jpg

20191226_140056.jpg.20e6accebd61a216089727dd1942178e.jpg

 

Deler er bestilt, så dette blir ferdigstilt så fort jeg får disse.

 

Dieselopplegget ble omlagt, jeg valgte å kjøpe inn drivstoffslanger og pumpe fra Biltema, satser på de holder.

 

1633254783_Gammeltognyttdieselopplegg.png.5ab47f615a0b1fae9ad4b1e60cd2e5c5.png

 

 

 

Her gjelder det å ha tungen rett i munnen, siden det blir en del ventiler og holde styr på. Disse blir godt merket, samt ventilene på retur på motor vil bli stripset i åpnet posisjon, ved normal drift.

Tanken er at man skal kunne fylle ekstern tank til dieselvarmer og "polere" diesel ved hjelp av pumpen. Begge deler ser ut til å fungere utmerket.

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Dårlig med oppdatering, mye jobbing og konemor er gravid. 

 

 

Pakning mellom eksosbend og 90grader, skal hullet i pakningen være (mye)mindre enn selve hullet i eksosbendet? 

 

Når vet man at reimene er stramme  nok? 

Videre så ser jeg i instruksjonsboken at reim til dynamo skal bak reimhjulet til vannpumpen, mens på min gikk det rett på drivhjulet. 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...