Jump to content

VP MD2030 problemer med ladelampe. Lyser mens dynamo lader.


Chrisa

Recommended Posts

Har du regnet riktig nå? Skal du ha en motstand som skal tilsvare en 5W 12V lampe kommer jeg til ca. 29 Ohm

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 8 timer siden:

Skal du ha en motstand som skal tilsvare en 5W 12V lampe kommer jeg til ca. 29 Ohm

Matematikkteoretisk sett, ja. Jeg skrev jo også "rundt 5W". I praksis vil spenninga her (forhåpentligvis) være litt over 12V. Dessuten er ei "12V" pære i praksis i nærheten av 14V, og har i tillegg en svært temperaturavhengig motstandskurve. Jeg kunne selvsagt ha skrevet "mellom 4 og 5W", men alt tatt i betraktning mener jeg man i praksis vil være nærmere en 5W pære.

Pærer på 4,36W er heller ikke særlig utbredt.

Link to post
Share on other sites

Da er prosjektet ferdig, og det funger 100%.

 

Jeg modifiserte som sagt elektronikkboksen i panelet. Fjernet elektronikken, brukte den gamle "boksen" for at at alt skulle passe inn som før. Brukte led lamper i den nye kretsen. Koblet det enkelt opp med strøm fra tenning med dioder mot eksisterende buzzer på display. En resistor på 33ohm/9w i paralell sørger for at dynamoen starter.

 

Slet med at ladelampen lyste svakt på tomgang. Målte reimskiven på gamle dynamo og sammenlignet med den nye. Den orginale volvo penta reimskiven var ca 0,5 cm mindre i diameter enn den nye. Satte volvo penta reimskiven på den nye dynamoen, og da fikk dynamo nok rpm til å fungere slik som den skal. Ladelampe og buzzer forsvant.

 

Takk for god hjelp!

 

IMG_2377.JPG.261b2d132d6db7bf754afb82a95dc516.JPG

 

IMG_2365.jpg.32b9bbdb5dc8dbdc503803615be94656.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...